Hammaslääkäri

482 posts, 25 pages, 327,127 views

Josssu

Posts: 506

#221 • • Josssu
Ja kun jouduin tänään perumaan hammaslääkäriaikani.. niiin seuraava vapaa aika onkin sitten melkein puolen vuoden päästä *dissaa*
Särkypäivystyksessä olen joutunut ramppaaman yhden hampaan takia ties kuin monta kertaa.
placiq

Posts: 1,260

#222 • • placiq Jorkki
tänään revittiin viimenen viisauden hammas irti, onneks yläleuasta. tuli vie mukavana yllärinä tarkastuksen yhteydes ni ei osannu stressata <3
sit kun vie saa huhtikuussa ton yhden sillan tilalle kunnon implantin, ni rupee olee hampaat kunnossa.
kilobitti

Posts: 2,419

#223 • • kilobitti 1-2-3 techno

dncr, 13.2.2007 21:24:
Maanantaina ois eka operointi ja kaks viisaudenhammasta revitään pois *uuh* Oon kuullut viimeisen viikon kauhutarionoita kuinka ihmisiltä on mennyt puoleks vuodeks tunto kielestä tai koko leuka on tulehtunut leikkauksen jälkeen... ei tahdo mennä *poks*



Äh, viisureiden poisto oli pala kakkua. Joo, se särki, ja se oli vähän inhottavaa, mutta ei siinä mitään ylitsepääsemättömän hirveätä ollut.

nimim. 4 hammasta vähemmän viisas

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Cloud

Posts: 2,162

#224 • • Cloud Game Freak
kuhan nyt saa rahaa ni yksityiselle pitäis mennä.

Kunnallisella ei käydä, jo jonojen takia sekä sen palvelun. Joka tietysti kiireeseen ja muuhun nähden on hyvää, muttei sellaista mitä mä kaipaan.

Maksaahan se jonkin verran, mutta en itse halua olla mikään 40kymppinen tekareilla että kyllä parin kolmen vuoden välein pitää käydä kyll korjauttamas ja suojauttamas aina. Ja yksityiselle sit kyl pääse nopsaan. Ja hyva niin.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Radiac

Posts: 671

#225 • • Radiac Beach X Member
Tsihiihi.. Mul on ollu joskus aivan järkky hammaslääkäripelko..! Onneks se hävis itekseen täs vanhemmalla iällä ja nykyään käyn kyl säännöllisesti tarkastuksis ja ihan hyvil mielin! Viisaudenhampaitaki on poistettu ja niistäkään ei oo muutaku hyvii kokemuksii.. hankalemmaks menee koko setti jos vaan pitkittää eikä uskalla mennä.. ja kukapa meistä haluis olla kumihampaat suussa kolmekybäsenä !
T-Justice

Posts: 892

#226 • • T-Justice
Juu hammmaslääkärikammosta kärsittiin täälläkin aikoinaan, mutta nykyään (kiitos automaattisen kutsun) käyn säännöllisesti yksityisellä tarkastuksessa + tarvittavissa toimenpiteissä. Hintakaan ei ole paha jos kerta vuodessa sen terveyteensä sijoittaa.
Kaikki neljä viisautta leikattiin suukirurgilla pois, se ei tietty ollu niin kivaa. itse operaatio ei ollu paha, mut sen jälkeinen aika tennispallon kokonen patti poskessa oli... hinta 4800mk miinus kelakorvaukset kirpasi kyllä!
vinsku

Posts: 749

#227 • • vinsku huba huba
Hammaslääkärit on ihan ok, mutta kaikki välineet mitkä meinaa koskea pitkälle kieleen tai nieluun ts. aiheuttaa kakomisreaktion saa mut jo hyvissä ajoin laittamaan suun kiinni :P

nimim. oksennuskammoinen

--
Proge on niille, jotka osaavat iloita elämän pienistä asioista. -Hurjimus

Maina

Posts: 261

#228 • • Maina
Tietääks kukaan paljonko nukutus maksaa yksityisellä? Ilmeisesti aika paljon, mutta en taida itseeni muuten hammaslääkärin ovesta saada sisään :/

Antaakohan ne kunnallisella rauhottavia?
-Alex-

Posts: 706

#229 • • -Alex- Dj

Maina, 20.2.2007 11:41:
Tietääks kukaan paljonko nukutus maksaa yksityisellä? Ilmeisesti aika paljon, mutta en taida itseeni muuten hammaslääkärin ovesta saada sisään :/

Antaakohan ne kunnallisella rauhottavia?



