Syysmasennus

69 posts, 4 pages, 22,225 views

Armin

Posts: 411

#1 • • Armin surffitukka
Luin tämän viikkoisesta Helsingin Sanomien NYT-liittestä tavoista joilla lievittää syysmasennusta.

Pohdinkin, että kuinka moni kärsii syysmasennusta jos on käsiäkseen lainkaan ja missä määrin.
Ja jos kärsii niin millä lievittäisi sitä.

Itse muistan joskus olevani (joitakin vuosia sitten) niin masentunut, että kun heräsin aamulla niin ensimmäiseksi teki mieli itkeä ja eikä uskaltanut lähteä ulos tihkusateeseen ja jäi vaan makaamaan koko päiväksi sänkyyn peitto kirjaimellisesti päälakea hipoen. Mutta tämäkin oli vain ääripäästä.
Huomasin myöskin olevani lievästi masentunut alkusyksystä, ja joinakin vuosina mitä kauemmin lumentulo kestää sen enemmän masennun, kun kaikki tuntuu painavan päälle ja stressaa.

Nyt olisi mitä parhain ajankohta olla masentunut mutta en ole koska elämässä asiat luistaa ja olen korviani myöten ihastunut myöskin.

Olen myäs miettinyt omaltakin kohdalta, että kuuluiko se masentuneisuus teini-ikään vai onko se jatkutkuvaa ja missä määrin. Siis kaipaisin kuulla kokemuksia ja miten jokainen syksyn ja pimeän tulon kokee.

Ja millä tavoilla ehkäistä mahdollinen syysmasennus tai parantaa sitä.

Onko sellaista edes olemassa kuin syysmasennus?

[muokattu 14.11.2003 14:27]
florx

Posts: 532

#2 • • florx
Kieltämättä joskus vähän ahdistaa, kun töihin mentäessä ja palattaessa on säkkipimeää, mutta mulla on enemmän väsymystä, masennuksesta ei niinkään voi puhua.
Viikonlopun kännireissut hyvässä seurassa kesäpäiviä muistellen antaa voimaa tulevalle viikolle*hymy*
Roger Roger

Posts: 3,372

#3 • • Roger Roger Kentti

Armin:
Pohdinkin, että kuinka moni kärsii syysmasennusta jos on käsiäkseen lainkaan ja missä määrin.
Ja jos kärsii niin millä lievittäisi sitä.


joka vuotinen ongelma minulla. onneksi tän vuoden pahin on jo ohi (toivottavasti).

silloin kun olen masentunut sulkeudun yksi kotia, kuten tein tänäkin vuonna. siellä sitten mietiskelen asiota ja yritän selvittää mikä se todellinen syy masennukseen on. nyt meni about 2 viikkoa, ennen kuin sain selvitettyä syyn masennukseeni.

ohjeena masentuneille voisin sanoa, et puhukaa ystäville. se auttaa.

--
vain kesyt kaipaavat, villit lentävät

Avatar
#4 • • HRDance Guest
Mun mielestä syysmasennukseen auttaa kun heittäytyy täysin hulluksi. *ding* Nojoo... Ihastuminen on kyl parasta lääkettä, se virkistää aivan tajuttomasti. Suosittelen kaikille*hali*
Avatar
#5 • • ALIEN Guest
kieltämättä seurustelu auttaa, kuin myös urheili *vink*
Avatar
#6 • • ALIEN Guest
kieltämättä ihastuminen ja seurustelu auttavat, kuin myös urheilu ;)
Avatar
#7 • • GoA Guest
Täällä myös kaamosmasennus päällä. Tosin olo ei ole sellainen kuin yleensä masentuneella vaan jatkuvaa väsymystä. Tähän auttaa liikunta kaikkein parhaitan. Kirkasvalohoitoa en ole koskaan kokeillut mutta mielenkiinnosta tuota voisi joskus koittaa.
Lost-Soul

Posts: 3,107

#8 • • Lost-Soul los pallos

Kooaliini:
Täällä myös kaamosmasennus päällä. Tosin olo ei ole sellainen kuin yleensä masentuneella vaan jatkuvaa väsymystä. Tähän auttaa liikunta kaikkein parhaitan. Kirkasvalohoitoa en ole koskaan kokeillut mutta mielenkiinnosta tuota voisi joskus koittaa.


