Kuokkavieras 2003

142 posts, 8 pages, 22,229 views

Jone

#61 • • Jone Archibald Haddock

greenie:
Kyllähän sillä asenteellakin on vaikutusta asiaan, ainakin omasta mielestäni. Mitä taas tulee altruismiin, niin en usko, että se on koskaan ollut erityisen suosittua, vaikka viittaatkin johonkin menneeseen aikaan. Yksinkertaisesti sanottuna, noin selviämisen kannalta ei kannata uhrata itseään. Itse tajusin ton vasta käytännössä sen jälkeen, kun olin tehnyt kaikenlaisia palveluksia yhdessä vaiheessa ystäville, tutuille ja ei niinkään tutuille. Käytännössä olin siis paiskinut ihan rankkaa työtä saamatta siitä korvausta. Täysin altruistista käytöstä, mutta erittäin typerää.

Jos ei olisi ihmisiä, jotka uhraavat omaa aikaansa ja tekevät pyytteettömästi töitä muiden hyväksi, niin tämäkin keskustelu olisi jäänyt käymättä tai käytäisiin muualla. Mielestäni ainoa typerä ja vastenmielinen asia tähän liittyen on se, että siitä tehdystä työstä ei tässä maassa todellakaan juuri saa mitään muuta kuin lisää paskaa niskaansa.

TJEU: ”Mixei tää paska toimi”-kitinät jne.

[muokattu 5.12.2003 15:00]
jaywink

#62 • • jaywink bass warrior

pupuankka:
täältä löytyy lisätietoa kuokkavierasjuhlista kaikille uteliaille.

tota, osaako kukaan sanoo mikä tuon sivuilla tänään olevan ”yleislakon” pointti on? vastustaa yhteiskuntaa ihan niinku yleisesti? ei selventänyt hirveenä koko kuokkavieras-tapahtumaa...

mä en ainakaan halua vastustaa yhteiskuntaa. ainahan korjattavaa löytyy mut tuskin monessa maassa on asiat yhtä hyvin kuin suomessa... *justjoo*
Individual

#63 • • Individual HYPNO!

Jone:
Kannattaisi muistaa, että vaalit eivät kuitenkaan ole ainoa yhteiskunnallisen vaikuttamisen muoto. *vink*

[muokattu 5.12.2003 10:06]

Ainoa toimiva keino vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin on pyrkiä itse vallan portaille valtaa käyttämään. Vai voiko joku antaa esimerkkejä mitkä asiat ovat tässä maassa muuttuneet mieltä osoittamalla tai mellakoimalla.

T:T
#64 • • greenie Guest

Jone:
Jos ei olisi ihmisiä, jotka uhraavat omaa aikaansa ja tekevät pyytteettömästi töitä muiden hyväksi, niin tämäkin keskustelu olisi jäänyt käymättä tai käytäisiin muualla. Mielestäni ainoa typerä ja vastenmielinen asia tähän liittyen on se, että siitä tehdystä työstä ei tässä maassa todellakaan juuri saa mitään muuta kuin lisää paskaa niskaansa.

TJEU: ”Mixei tää paska toimi”-kitinät jne.

Totta.

Kannatankin esim. open sourcea ja olen itseasiassa edelleenkin joissain tapauksissa liiallinen altruisti. Mun ystävät tietää, että mistä puhun, mutta selvennyksen vuoksi - olen esim. antanut paljon kirjoja, musiikkia (mm. mun proge (rock!) vinyylit ja kaikki sen sellaiset), tietokoneiden komponentteja jne. kavereille. Mun vanhaa takkiakin tulee huomenna hakee yks ystäväni, joka haluaa sen. Miksi? Siitä syystä, koska uskon, että niistä on niille enemmän iloa ja hyötyä kuin mulle.

Tuo ”herääminen” (mistä kirjoitin aiemmin) tapahtui taas sellasessa tilanteessa, että tein yhdelle tutulle palvelusta, kunnes mä tajusin, että en itseasiassa tee palvelusta sille vaan sen firmalle. Eli olin firman tiloissa jne. Eli olin siis käytännössä tehnyt palveluksen firmalle, minkä seurauksena firma tulee saamaan tulevaisuudessa enemmän rahaa. Olisiko ollut järkeä olla vaatimatta korvausta? Ei ainakaan musta.

