pHaze:
Heh, tuskinpa kovin monien ns. anarkistien tarkoitus on täydellistä anarkiaa saada aikaiseksi. Vastaus kysymykseesi, ei, en usko anarkistin tekstiä sen enempää kuin valtiovallankaan. Mutta en usko että kumpikaan osapuoli on rehellinen kertomuksissaan. Joten pyrin lukemaan mahdollisimman monia kertomuksia, etsimän niistä toistuvia kertomuksen pätkiä eri ihmisten osalta ja tätä kautta hahmottamaan mihin kaikkeen voi ainakin jotenkuten perusteltua luottaa. Valehtelussa ja vääristelyssä kun yleensä on tapana että siinä ilmaantuu erilaisia tarinoita tapahtuneesta ja eri ihmiset harvemmin valehtelevat samalla tavalla asioista.
Kyllä, pitäisi tutkia enemmän myös ns. anarkistien tekstejä ja perustaa, jotta voisin keskustella asiasta enemmän. Itse vain en ole niin kiinnostunut yhteiskunnasta kuin ilmeisesti sinä, joten sanomalehti antaa suht kattavan kuvan maailman menosta ja nopeasti. Tosin suhtaudun painettuun sanaan median kohdalta tietyllä varauksella enkä usko sitä täytenä totuutena kuten suurin osa suomalaisista tuntuu uskovan.
Ovathan Suomen anarkistitkin vielä suhteellisen väkivallatonta ja maltillista porukkaa muihin maihin verrattuna. Täydellistä ei varmastikaan, mutta sellaista en usko olevankaan. ;)
Enpä ole perehtynyt joten enpä sano juuta enkä jaata (okei no onhan niitä Göteborgin kuvia nähty, mutta...).
Tässä tilanteessa minä vaadinkin poliiseilta enemmän kuin anarkisteilta. He nimenomaan edustavat lakia ja heidän tehtävänään on valvoa ettei kukaan rikkoisi sitä. Lisäksi heillä on tavallista kansalaista paljon laajemmat valtuudet ja oikeudet, ja tätä myötä valta. Ja vallan mukana pitäisi myös seurata suurempi velvollisuus ja vastuu. Mitä yhteiskunnalle käy, jos se, jonka pitäisi meitä suojella lainrikkojilta, ryhtyy itse sellaiseksi?
Olet kyllä oikeassa, että poliiseilta pitäisi vaatia enemmän. Itselleni vaan jäänyt se kuva, että monet anarkistit alkavat itse riehua ekaks ja sit ku poliisi puuttuu asiaan, niin yht\'äkkiä hän onkin natsi ja aletaan tekemään kanteita tyyliin Se kyttä käytti liikaa voimaa mua vastaan, enhän mä tehny muuta ku vähän huusin. Vastaus kysymykseesi on, että riippuu lainrikkomisen tasosta. Jos anarkisti räjäyttää pommin missä kuolee sivullisia ja poliisi pikkasen runtelee ryöstäjää liikaa, niin en niitä ihan samaan lainrikkoja nippuun laittaisi.
Mutta mitä tuohon mediaan tulee, niin sen maalaisuudella ei ole yleensä juuri mitään merkitystä, koska lehdet ympäri maailmaa saavat tarinansa uutistoimistoilta, eivätkä muunmaalaiset lehdet juuri lähetä reportterejaan tänne harrastamaan tutkivaa journalismia. Ja ideahan tuossa on, että sinä et usko median sanaa, vaan poliisin sanaa, jonka media sitten painaa totuutena lehteen. Asioilla on aina kaksi puolta, miksi niin monet täällä ovat valmiita kuuntelemaan vain sen toisen?
