Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,411,074 views

Epailija

Posts: 5,636

#12061 • • Epailija Physicist, 2nd class.

onni3mk, 28.8.2008 14:55:
Millä ohjelmalla mod-tiedoston pitäis aueta?



Bion neuvo auttaa vain jos kyseessä on videotiedosto. Jos kyseessä on modi sanan alkuperäisessä merkityksessä eli se on musiikkitiedosto, niin Winampilla kannattaa kokeilla.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

onni3mk

Posts: 3,973

#12062 • • onni3mk Onni on.

Epailija, 30.8.2008 12:33:
---
onni3mk, 28.8.2008 14:55:
Millä ohjelmalla mod-tiedoston pitäis aueta?
---


Bion neuvo auttaa vain jos kyseessä on videotiedosto. Jos kyseessä on modi sanan alkuperäisessä merkityksessä eli se on musiikkitiedosto, niin Winampilla kannattaa kokeilla.



Videotiedosto. Ei aukee winampillakaan.

--
Onni on.

ezzy

Posts: 8,060

#12064 • • ezzy Droid-pappa

onni3mk, 30.8.2008 14:11:
---
Epailija, 30.8.2008 12:33:
---
onni3mk, 28.8.2008 14:55:
Millä ohjelmalla mod-tiedoston pitäis aueta?
---


Bion neuvo auttaa vain jos kyseessä on videotiedosto. Jos kyseessä on modi sanan alkuperäisessä merkityksessä eli se on musiikkitiedosto, niin Winampilla kannattaa kokeilla.

---


Videotiedosto. Ei aukee winampillakaan.



"JVC stores the video in files with a .MOD extension which are standard MPEG-2 VOB files with Dolby Digital sound. Third-party editing applications should be able to edit them."

ehdottaisin testaamaan vlc:tä eli http://www.videolan.org/vlc/
Rels

Posts: 796

#12065 • • Rels setämies

Renell, 30.8.2008 12:15:
Miten Mozilla firefoxista saa ladattua aiemman version kätevästi? Päivityksen takia ei toimi työpaikan sivut oikein hyvin ja ajattelin palata aikaisempaan versioon.

Yritin suoraan asentaa vanhempaa versiota päälle mutta ei natsaa. Pitääkö koko mozilla poistaa ennenku vois yrittää? vai löytyykö jostain firefoxin sisuksista nappi josta voi ottaa aikaisemman päivityksen juuri tällaisten ongelmia takia.. ?


*piis*




eli jos joku muu ihmettelee samaa niin tässä ohjeet mikäli haluaa palata aikaisempaan versioon

(löysin jostain netin syövereistä)

1. poista Firefox 3
2. http://www.filehippo.com/download_firefox/4038/
3. lataa file (firefox 2.0.0.14)
4. install
5. Enjoy

Oh yeah, disable the automatic updates for firefox, addons should be ok.

vieläkun löytäisin tuon asetuksen mistä automaattiset päivitykset saisi pois..


*piis*

--
Alcohol - cause and solution to all life´s problems, Homer Simpson

m1kk3

Posts: 5,560

#12066 • • m1kk3 no-life

Renell, 31.8.2008 14:33:
vieläkun löytäisin tuon asetuksen mistä automaattiset päivitykset saisi pois..


asetukset -> lisäasetukset -> päivitys-välilehti -> rasti pois ruudusta "Hae päivityksiä säännöllisin väliajoin Firefoxiin" :)

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

-marjo-

Posts: 60

#12067 • • -marjo-

Jutu, 28.8.2008 16:20:
---
-marjo-, 28.8.2008 15:46:
---
IInesAnkka, 28.8.2008 11:49:
---
-marjo-, 26.8.2008 14:00:
Onko olemassa kattavaa neuropsykologian kirjaa suomen kielellä? Ja jos niin mistäköhän semmoisen voisi ostaa?

---


Itse olen lueskellut Hänninen, Kuikka, Pulliainen Kliininen neuropsykologia mutta se oli lainassa. Akateeminen kirjakauppa Helsingissä ei ole pettänyt kertaakaan.

---


kiitos. mutta itseasissa akateemisessa ei kyseistä kirjaa ollut. olisi kuulemma pitänyt olla kirjasta yksi painos vuodelta 2002 mutta ei pienen etsikelyn jälkeenkään sitä ei sieltä löytynyt.

---

Kuinka kattavaa kirjaa sä tarviit? Aattelin vaan, että riittääkö sellanen mitä on käytettä lukiossa neuropsykologian tunnilla?



