Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,484,421 views

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#2761 • • Aziz Combat Fighter

sapeli:
Tietty yks vaihtoehto vois olla se, et kun miehet on keskenään epäseksuaalisesti kavereita ja käyttäytyvät keskenään samankaltaisesti (noin suurpiirteisesti), niin homomiehen epäseksuaaliset kaverit ovat sitten naisia, joten käyttäytymismallit imetään "kaveripiiriltä" eikä niiltä, joihin yritetään tehdä seksuaalisin motiivein vaikutus?
---

Ehkä se on vähän molemmin päin - kun itse on vähän avoimemmin naisellinen niin tulee paremmin toimeen naissukupuolen kanssa kaveripohjalla, ja sitten sieltä taas saa lisää niitä vaikutteita. Tosin esim. meikäläisellä on ollut aina aika tasaverroin kavereita molemmista sukupuolista (mulla ei ole tapana yrittää tehdä "seksuaalisin motiivein vaikutusta" juuri kehenkään *hymy*), vaikka tosin olen huomannut että syvemmät ystävyydet on aina sattunut muodostumaan naispuolisten ystävien kanssa. *joo* En tiedä miksi - niiden kanssa vaan synkkaa paremmin.



Joo, voipi olla. Mulla oli yläaste/lukioiässä paljon enemmän naispuolisia ystäviä ja kavereita kun kundeja, johtuen tosin ehkä siitä et harrastukset ei ollu sitä perus pussikalja/jääkiekkomatsi/playstation-linjaa vaan enemmän sellasta rokkikeikoilla hengailua ja juttelua. Ei mulla varmaan siel hirveesti oo mitään roolimalleja jääny, mut ehkä mun arvostus naisia kohtaan on sit vastaavasti isompi. Kovinkaan feminiinejä maneereja mulla kyl ei oo :)

Vaik tosiaan, kyl mul oli usein myös sekä tiedostettuja että tiedostamattomia seksuaalisia motiiveja naisten kanssa hengailuun; sieltä löyty usein aika ihastuttavia tapauksia. Mä en tarkota niillä motiiveilla mitään varsinaisia "GOTTA HIT IT NOW!!"-fiiliksiä vaan ennemminki sellasta pientä alavirettä, mikä on aina läsnä oman sukupuolisuuntauksen kohteena olevien ihmisten kanssa kanssakäydessä.

sapeli:
No tähän vaikuttaa varmasti ainakin osittain se että kun haetaan samaa sukupuolta olevaa partneria niin tavallaan ollaan itse sitä mitä haluaisi myös muilta - esim. erittäin monet homomiehet käyvät lähes uskonnollisesti punttisalilla ja pitävät huolta kunnostaan (kuin metrot konsanaan) koska haluavat näyttää hyvältä ja miehekkäiltä ja sitä kautta houkutella samankaltaisia luokseen.

Mutta sitten taas on varmasti myös aika paljon tapauksia joissa toinen on neitimäisempi ja toinen miehekkäämpi... Eiköhän se ole niin että homoja on yhtä moneen lähtöön kuin kaikkia muitakin. *joo*



Usein kyl ainakin noissa julkihomopareissa tuppaa olemaan sellanen "äijähomo" ja "neitihomo", esim. Seppo Fräntin ja Risto Vahasen haastatteluissa se toinen oli selkeesti paljon maskuliinisempi ja ohjas keskustelua ja olemusta, ja toinen oli hieman alistuvampi, passiivisempi ja muutenkin sirommin käyttäytyvä. (Siis ne Jolon saaren panttivangit).

Itte en tunne kovinkaan hyvin yhtäkään julkihomoa, niin sori että kyselen ehkä tyhmiä :)
sapeli

Posts: 11,768

#2762 • • sapeli jokukukamikä?

Ana-5000:
Usein kyl ainakin noissa julkihomopareissa tuppaa olemaan sellanen "äijähomo" ja "neitihomo", esim. Seppo Fräntin ja Risto Vahasen haastatteluissa se toinen oli selkeesti paljon maskuliinisempi ja ohjas keskustelua ja olemusta, ja toinen oli hieman alistuvampi, passiivisempi ja muutenkin sirommin käyttäytyvä. (Siis ne Jolon saaren panttivangit).



