Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,483,886 views

sapeli

Posts: 11,768

#12661 • • sapeli jokukukamikä?

Jutu, 19.11.2008 15:14:
Mulla on pieni ongelma, meinaan sellanen ongelma, että mun korvat menee tosi herkästi lukkoon. Ens kuussa olis tarkotus lähteä Espanjaan, mutta vähän arveluttaa toi lentomatka. Tiedän, että purkan jauhaminen helpottaa, mutta tuntuu vähän siltä ettei se riitä mun kohdalla. Kerrottakoon nyt vielä sekin, että mulla on hengitystietkin ahtaat ja tukossa eli sekin vielä pahentaa tota. Onko muilla samaa ongelmaa, mitä keinoja käytätte, onko olemassa lääkettä vai täytyykö mun vaan kärsiä ja toivoa ettei tärykalvot puhkee? :/



Mun käsittääkseni on olemassa myös jotain lentomatkoja varten suunniteltuja korvatulppia, ne kai jotenkin auttaa tuon paineen kanssa? En kyllä tiedä asiasta enempää, täytyy odottaa viisaampien kommentteja.

Itse olen lennellyt aika paljon ja mulla on aina onnistunut paineentasaus helposti silleen että aina kun tuntuu painetta niin "melkein haukottelee", tai koittaa vaan saada feikki-haukotuksen aikaan. Se aina tasaa paineet pään sisällä. *joo*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Marjo

Posts: 1,796

#12662 • • Edited Marjo pupuTupuna

sapeli, 19.11.2008 15:17:
---
Jutu, 19.11.2008 15:14:
Mulla on pieni ongelma, meinaan sellanen ongelma, että mun korvat menee tosi herkästi lukkoon. Ens kuussa olis tarkotus lähteä Espanjaan, mutta vähän arveluttaa toi lentomatka. Tiedän, että purkan jauhaminen helpottaa, mutta tuntuu vähän siltä ettei se riitä mun kohdalla. Kerrottakoon nyt vielä sekin, että mulla on hengitystietkin ahtaat ja tukossa eli sekin vielä pahentaa tota. Onko muilla samaa ongelmaa, mitä keinoja käytätte, onko olemassa lääkettä vai täytyykö mun vaan kärsiä ja toivoa ettei tärykalvot puhkee? :/

---


Mun käsittääkseni on olemassa myös jotain lentomatkoja varten suunniteltuja korvatulppia, ne kai jotenkin auttaa tuon paineen kanssa? En kyllä tiedä asiasta enempää, täytyy odottaa viisaampien kommentteja.

Itse olen lennellyt aika paljon ja mulla on aina onnistunut paineentasaus helposti silleen että aina kun tuntuu painetta niin "melkein haukottelee", tai koittaa vaan saada feikki-haukotuksen aikaan. Se aina tasaa paineet pään sisällä. *joo*



Tai sit vaan pitää aina tarvittaessa nenästä kiinni ja puhaltaa sillee, et ne aukee. Sama systeemi, mitä sukeltajat käyttää paineen tasauksessa.

Edit: kun siis ainakaan mulla ei aina toi haukotuskikka toimi.
akir0

Posts: 2,554

#12663 • • akir0 idleRPG champion 2009

wiwi, 19.11.2008 13:11:
Kiitos ja oho! Hitto että muuten maksaakin. Jäänee tässä konkurssissa vain kaukaiseksi haaveeksi.



Tilasin itse juuri privacy suojan suoraan ameriikasta, hinta puolet siitä mitä verkkiksessä.
Jutu

Posts: 3,054

#12664 • • Jutu Blondi

Marjo, 19.11.2008 15:20:
---
sapeli, 19.11.2008 15:17:
Mun käsittääkseni on olemassa myös jotain lentomatkoja varten suunniteltuja korvatulppia, ne kai jotenkin auttaa tuon paineen kanssa? En kyllä tiedä asiasta enempää, täytyy odottaa viisaampien kommentteja.