Jotain missä olisi vähän enemmän tietoa, sen lukion kurssikirjan oon lukenu jo.
ezzy

Posts: 8,060

#12068 • • ezzy Droid-pappa

mikke, 31.8.2008 15:15:
---
Renell, 31.8.2008 14:33:
vieläkun löytäisin tuon asetuksen mistä automaattiset päivitykset saisi pois..

---

asetukset -> lisäasetukset -> päivitys-välilehti -> rasti pois ruudusta "Hae päivityksiä säännöllisin väliajoin Firefoxiin" :)



Säätönne kuulostaa todella tietoturvalliselta :)
m1kk3

Posts: 5,560

#12069 • • m1kk3 no-life

ezzy, 1.9.2008 08:40:
---
mikke, 31.8.2008 15:15:
---
Renell, 31.8.2008 14:33:
vieläkun löytäisin tuon asetuksen mistä automaattiset päivitykset saisi pois..

---

asetukset -> lisäasetukset -> päivitys-välilehti -> rasti pois ruudusta "Hae päivityksiä säännöllisin väliajoin Firefoxiin" :)

---


Säätönne kuulostaa todella tietoturvalliselta :)


No mut jos haluaa pitää ton vanhan version ni onks muita vaihtoehtoja ? :) Tosin aika outoa et mulla on on ollu toi päivitystenhaku koko ajan päällä mut eipä oo silti uusia versioita tähän tarjottu vähään aikaan :O

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Takyon

Posts: 2,945

#12070 • • Takyon Möwkö
Mun työhousut on ratkennut haaroista sauman kohdalta ja pitäis käydä hakemassa neula sekä lankaa. Ompelussa ei varmaan muuta kummallista ole kuin se aloitus ja lopetus. Eli teenkö langan päähän vain jonku solmun ettei se pääse siitä neulanmentävästa reiästä läpi vai onko jotain hienoja kikkakolmosia?

Viimeksi siis tullut neulaan ja lankaan koskettua ala-asteella :P

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

Avatar
#12071 • • Kauno Saario Guest

Takyon, 2.9.2008 13:38:
Mun työhousut on ratkennut haaroista sauman kohdalta ja pitäis käydä hakemassa neula sekä lankaa. Ompelussa ei varmaan muuta kummallista ole kuin se aloitus ja lopetus. Eli teenkö langan päähän vain jonku solmun ettei se pääse siitä neulanmentävästa reiästä läpi vai onko jotain hienoja kikkakolmosia?

Viimeksi siis tullut neulaan ja lankaan koskettua ala-asteella :P



Jos sulla suinkin on mahdollisuus pyydä työnantajalta uudet...pääsee kaikkein helpoimmalla. Ei noista ompeluhommista koskaan tiiä jos ei koneella pääse ompeleen.
domi

Posts: 7,069

#12072 • • Edited domi Työn sankari.

Takyon, 2.9.2008 13:38:
Mun työhousut on ratkennut haaroista sauman kohdalta ja pitäis käydä hakemassa neula sekä lankaa. Ompelussa ei varmaan muuta kummallista ole kuin se aloitus ja lopetus. Eli teenkö langan päähän vain jonku solmun ettei se pääse siitä neulanmentävästa reiästä läpi vai onko jotain hienoja kikkakolmosia?

Viimeksi siis tullut neulaan ja lankaan koskettua ala-asteella :P


...etkö sä osaa ommella *nauru**nauru**nauru**nauru**nauru*


Tee se solmu :D
Takyon

Posts: 2,945

#12073 • • Takyon Möwkö

Kauno Saario, 2.9.2008 13:51:
---
Takyon, 2.9.2008 13:38:
Mun työhousut on ratkennut haaroista sauman kohdalta ja pitäis käydä hakemassa neula sekä lankaa. Ompelussa ei varmaan muuta kummallista ole kuin se aloitus ja lopetus. Eli teenkö langan päähän vain jonku solmun ettei se pääse siitä neulanmentävästa reiästä läpi vai onko jotain hienoja kikkakolmosia?

Viimeksi siis tullut neulaan ja lankaan koskettua ala-asteella :P

---


Jos sulla suinkin on mahdollisuus pyydä työnantajalta uudet...pääsee kaikkein helpoimmalla. Ei noista ompeluhommista koskaan tiiä jos ei koneella pääse ompeleen.



Pyytäisin toki uudet mutta duunivaatteet on omakustanteiset *igor*

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

Avatar
#12074 • • REivaaja Guest

Takyon, 2.9.2008 13:38:
Mun työhousut on ratkennut haaroista sauman kohdalta ja pitäis käydä hakemassa neula sekä lankaa.


