Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,484,881 views

MiMoSa

Posts: 1,664

#10301 • • MiMoSa
Pitääkö pyörä taluttaa jalkakäytävää pitkin tien yli? Eli jos ajan enkä taluta ja auto ajaa mun päälle, niin onko se silti autoilijan vika?

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

ezzy

Posts: 8,060

#10302 • • ezzy Droid-pappa

MiMoSa, 16.10.2007 18:03:
Pitääkö pyörä taluttaa jalkakäytävää pitkin tien yli? Eli jos ajan enkä taluta ja auto ajaa mun päälle, niin onko se silti autoilijan vika?



Pitää ja on sun vika.
MiMoSa

Posts: 1,664

#10303 • • MiMoSa

ezzy, 16.10.2007 18:05:
---
MiMoSa, 16.10.2007 18:03:
Pitääkö pyörä taluttaa jalkakäytävää pitkin tien yli? Eli jos ajan enkä taluta ja auto ajaa mun päälle, niin onko se silti autoilijan vika?

---


Pitää ja on sun vika.


No paska! Mä lähes päivittäin kiroan niitä autoilijoita, jotka meinaa ajaa mun päälle kun päästelen vaan suoraan aina jalkakäytäville mut ehkä tästä lähin pitää sit vähän väistellä niitä.*pepsodent* Mä oon ajatellu et jalkakäytävällä jos on, niin on aina automaattisesti "turvassa". Mut onneks selvis tämäkin ennenkö jäin alle.*hih*

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

$

Posts: 1,802

#10304 • • Edited $ Destination weekend!

ezzy, 16.10.2007 18:05:
---
MiMoSa, 16.10.2007 18:03:
Pitääkö pyörä taluttaa jalkakäytävää pitkin tien yli? Eli jos ajan enkä taluta ja auto ajaa mun päälle, niin onko se silti autoilijan vika?

---


Pitää ja on sun vika.



PAITSI jos kyseessä on yhdistetty kevyen liikenteen väylä ja pyörätie jatkuu suojatien jälkeen. Tätä ei tunnu moni autoilija muistavan.

Yli 12-v ei saa pyöräillä jalkakäytävällä.

Parasta on ajaa polkupyörällä ajoradalla.

E: Oliko nyt siis kyse jalkakäytävästä vai suojatiestä? Ymmärsin että suojatiestä.
Apo

Posts: 1,574

#10305 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

$, 16.10.2007 18:11:

PAITSI jos kyseessä on yhdistetty kevyen liikenteen väylä ja pyörätie jatkuu suojatien jälkeen. Tätä ei tunnu moni autoilija muistavan.



Laki on muuttunut. Pyöräilijä on väistämisvelvollinen autoilijaan nähden, jos autotie menee suoraan suojatien yli.

Autoilijan pitää kuitenkin väistää suojatietä ylittävää pyöräilijää jos autoilija kääntyy risteyksessä, tulee kolmion tai stop-merkin takaa tai piha-alueelta (yms).

Pyörää taluttaessa pyöräilijä on normaali jalankulkija, joten jos säännöt mietityttävät niin kannattaa hypätä hetkeksi pyörän selästä. Helsingin seudulla autoilijat eivät tosin kunnioita jalankulkijaakaan.
$

Posts: 1,802

#10306 • • $ Destination weekend!

Apo, 16.10.2007 18:22:
---
$, 16.10.2007 18:11:

PAITSI jos kyseessä on yhdistetty kevyen liikenteen väylä ja pyörätie jatkuu suojatien jälkeen. Tätä ei tunnu moni autoilija muistavan.

---


Laki on muuttunut. Pyöräilijä on väistämisvelvollinen autoilijaan nähden, jos autotie menee suoraan suojatien yli.

Autoilijan pitää kuitenkin väistää suojatietä ylittävää pyöräilijää jos autoilija kääntyy risteyksessä, tulee kolmion tai stop-merkin takaa tai piha-alueelta (yms).