En sit tiedä onko mulla masennus vai mikä, mutta unta ei saa mitenkään... Ja sit ku nukahtaa, ni herää jonkun 3-4 tunnin kuluttuu taas ihan pirteenä.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

typ0

Posts: 1,892

#9 • • typ0 syntax error
syksy = paskaa *eiei*
nihkeetä ku aamul herää on pimeetä ja sit sillee oot koulus sisäl ei kerkee ees näkee valoo... sit ku menee himaan on taas pimeetä... eiei onneks pääsen täst pimeydest pois *nauru*

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

MaSari

Posts: 1,986

#10 • • MaSari space jammer
Mulla iskee kanski aina kaamosmasennus tähän aikaan vuodesta.. Yleensä mä haluan vain nukkua koko ajan, koska on niin pimeetä ettei oikeen muu huvittais. Täst masennuksesta oon kyl ainaki aikasempina vuosina selvinny ihan vaan ulkoilemalla ja bilettämällä.. Meinaa sillon katoo se ahdistus et koko ajan pitäs ajatella tätä pimeyttä *hymy*

--
minä kellotan sinuaaa.. *nuotti*

Avatar
#11 • • ALIEN Guest
matkustakaa thaimaaseen!! *iihhih*
DiamonDie

Posts: 676

#12 • • DiamonDie mediahippi
Ei syksy kyllä masenna yhtään, paras vuodenaika. Kesä sen sijaan... yh. No, eipä enää mikään vuodenaika masenna kun pääsin eroon 11 vuotta kestäneestä masennuksesta, mutta ajatuskin kesästä hirvittää silti.

Jos oikeasti kärsii SAD:sta niin kannattaa tosiaan kokeilla kirkasvalohoitoa tai uudempaa sarastusvalohoitoa, jonka pitäisi olla vielä tehokkaampaa, se toimii ikään kuin ”auringonnousuna” kirkastuen vähitellen. Noita lamppuja saa myös vuokrattua.
S-T

Posts: 1,195

#13 • • S-T Pieni

alien:
matkustakaa thaimaaseen!! *iihhih*



I'm on my way. (Lähtö 4 viikon päästä)

--
Pieni on kaunista.

patis

Posts: 1,158

#14 • • patis 10
masennus?

en käytä.
Avatar
#15 • • ALIEN Guest

patis:
masennus?

en käytä.



eihän sitä käytetä, vaan koetaan.. ;)
misjah

Posts: 3,373

#16 • • misjah Team Sika
syksy on mun mielest perseestä.. pitää vaan treenaa ja tavata joku ihana nainen *sydän*

--
www.team*possu*.tk

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#17 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
mä en ole kyllä ikinä masentunut syksystä. Syksyllä on ihanan pimeää, voi polttaa kynttilöitä ja pukeutua lämpimästi *hymy* Kaikki (mukavat) elämän käännekohdat sattuu usein syksyllä. Syksyllä kaikki on ikäänkuin uutta. Kevät sen sijaan masentaa mua paljon enemmän *hahjust*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Blues

Posts: 5,414

#18 • • Blues Koning van Afrika
En kärsi minkäänlaisesta syysmasennuksesta. En ole muistaakseni koskaan kärsinytkään. Ainoa reaktio keliin on vähän kiroamista mutta ei ikinä ala masentamaan koska toisaalta se on mukavaakin että on alkanut tulla pimeää joka tuo paljon rauhallisemman olon. Välillä tahtoo vähän valoakin mutta siihen auttaa kirkasvalo joita saa vaikka mistä. Se kuulemma toimii todella hyvin mitä pari kaveria on sitä mainostanut.
Ei syksy ole masentavaa..ehkä vähän ärsyttävää mutta on se myös mukavaa kun tulee vähän viileämmät kelit ja sitä odottelee innokkaasti että lumi tulee. Toisaalta se fiilis loppuu heti jos joutuu tekemään lumitöitä *nauru*

--
Pictures

Party moeilik en het n oulike lewe

Avatar
#19 • • hyperventilaatio Guest
Masentaa ja rajusti, mutta tuskin se syksystä johtuu. Ei vaan tuu mistään mitään ja kaikki tuntuu vitun turhalta.
Menis jo pois.*poks*
fadeout

Posts: 171

#20 • • fadeout NoStatus
Viikon jo kipeenä. Se jos mikä masentaa. Kun ei pääse ulos, ei voi harrastaa liikuntaa eikä tavata muita ihmisiä. On niin yksinäinen ja turhautunut olo.

No offtopiccia tavallaan, sillä minä pidän syksystä. Mutta nyt ei vaan jaksa enää *eiei*

--
tamppauskone - se olen minä