Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,483,781 views

Apo

Posts: 1,574

#2841 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

mekaanikko:
Ja vielä: kauempana olevan puun etäisyyden suhteellinen muutos on suurempi.



Eikös tuossa pitäisi lukea pienempi?


Sekunnin kuluttua ohituksesta A:n etäisyys katsojasta on [pieni]sqrt(30^2+10^2)=[/pieni]31,6 m ja B:n [pieni]sqrt(30^2+100^2)=[/pieni]104,4 m. Puun B etäisyys katsojasta on kasvanut siis sekunnissa vain 4,4% kun taas puun A etäisyys on kasvanut peräti 216%! Myös absoluuttinen etäisyyden muutos on A:n tapauksessa selvästi suurempi, kuten ilmenee Apon vastauksesta.



Itseasiassa suhteellista muutosta ajoin tuossa omassa esimerkissäni takaa, mutta aika lailla samasta asiasta puhutaan *vink* Esimerkki tuo hyvin esille sen mitä tarkoitin, melkeinpä samalla kaavalla (vain jakolasku puuttuu omasta viestistä).

Kaavasta sqrt(a*a*+b*b)-b näkyy myös se että kun a kasvaa paljon isommaksi kuin b, nopeuserot tasottuvat. Tästä (ja perspektiivistä) johtuu se että jos junasta katsoo taaksepäin niin se ohitusnopeusero tasoittuu.


Yksinkertaisin vastaus olisi tosin kai, että kaukana olevat puut näyttävät liikkuvan junan suhteen hitaammin, koska niiden kulmanopeus on pienempi. =)



Kulmanopeuksien ero on mielestäni enemmänkin seuraus etäisyydestä kuin syy ohitusnopeuksien eroon joten sitä ei tarvitse tähän sotkea *hih*
Displacer

Posts: 1,828

#2842 • • Displacer

cosmic:
PC133 tyyppiset muistit ei ole yhteensopivia PC100 tyyppisen emolevyn kanssa, mutta onko PC100 tyyppiset muistit yhteensopivia PC133 tyyppisen emolevyn kanssa?



onpas ja en tiedä.
mekaanikko

Posts: 1,176

#2843 • • mekaanikko don selecta

Apo:
Eikös tuossa pitäisi lukea pienempi?



Juu, niin tietenkin. Pahoittelut kämmäilystä.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Fyrisch

Posts: 4,525

#2844 • • Fyrisch
Kävin ostamas sellasen adapterin et saan htv.n modeemii kytkettyy 2 konetta, mut se ei toimi ku mul on molemmat pihuat siin kii, toimii vaa ku toinen koneist kytketty! mistä tää johkuu?
andi--

Posts: 1,381

#2845 • • andi-- lunttu

Fyraett:
Kävin ostamas sellasen adapterin et saan htv.n modeemii kytkettyy 2 konetta, mut se ei toimi ku mul on molemmat pihuat siin kii, toimii vaa ku toinen koneist kytketty! mistä tää johkuu?



Mikäs liittymä? Esim. Welho Prossa ei saa kuin yhden dynaamisen IP-osoitteen, joten toimii vain yksi kone kerrallaan.

--
- RAAH -

naira

Posts: 204

#2846 • • naira black cat
[olen idiootti] mitä hittoa tarkoittaa o/ [/olen idiootti]

--
Why do we sacrifice the beautiful ones?
How do you break a heart of gold?
Why do we sacrifice our beautiful souls?
Heroes of tales unsung, untold.

Fyrisch

Posts: 4,525

#2847 • • Fyrisch

andi--:
Mikäs liittymä?



Welho 1M - laajakaista. Aika synkkää, just pistettii adsl yhteys poikki.
Displacer

Posts: 1,828

#2848 • • Edited Displacer

andi--:
---
Fyraett:
Kävin ostamas sellasen adapterin et saan htv.n modeemii kytkettyy 2 konetta, mut se ei toimi ku mul on molemmat pihuat siin kii, toimii vaa ku toinen koneist kytketty! mistä tää johkuu?