Tästä vois aloittaa kokonaan uuden spekulaatiorytäkän siitä minkälaiset roolit oikein on käytössä homopareilla, mutta en tästä sen vertaa tiedä että edes yrittäisin mitään asiasta selittää. *nauru*

Itte en tunne kovinkaan hyvin yhtäkään julkihomoa, niin sori että kyselen ehkä tyhmiä :)



No tässähän tätä valistusta pääsee jakamaan - moni on varmaan ihmetellyt samoja asioita mutta ei ole osannut tai kehdannut kysyä, tai ei ole ollut foorumia missä näin voisi oikein tehdä. Eli parempi näin. *hihu*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Nea

Posts: 388

#2763 • • Nea pökris

Astaroth:
Miksi kaikki television stylisti-ohjelmien stylistit ovat homoja?

a) Onko stylisteistä enemmistö homoja?
b) Ovatko homot parempia stylisteja?
c) Ovatko kaikki stylistit homoja?
d) Vai onko tämä nyt sitä ameriiikkalaista "laitetaan ääripäät joka asiaan"- periaatetta?


Hmm.. Kysymyksessä on kuitenkin loppujen lopuksi hyvin nais-valtainen ala, joten usein miehet vähemmistönä pärjäävät hyvin ja pääsevät pitkälle. Siitä en tiedä kuinka seksuaalinen suuntautuminen asiaan liittyy sen enempää tai vähempää.
remotion

Posts: 5,283

#2764 • • remotion nostatus guru

Ana-5000:
Onks ne tosiaan liimattu? Mitä kakarana muistelen fazerilla käyneeni, muistaakseni se pussituskone sulattaa ne reunat yhteen kuumalla prässillä. Kävis paljon paremmin järkeen ku liiman kanssa sotkeminen.


No sanottakoon sitten että lyhyempi prässi. joka taas johtuu siitä et pussin pitää kestää sen paino roikkuessa siitä yläkeskireiästä jolloin jolloin yläsauman pitää olla lähes 2x vahvempi kuin alasauman.
remotion

Posts: 5,283

#2765 • • remotion nostatus guru

Jone:
Joo, mäkin elin vahvasti siinä luulossa että toi olis ihan se ja sama. Tässä photaroidessani oon saanut kuitenkin havaita, että ihan saman kaavan mukaan tehdessä saa kaksi toisistaan näkyvästi erilaista lopputulosta riippuen siitä teenkö asian suoraan alusta saakka CMYKinä vai alusta RGB:nä ja konvertoin lopuksi CMYKiksi. Vähän hämmästyttää kummastuttaa.



Juu loppupeleissähän kyse on kuitenkin laskennasta ja kun värien "kiintopisteet" sijaitsevat erikohdissa niin käytännös kaikki mikä liittyy jollain tavalla värien käsittelyyn vaikuttaa hieman tai vähän enemmän eritavalla siihen lopputulokseen RGB:n ja CMYK:n kohdalla. itse oon tehnyt tosi RGB:llä mut luulisin et kaikkein proäijjimmät tekee kaiken cmykkinä jo valmiiks ainakin painopuolella....
Kuini

Posts: 165

#2766 • • Kuini Vajakki
Mä aloin miettimään, että miten bussi- , metro- ja ratikkakuskit tulee töihin... Ku eihän bussit kulje 24h... Entä miten ne viimeisen vuoron kuljettajat menee kotiin?
Ehkä niiden pitää sit asua ihan pysäkin vieressä...

Kaikella sitä voi päätään vaivata *eiei*

--
*plurplurplurplurplurplurplurplur*

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#2767 • • Aziz Combat Fighter

qini:
Mä aloin miettimään, että miten bussi- , metro- ja ratikkakuskit tulee töihin... Ku eihän bussit kulje 24h... Entä miten ne viimeisen vuoron kuljettajat menee kotiin?
Ehkä niiden pitää sit asua ihan pysäkin vieressä...