Itse olen lennellyt aika paljon ja mulla on aina onnistunut paineentasaus helposti silleen että aina kun tuntuu painetta niin "melkein haukottelee", tai koittaa vaan saada feikki-haukotuksen aikaan. Se aina tasaa paineet pään sisällä. *joo*

---


Tai sit vaan pitää aina tarvittaessa nenästä kiinni ja puhaltaa sillee, et ne aukee. Sama systeemi, mitä sukeltajat käyttää paineen tasauksessa.

Edit: kun siis ainakaan mulla ei aina toi haukotuskikka toimi.


Jahas. Kiitoksia vastauksista, täytyy kokeilla noitakin. Kokeilemallahan se taitaa vaan selvitä *joo*

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

Karski

Posts: 6,049

#12665 • • Edited Karski Pomon kätyri

Skenemursu, 19.11.2008 03:12:
Mistä Suomalaiset on kotoisin?

Elikkäs onko se varmaa tietoa, että suomalais-ugrilais kansat vaelsivat Mongoliasta sinne sohjolaan?



Aiheesta ei oo mitään 100% varmaa tietoa,
todennäköisesti Suomessa tällä hetkellä
asuva väestö koostuu usean eri vaelluksen
mukana tulleista ihmisistä, osa olisi tullut
baltian ja osa karjalan kautta. Suomensukuisia
kieliä puhuvia kansoja esiintyy lähinnä mongoliaa
pohjoisempana, esim. http://fi.wikipedia.org/wiki/Samojedit
ja tuo mongolien ja suomalaisten sukulaisuus tai
edes kielillinen sukulaisuus on melko kyseenalainen
koska mongolinen kieliryhmä on yleisimmän
näkemyksen mukaan lähempänä altailaisia kieliryhmiä
eli esim. turkin kieltä. Yhteneväisyyksiä löytyy varmaan
pikemminkin samaan tapaan kuin suomesta
ja japanista, joiden ääntäminen ja vokaalien ja konsonanttien
keskinäinen suhde on melko lähellä toisiaan.

Noi hmongit ei myöskään mitenkään liity suomeen,
vaan ovat etnisesti sukua mongolikansoille. Tosin
joidenkin teorioiden mukaan osa hmong-kansoista saattais
olla alunperin siperiasta kotoisin, eli siellä saattaa olla
jotain yhteyksiä samojedikansoihin.

Joka tapauksessa noi vaikuttaa melko kaukaa haetuilta
yhteyksiltä, mutta täys varmuus saavutetaan vasta kun
kansojen kattava geenikartoitus on saatu toteutettua joskus
ensivuosikymmenellä.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

mariq

Posts: 2,154

#12666 • • Edited mariq

Marjo, 19.11.2008 15:20:
---
sapeli, 19.11.2008 15:17:
---
Itse olen lennellyt aika paljon ja mulla on aina onnistunut paineentasaus helposti silleen että aina kun tuntuu painetta niin "melkein haukottelee", tai koittaa vaan saada feikki-haukotuksen aikaan. Se aina tasaa paineet pään sisällä. *joo*
---
Tai sit vaan pitää aina tarvittaessa nenästä kiinni ja puhaltaa sillee, et ne aukee. Sama systeemi, mitä sukeltajat käyttää paineen tasauksessa.

Edit: kun siis ainakaan mulla ei aina toi haukotuskikka toimi.


Tuo nenään puhaltaminen toimii vaan alaspäin tultaessa. Sillä saa lisää ilmaa onteloihin kun paine kasvaa eli ilman tilavuus pienenee. Ylös mentäessä sitä ilmaa pitäiskin sit saada pois, ja siihen ei oo yhtä yksinkertaista konstia.
Tosin käsittääkseni alaspäinmeno onkin se epämiellyttävin vaihe, jos paneiden tasailussa on ongelmia..

edit. ylös mennessä usein ihan vaan nieleskelykin auttaa

--
Whoever invented boredom must´ve been mad at life for being so Amazing.

