Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,413,618 views

Jone

Posts: 8,258

#5901 • • Jone Archibald Haddock

Exlex, 7.4.2006 17:00:
Jos ei valmiina löydy, mutta juotoskolvi pysyy käsissä, niin rakenna itse *joo*.



Tästä päästään siihen ettei pysy. Jos mä rupeisin jotain tollaista rakentelemaan, niin lopputuloksena olisi mitä todennäköisimmin rikkinäinen salamalaite kun homemade-laite puskisi sisään miljoona volttia, ampeeria ja kilowattituntia. *nauru*

Exlex, 7.4.2006 17:00:
Eikös noissa ainakin isommissa malleissa ole jonkinlainen pistoke vyöllä kannettavaa akkukoteloa varten? Siihen vaan sopiva liitin ja paikalliselta elektroniikkadiileriltä sopiva muuntaja (ja ehkä pari vastusta), hintaakaan ei kerry kuin muutama kymppi.



580EX:ssä on ja asiasta itseasiassa keskusteltiinkin intensiivisesti jonkin aikaa #valokuvauksella (jonne oli pakko kysymyksensä kanssa hyökätä). Mainitsemasi idea todettiin (asiasta enemmän ymmärtävien keskusdessa) aivan toimivaksi, mutta mulla ongelman muodostaa nimenomaan täydellinen osaamattomuus laitteiden teknisen pimppailun suhteen.
Miraakkeli

Posts: 133

#5902 • • Miraakkeli *As far as you can go*
Tietokonegurut!

Miten ihmeessä saan siirrettyä kasan (ehkä 7 gigaa..) tiedostoja koneelta toiselle verkon kautta? Löytyy reititin ja piuhat, mutta xp:n ohjeiden mukaan ei siirto onnistu millään. Olen luonut työryhmiä jne mutta aina toinen koneista ei toista ryhmästä löydä. Xp:n ohjeista ei tunnu olevan apua tai sitten olen vain vitun tyhmä. 8h olen koneiden ääressä kiukunnut ja kohta uuden koneen lisäksi täytyy ostaa myös uusi näyttö ja ikkuna...

Jos joku pro viitsisi naputella ohjeet, jotka tällainen ilmeisen junttikin tajuaa, niin olisin erittäin kiitollinen! Molemmissa koneissa on Xp, vanhassa professional, uudessa home.


Kiits!

--
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'He manga wai koia kia kore e whitikia\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'Make light of difficulties and they will disappear\\\\\\\\\\\\\\\

rose

Posts: 1,047

#5903 • • rose vakaasti epävakainen

Aki A., 7.4.2006 15:30:
Mittä vinkei miten tommosen lidlin kurkkupurkin mallia järkäle sais auki? Se kansi on niin perhanan liukas eikä liikahda mihinkään *igor* Kotona asuessa tä mun tyttömäinen ongelma ois ratkennu huutamalla "iiskää kurkkupurkki ei aukee" mutta nyt jää suolakurkut mun lihapullanakkispagettiananasfetajuustojuustoraastemajoneesi-sekoituksesta pois :))



Jos purkki on vieläkin kiinni, niin suosittelen joko kansipuolen pitämistä hetken kuuman veden alla tai koko purkin laittamista pakastimeen hetkeksi. Toimii joka kerta, eikä tarvii leikkiä veitsillä *vink* Mulla toi veitsikikka monta kertaa johtanut haavoittumisiin *nauru*

--
TwistedLife™ Amusement Park

Exlex

Posts: 497

#5904 • • Exlex

Miraakkeli, 7.4.2006 21:47:
Miten ihmeessä saan siirrettyä kasan (ehkä 7 gigaa..) tiedostoja koneelta toiselle verkon kautta?



Enpä tiedä piuhoista tai reitityksistä mitään, mutta eikö kiintolevyn voi napata toisesta koneesta irti ja juntata uuteen koneeseen kiinni, sitten vaan tiedostot levyltä toiselle?

