Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,473,680 views

Android

Posts: 3,908

#8881 • • Edited Android

Jiimo, 22.4.2007 14:17:
---
Displacer, 22.4.2007 12:38:
---


jatko(tyhmänä)kysymyksenä että mitä hinkua niillä on mennä asvaltille tallottavaksi sateen jälkeen :D

---


Emt, ehkä siellä on hyvä hengähtää ennen märkään maahan kaivautumista?



Kastemadot hukkuvat sateessa elleivät liiku johonkin jossa on happea. Asvaltti lienee hyvä paikka verrattuna märkään maaperään yms paikkoihin jonne sadevesi kerääntyy. Jos ne pysyttelisivät koloissaan olisi edessä hukkumiskuolema. En usko matojen tajuavan että kadulla luultavasti liiskantuvat kuoliaaksi.

Täällä on kunnon "worm invasion" aina kun sataa. Niitä on tiellä satoja.
kiiki

Posts: 491

#8882 • • Edited kiiki hankala
Kun OpenOfficessa on automaattitallennus päällä, mihin se tallentaa asiakirjan? Saanko jostain auki version joka on tallentunut automaattisesti aiemmin jos sen jälkeen oon tallentanut nimellä sen koko paskan väärin eli vanhan version sen uuden, muokatun päälle?
Miinapiina

Posts: 3,494

#8883 • • Miinapiina ULEUS / lyllykkä
jos mä lähetän jollekin tekstiviestin, saako / onko hyväksyttävää sitä julkasta netissä, niin että se on kaikkien luettavissa? tai osia siitä?

--
pinkki on pop!!!

domi

Posts: 7,069

#8884 • • domi Työn sankari.

Miinapiina, 25.4.2007 18:27:
jos mä lähetän jollekin tekstiviestin, saako / onko hyväksyttävää sitä julkasta netissä, niin että se on kaikkien luettavissa? tai osia siitä?


Tekstiviestiin varmaan pätee kirjesalaisuus, joten et ilman toisen osapuolen lupaa....
asdf

Posts: 3,155

#8885 • • asdf

zeniii, 21.4.2007 23:17:
Onko tieston uusin levy hyvä? ken tietää?....:D



Tyhmä kysymys indeed - ei tietenkään ole. *vink*
Miinapiina

Posts: 3,494

#8886 • • Miinapiina ULEUS / lyllykkä

domi, 25.4.2007 18:27:

Tekstiviestiin varmaan pätee kirjesalaisuus, joten et ilman toisen osapuolen lupaa....



juuh, ajattelin ihan samaa... noh, mun lähettämiä viestejä on kuitenkin julkaistu, osia niistä ja jätetty muutenkin kaikki oleellinen kertomatta joten asiasta ei saa esimerkiksi ulkopuolinen oikeaa kuvaa!! vituttaa, noh koitin asialle jotain tehdä, katsotaan mitä tapahtuu!

--
pinkki on pop!!!

sapeli

Posts: 11,768

#8887 • • sapeli jokukukamikä?

Android, 22.4.2007 22:08:
---
Jiimo, 22.4.2007 14:17:
---
Displacer, 22.4.2007 12:38:
---
jatko(tyhmänä)kysymyksenä että mitä hinkua niillä on mennä asvaltille tallottavaksi sateen jälkeen :D
---
Emt, ehkä siellä on hyvä hengähtää ennen märkään maahan kaivautumista?
---
Kastemadot hukkuvat sateessa elleivät liiku johonkin jossa on happea. Asvaltti lienee hyvä paikka verrattuna märkään maaperään yms paikkoihin jonne sadevesi kerääntyy. Jos ne pysyttelisivät koloissaan olisi edessä hukkumiskuolema. En usko matojen tajuavan että kadulla luultavasti liiskantuvat kuoliaaksi.



Itse asiassa, luin äskettäin Tieteen Kuvalehdestä (tms. vastaavasta) että kastemadot pystyvät ihan hyvin selviämään veden alla - syy siihen miksi ne tulee sateella esiin on se, että ne on erittäin herkkiä UV-säteilylle ja käyttää sateista säätä hyväkseen siirtyäkseen paikasta toiseen. Oli mulle ainakin ihan uutinen, olin kans luullu et ne hukkuu...

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Android

Posts: 3,908

#8888 • • Edited Android

sapeli, 25.4.2007 20:16:
Itse asiassa, luin äskettäin Tieteen Kuvalehdestä (tms. vastaavasta) että kastemadot pystyvät ihan hyvin selviämään veden alla - syy siihen miksi ne tulee sateella esiin on se, että ne on erittäin herkkiä UV-säteilylle ja käyttää sateista säätä hyväkseen siirtyäkseen paikasta toiseen. Oli mulle ainakin ihan uutinen, olin kans luullu et ne hukkuu...