Sparkling

Posts: 740

#12667 • • Sparkling TEAM Kyntäjät

Jutu, 19.11.2008 15:14:
korvaongelma :D


Mulla on ihan sama ongelma ollu aina, tuntuu että korvat räjähtää laskuvaiheessa, nousussa ei oo mitää ongelmaa vaikka lukkoon ne korvat sillonki menee. Mul on itellä vähän auttanu et ottaa jotain avaavaa nenäsumutetta ennen lennolle lähtöä. Silläkään ei tosin pitkälle pötkitä, joten laskuvaiheessa yleensä joutuu todella kovaa painaa korvia mikä vähän auttaa. Purkan syöminen auttaa itelläki hyvin vähän. Pienille lapsille oon kuullu ehdotettavan jotain kertokäyttömukiviritelmää, oisko ollu niin että niitten mukien pohjalle laitetaan kostea paperinpala tms ja sitten ne mukit pidetään korvilla, hehe. En tiedä toimiiko sitten aikuisilla, hauskalta varmasti ainakin näyttää :D
Noilla konsteilla on tullut monet reissut jo lennettyä, viikon päästä taas yks! *korvia kiinni pitel* :D

--
.: Astetta enemmän nostetta :.

Metz^^

Posts: 264

#12668 • • Metz^^
Pakko kirjoittaa tänne kaverini hyvä kysymys :D

Keskustelimme koulussa siitä, miten ja miksi ihmiset näkevät värejä. Opettaja kertoi, että silmät ymmärtävät värit jotenkin valon heijastumisesta/taittumisesta. Saipa tämä ystäväni sitten mieleensä nerokkaan kysymyksen;

" Miten me ihmiset sitten nähdään unet väreissä kun ei pään sisään pääse valoo? o.o "

:DD On tullut häneltä myös paljon muita syvää ymmärrystä vaativia kysymyksiä, kuten pysyykö ihminen ilmastointiteipillä seinässä. (tämä ratkaistiin teippaamalla kys. henkilö koulun tolppaan metrin korkeuteen, hyvin pysy! )

--
Minulla on ratkaisu, se vain ei sovi ongelmaan.

Metz^^

Posts: 264

#12669 • • Metz^^

Amma, 19.11.2008 01:27:
Mistä löytää kivoja vaatteita (pääkaupunkiseudulta)? On jo pitkään tununut siltä, että vain miehille tehdään hyvännäköisiä vaatteita...

Tahtoisin löytää ensisijaisesti hyvännäköiset, hyvin istuvat farkut ja toissijaisesti toppeja, t-paitoja (pitkä- ja lyhythihaisia).
Tarkemmin ajateltuna toissijaisen ongelman ratkaisu saattaa tosin löytyä esim. Klubbarin putiikista...
Farkut ei mitään pillejä eikä niin matalaa vyötäröä, että rekkamiehen hymy vilkkuu ja paidoissa ei mtn ylimääräsiä hörhelöröyhelöulokkeita. Mitä simppelimpi, sen parempi.
Väriskaala mahdollisimman tumma - mieluusti musta, sininen, harmaa. Mahdollinen kuviointi voi olla vaaleampaakin.

Silmää miellyttävää tyyliä olis esim.

- koneHELSINKI-tyyppiset jutut
http://www.konehelsinki.com/kauppa/index.php

- Honestyn sivuilta bongatut varmarihousut:
positronic-jeans-bluednm.jpg
positronic-jeans-darkdnm.jpg

Mistä siis löytää kivoja vaatteita naisille? Tai voi ne olla miehillekin, kunhan vaan löytyis sopivaa kokoa. Putiikkien nimiä ja osotteita pöytään, kiitos! Tykkäisin enemmän mennä putiikkiin sovittamaan ja tekemään ostopäätöstä kuin tilailla netistä.
...Farkkujen ei oo pakko maksaa 160 euroa tai topin 100 euroa - edes piirun verran halvemmatkin kävis.
Paitsi sitten kun menee lopullisesti hermo, niin maksan vaikka 300 jos vaan löytyy hyvät. =P

Auttakee.