---


Mikäs liittymä? Esim. Welho Prossa ei saa kuin yhden dynaamisen IP-osoitteen, joten toimii vain yksi kone kerrallaan.



Eikös Welho pro ole se vanha mitä ei saa enää tilattua?

Kyllä meillä ainakin oli sen perässä neljä konetta parhaimmillaan *ding*

edit: tietenkin switchin kautta, mut kumminkin....
cosmic

Posts: 389

#2849 • • cosmic :D

naira:
[olen idiootti] mitä hittoa tarkoittaa o/ [/olen idiootti]



Viittaamista.

--
:D is an unproductive condition.

naira

Posts: 204

#2850 • • naira black cat

cosmic:
---
naira:
[olen idiootti] mitä hittoa tarkoittaa o/ [/olen idiootti]

---

Viittaamista.



kiitos *hihu*

--
Why do we sacrifice the beautiful ones?
How do you break a heart of gold?
Why do we sacrifice our beautiful souls?
Heroes of tales unsung, untold.

sapeli

Posts: 11,768

#2851 • • sapeli jokukukamikä?

cosmic:
---
naira:
[olen idiootti] mitä hittoa tarkoittaa o/ [/olen idiootti]
---
Viittaamista.



Taikka sit niinku "heihei" tai "moikka" *joo* *hihu* Tai niin ainakin olen nähnyt sitä myös käytettävän.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

andi--

Posts: 1,381

#2852 • • andi-- lunttu

Fyraett:
Welho 1M - laajakaista. Aika synkkää, just pistettii adsl yhteys poikki.


Toi pelkkä adapteri tossa välissä ei kuulosta kovin toimivalta ratkaisulta. Hubilla yhteyden sais jaettua parille koneelle näppärästi, parilla kympillä semmosen voi käydä poistamassa kaupasta.

Displacer:
Eikös Welho pro ole se vanha mitä ei saa enää tilattua?

Kyllä meillä ainakin oli sen perässä neljä konetta parhaimmillaan *ding*

edit: tietenkin switchin kautta, mut kumminkin....


Joops, Pro:ta ei nykysin enää saa. Pelkällä kytkimellä ei kyllä onnistu Pro:ssa, koska jonkin laitteen täytyy jakaa koneille ip:t.

--
- RAAH -

naira

Posts: 204

#2853 • • naira black cat

sapeli:
---
cosmic:
---
naira:
[olen idiootti] mitä hittoa tarkoittaa o/ [/olen idiootti]
---
Viittaamista.

---

Taikka sit niinku "heihei" tai "moikka" *joo* *hihu* Tai niin ainakin olen nähnyt sitä myös käytettävän.



Öö... "moikka"/"heihei" niinku positiivisessa mielessä, siis vaan tervehdyksenä vai vähän silleen no huh huh-tyyliin?

--
Why do we sacrifice the beautiful ones?
How do you break a heart of gold?
Why do we sacrifice our beautiful souls?
Heroes of tales unsung, untold.

sapeli

Posts: 11,768

#2854 • • sapeli jokukukamikä?

naira:
Öö... "moikka"/"heihei" niinku positiivisessa mielessä, siis vaan tervehdyksenä vai vähän silleen no huh huh-tyyliin?



Ihan kilttinä tervehdyksenä. *hihu*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

kilobitti

Posts: 2,419

#2855 • • kilobitti 1-2-3 techno

sapeli:
Ihan kilttinä tervehdyksenä. *hihu*



Joskus jopa lippaan vetäen (väärällä kädellä) _*heiii*7

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Fyrisch

Posts: 4,525

#2856 • • Fyrisch

andi--:
Toi pelkkä adapteri tossa välissä ei kuulosta kovin toimivalta ratkaisulta. Hubilla yhteyden sais jaettua parille koneelle näppärästi, parilla kympillä semmosen voi käydä poistamassa kaupasta.