Mä olin kausiapulaisena vaihtamassa renkaita ja mulla oli ratkenneet housut ja. Sinne tuli joku Ranskalainen perhe ja mä hutasin ne kumit kii nopee ja ihmettelin ku ne hekottaa siinä. Katsoin alas ja pippeli vilkutti iloisesti istuma-asennossa. Ei auttanu ku itekki revetä ja lähettää matkaan.

Eli opettele helvetti...
Anselmi

Posts: 2,578

#12075 • • Anselmi And sell me

Kauno Saario, 2.9.2008 13:51:
Ei noista ompeluhommista koskaan tiiä jos ei koneella pääse ompeleen.


Miten niin ei tiedä? Etenkin jos karhunlangalla sutaisee niin a vot, varmasti pysyy.

--
sen pituinen se

Foxmagon

Posts: 1,329

#12076 • • Foxmagon Iso Paha Ad..

Takyon, 2.9.2008 13:38:
Mun työhousut on ratkennut haaroista sauman kohdalta ja pitäis käydä hakemassa neula sekä lankaa. Ompelussa ei varmaan muuta kummallista ole kuin se aloitus ja lopetus. Eli teenkö langan päähän vain jonku solmun ettei se pääse siitä neulanmentävästa reiästä läpi vai onko jotain hienoja kikkakolmosia?

Viimeksi siis tullut neulaan ja lankaan koskettua ala-asteella :P




Otat tarpeeks pitkän langan, pujotat neulasta läpi, pitkään päähän teet solmun, sitten toisen solmun vielä sen päälle ja sitte lähdet ompelemaan niin se ei sieltä karkaa. Sittekku oot valmis, niin sit teet pari solmusilmukkaa lisää. Tadaa, sulla on taas ehjät housut!

(Itse tietenkin ompelisin koneella tiheällä siksakilla. >:P)

--
...Fly me to the moon, and let me sing among the stars.. Let me see what spring is like, on Jupiter and Mars.. In other words, please be true, in other words, I love you. *nuotti*

Lyylikki

Posts: 2,975

#12077 • • Edited Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Takyon, 2.9.2008 13:38:
Mun työhousut on ratkennut haaroista sauman kohdalta ja pitäis käydä hakemassa neula sekä lankaa. Ompelussa ei varmaan muuta kummallista ole kuin se aloitus ja lopetus. Eli teenkö langan päähän vain jonku solmun ettei se pääse siitä neulanmentävästa reiästä läpi vai onko jotain hienoja kikkakolmosia?

Viimeksi siis tullut neulaan ja lankaan koskettua ala-asteella :P



Jos siis kyseessä työhousut, jotka ovat kovalla käytöllä, niin valitse hivenen vahvempaa lankaa ja kunnon neula. Voit jopa laittaa langan kaksinkerroin, jos tuntuu, että se ei ole tarpeeksi vahvaa. Itse teen solmun niin, että kierrän sitä lankaa sormen (omassa tapauksessani vasemman etusormen) ympärille ehkä kolme kierrosta, sitten rullaan sitä lankaa muutaman kerran edestakaisin, jotta menee vähän "mutkalle". Sitten vain vetää langan kireäksi, niin on muodostunut tarpeeksi iso solmu, että se ei mene siitä neulanreijästä läpi.

Päätellessä kannattaa pyöräyttää useamman kerran se lanka itsensä läpi eli tehdä solmuja sillain, että juuri on laittanut neulan kankaasta läpi ja sitten laittaa sen neulapään siitä lenkistä läpi, ennen kuin kiristää langan. Ihan perus maalaisjärjellähän tuossa pitäis pärjätä.

Kestävimmän sauman toki saisi ompelukoneella, joten ehkä kannattaa tiedustella vielä kuitenkin ystäviltä, jos joku omistaisi ompelukoneen ja ehkä jopa taidon sen käyttöön.
domi

Posts: 7,069

#12078 • • domi Työn sankari.
Tyhmä kysymys koskien veroilmoitukseen laitettavia kilometrikorvauksia.

Elikkästä, vuoden alusta asti, mun työ on ollut viranhaltijapäätöksen mukaan 3-4 päivää viikossa pääpaikalla (matkaa 2 km), ja 1-2 päivää viikossa sivuyritys 1:sessä (matkaa 7 km). Tämän jälkeen toukokuussa tehdyn päätöksen mukaan työaika muuttuu siten, että olen 2 päivää viikossa pääpaikalla (se 2 km), 1-2 päivää viikossa sivuyritys 1:sessä (matkaa se 7 km) ja 1-2 päivää viikossa sivuyritys 2:sessa (matkaa 25 km).