Hei, nykyään kovin moni pienyrittäjä on alkanut pyörittämään nettiputiikkeja joissa on usein vaihtuvia ja erikoisempia vaatteita. valitettavasti joukkoon mahtuu paljon ultimate pissis kamaa mutta selaileppa näitä; (mm tribal farkkuja, reivipaitoja ja miniminihameita)

http://trend-one.fi/
http://www.funkyjunk.fi/
http://www.beautiful-fashion.net/
http://www.trendiks.fi/
http://www.ameerika.fi/epages/SATP.sf
http://www.bahianetstore.com/Verkkokauppa/index.php

--
Minulla on ratkaisu, se vain ei sovi ongelmaan.

Takyon

Posts: 2,945

#12670 • • Takyon Möwkö

Jutu, 19.11.2008 15:14:



Tosiaan niinkuin tuossa jo aiemmin sanottiin niin nenästä kiinni ja koitat "puhaltaa" nenän kautta, ainoa aivan varma keino saada paineet tasattua laskeutumisvaiheessa. Noustessa paine purkautuu ihan itsekseen. Ongelmia syntyy jos on vaikkapa nuha jolloin kaikki ontelot ovat tukossa ja silloin se paineentasaus ei vain onnistu.

Sparkling, 19.11.2008 17:02:
Pienille lapsille oon kuullu ehdotettavan jotain kertokäyttömukiviritelmää, oisko ollu niin että niitten mukien pohjalle laitetaan kostea paperinpala tms ja sitten ne mukit pidetään korvilla, hehe. En tiedä toimiiko sitten aikuisilla, hauskalta varmasti ainakin näyttää



Joskus pikkuskidinä kun sattu niin perkeleesti laskeutuminen niin mulle annettiin tollaset mukit jonka pohjalla oli jotain, toimi heti. Mut sillon en tiennykään tuota sukeltajatemppua :D

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

Skenemursu

Posts: 1,568

#12671 • • Skenemursu Vastarannan Kuha

Karski, 19.11.2008 15:43:
---
Skenemursu, 19.11.2008 03:12:
Mistä Suomalaiset on kotoisin?

Elikkäs onko se varmaa tietoa, että suomalais-ugrilais kansat vaelsivat Mongoliasta sinne sohjolaan?

---


Aiheesta ei oo mitään 100% varmaa tietoa,
todennäköisesti Suomessa tällä hetkellä
asuva väestö koostuu usean eri vaelluksen
mukana tulleista ihmisistä, osa olisi tullut
baltian ja osa karjalan kautta. Suomensukuisia
kieliä puhuvia kansoja esiintyy lähinnä mongoliaa
pohjoisempana, esim. http://fi.wikipedia.org/wiki/Samojedit
ja tuo mongolien ja suomalaisten sukulaisuus tai
edes kielillinen sukulaisuus on melko kyseenalainen
koska mongolinen kieliryhmä on yleisimmän
näkemyksen mukaan lähempänä altailaisia kieliryhmiä
eli esim. turkin kieltä. Yhteneväisyyksiä löytyy varmaan
pikemminkin samaan tapaan kuin suomesta
ja japanista, joiden ääntäminen ja vokaalien ja konsonanttien
keskinäinen suhde on melko lähellä toisiaan.

Noi hmongit ei myöskään mitenkään liity suomeen,
vaan ovat etnisesti sukua mongolikansoille. Tosin
joidenkin teorioiden mukaan osa hmong-kansoista saattais
olla alunperin siperiasta kotoisin, eli siellä saattaa olla
jotain yhteyksiä samojedikansoihin.