Niin, tuosta onkin monia teorioita olemassa. Se, että ne hukkuu on yksi, joskin tavallisin. Selvää on ainakin se, että ne eivät selviä veden alla jos sataa vaikkapa monta päivää. Kastemadot kun kuitenkin happea jossain vaiheessa tarvitsevat.


One often sees earthworms come to the surface in large numbers after a rainstorm. There are four theories for this behavior.

The first is that the waterlogged soil has insufficient oxygen for the worms, therefore, earthworms come to the surface to get the oxygen they need and breathe more easily. However, earthworms can survive underwater for several hours if there is oxygen in it, so this theory is rejected by some.

Secondly, some species (notably Lumbricus terrestris) come to the surface to mate. This behavior is, however, limited to a few species.

Thirdly,the worms may be using the moist conditions on the surface to travel more quickly than they can underground, thus colonizing new areas more quickly. Since the relative humidity is higher during and after rain, they do not become dehydrated. This is a dangerous activity in the daytime, since earthworms die quickly when exposed to direct sunlight with its strong UV content, and are more vulnerable to predators such as birds.

The fourth theory is that as there are many other organisms in the ground as well and they respirate as any animal does; the carbon dioxide produced dissolves into the rainwater; it forms carbonic acid and the soil becomes too acidic for the worms and they come seek neutral nourishment on the surface.



Tuossa mainitaan myös UV-säteily yhtenä teoriana.

http://en.wikipedia.org/wiki/Earthworm
zeniii

Posts: 163

#8889 • • zeniii adhd

Zenni, 25.4.2007 18:29:
---
zeniii, 21.4.2007 23:17:
Onko tieston uusin levy hyvä? ken tietää?....:D

---


Tyhmä kysymys indeed - ei tietenkään ole. *vink*


:D haha.. no sehän on hyvä sitten se.

--
Kissani hengitys haisee kissanruualle.

Heli

Posts: 1,489

#8893 • • Heli vai kuka se oli

Miinapiina, 25.4.2007 22:22:
---
Jone,

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/tekoik/5.5.html

---


kiitti linkistä, selvis tuokin sit. ilmeisesti juuri tuo "kirjesalaisuus" termi sit hämää ihmisiä, kuten tuossa tekstissäkin mainittiin.



nii, eihän se Susaniakaa estäny julkasemasta Masan *anotekstareita.
Enivei, toivotaan, että tekevät asialle jotain siellä. *hali*

--
ei se väärin ole.

Miinapiina

Posts: 3,494

#8894 • • Miinapiina ULEUS / lyllykkä

H3li, 26.4.2007 07:15:

nii, eihän se Susaniakaa estäny julkasemasta Masan *anotekstareita.
Enivei, toivotaan, että tekevät asialle jotain siellä. *hali*



juuh, toivotaan *hali*

--
pinkki on pop!!!

alphamagic

Posts: 3,628

#8895 • • alphamagic
Minkä niminen Daphne Zuniga oli Melrose Placessa??

--
-Jyri on vähän niinku vanha raveriffi - kaunis ja yksinkertainen.

fosa

Posts: 382

#8896 • • fosa

alphamagic, 29.4.2007 18:46:
Minkä niminen Daphne Zuniga oli Melrose Placessa??



Joe Reynolds

--
Jos väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hänkin...

zeniii

Posts: 163

#8898 • • zeniii adhd
Mitä jos linnulla olis korkeenpaikan kammo? onko semmonen mahdollista...ken tietää...

--
Kissani hengitys haisee kissanruualle.

a-j

Posts: 785

#8899 • • a-j

Displacer, 22.4.2007 12:38:
---
Jiimo, 21.4.2007 23:33:
---
Norb, 20.4.2007 09:17:
Miksi kastemadot tulee sateella esiin kätköistään?

---


Maahan imeytyy äkillisesti sen verran vettä, ettei niiden ole hyvä olla siellä. Ainakin tuo taidettiin koulussa opettaa.

Asiasta näköjään on eri näkemyksiä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Earthworm#Rainstorms

---


jatko(tyhmänä)kysymyksenä että mitä hinkua niillä on mennä asvaltille tallottavaksi sateen jälkeen :D



tähän voisi sanoa, että luultavasti niitä on nurmikollakin yhtä tiheässä,
mutta asfaltilla ne vain huomaa paremmin :)

--
Joten vaikka niitä on paljon, niin meitä on enemmän.
Ne vaativat piikkilankaa, me vaadimme elämän.