Kaikella sitä voi päätään vaivata *eiei*



...

mä annan vinkin. Se sanoo "VROOOOM!"
serotonot

Posts: 3,137

#2768 • • serotonot Paul Easy

Ana-5000:
---
qini:
Mä aloin miettimään, että miten bussi- , metro- ja ratikkakuskit tulee töihin... Ku eihän bussit kulje 24h... Entä miten ne viimeisen vuoron kuljettajat menee kotiin?
Ehkä niiden pitää sit asua ihan pysäkin vieressä...

Kaikella sitä voi päätään vaivata *eiei*

---


...

mä annan vinkin. Se sanoo "VROOOOM!"


SKOOTTERI!!!

Olinks oikeessa? OLINKSOLINKSOLINKS??!?!
Fyrisch

Posts: 4,525

#2769 • • Fyrisch

qini:
Mä aloin miettimään, että miten bussi- , metro- ja ratikkakuskit tulee töihin... Ku eihän bussit kulje 24h... Entä miten ne viimeisen vuoron kuljettajat menee kotiin?



Ne tekee vaihtoi/tulee töihin päätepysäkeil, ainaski hakaniemes on kohta mis sporakuskit tekee vaihtoi, metrokuskit vaihtaa päättäreil. Bussit ajaa vikan vuoronsa varikolle josta ne ilmeisesti jatkaa kotiin omal autol..
Kuini

Posts: 165

#2770 • • Kuini Vajakki

serotonot:
---
Ana-5000:
---
qini:
Mä aloin miettimään, että miten bussi- , metro- ja ratikkakuskit tulee töihin... Ku eihän bussit kulje 24h... Entä miten ne viimeisen vuoron kuljettajat menee kotiin?
Ehkä niiden pitää sit asua ihan pysäkin vieressä...

Kaikella sitä voi päätään vaivata *eiei*

---


...

mä annan vinkin. Se sanoo "VROOOOM!"

---

SKOOTTERI!!!

Olinks oikeessa? OLINKSOLINKSOLINKS??!?!


Ei sillä voi ajaa talvella kauhean hyvin

--
*plurplurplurplurplurplurplurplur*

remotion

Posts: 5,283

#2772 • • remotion nostatus guru

qini:
Ei sillä voi ajaa talvella kauhean hyvin



Piti oikeen profiili kuvasta tarkistaa että olihan se blondinainen. Olihan se.

Et oo semmosesta kuullu ku auto. sillä voi ajaa minne vaan ihan sillon ku lystää. aika monet tykkää liikkuu semmosilla. useimmat autoista tunnistaaa siitä et niissä on 2 rengasta kummallakin puolella ja semmonen maalattu peltikori siinä päällä missä on ikkunoita, ja yleensä vähintään 1 ihminen vasemmasetunurkassa istumassa jso ne on liikkeessä... Kannattaa yrittää bongata, näit näkee selvästi useemmin ku esim kebab-eläimiä joita oon yrittäny montavuotta löytää mut en oo nähny vielä...
äm

Posts: 2,376

#2773 • • äm


qini:
Ei sillä voi ajaa talvella kauhean hyvin



remotion:
Piti oikeen profiili kuvasta tarkistaa että olihan se blondinainen. Olihan se.


Ja pisteet tytölle onnistuneesta sigusta!

--
Ei omenapuusta kauas putoa.

sapeli

Posts: 11,768

#2774 • • sapeli jokukukamikä?

remotion:
---
qini:
Ei sillä voi ajaa talvella kauhean hyvin
---
Piti oikeen profiili kuvasta tarkistaa että olihan se blondinainen. Olihan se.