Joka tapauksessa noi vaikuttaa melko kaukaa haetuilta
yhteyksiltä, mutta täys varmuus saavutetaan vasta kun
kansojen kattava geenikartoitus on saatu toteutettua joskus
ensivuosikymmenellä.


kiitos hyvästä vastauksesta. eli siis lyhyesti summasummarum me ei tiedetä mistä suomalaiset on kotoisin?

noista hmong heimo tutkimus jutuista mun pitää saada jonkinlainen englanninkielen käännös aikaiseksi olivat sen verran mielenkiintoisia. Itsellä ei riitä vielä taidot tuohon kääntämiseen Thai kielestä, mutta ehkä joku meidän duunissa pystyis.
ezzy

Posts: 8,060

#12672 • • ezzy Droid-pappa
Millä kassatyöntekijä puolustautuu työnantajaa vastaan, joka antaa potkut näppäilyvirheen takia...voi vittu jee.
Takyon

Posts: 2,945

#12673 • • Takyon Möwkö
Miks uudemmissa autoissa, varsinkin jos perävalot ovat ledeillä toteutettu niin ne vilkkuu ihan kuin olisivat kytketty vaihtovirtaan? Auton akku tuuttaa kuitenkin tasavirtaa niin miksi perhanassa perävaloille käännettäisi vaihtovirraksi, kun eihän ledit edes loista sillä toisella puolijaksolla..

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

Sparkling

Posts: 740

#12674 • • Sparkling TEAM Kyntäjät

Takyon, 19.11.2008 17:54:
---
Joskus pikkuskidinä kun sattu niin perkeleesti laskeutuminen niin mulle annettiin tollaset mukit jonka pohjalla oli jotain, toimi heti. Mut sillon en tiennykään tuota sukeltajatemppua :D


Loistavaa! :D

--
.: Astetta enemmän nostetta :.

Jussi Soro

Posts: 6,385

#12675 • • Jussi Soro choon!

ezzy, 19.11.2008 18:01:
Millä kassatyöntekijä puolustautuu työnantajaa vastaan, joka antaa potkut näppäilyvirheen takia...voi vittu jee.


No esimerkiksi sillä, että jos kyseessä on ollut kertaluontoinen inhimillinen virhe, niin irtisanominen on laiton? Riippuu vähän taustoista.
boubbin

Posts: 81

#12676 • • boubbin boubbin
mistä sanoista tulee PA (siis keikoilla äänentoisto) ?

--
Cmon now, lets all take some Caffeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiine!

Kimbou

Posts: 608

#12677 • • Kimbou

boubbin, 19.11.2008 21:24:
mistä sanoista tulee PA (siis keikoilla äänentoisto) ?



PA on lyhenne, joka tulee sanoista Public Address. Joissakin yhteyksissä ilmoitetaan lyhenteen tulevan sanoista Public Audio, jota se nykyään enemmänkin on

--
pitäkää kiinni pienistä pippeleistä ja roikkuvista tisseistä se on menoa nyt.

Amma

Posts: 2,383

#12678 • • Amma Hapanimelä. On-Off. Kennurupoliisi tungelissa.

sapeli, 19.11.2008 15:17:
---
Jutu, 19.11.2008 15:14:
Mulla on pieni ongelma, meinaan sellanen ongelma, että mun korvat menee tosi herkästi lukkoon. Ens kuussa olis tarkotus lähteä Espanjaan, mutta vähän arveluttaa toi lentomatka..
---
Mun käsittääkseni on olemassa myös jotain lentomatkoja varten suunniteltuja korvatulppia, ne kai jotenkin auttaa tuon paineen kanssa? En kyllä tiedä asiasta enempää, täytyy odottaa viisaampien kommentteja...


