Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,483,861 views

MiMoSa

Posts: 1,664

#10781 • • MiMoSa

hemuz, 2.1.2008 20:07:
Sonera sukkaa. Meil meni lähes 3kk saada toimimaan *piis*


No jes!*dissaa* Toivottavasti naapurit ei suojaa yhteyksiään ennenkö saan omani toimimaan...*vink*

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

CM

Posts: 1,507

#10782 • • Edited CM

MiMoSa, 2.1.2008 20:06:
---
Juu, ADSL. Mut siis mistä ihmeestä mä noita arvoja oikein säädän?*ding*



Mikä modeemi sulla on? Niiden käyttöliittymään kirjaudutaan yleensä webbiselaimesta syöttämällä sen purkin IP-osoite (löytyy ohjeista, kuten varmaan kaiken säätämisen ohjeet;). Asetus on useimmiten säädetty automaattiseksi, muttei modeemi ainakaan itsellä osannut sitä automaattisesti etsiä. Sieltä modeemin käyttöliittymästä näkee todennäköisesti myös onko yhteys olemassa. Jos on, niin vika on aika varmasti modeemin/modeemin reitittimen/Windowsin asetuksissa, eikä Sonerassa, ja silloin ensimmäisenä itse katsoisin just nuo VCI / VPI arvot sieltä kuntoon. Toivottavasti selvensi :)
domi

Posts: 7,069

#10783 • • domi Työn sankari.

MiMoSa, 2.1.2008 20:06:
---
CM, 2.1.2008 16:07:
ADSL oletan? Voiskohan modeemin VPI- ja VCI-arvot olla väärät? Soneralla ne on VPI=0 ja VCI=33. Ne säädetään modeemin käyttöliittymästä.

---

Juu, ADSL. Mut siis mistä ihmeestä mä noita arvoja oikein säädän?*ding*


Jos sulla on modeemin ohjekirja tallessa, kato mistä saat oletusasetukset päälle ja laita ne. Sen jälkeen modeemi osaa itse hakea oikeat asetukset ja netti toimii.
ezzy

Posts: 8,060

#10784 • • ezzy Droid-pappa

domi, 2.1.2008 22:07:
---
MiMoSa, 2.1.2008 20:06:
---
CM, 2.1.2008 16:07:
ADSL oletan? Voiskohan modeemin VPI- ja VCI-arvot olla väärät? Soneralla ne on VPI=0 ja VCI=33. Ne säädetään modeemin käyttöliittymästä.

---

Juu, ADSL. Mut siis mistä ihmeestä mä noita arvoja oikein säädän?*ding*

---

Jos sulla on modeemin ohjekirja tallessa, kato mistä saat oletusasetukset päälle ja laita ne. Sen jälkeen modeemi osaa itse hakea oikeat asetukset ja netti toimii.



Kannattais vaan ostaa liittymä, johon kuuluu asiakaspalvelukin ;)
CM

Posts: 1,507

#10785 • • CM

domi, 2.1.2008 22:07:
---

Jos sulla on modeemin ohjekirja tallessa, kato mistä saat oletusasetukset päälle ja laita ne. Sen jälkeen modeemi osaa itse hakea oikeat asetukset ja netti toimii.



Joo no aika monta kertaa tullut tilanne vastaan, että ei ole osannut hakea. Mutta joo unohdin mainita itsekin, että kantsii ihan ekana kokeilla resettiä (Telehellistä opittua)
CM

Posts: 1,507

#10786 • • CM

ezzy, 2.1.2008 22:12:
---
Kannattais vaan ostaa liittymä, johon kuuluu asiakaspalvelukin ;)



1. Onko virrat päällä?
2. Onko puhelinpistoke oikein päin seinässä?
3. Onko tietokoneessa virrat päällä?
4. Onko tietokoneen pistoke oikein päin seinässä?