Pyörää taluttaessa pyöräilijä on normaali jalankulkija, joten jos säännöt mietityttävät niin kannattaa hypätä hetkeksi pyörän selästä. Helsingin seudulla autoilijat eivät tosin kunnioita jalankulkijaakaan.



Aivan totta. Ihan heti mulla ei tule mieleen Helsinki-Espoo-akselilta moisia kevyen liikenteen väyliä jossa valo-opasteeton/em. merkeillä varustamaton pyörätie olisi moisessa kohdassa.
Apo

Posts: 1,574

#10307 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

$, 16.10.2007 20:23:
Aivan totta. Ihan heti mulla ei tule mieleen Helsinki-Espoo-akselilta moisia kevyen liikenteen väyliä jossa valo-opasteeton/em. merkeillä varustamaton pyörätie olisi moisessa kohdassa.



Juu onhan ne pääkaupunkiseudulla melko harvinaisia, mutta jälkipuinneissa tuo riippuu siitä miten laissa mainitut määritelmät tulkitaan. Hs:n keskustelupalstalta muistan lukeneeni jonkun pyöräilijän kommentin siitä, miten oikeudessa auton todettiin olevan etuajo-oikeudellinen (= ajaneen risteyksen kääntymisen jälkeen suoraan), koska suojatien ja risteysalueen välillä oli pari metriä nurmikkoa (= maisemoitu risteys).

Iltaisin kun liikennevalot sammutetaan, kaikki risteykset ovat sellaisia mistä auto voi ajaa suoraan etuajo-oikeudella.
MiMoSa

Posts: 1,664

#10308 • • MiMoSa

$, 16.10.2007 18:11:
E: Oliko nyt siis kyse jalkakäytävästä vai suojatiestä? Ymmärsin että suojatiestä.


Siis joo, suojatietä kyl tarkotin vaikka näköjään oonkin puhunut jalkakäytävästä.*hih*

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

MiMoSa

Posts: 1,664

#10309 • • MiMoSa

Apo, 16.10.2007 18:22:
---
$, 16.10.2007 18:11:

PAITSI jos kyseessä on yhdistetty kevyen liikenteen väylä ja pyörätie jatkuu suojatien jälkeen. Tätä ei tunnu moni autoilija muistavan.

---


Laki on muuttunut. Pyöräilijä on väistämisvelvollinen autoilijaan nähden, jos autotie menee suoraan suojatien yli.

Autoilijan pitää kuitenkin väistää suojatietä ylittävää pyöräilijää jos autoilija kääntyy risteyksessä, tulee kolmion tai stop-merkin takaa tai piha-alueelta (yms).

Pyörää taluttaessa pyöräilijä on normaali jalankulkija, joten jos säännöt mietityttävät niin kannattaa hypätä hetkeksi pyörän selästä. Helsingin seudulla autoilijat eivät tosin kunnioita jalankulkijaakaan.


Itellä tilanteet on lähinnä sellasissa paikoissa, missä autot tulee kolmion takaa liikenneympyrään, jota ennen on suojatie. Siinä mun siis ei tarvitse väistää, vaikka ajaisin pyörällä vai? Mites sitten ne autot, jotka tulee liikenneympyrästä pois?

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

Apo

Posts: 1,574

#10310 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

MiMoSa, 16.10.2007 20:58:
Itellä tilanteet on lähinnä sellasissa paikoissa, missä autot tulee kolmion takaa liikenneympyrään, jota ennen on suojatie. Siinä mun siis ei tarvitse väistää, vaikka ajaisin pyörällä vai? Mites sitten ne autot, jotka tulee liikenneympyrästä pois?



Jos ajat pyörällä autotiellä niin olet tasavertainen autojen kanssa, ts. jos ajat liikenneympyrässä niin sinne tulevien autojen pitäisi antaa tietä. Pyöräilijän pitää tosin käyttää pyöräteitä jos sellainen autotien vieressä sattuu olemaan.