*hmph* No hmh - väännetään sitten rautalangasta: onko kaikkien ensimmäisten ja viimeisten vuorojen ajajilla sitten pakko olla oma auto? Jos minä vaikka haluaisin bussikuskiksi ja minulla ei ole autoa, minua ei siis koskaan laitettaisi ajamaan näitä vuoroja? Tätä minun mielestäni tässä ajettiin takaa (moni kun luottaa pääkaupunkiseudulla pelkästään julkisiin), turha käydä hankalaksi. Mur.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

serotonot

Posts: 3,137

#2775 • • serotonot Paul Easy

qini:
---
serotonot:
---
Ana-5000:
mä annan vinkin. Se sanoo "VROOOOM!"

---

SKOOTTERI!!!

Olinks oikeessa? OLINKSOLINKSOLINKS??!?!

---

Ei sillä voi ajaa talvella kauhean hyvin


Miten niin ei? Talvella sillä PITÄÄ ajaa hyvin jos meinaa pitää itsensä ja skootterin ehjänä *täh*
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#2776 • • Aziz Combat Fighter

serotonot:
...

mä annan vinkin. Se sanoo "VROOOOM!"

---

SKOOTTERI!!!

Olinks oikeessa? OLINKSOLINKSOLINKS??!?!



Oikea vastaus on POLTTOMOOTTORI (COMBUSTION ENGINE. LOOK IT UP!), mutta kai tuo hyväksytään.
Jone

Posts: 8,258

#2777 • • Jone Archibald Haddock

remotion:
Juu loppupeleissähän kyse on kuitenkin laskennasta ja kun värien "kiintopisteet" sijaitsevat erikohdissa niin käytännös kaikki mikä liittyy jollain tavalla värien käsittelyyn vaikuttaa hieman tai vähän enemmän eritavalla siihen lopputulokseen RGB:n ja CMYK:n kohdalla. itse oon tehnyt tosi RGB:llä mut luulisin et kaikkein proäijjimmät tekee kaiken cmykkinä jo valmiiks ainakin painopuolella....



Jotenkin voi kuvitella myös, että lopputuloksesta tulisi parempilaatuinen suoraan CMYKinä tehden, koska tehdäänhän tällöin graffaa suoraan "neljällä värillä." RGB:stä CMYK:iin konvertoitaessahan kolmivärisestä tehtään keinotekoisesti nelivärinen, right?
Epailija

Posts: 5,636

#2778 • • Epailija Physicist, 2nd class.

emily_:
ömm.. eiks se jotenkin ajateltuna mene silleen, että ulkopuolisen paikallaan olevan henkilön y silmin se näyttäis (jos sen pystyis näkemään...) siltä että henkilö x kulkee valonnopeutta... toi vastaushan liittyi lähinnä itse valonnopeudella liikkumiseen ja auton/avaruusaluksen/jne ympärillä olevan tilan tarkkailuun *ding*



Nyt en jummarra.

Koko kysymyksen problematiikka liittyy siihen, että kyseinen tilanne on käytännössä mahdoton. Ulkopuolisen silmin tuollaista tilannetta ei voi tarkkailla (kysehän oli siis massallisen esineen liikkumisesta valonnopeudella), joten kaikki veikkailut sen tiimoilta, miltä se näyttäisi, on epämääräistä spekulointia. Se voisi periaatteessa näyttää vaikka kukkakedolta.

Jos puhutaan nopeuksista, jotka ovat lähellä valonnopeutta, mutta eivät suurempia tai yhtä suuria, niin silloin tilanne on teoriassakin eri, vaikka käytännössä sellaisten nopeuksien saavuttaminen on yhä varsin ongelmallista. Jos avaruusalus kulkisi vaikka nopeudella c-10m/s, ja sen sisällä olisi pikajuoksija, joka juoksisi menosuuntaan 11m/s, niin maallikon silmin näyttäisi siltä, että tällöin pikajuoksijan nopeus ulkopuolisen tarkkailijan lepokoordinaatistossa olisi c-10m/s+11m/s=c+1m/s eli yli valonnopeuden. Näin ei kuitenkaan ole, mutta tarkempi selitys jääköön googletettavaksi.