:)
ezzy

Posts: 8,060

#10787 • • ezzy Droid-pappa

CM, 2.1.2008 22:18:
---
ezzy, 2.1.2008 22:12:
---
Kannattais vaan ostaa liittymä, johon kuuluu asiakaspalvelukin ;)

---


1. Onko virrat päällä?
2. Onko puhelinpistoke oikein päin seinässä?
3. Onko tietokoneessa virrat päällä?
4. Onko tietokoneen pistoke oikein päin seinässä?

:)



Yleensä jo noi ratkaisee 99% ongelmista. Ihan FYI ;)
MiMoSa

Posts: 1,664

#10788 • • MiMoSa

CM, 2.1.2008 22:02:
Mikä modeemi sulla on? Niiden käyttöliittymään kirjaudutaan yleensä webbiselaimesta syöttämällä sen purkin IP-osoite (löytyy ohjeista, kuten varmaan kaiken säätämisen ohjeet;). Asetus on useimmiten säädetty automaattiseksi, muttei modeemi ainakaan itsellä osannut sitä automaattisesti etsiä. Sieltä modeemin käyttöliittymästä näkee todennäköisesti myös onko yhteys olemassa. Jos on, niin vika on aika varmasti modeemin/modeemin reitittimen/Windowsin asetuksissa, eikä Sonerassa, ja silloin ensimmäisenä itse katsoisin just nuo VCI / VPI arvot sieltä kuntoon. Toivottavasti selvensi :)


domi, 2.1.2008 22:07:
Jos sulla on modeemin ohjekirja tallessa, kato mistä saat oletusasetukset päälle ja laita ne. Sen jälkeen modeemi osaa itse hakea oikeat asetukset ja netti toimii.


Mulla on joku Zyxelin modeemi ja eiköhän se ohjekirjakin jossain kaapin perukoilla tallessa ole. Kait se pitäs sit kaivaa esille.*vink*

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

Samu81

Posts: 1,224

#10789 • • Edited Samu81 kokolihaa
Ihan uskomatonta jos Soneran äijät käy asentamassa netin ja se ei toimi :D Vai ymmärsinkö väärin, se on siis kytketty ja ei toimi *hikoil*

-Jos sulla on sama ADSL -modeemi kuin vanhan ISP:n aikana niin melkosella todennäköisyydellä asetukset ovat päin metsää.

-Niissä modeemeissa on pääsääntöisesti sellainen resettireikä jossainpäin. Töki sinne klemmarin päällä ja pidä varmuuden vuoksi 10sec pohjassa -> tehdasasetukset.
-Joskus luotettavan yhteyden aikaansaamiseksi motukkaan pitää myös päivittää uusin firmis.

-Tsekkaa sivu: http://www.sonera.fi/Laajakaista/Palvelut/Asennus+ja+avustus/Internet+Avustaja?kwc=KNC-TelSonGoogleKWbroad&CMP=KNC-google&HBX_PK=sonera%20asetukset&HBX_OU=50

-Soita ASPAan. Tätä ennen ota kuitenkin selvää tarkasta modeemisi merkistä ja mallista kaikkine pirun kirjaimineen.


Niin ja muistutukseksi vielä tämä:

Rikoslain 28 luku

7 § (24.8.1990/769) Luvaton käyttö. Joka luvattomasti käyttää toisen irtainta omaisuutta taikka kiinteää konetta tai laitetta, on tuomittava luvattomasta käytöstä sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.


9 § (24.8.1990/769) Lievä luvaton käyttö. Jos luvaton käyttö, huomioon ottaen se, että rikos ei ole omiaan aiheuttamaan merkittävää vahinkoa tai haittaa, tai muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen vähäinen, rikoksentekijä on tuomittava lievästä luvattomasta käytöstä sakkoon.

Yritys on rangaistava



*piis*

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

Steven Hoaks

Posts: 5,924

#10790 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)
Ymmärtääkö joku noita korko hommeleita yhtään?