Vaiko eikö?
Miraakkeli

Posts: 133

#5905 • • Miraakkeli *As far as you can go*

Exlex, 7.4.2006 22:45:
---
Miraakkeli, 7.4.2006 21:47:
Miten ihmeessä saan siirrettyä kasan (ehkä 7 gigaa..) tiedostoja koneelta toiselle verkon kautta?

---


Enpä tiedä piuhoista tai reitityksistä mitään, mutta eikö kiintolevyn voi napata toisesta koneesta irti ja juntata uuteen koneeseen kiinni, sitten vaan tiedostot levyltä toiselle?

Vaiko eikö?




Vanha kovo on lattakaapelilla ja uuteen emolevyyn sellainen ei mene heittämällä kiinni; tarvittaisiin ilmeisesti joku kilkutin siihen väliin..? Mutta ongelma on jo nyt ratkaistu.

--
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'He manga wai koia kia kore e whitikia\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'Make light of difficulties and they will disappear\\\\\\\\\\\\\\\

Snowie

Posts: 601

#5906 • • Snowie Ihku Hiutale
Miksi tuli on kuumaa *ding*
phanatic

Posts: 1,123

#5907 • • phanatic

Elvirith, 8.4.2006 17:57:
Miksi tuli on kuumaa *ding*



Palamiseen tarvitaan:
-palava aine
-happi
-tarpeeksi korkea lämpötila

Jos jotain näistä ei ole, ei tulikaan ole mahdollinen.
Nymph

Posts: 28

#5908 • • Nymph virvatuli
Miksi Kahden keikan alkuteksteissä lukee aus der Serie mutta Ketussa aus der Reihe? Hmm.

--
Pelottaa niin että päässä soi tekno! -Kyösti Pöysti, Pasila

akir0

Posts: 2,554

#5909 • • akir0 idleRPG champion 2009

Miraakkeli, 7.4.2006 21:47:
Miten ihmeessä saan siirrettyä kasan (ehkä 7 gigaa..) tiedostoja koneelta toiselle verkon kautta?



Vaihtoehtoja nyt on noin miljardi, mut jos molemmat koneet on netissä, niin pistä vaikka mirc molempiin, yhteys irkkiin ja sitten dcc:llä siirtelemään.

Jos tietokoneet taas on yhtään hanskassa, niin Ftp serveri pystyyn toiseen koneeseen ja sitten siirtelemään.
Optik

Posts: 1,691

#5910 • • Edited Optik Piikkisika/Outopallo

phanatic, 8.4.2006 18:17:
---
Elvirith, 8.4.2006 17:57:
Miksi tuli on kuumaa *ding*

---


Palamiseen tarvitaan:
-palava aine
-happi
-tarpeeksi korkea lämpötila

Jos jotain näistä ei ole, ei tulikaan ole mahdollinen.



Sori, pakko paukutella henkseleitä

Liekillä(!) palaminen tarvitsee NELJÄ asiaa:

- Palava aine
- Happi
- Lämpötila tarpeeksi korkea
- Katkeamaton ketjureaktio näiden välillä

Kun taas hehkumalla palaminen (kuten metallit.. esim magnesium palaa n. 3000 asteen kuumuudella) eli kyteminen ei tarvitse kuin noita kolmea ensimmäistä *vink*

Joten syy miksi tuli on kuumaa johtuu juuri palamisreaktion luovuttamasta lämmöstä *hih*

--
Tylsyys ei tapa, mutta joskus toivot, että tappaisi.

Verano

Posts: 4,649

#5911 • • Verano Merituuli

mayah, 8.4.2006 19:40:
Mistä juontaa juurensa sanonta "yhdestoista hetki"?



Luulisin, että käännetty englannista (tai muusta kielestä): "eleventh hour". Eli kun tunteja on kahdenkymmenenneljän sijaan kaksitoista, niin yhdestoista on sitten se viimeistä edellinen.
Apo

Posts: 1,574

#5912 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Aki A., 7.4.2006 15:30:
Mittä vinkei miten tommosen lidlin kurkkupurkin mallia järkäle sais auki?