P.S. Ankalle, kaaputtimelle jne. iso käsi. Erityisesti kaikista pienistä teknisistä kilkkeistä.
Jone

#65 • • Jone Archibald Haddock

Individual:
---
Jone:
Kannattaisi muistaa, että vaalit eivät kuitenkaan ole ainoa yhteiskunnallisen vaikuttamisen muoto. *vink*

---

Ainoa toimiva keino vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin on pyrkiä itse vallan portaille valtaa käyttämään. Vai voiko joku antaa esimerkkejä mitkä asiat ovat tässä maassa muuttuneet mieltä osoittamalla tai mellakoimalla.

Esimerkkinä yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta muuten kuin mainitsemillasi tavoilla:
http://www.saunalahti.fi/~antha/adressi/

Erilaisten ryhmien etuuksia ajavat organisaatiot tai projektiryhmät saavat kummasti ääntään kuuluville jos vain viitsivät. Voi sitä tehdä muutakin kuin istua perseellään ja kimittää. *vink*

PS. Bonuksena pääsee potentiaalisesti tapaamaan esim. Karpelan Tanjaa *sydän* (muah.)

[muokattu 5.12.2003 15:19]
Riku

#66 • • Riku The Little Prince

Individual:

Enpä nyt menisi käyttämään ihan noin raakaa ilmaisua kuin ”ainoa”. Ja muutenkin on typerää niputtaa mielenosoitukset ja mellakoinnit jatkuvasti samaan ryppääseen pelkän väkivallalla mässäilevän median antaman virheellisen mielikuvan takia.

Ja olen kyllä eri mieltä noista vallan porteistakin. Yleinen mielipide on se, jolla on eniten painoarvoa. Yleinen mielipide heiluttaa helposti myös vallanpitäjien asemaa. Ja yleistä mielipidettä hallitaan medialla (kyllä, me olemme kaikki jonkintasoisen jatkuvan aivopesun kohteena), joten väittäisin kyllä että omaamalla tarpeeksi valtaa mediassa, pystyy vaikuttamaan kaikkein laajimmin ja tehokkaimmin.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Hupsu

#67 • • Hupsu

greenie:

Kyllähän sillä asenteellakin on vaikutusta asiaan, ainakin omasta mielestäni. Mitä taas tulee altruismiin, niin en usko, että se on koskaan ollut erityisen suosittua, vaikka viittaatkin johonkin menneeseen aikaan. Yksinkertaisesti sanottuna, noin selviämisen kannalta ei kannata uhrata itseään. Itse tajusin ton vasta käytännössä sen jälkeen, kun olin tehnyt kaikenlaisia palveluksia yhdessä vaiheessa ystäville, tutuille ja ei niinkään tutuille. Käytännössä olin siis paiskinut ihan rankkaa työtä saamatta siitä korvausta. Täysin altruistista käytöstä, mutta erittäin typerää.

Entäs siinä vaiheessa kun sulla menee asiat päin mäntyä syystä tai toisesta? Kyllä siinä vaiheessa ystävän auttava käsi kelpaa. En tietenkään tarkottanu tolla äskeisellä absoluuttista altruismia, vaan sen legendaarisen kultaisen keskitien löytämistä. Joillain vaan tuo nokka tuntuu kohta hipovan pilviä nykypäivänä. Lisää lisää lisää. Rahaa rahaa rahaa. Muut arvot jossain täysin hakusessa. Luojan kiitos, että poikkeuksiakin löytyy vielä.

--
Päivän mietelause?

Individual

#68 • • Individual HYPNO!
Jos joku nyt noista kommenteista kuvittelee, että olisin vain omaan napaan katsoja, niin erehtyy pahemman kerran. Minä ainakin tykkään auttaa ihmisiä, mutta mulla se ei ilmene millään kansalaisaktivismin tasolla, vaan lähinnä lähipiirissä olevien ihmisten jeesaamisella, eräänkin henkilön kohdalla enemmänkin.
Jotenkin siinä tuntee itsensä ihmiseksi enemmän kuin monena muuna hetkenä.
Kyllä tässä elämän aikana on tullu nimi pistettyä yhteen sun toiseen adressiin. Mutta jotenkin en vaan usko siihen, että niistä on mitään hyötyä.
Mutta se on vain mun mielipide, ei mikään absoluuttinen totuus.

