Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,484,765 views

whispering

Posts: 871

#14321 • • Edited whispering Super Juusto

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

mikke, 28.9.2009 22:18:
Mistä saan muutettua silleen että esim irkin tai sähköpostin kautta avatut linkit ei avautuis Operalla vaan Firefoxilla ? Oon kyl mielestäni asettanu ton Mozillan oletusselaimeksi mut ei näköjään sitte kuitenkaan... *ding*



Käynnistä valikossa on yleensä sellanen ku "valitse käytettävät ohjelmat".

Mut eiköhän se oo parempi et ne aukee maailman parhaalla selaimella *pepsodent*
Takyon

Posts: 2,945

#14322 • • Takyon Möwkö

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

mikke, 28.9.2009 22:18:
Mistä saan muutettua silleen että esim irkin tai sähköpostin kautta avatut linkit ei avautuis Operalla vaan Firefoxilla ? Oon kyl mielestäni asettanu ton Mozillan oletusselaimeksi mut ei näköjään sitte kuitenkaan... *ding*



Edellisen ohjeen lisäksi avaa Firefox -> tools -> options -> advanced -> general välilehti ja tarkista että rasti on ruudussa "Always check to see if Firefox is the default browser on startup". Sit etit operasta vastaavan ja otat rastin pois. Tai sit vaan poistat sen turhakkeen ;)

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

m1kk3

Posts: 5,560

#14323 • • m1kk3 no-life
Kiitos whispering ja Taky. :) Nyt homma skulaa niinku pitääkin.

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Amma

Posts: 2,383

#14324 • • Amma Hapanimelä. On-Off. Kennurupoliisi tungelissa.

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Lyylikki, 28.9.2009 12:14:
Laitoin tonne nyt hälytyksen. Tosin ihan täysin varauksetta en tohon usko, koska ehdotteli Lufthansan lentoja hintaan 558 euroa, mutta sitten kun siirtyi varaamaan niitä, niin hinta oli pompsahtanut yli 1700 euroon *nauru*


Imho lentojen hinnat on aika raivostuttavia, kun nyt joku lento maksaa 100 egeä ja minuutin päästä 3000 egeä ja kohta taas satasen. Samssa koneessa voi siis olla samasta tuotteesta täysin eri hintoja maksaneita ihmisiä.


Kysyisinkin, miksei lentolippujen hinnottelussa tunnu olevan mitään rotia?

--
*etsiskel*

Avatar
#14326 • • astaroth Guest

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

J Raninen, 28.9.2009 23:38:
Miksi joissain vanhoissa Aku Ankoissa, Väiski Vemmelsäärissä ym. mustaa silmää painetaan pihvillä?


kyseessä on mitä ilmeisimmin lääketieteellinen myytti, jolla ei ole pohjaa tosielämässä

http://firstaid.about.com/od/softtissueinjuries/ht/07_black_eye.htm

There is a first aid myth that putting steak on a black eye will help it heal faster. It will not. In fact, putting raw meat on a black eye is more likely to cause an infection.

kinderi

Posts: 1,783

#14327 • • kinderi Poikkeava Kannibaaliperuna

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

J Raninen, 28.9.2009 23:38:
Miksi joissain vanhoissa Aku Ankoissa, Väiski Vemmelsäärissä ym. mustaa silmää painetaan pihvillä?



Ajaa saman asian kuin jäät :) Pihvit on säilytetty viileässä, ja nehän "levittyy" aika hyvin naamankin päälle..

--
Kinderi on kyllä siitä jännä, et se on aika perseestä, mut silti yks parhaista ämmistä ikinä -kaveri illanistujaisissa *justjoo*

Avatar
#14328 • • astaroth Guest

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Reivaaja, 9.9.2009 18:43:
Jos lämmölle ei ole ylärajaa, niin voiko lämmön johtuminen olla silloin valoa nopeampaa?


satuin kysymään tätä fysiikan opettajaltamme

tällä hetkellä tiede ei tunne väliainetta, joka pystyisi johtamaan lämpöä niin nopeasti. nopeinkin tunnettu väliaine (suprajohde) hidastaa lämmön johtumista niin paljon, ettei tällä hetkellä ole edes luotettavaa teoriaa lämmön johtumisesta yli valonnopeuden. määritelty raja on siis ilmeisesti max. valonnopeus
Avatar
#14329 • • Reivaaja Guest

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

astaroth, 29.9.2009 00:19:
---
Reivaaja, 9.9.2009 18:43:
Jos lämmölle ei ole ylärajaa, niin voiko lämmön johtuminen olla silloin valoa nopeampaa?