Veitsiä ei kannata käyttää ellei haluu niitä paskaks. Lattapääruuvari vaan kannen ja lasin väliin ja vääntää ruuvaria sen verran sivuttain että ilmaa pääsee sinne purkkiin.
Avatar
#5913 • • Kauno Saario Guest

äm, 7.4.2006 11:45:
---
koo, 7.4.2006 11:42:

Se on se imago. "Minä olen niin hieno ja kultturelli ja rikas että käyn stokmannilla!!!"

---


Eli ne käy siellä vaan näyttäytymässä parhaassa turkissaan ja menee sit oikeille ostoksille Siwaan?


just siinä turkissa jonka ne on saanu 40v sitten joka haisee ihan naftaliinille...Mut kulissit pitää olla kunnossa vaikka mikä ois. Voi ku ite ei olis koskaan siinä kunnossa.
ezzy

Posts: 8,060

#5914 • • ezzy Droid-pappa

Miraakkeli, 7.4.2006 21:47:
Tietokonegurut!

Miten ihmeessä saan siirrettyä kasan (ehkä 7 gigaa..) tiedostoja koneelta toiselle verkon kautta? Löytyy reititin ja piuhat, mutta xp:n ohjeiden mukaan ei siirto onnistu millään. Olen luonut työryhmiä jne mutta aina toinen koneista ei toista ryhmästä löydä. Xp:n ohjeista ei tunnu olevan apua tai sitten olen vain vitun tyhmä. 8h olen koneiden ääressä kiukunnut ja kohta uuden koneen lisäksi täytyy ostaa myös uusi näyttö ja ikkuna...

Jos joku pro viitsisi naputella ohjeet, jotka tällainen ilmeisen junttikin tajuaa, niin olisin erittäin kiitollinen! Molemmissa koneissa on Xp, vanhassa professional, uudessa home.


Kiits!



ftp? toiseen koneeseen vaan ftp-palvelinsofta (ihan mikä vaan ilmainen) ja toisella kii. En haaskais aikaa xp:n verkon tunkkaamiseen...
koo

Posts: 379

#5915 • • koo
Mun tietokone vihaa mua taas. Se ei suostu printtaamaan yhtään mitään. Ei mistään ohjelmasta. Tää kaikki alkoi tosi yllättäen, yhtäkkiä tää vaan teki taas tenän. Tähän asti toi on printannut ihan iloisesti kaikkea mahdollista.

Mä en tiedä mitä mä teen. Pitäis printata yks kuitti esitettäväks... eipä onnistu. Neuvokaa mua, oi tietokonegurut.

Tää kone on kerran aiemmin päättänyt olla printtaamatta, vähän tämän jälkeen se poisti itsestään windowsin. *ding* toivottavasti ei keksi samaa taas...

--
Backstagella on paratiisi.

itis

Posts: 2,518

#5916 • • itis Morning Star

koo, 10.4.2006 10:36:
Mun tietokone vihaa mua taas. Se ei suostu printtaamaan yhtään mitään. Ei mistään ohjelmasta. Tää kaikki alkoi tosi yllättäen, yhtäkkiä tää vaan teki taas tenän. Tähän asti toi on printannut ihan iloisesti kaikkea mahdollista.

Mä en tiedä mitä mä teen. Pitäis printata yks kuitti esitettäväks... eipä onnistu. Neuvokaa mua, oi tietokonegurut.

Tää kone on kerran aiemmin päättänyt olla printtaamatta, vähän tämän jälkeen se poisti itsestään windowsin. *ding* toivottavasti ei keksi samaa taas...



Kysyn tyhmiä:
Kokeilitko kaikki piuhat ja liitokset läpi, että ne varmasti on kunnolla kiinni?
Buuttasitko koneen niin, että olit ennen käynnistystä sammuttanut printterin ja laittanut sen päälle vasta koneen käynnistyttyä kokonaan (jolloin kone tulkitsee sen uudeksi laitteeksi ja etsii sille sopivan ajurin, jolla ohjelmat tunnistaa sen tulostimen).