Pankki A

Korko: 11,691% / 3 kk Euribor / + 7,00 %


Pankki B

Todellinen vuosikorko 12,2167 %
Marginaali 5,50 %
Kokonaiskorko 9,75 %
Korko 4,2500 %


Mitkä noista numeroista nyt on mitäkin? Miks toisessa pankissa ilmoitetaan neljä erillaista numeroa mistä en tajua yhtään mitään ja toisessa vain kaksi?

Sen verran nään että yhdessä on osa pienempiä ja osassa suurempia lukuja... Help...

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

tiiplis

Posts: 1,043

#10791 • • tiiplis also available in sober

Steven Hoaks, 3.1.2008 12:03:
Ymmärtääkö joku noita korko hommeleita yhtään?

Pankki A

Korko: 11,691% / 3 kk Euribor / + 7,00 %



Pankki B

Todellinen vuosikorko 12,2167 %
Marginaali 5,50 %
Kokonaiskorko 9,75 %
Korko 4,2500 %


Mitkä noista numeroista nyt on mitäkin? Miks toisessa pankissa ilmoitetaan neljä erillaista numeroa mistä en tajua yhtään mitään ja toisessa vain kaksi?

Sen verran nään että yhdessä on osa pienempiä ja osassa suurempia lukuja... Help...



Pankki A ilmoittaa "pelkän" koron, joka näköjään on 3 kk Euribor (Euroopan keskuspankin viitekorko, joka vaihtuu päivittäin) plus 7%-yksikköä marginaalia (siivu jonka pankki tms laitos ottaa itselleen siitä hyvästä että "lainaa" sinulle rahaa).

Pankki B ilmoittaa todellisen vuosikoron, joka koostuu varsinaisesta korosta ja lainan perustamis-, nosto- yms. kuluista. Eli toi korko 4,25% on pankin oma viitekorko joka ei vaihdu päivittäin, tarkistetaan aina tarpeen tullen esim. jos yleinen korkotaso on noussut. Esim. Nordealla tarkoitettu lähinnä yksityisasiakkaiden pitkien lainojan viitekoroksi, muita viitekorkoja on vaikkapa toi yllämainittu Euribor. Siihen pankki lätkäisee marginaalin 5,5% päälle, jolloin vuosittainen nimelliskorko on toi 9,25%. Noiden perustamis- yms. maksujen vuoksi toi todellinen vuosikorko on korkeampi kuin nimellinen korko.

Pankki A perii varmasti myös noita ns. ylimääräisiä maksuja ja niiden osuus pitäisi kyllä ilmoittaa eli kertoa todellinen vuosikorko.

Jos meni pahasti metsään niin korjatkaa viisaammat *täh*

--
italia litania nainati lailati

Steven Hoaks

Posts: 5,924

#10792 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

tiiplis, 3.1.2008 12:26:
-pankki selitykset-



Okei mä ymmärsin aivan kaiken kiitos (not) *lmao*

Voitko vaan sanoo kumpi mun kannattais ottaa *nauru*

A vai B pankki?

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

SyndroDome

Posts: 1,103

#10793 • • Edited SyndroDome Reissumies / Team apinaorkesteri

Steven Hoaks, 3.1.2008 12:33:
---
tiiplis, 3.1.2008 12:26:
-pankki selitykset-

---


Okei mä ymmärsin aivan kaiken kiitos (not) *lmao*

Voitko vaan sanoo kumpi mun kannattais ottaa *nauru*

A vai B pankki?



Joo koittakaa vaan selittää koroista stefulle *hih* Mä yritin kerran selvittää sille, että miten tilataan verokortti netistä niin ei sekään onnistunut =D

Ei oo kyl noi kirjaimet ja numerot stefun alaa *hihu*

--
Life is full of choises.

tiiplis

Posts: 1,043

#10794 • • tiiplis also available in sober

Steven Hoaks, 3.1.2008 12:33:
---
tiiplis, 3.1.2008 12:26:
-pankki selitykset-

---


Okei mä ymmärsin aivan kaiken kiitos (not) *lmao*

Voitko vaan sanoo kumpi mun kannattais ottaa *nauru*

A vai B pankki?