---

satuin kysymään tätä fysiikan opettajaltamme

tällä hetkellä tiede ei tunne väliainetta, joka pystyisi johtamaan lämpöä niin nopeasti. nopeinkin tunnettu väliaine (suprajohde) hidastaa lämmön johtumista niin paljon, ettei tällä hetkellä ole edes luotettavaa teoriaa lämmön johtumisesta yli valonnopeuden. määritelty raja on siis ilmeisesti max. valonnopeus



Kiitoksia.
Eli voinko siis tulkita tämän siten että materia voi saavuttaa maksimilämpötilan, jonka määrittelee valonnopeus tyhjiössä?
Avatar
#14330 • • astaroth Guest

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Reivaaja, 29.9.2009 00:30:
Eli voinko siis tulkita tämän siten että materia voi saavuttaa maksimilämpötilan, jonka määrittelee valonnopeus tyhjiössä?


näin sitä maallikon ajatuksella järkeilisi. maikka sattuu olemaan kovan luokan tohtoristyyppiä, joten tuonkin pätkän ylös saaminen vastauksesta vaati tuokion :D

liekö edes olemassa materiaa, jonka koostumus kestäisi noihin mittasuhteisiin nouseviä lämpötiloja?
Avatar
#14331 • • Edited Reivaaja Guest

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

astaroth, 29.9.2009 00:36:
---
Reivaaja, 29.9.2009 00:30:
Eli voinko siis tulkita tämän siten että materia voi saavuttaa maksimilämpötilan, jonka määrittelee valonnopeus tyhjiössä?

---

näin sitä maallikon ajatuksella järkeilisi. maikka sattuu olemaan kovan luokan tohtoristyyppiä, joten tuonkin pätkän ylös saaminen vastauksesta vaati tuokion :D

liekö edes olemassa materiaa, jonka koostumus kestäisi noihin mittasuhteisiin nouseviä lämpötiloja?



Kait se CERNin jälkipolvilla selvii sit iltalehden välityksellä.. Lähinnä siis tietona.

Mietin vaan materiaa, gravitaatiota ja entropiaa keinun nähtyäni. Mä kun olin ajatellut materian (gravitaation) toimivan energiaan nähden vastakkaisesti vähentäen entropiaa, ja että kriittisen massan saavuttaessaan materian potentiaalienergia luo aukon, (aika-avaruuteen) yhdistäen ulottuvuutemme antimateria-ulottuvuuteen (jonka aikavaihe olisi siis 180 astetta meihin nähden) ja näiden ulottuvuuksien välimatka olisi verrannollinen sähkömagneettisen säteilyn aallonpituuden kanssa. Antimateria ei siis koskaan olis ollutkaan täällä, vaan siellä, joka on vastakkaisen materian valtakunta.

Äh. ei täst tuu mitään. Kaiken lisäx tätä on tajuttoman vaikeeta jäsennellä. :D Yritin vaan ajatella tän universumin ulkopuolella niin ettei käsitys materian luonteesta häiritsisi ajattelua, mut kun ei oikeen tajua materiaa, eikä wikikään kerro kuin triviaa hiukkasista. Muista sivustoista en ole löytänyt, kun tuo englanti ei taivu ihan tonne pimeeseen fysiikkaan asti.

Siis gravitaatio olis sellasta outokaista säteilyä, joka johtuisi energian 'ylipaineesta' ja tahtoo purkautua kuin kondensaattori konsanaan. Napojen sulkeminen (valonnopeuden ylittäminen) johtaisi massan potentiaalienergian täydelliseen vapautumiseen.

Tai jotain. Saa, ja pitää ampua alas jos näkee sen tarpeelliseksi.
Avatar
#14333 • • Edited Reivaaja Guest

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

blastic, 29.9.2009 01:42:
---
Reivaaja, 29.9.2009 00:30:
Eli voinko siis tulkita tämän siten että materia voi saavuttaa maksimilämpötilan, jonka määrittelee valonnopeus tyhjiössä?

---


Wikipedia tietää kertoa, että fyysikko Max Planck on määritellyt maksimilämpötilan:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Planckin_lämpötila


Planckin vakio on kyllä tuttu, mutta kun sitä teoreettista huippua ei kukaan missään ole hirveesti hehkuttanut, niin ajattelin sen olevan vain viitteellinen arvo.

Se mitä mä oikeestaan alunperin hain takaa, oli että jospa gravitaatioaaltoja on turha etsiä, koska se olisikin luonteeltaan kuin voltit, jota ei konkreettisesti ole olemassa kuten ampeereita, jotka on elektroneja. Määritelläksemme 'gravitaatiovoltit' pitäis siis voida tietää molempien aika-avaruuksien silloinen vääristymä, jotta voisimme laskea niiden välisen potentiaalieron.

Se miksi sitten päädyin tohon lämpötilaan; Ei voi muistaa :D
Avatar
#14334 • • Edited Reivaaja Guest

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

blastic, 29.9.2009 01:42:
---
Reivaaja, 29.9.2009 00:30:
Eli voinko siis tulkita tämän siten että materia voi saavuttaa maksimilämpötilan, jonka määrittelee valonnopeus tyhjiössä?