Valonnopeuksia ei voi niitäkään lisäillä. Fotoni, joka kulkee suuntaan -x ei kulje nopeudella 2c vastakkaiseen suuntaan kulkevan fotonin lepokoordinaatistosta katsottuna - fotoneilla kun ei moista koordinaatistoa ole.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

mekaanikko

Posts: 1,176

#2779 • • Edited mekaanikko don selecta

Jone:Jotenkin voi kuvitella myös, että lopputuloksesta tulisi parempilaatuinen suoraan CMYKinä tehden, koska tehdäänhän tällöin graffaa suoraan "neljällä värillä." RGB:stä CMYK:iin konvertoitaessahan kolmivärisestä tehtään keinotekoisesti nelivärinen, right?



Voi poijjaat kun tietäisitte miten hankalasta aiheesta nyt puhutaan. =) Meillä on koulussa ollut joku 3 ov värinhallintaa ja vieläkin oon itse hieman pihalla eri finesseistä joita aiheeseen liittyy, mutta tässä nyt lyhyt vastaus perusongelmista joita noihin eri värijärjestelmiin ja niiden välisiin muutoksiin liittyy:

Tässä ensin nopealla googlettamisella löytynyt kuva, jonka avulla voi hieman hahmottaa aihetta:

colorspace.jpg

Tuo "hevosenkenkä" kuvaa siis koko ihmissilmälle havaittavissa olevan näkyvän valon spektriä. (Tarkalleen ottaen kuvio on kolmiulotteinen ja se on tässä kuvattu z-akselin suuntaisesti. Hieman yksinkertaistaen x- ja y-akselit määrittävät värin sävyn ja z-akseli kirkkauden, mutta ei nyt mennä tähän aiheeseen sen tarkemmin.) Sen sisälle piirretyt viivat osoittavat summittaisesti eri toistotavoilla saavutettavia väriavaruuksia (gamut), meitä kiinnostavia tässä ovat lähinnä CMYK ja Standard RGB.

(Jotta asia ei olisi liian yksinkertainen, eri RGB- ja CMYK-järjestelmiä on useita erilaisia ja varsinkin CMYK-puolella pitää ottaa huomioon että käytetty paperi ja painomusteet vaikuttavat myös asiaan. Lisäksi jokainen näyttölaite, skanneri ja painokone on uniikki ja niille pitäisi periaatteessa luoda oma ICC-väriprofiili jotta voitaisiin taata että suunnittelijan näytöllä näkyvä kuva vastaisi mahdollisimman tarkasti painosta ulos tulevaa materiaalia. Tässä yhteydessä en mene tähänkään problematiikkaan sen enempää, mutta totean vain että kannattaa olla tarkkana CMYK-mallia valitessa että käyttää Euroscalea oletusarvona olevan SWOPin sijaan ja sitten coated/uncoated sitten vastaavasti paperin mukaan. Sanomalehtityöt ovat vielä kokonaan oma lukunsa.)

Ainut värijärjestelmä, joka on täysin laiteriippumaton ja pystyy määrittelemään kaikki ihmissilmän näkemät värit on CIE (joillekin saattaa olla tuttu myös LAB joka on eräs CIE-alajärjestelmä). Tätä järjestelmää mm. Photari käyttää sisäisesti. Värit kuitenkin tallennetaan aina RGB- tai CMYK-muotoisina monestakin syystä joihin en tässä yhteydessä mene sen tarkemmin. Teoriassa CMYK-muotoisessa datassa on enemmän informaatiota, tallennetaanhan värit 32-bittisessä muodossa kun RGB-värimuoto on yleensä 24-bittinen. Käytännössä kuitenkin CMYK-data on usein sikäli redundanttia, että kaikki väriyhdistelmät joissa osavärien summa ylittää tietyn, käytetystä paperista ja painomenetelmästä riippuvan kokonaismäärän (total ink limit), tyypillisesti n. 250%, ovat teknisesti mahdottomia toistaa. Lisäksi ylivoimaisesti suurin osa (näppituntumalta sanoisin n. 60%) CMYK:illä kuvattavissa olevista väreistä on niin tummia että ne ovat käytännössä mustia joiden välillä on vaikea nähdä mitään eroa. Myös RIP:pien (laite jolla CMYK-tiedostot muutetaan rasterikuviksi painofilmien tai -levyjen valmistamista varten) erottelukyky asettaa rajoituksia: ymmärtääkseni (myönnän että tässä kohdin aiheen tuntemukseni on heikko) tyypillisesti rasteripisteitä on "vain" 100 eri kokoa kun 32-bittinen tallennusmuoto mahdollistaisi 255 eri pistekokoa per kanava. Ja edelleen: pisteenkasvun (dot gain) vuoksi eri sävyjen jatkumo ei ole tasainen (tämä on myös monimutkainen oma aiheensa johon ei kannata tässä mennä sen tarkemmin) joten käytännössä kaikki 100 pistekokoa eivät ole käytettävissä.