Tottakai uskon mielipiteen vapauteen ja siihen, että sitä voi vapaasti ilmaista sivistyneessä demokratiassa kuin Suomi.
Mutta toivon, että ennenkuin mennään huutamaan luokkasotaa ja hyökkäämään toisten ihmisten kimppuun, niin voitaisiin ajatella siltä kannalta mitkä asiat täällä on paljon paremmin, kuin esim. rajan takana idässä tai jopa lännessä, etelässä.

T:Tero

[muokattu 5.12.2003 16:50]
Jone

#69 • • Jone Archibald Haddock

Individual:
Kyllä tässä elämän aikana on tullu nimi pistettyä yhteen sun toiseen adressiin. Mutta jotenkin en vaan usko siihen, että niistä on mitään hyötyä.
Mutta se on vain mun mielipide, ei mikään absoluuttinen totuus.

Parissa viikossa keräämämme 80000 nimeä tossa esimerkkinä käyttämässäni tapauksessa aiheutti käsittääkseni laajaa keskustelua kaikissa eduskuntaryhmissä siitä kuinka paljon ehdotus, jota tolla adressilla vastustettiin, opiskelijoita pännii. Et en nyt sanois että siitä ei olis ollut mitään hyötyä. *vink*

Siitä ollaan varmaan samaa mieltä, että siitä on vähintäänkin enemmän hyötyä kuin vaikenemisesta.
Individual

#70 • • Individual HYPNO!

Jone:

Siitä ollaan varmaan samaa mieltä, että siitä on vähintäänkin enemmän hyötyä kuin vaikenemisesta.

Ollaan enemmän ja vähemmän samaa mieltä, että siitä on enemmän hyötyä kuin vähemmän...

Epailija

#71 • • Epailija Physicist, 2nd class.

hallucinogen:
ykköseltä tulis linnanjuhlia ja kakkoselta tulis kun poliisit pieksee kuokkavieraita *hih*

*nauru* I wish... *vink*

Rauhallisessa mielenosoituksessa ei minun mielestäni ole mitään vikaa, vaikka en sitäkään kovin rakentavana toimintana pidä. Aika monet mielenosoitukset ovat sellaista perus ”tahtoo tahtoo tahtoo”-nillitystä ilman, että kukaan pysähtyisi miettimään sitä, ettei nykyisiinkään asioihin välttämättä olisi tällä meidän ah niin rikkaalla Suomellamme varaa. Ja jos itse vielä vain vetää lonkkaa yhteiskunnan rahoilla, niin parempi olisi upottaa itsensä sinne kolera-altaaseen pysyvästi. Mutta nyt rönsyilen. Jos haluaa (minun näkemykseni mukaan) tuhlata aikaansa harkitsemattomiin - mutta rauhallisiin - mielenosoituksiin, niin siitä vain. Jos joku taas jaksaa sellaiselle korvaansa kallistaa, niin sitten vain toivotaan, että se on keskimäärin hyvä juttu.

Nämä häiriköt ovat sitten asia erikseen. Sellainen idiootti, jonka mielestä on siistiä mennä vandalisoimaan jonkun työvälinettä (esim. taksia) edes sen takia, että katujen Paavolla ei ole kattoa päänsä päällä, ansaitsee vähintään ison satsin kyynelkaasua naamalleen. Ja ei, tämä ei ole järkiargumentointia - nämä huvikseen vandalisoivat yksilöt eivät ole sen arvoisia. Itse asiassa sellaiset tohvelieläimet eivät olisi edes kyynelkaasun arvoisia, mutta jotenkin niitä on nähdäkseni silti rangaistava. Kettutyttöjä sentään ymmärtää, huvikseen riehuvia ei jaksa. Ja jos joku on niin tyhmä, että luulee jonkun taksin potkimisen aiheuttavan mitään positiivista yhteiskunnan epäkohtiin, niin ei hyvää päivää. Jos älykkyys olisi oikeasti kiinni geeneistä, niin tuollaiset yksilöt tulisi poistaa gene poolista hetimiten. Patiksella oli muistaakseni ihan oivallinen asenne näitä häiriköitä kohtaan ja rauhallisen vastamielenosoituksen sijaan voisikin... *vink**pahis*