Noni :) huomen uus kauppa reissu *kiitoskiitos*
cosmic

Posts: 389

#2857 • • cosmic :D

Displacer:
---
cosmic:
PC133 tyyppiset muistit ei ole yhteensopivia PC100 tyyppisen emolevyn kanssa, mutta onko PC100 tyyppiset muistit yhteensopivia PC133 tyyppisen emolevyn kanssa?

---


onpas ja en tiedä.



Kingstonin nettisivut on tätä mieltä:

PC133 modules MAY NOT BE BACKWARD COMPATIBLE to PC100 machines
Systems using the 440BX, 810 or 810e chipsets should only use PC100 memory.

http://www.valueram.com/config/type_parts.asp?type=PC133&region=europe

Ja sitten kun etsin Kingstonin muisteja, jotka ovat yhteensopivia emolevyni kanssa, tuloksena on vain PC100-muisteja ja mulla on siis PC100-väyläinen emolevy.

http://tinyurl.com/68knw

Olis kyllä ihan hyvä juttu, jos tosiaan PC133-muisti käy mun emoon, kun hintaeroa on jostain syystä aika roimasti verrattuna PC100:n. Tyhmä jatkokysymys: Miksi PC100-muistit on niin paljon kalliimpia? (tai siis no en tiedä onko kaikilla valmistajilla näin)

http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=0421404200020

http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=0431404201778

--
:D is an unproductive condition.

Displacer

Posts: 1,828

#2859 • • Displacer

cosmic:
---
Displacer:
---
cosmic:
PC133 tyyppiset muistit ei ole yhteensopivia PC100 tyyppisen emolevyn kanssa, mutta onko PC100 tyyppiset muistit yhteensopivia PC133 tyyppisen emolevyn kanssa?

---


onpas ja en tiedä.

---


Kingstonin nettisivut on tätä mieltä:

PC133 modules MAY NOT BE BACKWARD COMPATIBLE to PC100 machines
Systems using the 440BX, 810 or 810e chipsets should only use PC100 memory.

http://www.valueram.com/config/type_parts.asp?type=PC133&region=europe

Ja sitten kun etsin Kingstonin muisteja, jotka ovat yhteensopivia emolevyni kanssa, tuloksena on vain PC100-muisteja ja mulla on siis PC100-väyläinen emolevy.



Huomaa toi "MAY" -sana. Elikkä on mahdollista että ne ei toimi, mutta ne voi myös toimia. Jos nyt olet muistia ostamassa niin kehoittaisin tekemään siten että ostaessasi sovit kauppiaan kanssa siten että voit kokeilla sattuuko muistit toimimaan vai ei ja jos ei pelaa niin voit palauttaa tai vaihtaa muistit. Jos nettikaupasta olet ostamassa niin sittenhän siinä ei ole ongelmaa vaan voit kokeilla ja sitten pistää postilla takaisin toimimattomat muistit.

http://tinyurl.com/68knw

Olis kyllä ihan hyvä juttu, jos tosiaan PC133-muisti käy mun emoon, kun hintaeroa on jostain syystä aika roimasti verrattuna PC100:n. Tyhmä jatkokysymys: Miksi PC100-muistit on niin paljon kalliimpia? (tai siis no en tiedä onko kaikilla valmistajilla näin)

http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=0421404200020

http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=0431404201778



Luultavasti johtuu siitä että PC100 menee nykyään vähemmän.
STU

Posts: 70

#2860 • • STU teamnokia

cosmic:
PC133 tyyppiset muistit ei ole yhteensopivia PC100 tyyppisen emolevyn kanssa, mutta onko PC100 tyyppiset muistit yhteensopivia PC133 tyyppisen emolevyn kanssa?




Ja hommahan on näin:
133MHz -muistia voi käyttää 100 MHz -emolevyssä. Muisti tosin toimii silloin 100 megahertsin nopeudella. Jos taas sinulla on 133 megahertsin emolevy, yksi 133 megahertsin ja yksi 100 megahertsin muisti, niin tällöin muistit toimivat 100 megahertsin nopeudella. Hyvä sääntö on se, että kaikki muistikammat toimivat hitaimman muistikamman nopeudella.*joo*

--
Tranz is a form of life!!!