Heh *nauru*

Koska noille viitekoroille ei oikein voi mitään (ne elää omaa elämäänsä) niin voisi ehkä katsoa kumpi pankki ottaa pienemmän marginaalin. Voisit myös kysyä vielä pankki A:sta mikä on heidän todellinen vuosikorkonsa ja verrata sitä pankki B:n todelliseen vuosikorkoon. Mitä alempi, sen edullisempi sinulle.

Tietty riippuu myös kummassa pankissa sulla on asiakassuhde vai onko kummassakaan. Lainan hoitoon tarvitaan yleensä jonkinlainen tili siinä pankissa josta laina on otettu.

Pesen sit käteni kaikesta vastuusta *nauru*

--
italia litania nainati lailati

Lyylikki

Posts: 2,975

#10795 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Onko lentokoneen takapyörät samalla kohdalla siinä sen rungossa?

Niinku esim. tossa http://youtube.com/watch?v=dPfapY3K7H0 kun ne menee tonne rungon sisään ja toi on tosi pieni kone, niin että pitääkö sen koneen olla aina kuitenkin niin levee, että ne pyörät mahtuu sinne vai voiko ne olla lomittain?
akir0

Posts: 2,554

#10796 • • akir0 idleRPG champion 2009

Steven Hoaks, 3.1.2008 12:03:
Ymmärtääkö joku noita korko hommeleita yhtään?



Noh, koska oot selkeesti ottamassa jotain kulutusluottoa, niin kannattaa kattoa luku, joka ilmoitetaan todelliseksi vuosikoroksi.

Kulutusluotoissa kun tuppaa olemaan aina joku 5-7e/kk käsittelykuluja ja tommonen summa heittää pyöräyttää vuosikoron helposti aika korkeaksi.
larzizi

Posts: 1,661

#10797 • • larzizi

Annakins, 30.12.2007 11:39:
Mä oon luullu, että jos on alle 20 niin valvojan pitää olla vähintään 30? Eiks se ookaan sillee?



Ikäsäännöt riippuu laivasta ja vuorosta. Esim. Turusta Tukholmaan ei pääse iltalaivalla perjantaisin ja lauantaisin alle 21-vuotiaat ilman huoltajaa (yli 30-vuotias tai perheenjäsen). Tämän takia ollaan aina menty meidän alle 21-vuotiaiden porukalla keskellä viikkoa iltalähdöillä.

Hemmetin ärsyttävät kyllä noi ikärajat laivoilla.

--
Rather than love, than money, than faith, than fame, than fairness... give me truth.

Snaggo

Posts: 1,147

#10798 • • Snaggo ;__;

Lyylikki, 3.1.2008 12:50:
Onko lentokoneen takapyörät samalla kohdalla siinä sen rungossa?

Niinku esim. tossa http://youtube.com/watch?v=dPfapY3K7H0 kun ne menee tonne rungon sisään ja toi on tosi pieni kone, niin että pitääkö sen koneen olla aina kuitenkin niin levee, että ne pyörät mahtuu sinne vai voiko ne olla lomittain?



Täytyyhän niitten olla rinnakkain, muutenhan laskeutuminen menee ihan vituralleen. Jos "touchdown" tapahtuisi yhdellä takapyörällä niin siinähän olisi suuri pyörähtämisen riski. Tämä havainnoillistanee jonkin verran sitä.

Ja tosta leveydestä; Ei vissiin ihan välttämättä, jos totakin sun videoo kattoo tarkkaan niin noi taitaa olla sillee fiksusti ajastettu et ne menee "päällekkäin" sisään.

--
bojoing.

Waakku

Posts: 158

#10799 • • Waakku
Miten mitataan jonkun tunturin/vuoren korkeus? *ding*

--
- ? -