Jesh. Ei kannata tarttua tunteiden tuuletukseen. Jos ihan tyynen rauhallisesti tuota miettii, niin typeryys on loppujen lopuksi ihmisille selvästi luonnollista, joten sitä vastaan on turha taistella. Viittaan tällä niin itseeni kuin kuokkavieraisiinkin. *vink*

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

#72 • • pipa Guest
aivan vitun sama.. ei liikuta mua..
Hyzenthlay

#73 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

Aika monet mielenosoitukset ovat sellaista perus ”tahtoo tahtoo tahtoo”-nillitystä ilman, että kukaan pysähtyisi miettimään sitä, ettei nykyisiinkään asioihin välttämättä olisi tällä meidän ah niin rikkaalla Suomellamme varaa.

Totta. Toi on kyllä just sitä, mitä mä en ymmärrä yhtään. Yksittäinen ihminen voisi vaihteeksi ajatella asioita kaikkien kannalta, eikä vain itsensä kannalta. Samasta syystä äänestäminen esim. eduskuntavaaleissa on mulle hankalaa, sillä en halua ehdokasta, joka ajaa vain yhden kapean ihmisryhmän asioita. *blush*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

#74 • • ALIEN Guest
Anarkisti pellejäkin tonne eksyy kumman paljon. En näe siinäkään aatteessa mitään järkeä... Monet noista elää sossun rahoilla, eikä mene töihin vaikka on nuoruutensa aikana ollut ihan hyvätkin mahdollisuudet hoitaa asiat kunnolla ja sit vaan itketään, kun joillain menee paremmin... ”koska se on niin siistii pistää mestoi paskaks ja riehuu...” *dissaa*

nyt ne on kuulemma vallanneet jonkun talonkin huomista varten... *täh*

[muokattu 5.12.2003 22:01]
henkka

#75 • • henkka

pHaze:
Anteeksi jos ilmaisin itseäni epäselvästi, koska ainakin missasit pointtini täysin. Eli siis jos jokainen on täysin vastuussa itsestään, eikä mitään suojaverkkoja pitäisi olla tälläisille yksilöille, niin yksi väärä valinta, joka vaikuttaa hyvältä sen hetkisissä olosuhteissa, voi johtaa elämän murenemiseen myöhemmin ulkopuolisten vaikuttajien muuttuessa päälaelleen.\”

No kuvaamassasi tilanteessa kannattaisi mielestäni karttaa ottamasta niitä riskejä jotka saattavat johtaa elämän murenemiseen. Vaikka kuinka hyvältä ne sen hetkisessä olosuhteessa vaikuttavatkin.

Tälläisiä muutoksia on tapahtunut jo minunkin elinikäni aikana useita (pari pahempaa lamaa, eri alojen romahtamisia, asunto- ja korkomarkkinoiden heilahteluja). Näitä on suurimman osan tavallisista ihmisistä täysin mahdotonta ennustaa tarpeeksi etukäteen, kun se tuntuu asiantuntijoillekin olevan vähintään vaikeaa, jolloin ihmisen menestyminen riippuu pitkälti siitä, onnistuuko tämä aikanaan arvaamaan oikein mitä vaikkapa maailmantaloudessa ja politiikassa tulee seuraavaksi tapahtumaan.

Juurikin tästä syystä.
vaavu

#76 • • vaavu vara-vana

hallucinogen:

Soneran rahaa jota se otti velaks ei valtion.
Huvittavaa muutenkin kun asiasta on uutisoitua ja ihmiset luulee et se raha mikä on yrityksellä niin oltais voitu muka käyttää johonkin hyvinvointipalvelujen hoitoon, ei valtio pääse soneran kirstuun käsiksi vaikka omistaisikin 50% *hih*

Tuota tuota. Kannattaisi muistella vähän tarkemmin mitä silloin tapahtuikaan, ennen kuin menee laukomaan. Tuon taannoisen UMTS-sekoilun jälkeen Sonera oli lähes konkurssin partaalla, ja valtio joutui puuttumaan asiaan. Sonera järjesti syksyllä 2001 osakeannin, josta valtio maksoi noin puolet, 3,1 miljardia markkaa. Ilman valtion interventiota Sonera olisi mitä todennäköimmin mennyt konkurssiin.