---


Wikipedia tietää kertoa, että fyysikko Max Planck on määritellyt maksimilämpötilan:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Planckin_lämpötila


Mut kysytään sulta nyt sit tätä kun tunnut asiasta tietävän: Jos kaksi materiahiukkasta koskettaa toisiaan, niin onko niiden massa yksittäisenä sama, vai molempien toistensa summa?

E: Mä oon ymmärtänyt että jälkimmäinen.

Mut joo. Luin taas tosta Planckista, enkä muistanut kyllä tarpeex.. Enkä tiedä vielä tarpeex.. ->
ValaX

Posts: 3,891

#14335 • • ValaX
Jos hoitoaiene purkissa käsketään hieromaan aine märkiin hiuksiin, niin tarkoittaako se pyyhekuivia, likomärkiä vai jotain siltä väliltä?
Euphoria

Posts: 542

#14336 • • Euphoria 4 everyone
Eiköhän se ole aika sama. Lopputulos on yhtä kauhee.
m1kk3

Posts: 5,560

#14337 • • Edited m1kk3 no-life
Jos asun vuokralla (yksityinen vuokranantaja) ja huomaan esim. WC:ssä mahdollisen kohdan josta voi syntyä kosteusvaurio, ja ilmoitan siitä heti asunnon omistajalle, niin onko vastuu mahdollisista vaurioista kokonaan pois mun harteilta ? Ja millä mä todistan että olen ilmoittanu asiasta jos siitä tulee jotain riitaa jälkeenpäin ? Meinaan vaan kun omistaja tuntuu pallottelevan asiaa eessun taassun eikä tee sille vissiin oikein mitään (esim. ota isännöitsijään yhteyttä, vaikka kai pitäis kun vedeneristyksestä on kyse), ilmoituksesta huolimatta. Vaan tekee omin päin jotain paikkailuja. Mä en haluais joutua vastuuseen sen perseilyistä.

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

ezzy

Posts: 8,060

#14338 • • ezzy Droid-pappa

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

mikke, 29.9.2009 10:41:
Jos asun vuokralla (yksityinen vuokranantaja) ja huomaan esim. WC:ssä mahdollisen kohdan josta voi syntyä kosteusvaurio, ja ilmoitan siitä heti asunnon omistajalle, niin onko vastuu mahdollisista vaurioista kokonaan pois mun harteilta ? Ja millä mä todistan että olen ilmoittanu asiasta jos siitä tulee jotain riitaa jälkeenpäin ? Meinaan vaan kun omistaja tuntuu pallottelevan asiaa eessun taassun eikä tee sille vissiin oikein mitään (esim. ota isännöitsijään yhteyttä), ilmoituksesta huolimatta. Mä en haluais joutua vastuuseen sen perseilyistä.



Dokumentoi se kunnolla myös ja ota isännöitsijään vaikka itse yhteyttä. Ei tossa kyl mun nähdäksen vastuussa o hirveesti sulla sijaa, jos oot ajoissa ilmoittanut (kun huomasit).

Sul on kyllä btw ihana vuokraisäntä :)
akir0

Posts: 2,554

#14339 • • akir0 idleRPG champion 2009

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

mikke, 29.9.2009 10:41:
Jos asun vuokralla (yksityinen vuokranantaja) ja huomaan esim. WC:ssä mahdollisen kohdan josta voi syntyä kosteusvaurio, ja ilmoitan siitä heti asunnon omistajalle, niin onko vastuu mahdollisista vaurioista kokonaan pois mun harteilta ? Ja millä mä todistan että olen ilmoittanu asiasta jos siitä tulee jotain riitaa jälkeenpäin ? Meinaan vaan kun omistaja tuntuu pallottelevan asiaa eessun taassun eikä tee sille vissiin oikein mitään (esim. ota isännöitsijään yhteyttä), ilmoituksesta huolimatta. Mä en haluais joutua vastuuseen sen perseilyistä.



Mä ilmoittaisin asiasta myös huoltoyhtiölle ja pyytäisin niitä käymään.
Avatar
#14340 • • Edited Reivaaja Guest

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

mikke, 29.9.2009 10:41:
Jos asun vuokralla (yksityinen vuokranantaja) ja huomaan esim. WC:ssä mahdollisen kohdan josta voi syntyä kosteusvaurio, ja ilmoitan siitä heti asunnon omistajalle, niin onko vastuu mahdollisista vaurioista kokonaan pois mun harteilta ? Ja millä mä todistan että olen ilmoittanu asiasta jos siitä tulee jotain riitaa jälkeenpäin ? Meinaan vaan kun omistaja tuntuu pallottelevan asiaa eessun taassun eikä tee sille vissiin oikein mitään (esim. ota isännöitsijään yhteyttä), ilmoituksesta huolimatta. Mä en haluais joutua vastuuseen sen perseilyistä.



Lopeta arpominen ja ota isännöitsijään yhteys.

En sit tiedä teidän sopimuksesta, mutta normisti sulla on ilmoitusvelvollisuus.