Näin ollen voidaan sanoa, että RGB-kuva sisältää käytännössä enemmän hyödyllistä informaatiota, vaikka CMYK-tiedostossa dataa onkin 33% enemmän. Periaatteessa siis esimerkiksi valokuvan käsittelyä tehtäessä kuva kannattaa pitää RGB-muodossa mahdollisimman pitkään, koska jokainen sille tehtävä muutos tai korjaus vähentää alkuperäisen datan määrää. (Photarilla tosin on mahdollista tehdä adjustment layereillä jne. koko homma joten alkuperäisdata säilyy kyllä tietyssä mielessä koko ajan - käytännössä kuitenkin lopputuloksessa jokainen tehty muokkaustoiminto kadottaa dataa.) Periaatteessa nykyisin ollaankin jossain määrin siirtymässä RGB-pohjaiseen työnkulkuun jossa aineistoa käsitellään RGB:nä niin kauan kuin se on suunnittelijan työn alla ja vasta lopuksi muutetaan CMYK-muotoon painoa varten.

Tässä on kuitenkin yksi huono puoli jonka takia itse teen painoon menevät työt aina alusta asti CMYK-muotoisina: kuten kuvasta näkyy, RGB-väriavaruus ulottuu huomattavasti CMYK-avaruuden ulkopuolelle. Näin ollen jos kuvaa työstetään RGB-muodossa, on hyvin mahdollista että siihen jää sävyjä, jotka eivät toistu CMYK-muodossa ja ne on leikattava pois kun kuva muutetaan CMYKiksi. Tämä aiheuttaa sen, että kuva ei sitten kuitenkaan näytä siltä, kuin suunnittelija oli ajatellut. Riippuen käytetystä värilaskimesta (color engine) värit saattavat palaa kirkkaimmasta (kromaattisimmasta, ei luminenssin kannalta kirkkaimmasta) päästä puhki (vrt. särö audiota työstettäessä) tai sitten koko kuvan sävyt latistuvat jotta värien suhteet saataisiin säilymään halutunlaisina. Jotta tämäkään ei olisi liian helppoa, huomataan että on myös eräitä sävyjä jotka toistuvat CMYKissä paremmin kuin RGB:nä.

Summa summarum: jos et ole todella asiantuntija, suosittelisin seuraavanlaista työskentelytapaa: valokuvien käsittely RGB-muodossa, valmiiksi käsitellyt kuvat konvertoidaan CMYK:iksi ja tuodaan CMYK-muodossa työstettävään taittoon (tms.). RGB-profiiliksi suosittelen (printtiduuneissa) Adobe RGB:tä ja CMYK-profiiliksi Euroscale coated tai uncoated riippuen käytetystä paperista.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

remotion

Posts: 5,283

#2780 • • Edited remotion nostatus guru
Mitä icc Profiilia tulisi käyttää kun tekee photarilla RGB:nä ja tulostelee värilaserilla tai tollasella A0-A3 rullakoneella..?
Paperi on lähtökohtasesti ihan beisikkiä, eikä pinnoitettua.

Edit: luin tuon loppuun ja suosittelit siis Adobe RGB:tä, pitääpä tarkistaa asetukset.