Kyllä sillä 3,1 miljardilla markalla olisi jo jonkun verran hyvinvointipalveluita hankittu.
Riku

#77 • • Riku The Little Prince

Optimus Prime:
No kuvaamassasi tilanteessa kannattaisi mielestäni karttaa ottamasta niitä riskejä jotka saattavat johtaa elämän murenemiseen. Vaikka kuinka hyvältä ne sen hetkisessä olosuhteessa vaikuttavatkin.

Jonkintasoisia riskejä ihmisen kuitenkin on pakko ottaa elämänsä aikana, on se sitten asuntolaina, tietylle alalle kouluttautuminen tai muu vastaava. Eipä tuohon tunne vaikuttavan sen enempää se miten high- tai lowtech ala on tai kuinka kauan siihen kestää kouluttautua sen enempää kuin asuntolainojen sen hetkinen korkokantakaan. Tuollaiset yksittäiset ratkaisut on tehtävä, ja niiden vaikutuksista saa nauttia tai kärsiä hyvin pitkälti koko loppuelämänsä, vaikka maailman muuttumista vuosikymmenien aikana on täysin mahdotonta sinä aikana laskea. Olet toki oikeassa että riskejä kannattaisi välttää, mutta mielestäni hyvä kysymys on: miten?

--
Kyseenalaista aina kaikki.

henkka

#78 • • henkka

pHaze:
Olet toki oikeassa että riskejä kannattaisi välttää, mutta mielestäni hyvä kysymys on: miten?

Edelleen kysymys lienee että mitä riskejä on vältettävä? Ottaen huomioon että ne edes ovat vältettävissä?

[muokattu 6.12.2003 01:35]
Individual

#79 • • Individual HYPNO!

vaavu:
---
hallucinogen:

Soneran rahaa jota se otti velaks ei valtion.
Huvittavaa muutenkin kun asiasta on uutisoitua ja ihmiset luulee et se raha mikä on yrityksellä niin oltais voitu muka käyttää johonkin hyvinvointipalvelujen hoitoon, ei valtio pääse soneran kirstuun käsiksi vaikka omistaisikin 50% *hih*

---

Tuota tuota. Kannattaisi muistella vähän tarkemmin mitä silloin tapahtuikaan, ennen kuin menee laukomaan. Tuon taannoisen UMTS-sekoilun jälkeen Sonera oli lähes konkurssin partaalla, ja valtio joutui puuttumaan asiaan. Sonera järjesti syksyllä 2001 osakeannin, josta valtio maksoi noin puolet, 3,1 miljardia markkaa. Ilman valtion interventiota Sonera olisi mitä todennäköimmin mennyt konkurssiin.

Kyllä sillä 3,1 miljardilla markalla olisi jo jonkun verran hyvinvointipalveluita hankittu.

Muistinhan minä sitten oikein...

rZi

#80 • • rZi 42
Siis jos oon oikein nyt ymmärtänyt, ainoot motiivit mennä tukkii tiet linnan eteen on ku tunnetut ja yhteiskunnalle tärkeät ihmiset menee juhlimaan heille tarkoitettuun tilaisuuteen sillä aikaan kun elämänsä lokaan enemmän tai vähemmän tahalleen vetäneet ihmiset kärsivät kylmyydestä ja nälästä, joista silti jokainen sossun tukea saava vetää parempaa liksaa kun minä työssä käyvä nuori opiskelija? Ompa asiat huonosti, tarvii varmaan pystyttää oma koju sinne kans.

Jos on rahasta pulaa, käyttäis vaikka senkin ajan töiden tekemiseen ku turhaan valittamiseen mistä ei varmasti makseta centtiäkään.