Eli mun työpanosta myydään muille yrityksille, mutta pääpaikka maksaa mun palkan. Mites kilometrien ilmoittaminen verottajalle? Jos pääpaikka maksaa palkan, olenko ollut joka päivä töissä verottajan mukaan siellä, vai voinko laittaa ne ihan "oikeasti" et esim. ma ja ti 2 km / sivu * 2, ke ja to 7 km / sivu * 2 ja pe 25 km / sivu?

*ding*
asdf

Posts: 3,155

#12079 • • asdf
Auttakaas ny perkele.

Digiboksin signaalitaso ja -laatu pyörii tossa 30 prosentin hujakoilla, mistä johtuen töllöä on lähes mahdoton kattoa ku ääni ja kuva pätkii ja pikselöityy koko ajan. Tehdasasetukset palautettu ja kanavat haettu uudestaan kahdesti - missä vika?
duvin

Posts: 582

#12080 • • Edited duvin Jay v/d Veen

domi, 2.9.2008 19:44:
Tyhmä kysymys koskien veroilmoitukseen laitettavia kilometrikorvauksia.

Elikkästä, vuoden alusta asti, mun työ on ollut viranhaltijapäätöksen mukaan 3-4 päivää viikossa pääpaikalla (matkaa 2 km), ja 1-2 päivää viikossa sivuyritys 1:sessä (matkaa 7 km). Tämän jälkeen toukokuussa tehdyn päätöksen mukaan työaika muuttuu siten, että olen 2 päivää viikossa pääpaikalla (se 2 km), 1-2 päivää viikossa sivuyritys 1:sessä (matkaa se 7 km) ja 1-2 päivää viikossa sivuyritys 2:sessa (matkaa 25 km).

Eli mun työpanosta myydään muille yrityksille, mutta pääpaikka maksaa mun palkan. Mites kilometrien ilmoittaminen verottajalle? Jos pääpaikka maksaa palkan, olenko ollut joka päivä töissä verottajan mukaan siellä, vai voinko laittaa ne ihan "oikeasti" et esim. ma ja ti 2 km / sivu * 2, ke ja to 7 km / sivu * 2 ja pe 25 km / sivu?

*ding*



http://vero.fi/nc/doc/download.asp?id=4785;51700

4. Matkat toissijaiselle työpaikalle

Toissijaisella työpaikalla tarkoitetaan verovelvollisen työnantajan tai tämän kanssa samaan intressipiiriin kuuluvan yhteisön vakituista toimipaikkaa. (...) Työnantajan intressipiiriin kuuluvat esimerkiksi saman konsernin yritykset.

Matkakulut toissijaiselle työpaikalle tehdyistä matkoista vähennetään tulonhankkimiskuluina todellisten kustannusten suuruisina ilman omavastuuta, ylärajaa tai halvimman kulkuneuvon vaatimusta. Vähennys myönnetään kuitenkin vain siltä osin kuin työnantaja ei ole korvannut kuluja verovapaasti. Jos matka tehdään muuta kuin julkista kulkuneuvoa käyttäen, vähennys voidaan tehdä Verohallituksen matkakuluvähennyspäätöksen (969/2007) mukaisesti. Toissijaisen työpaikan sijainnin vuoksi tarpeellisen majoittumispaikan ja toissijaisen työpaikan väliset matkat vähennetään kuitenkin samalla tavalla kuin asunnon ja varsinaisen työpaikan väliset matkat.

Matka toissijaiselle työpaikalle ei oikeuta verovapaaseen päivärahaan, yömatkarahaan tai ateriakorvaukseen. Palkansaaja ei voi myöskään vähentää lisääntyneitä elantokustannuksia verotuksessaan. Kohtuulliset majoituskulut voidaan vähentää, ellei työnantaja ole korvannut niitä verovapaasti.



Eli suoraan kuluiksi vaan (oma auto 0,22e/km). Ensisijaisen työpaikan matkakulut katsotaan yleensä julkisen liikenteen mukaan paitsi näissä tapauksissa:


- Julkista kulkuneuvoa ei ole lainkaan käytettävissä.
- Kävelymatka yhteen suuntaan (esim. asunnolta linja-autopysäkille) on vähintään 3 kilometriä.
- Odotusaika meno-paluumatkalla (esim. julkisen kulkuneuvon vaihto) on yhteensä vähintään 2 tuntia.
- Matka alkaa tai päättyy yöllä (klo 00.00–05.00).

Omaa autoa ei voida pitää halvimpana kulkuneuvona sen perusteella, että verovelvollinen tarvitsee autoa työssään, kuljettaa lapsia päivähoitoon tai matka julkisilla kulkuneuvoilla kestäisi kauemmin kuin omalla autolla.



Toivottavasti oli apua!