Apteekeista ja isommista tavarataloista vois löytyä paineentasaus-korvatulppia.


Netistä löyty ainakin tällaset versiot (hinta 9,90 egeä / pari):

Earplanes paineentasaus-korvatulpat

Tulpat on valmistettu pehmeästä, ei-allergisoivasta silikonista sekä painetta säätelevästä keraamisesta suodattimesta. Jokainen pakkaus sisältää yhden parin EarPlanes-korvatulppia.

EarPlanes-korvatulppa koostuu kahdesta osasta: erittäin pehmeästä tulppaosasta, joka on valmistettu ei-allergisoivasta silikonista, sekä patentoidusta, painetta säätelevästä suodattimesta, joka on valmistettu mikrohuokoisesta keraamisesta aineesta, CeramX:stä. Silikonitulpassa on neljä pehmeää rengasta, jotka varmistavat, että korvatulppa asettuu tiiviisti korvakäytävään. Matkustamon ilmanpaineen muuttuessa, ilma kulkeutuu ensin keraamisen suodattimen läpi ennen kuin se saavuttaa korvakäytävän. Suodatin vaimentaa nopeat paineenvaihtelut, joita tapahtuu korkeuden vaihdellessa suuresti. Korva ei pysty mukautumaan nopeisiin paineenvaihteluihin riittävän nopeasti, minkä vuoksi ihminen tuntee korvissaan epämukavuuden tunnetta ja jopa kipua.

EarPlanes-korvatulpat laitetaan korviin ennen koneen nousua. Pidemmillä lentomatkoilla tulpat voi poistaa koneen saavutettua matkakorkeutensa, kun taas lyhyemmillä lennoilla tulppien voi antaa olla korvissa koko matkan ajan. Korvatulpat on asetettava takaisin korviin noin tuntia ennen arvioitua laskeutumisaikaa, tai viimeistään silloin, kun lentokone alkaa pudottaa lentokorkeuttaan laskeutumista varten. Tulpat voi poistaa korvista, kun kone on laskeutunut ja matkustamon ovi on avattu.

Käytön yhteydessä ilma kulkee EarPlanes-korvatulppien keraamisen suodattimen läpi, jolloin savu, siitepöly, bakteerit ja muut ilmassa olevat mikroskooppiset hiukkaset tukkivat painetta säätelevän suodattimen pienet mikrohuokoset. Kun mikrohuokoset tukkeutuvat, niiden teho heikkenee. Sen vuoksi suosittelemme, että samaa EarPlanes-korvatulppaparia käytetään vain kahdella lentomatkalla, siis meno-paluu-matkalla. Sen jälkeen suosittelemme uuden parin käyttöönottamista, jotta tuote toimisi taatun tehokkaasti.

Tulppia on kahden kokoisia:
EarPlanes aikuisille sekä Children’s EarPlanes 1–11-vuotiaille lapsille. Lasten koko soveltuu myös aikuisille, joiden korvakäytävät ovat ahtaat.

Lähde: http://www.mshop.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=Earplanes

--
*etsiskel*

Takyon

Posts: 2,945

#12679 • • Takyon Möwkö
Tuohon lentomatkustukseen ja paineenvaihteluun liittyen: jos kerran lentokonen matkustamo on paineistettu niin miksi siellä ei pystytä pitämään tasaista painetta niin että ongelmia korvien paineentasauksen kanssa ei syntyisi ollenkaan?

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

Amma

Posts: 2,383

#12680 • • Amma Hapanimelä. On-Off. Kennurupoliisi tungelissa.

Takyon, 19.11.2008 21:49:
Tuohon lentomatkustukseen ja paineenvaihteluun liittyen: jos kerran lentokonen matkustamo on paineistettu niin miksi siellä ei pystytä pitämään tasaista painetta niin että ongelmia korvien paineentasauksen kanssa ei syntyisi ollenkaan?


KVG. =P

--
*etsiskel*