Sen takia suhtaudunkin median sanaan epäillen, mutta jos 10 eri sanomalehteä antaa kutakuinkin saman kuvan ja kymmenen anarkistia/terroristia eri, niin kyllä uskon sanomalehteä enemmän. Hyvänä esimerkkinä voisi käyttää monia islamistisia kansoja. Kun länsilmaalainen reportteri tulee kysymään mitä kauhuuksia on tehty ja miten, niin sieltä tulee ummet ja lammet. Sitten kun asiaa aletaan tutkimaan, niin huomataan _usein_ kuinka arabit liioittelivat asioita. Kyllä, heitä on sorrettu ties kuinka kauan, mutta kun siellä ei tunneta sanaa luottamus, niin kyllä tarinat ovat hyvää/huvittavaa luettavaa. Kyllä kuuntelisin mielellään sen toisenkin puolen, mutta kuten sanoin, niin kaikki maailman asiat eivät kiinnosta minua niin paljon, että uhraisin aikaa ettimällä ja tutkimalla sitä toistakin. Jos taas asia on minulle tärkeä, niin koitan perehtyä asiaan kaikilta näkökannoilta.
Lisäys: Kerrottakoon muuten vielä, että useilla suurilla medioilla on myös käytäntö, että tietynlaisia lehden linjaan sopimattomia asioita ei julkaista. Esimerkiksi Helsingin Sanomat ei ota tietääkseni lehtensä sivuille ainakaan huumemyönteisiksi tulkittavia yleisön osaston kirjoituksia. Syytä en tarkalleen tiedä, ehkä syynä olisi yleisön toimesta lehteen kohdistuva paine, ehkä lehden omat poliittiset syyt. Loppujen lopuksi, dramaattiset tarinat riehuvista nuorista myyvät hyvin ja pelko on tehokkain keino hallita kanssa. Jenkit ja näiden viime aikainen toiminta on varsin hyvä malliesimerkki siitä mitä kaikkea tällä saadaan aikaan. Olihan lähes koko kansa valmis pommittamaan Irakin palasiksi suurella kasalla omia verorahojaan kun näille vain vihjaistiin että kohta Irak tulee ja heittää päällemme pernaruttoa. Suosittelen myös kaikille lämpimästi Michael Moreen Bowling For Columbinea iltakatsomiseks jos haluaa suhteellisen kevyen ja viihdyttävän katsauksen siihen mitä media voi saada vain tiettyjen asioiden esiintuomisella kansakunnassa aikaan.
Jälleen kerran, tämän takia suhtaudun median sanaan varauksella. Ja tuo leffa piti mennä aikoinaan kattomaan, mutta en koskaan sit sinne asti päässy. Pyöriikö kenties vielä vai tuleeko kohta jo TV:stä?
Kirjoitukseni ei viitannut pelkästään voimankäyttöön, vaan myös siihen miten poliisi valtuuksiaan käyttää. Laittomat tutkimuskeinot kun eivät edes Suomessa johda todisteiden hylkäämiseen, joten poliisi on melkoisen vapaa käyttämään luvattomia ja laittomia keinoja, ja tämä tietysti jopa tehostaa tutkintaa ja helpottaa poliisin työtä.
Eikö ole mahdollista viedä asioita EU:n rikosoikeuteen (nimestä ei mitään hajua) jos epäilee, että poliisi on puhunut vain omaksi parhaakseen?
Yöllä luin juuri muuten tarinaa jenkeistä, jossa ollaan perustamassa kansallista vakoiluverkostoa samaan tyyliin kuin Stasit ja KGB:t. Ideana on värvätä miljoona amerikkalaista vahtimaan ja ilmoittamaan epänormaalista toiminnasta. Eli odotettavissa luultavasti on mielivaltaisia pidätyksiä, kotietsintöjä sun muuta kivaa pelkästään sen perusteella jos naapurisi sattuu tarttumaan puhelimeen ja soittaa ilmaisnumeroon. No onneksi meillä Suomessa ei ikinä voitaisi mennä tälle asteelle...
No jenkit nyt onkin maailman pahiten aivopesty kansa IMO ja maailman perseenreikä.
Ööö, miten sinä sait tuon siitä, että minä valitan valvonnan puutetta? :D Omasta mielestäni olisi järkevää perustaa Suomeen jenkkimallinen sisäinen tutkinta, joka on erillään muusta poliisilaitoksesta, jottei törmättäisi tähän poliisi suojelee poliisia-ilmiöön.
Ehkä siksi kun niputin jotenkin sut ja SpeedHawkin samaan nippuun? Tuossa sisäisessä tutkinnassa on vaan ikävä oravanpyörä ku aina jonkun pitäis valvoa jotain.