--
Miksi ylipäänsä asioilla on tapana järjestyä?

Miraakkeli

Posts: 133

#5917 • • Miraakkeli *As far as you can go*


ftp? toiseen koneeseen vaan ftp-palvelinsofta (ihan mikä vaan ilmainen) ja toisella kii. En haaskais aikaa xp:n verkon tunkkaamiseen...



Njoo, en osannut ymmärtää että ftp:tä voisi käyttää noinkin.. Mä kuvittelin että Xp verkon pystyttäminen olisi helppoa, mutta paskat.. Kaverin kikkailulla se kuitenkin onnistui.

--
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'He manga wai koia kia kore e whitikia\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'Make light of difficulties and they will disappear\\\\\\\\\\\\\\\

Verano

Posts: 4,649

#5918 • • Verano Merituuli

Verano, 8.4.2006 19:57:
---
mayah, 8.4.2006 19:40:
Mistä juontaa juurensa sanonta "yhdestoista hetki"?

---


Luulisin, että käännetty englannista (tai muusta kielestä): "eleventh hour". Eli kun tunteja on kahdenkymmenenneljän sijaan kaksitoista, niin yhdestoista on sitten se viimeistä edellinen.



Paitsi, että se yhdestoista tunti on tosiaan viimeinen eikä viimeistä edellinen.
koo

Posts: 379

#5919 • • koo

Itis, 10.4.2006 11:12:
---
koo, 10.4.2006 10:36:
Mun tietokone vihaa mua taas. Se ei suostu printtaamaan yhtään mitään. Ei mistään ohjelmasta. Tää kaikki alkoi tosi yllättäen, yhtäkkiä tää vaan teki taas tenän. Tähän asti toi on printannut ihan iloisesti kaikkea mahdollista.

Mä en tiedä mitä mä teen. Pitäis printata yks kuitti esitettäväks... eipä onnistu. Neuvokaa mua, oi tietokonegurut.

Tää kone on kerran aiemmin päättänyt olla printtaamatta, vähän tämän jälkeen se poisti itsestään windowsin. *ding* toivottavasti ei keksi samaa taas...

---


Kysyn tyhmiä:
Kokeilitko kaikki piuhat ja liitokset läpi, että ne varmasti on kunnolla kiinni?
Buuttasitko koneen niin, että olit ennen käynnistystä sammuttanut printterin ja laittanut sen päälle vasta koneen käynnistyttyä kokonaan (jolloin kone tulkitsee sen uudeksi laitteeksi ja etsii sille sopivan ajurin, jolla ohjelmat tunnistaa sen tulostimen).



Kysyit ihan fiksuja, koska mä olen vähän tyhmä näiden koneiden kanssa. Olin kokeillut kaikkea tuota, ja ei auttanut. Lopulta päädyttiin ratkaisuun ö, eli asennettiin ne ajurit uudelleen koneelle, kun ei kone itse sitä tajunnut tehdä. Olit siis oikeassa, ajureissa oli vika. Nyt se taas toimii. Vähän vaan mietityttää, mistä koko masiina keksi yhtäkkiä, ettei tue (tai miten se nyt sanotaan) niitä ajureita enää.

Miten ajureista tulee vaan mieleen sellainen sulkahattuinen heebo, joka ajaa hevoskärriä? *ding*

--
Backstagella on paratiisi.

Miksan

Posts: 1,464

#5920 • • Miksan

koo, 10.4.2006 19:01:
Miten ajureista tulee vaan mieleen sellainen sulkahattuinen heebo, joka ajaa hevoskärriä? *ding*


Siel piuhoissa kulkee varmaan tollasia ajureita hevoskärryineen, jotka kuljettaa sitä tieto palikoita printterin ja koneen välillä. Sit jokanen laite tarvii omanlaisensa ajurit ku tieto on erilaista.

Sun tapauksessa ajurit oli varmaan menny lakkoon huonojen työ-olosuhteiden takia ja piti asentaa paikalle uudet ajurit

*Nauru*