Liikenneympyrästä poistumisen jälkeisestä väistämisestä en tiedä. Mutu on että autoilijan katsotaan kääntyvän (koska vilkkua / kääntymismerkkiä pitää näyttää), mutta pitää kyllä lukea (taas kerran) tuota tieliikennelakia ennen kuin uskaltaa tuohon kommentoida.

edit. jos suojatien edessä on kolmio, niin autot ovat väistämisvelvollisia.
KooKie

Posts: 4,338

#10311 • • KooKie aka. Petress Pan
Hei, kenelläkään muistikuvaa, että maksaako inssi jotain a) paikan päällä b) tuleeko siitä lasku, vai maksaako kortin lunastaminen jotain? Tossa lukee, että "tutkintomaksu 80e", mutten oikein käsitä, että mitä paskaa, koska maksoin jo kuitenkin toisen laskun, joka "oikeuttaa ajokokeeseen osallistumiseen"...

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

Pauha

Posts: 515

#10312 • • Pauha

KooKie, 17.10.2007 10:41:
Hei, kenelläkään muistikuvaa, että maksaako inssi jotain a) paikan päällä b) tuleeko siitä lasku, vai maksaako kortin lunastaminen jotain? Tossa lukee, että "tutkintomaksu 80e", mutten oikein käsitä, että mitä paskaa, koska maksoin jo kuitenkin toisen laskun, joka "oikeuttaa ajokokeeseen osallistumiseen"...



Ite maksoin muistaakseni tuntkinomaksut etukäteen, ja kaikki loput maksut (kortit sun muut) inssin jälkeen siellä paikan päällä.

--
Leave me alone, I am doing my rum and noodles.

roberto

Posts: 251

#10313 • • roberto
Mitä tarkottaa ruuvattu levari?
roberto

Posts: 251

#10315 • • roberto

$, 17.10.2007 19:08:
Että joku polkka-dj on säätänyt levarin sisällä olevaa pitch-potikkaa meisselillä.



Eli siis pitchiin saa entistä enemmän tehoa vai?
$

Posts: 1,802

#10316 • • $ Destination weekend!

roberto, 17.10.2007 19:19:
---
$, 17.10.2007 19:08:
Että joku polkka-dj on säätänyt levarin sisällä olevaa pitch-potikkaa meisselillä.

---


Eli siis pitchiin saa entistä enemmän tehoa vai?



No puhutaan "rangesta" eli joo. Teoriassa +-16% mutta pitchin tarkkuus kärsii, voi tulla ylimääräinen nolla-kohta ja takaisinkalibrointi on saatanasta.

Etsis searchillä keskustelua siitä Klubbarista, löytyy varmasti.
roberto

Posts: 251

#10317 • • roberto

$, 17.10.2007 19:24:
No puhutaan "rangesta" eli joo. Teoriassa +-16% mutta pitchin tarkkuus kärsii, voi tulla ylimääräinen nolla-kohta ja takaisinkalibrointi on saatanasta.

Etsis searchillä keskustelua siitä Klubbarista, löytyy varmasti.



ok thänks *piis*
Janisa

Posts: 2,226

#10318 • • Janisa vaikeasti kesytettävä
Tulin, nain ja voitin. Mutta kun tulin ja nain taman topikin, niin unohdin mita piti kysymani...
Palaan siis asiaan toisella kertaa. *joo*

--
Maailma ei pelastu nalkuttamalla...

MesMeRise

Posts: 667

#10319 • • MesMeRise Spinnamon
Mikä on sokerisikari?
Freja

Posts: 8,775

#10320 • • Freja Sihteeri
Jos mä haluan lahjoittaa mun sohvat ja sohvapöydän jonnekin, ni minne mä voin esim ne lahjoittaa? pitääkö mun ite ne sinne roudaa? Ja jos ne tullaan hakeen mun luota, pitääkö mun maksaa jotain?

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been