Miks ei esimerkiksi sedaatio? Se on jotaa 30 eskoo about.
Maina

Posts: 261

#230 • • Maina

3stars, 20.2.2007 12:19:
---
Maina, 20.2.2007 11:41:
Tietääks kukaan paljonko nukutus maksaa yksityisellä? Ilmeisesti aika paljon, mutta en taida itseeni muuten hammaslääkärin ovesta saada sisään :/

Antaakohan ne kunnallisella rauhottavia?

---


rauhoittavia saa kunnallisella puolella siinä missä yksityiselläkin. tiedän että on helppoa sanoa että kannattaisi vain rohkaista mielensä sen verran että astelee hammaslääkärin puheille ja sanoo reilusti pelkäävänsä. nykyisin hammaslääkärit osaavat suhtautua pelkopotilaisiin vakavasti ja asiallisesti sikäli kun kertoo että pelkää.



Thanks! Täytyypä tuonne kunnalliseen sitten vielä yrittää soittaa. pitäisi vissiin ottaa rauhoittavia jo tässä vaiheessa, etten lykkäisi joka päivä ajan tilaamista huomiseen :/

osaan kyllä onneksi pitää huolen siitä, että siellä tiedetään et mua pelottaa ja paljon jos ja kun sinne pääsen..
dncr

Posts: 249

#231 • • dncr aika notkee
Nyt on ensimmäiset kaksi viisaudenhammasta revitty pois ja toipuminen käynnissä... Eipä ollut mikään miellyttävä kokemus. Puudutusaine ja repiminen tuntui todella epämielyttävältä, vaikkei suoranaisesti sattunutkaan. Pahinta oli kuitenkin ensimmäisen hampaan irtoaminen, joka ei mennyt ihan kaavan mukaan. Kuuntelin trancea mp3-soittimella ja pidin silmät kiinni toivoessani operaation olevan äkkiä ohi. Oli aikamoinen shokki, kun yhtäkkiä hammaslääkäri tiputti alahampaan kurkkuuni, eikä siinä sitten yskiminen onnistunut heti kun oli kaikenlaisia pihtejä ja tavaraa suussa. Lopulta yskäisin kerran, kun tuntui että tukehtuisin ja niimpä se sitten oli jo niin pitkällä, että nielaisin sen. Lääkäri ja hoitaja tuijotti molemmat tyhmän näköisinä suutani ja lopulta totesivat "jaaha, se tais mennä siinä". Alkoivat sitten vielä mauttomasti keskustelemaan, että millonkohan mahtaa tulla läpi, huomenna vai ylihuomenna. *toktok* Anyways, enpä odottanut, että ne yrittää heti tukehduttaa mut... Vielä olisi toinen setti edessä muutaman viikon kuluttua *igor*

--
The love we give away is the only love we keep.

laeski^

Posts: 478

#232 • • laeski^ LaiskaLäski

dncr, 20.2.2007 19:49:
Lopulta yskäisin kerran, kun tuntui että tukehtuisin ja niimpä se sitten oli jo niin pitkällä, että nielaisin sen. Lääkäri ja hoitaja tuijotti molemmat tyhmän näköisinä suutani ja lopulta totesivat "jaaha, se tais mennä siinä". Alkoivat sitten vielä mauttomasti keskustelemaan, että millonkohan mahtaa tulla läpi, huomenna vai ylihuomenna. *toktok* Anyways, enpä odottanut, että ne yrittää heti tukehduttaa mut... Vielä olisi toinen setti edessä muutaman viikon kuluttua *igor*




kjeh, sul kävi hyvä mäihä *nauru*
varmaa kivaa mennä uuestaa parin viikonpääst...
Tavio

Posts: 19

#233 • • Tavio Jungle movement
ikinä ei oo porattu..pari vuotta sitten havaittiin alkava reikä varmaan r3:ssa :D Sen jälkeen en oo käyny..

Maailman inhottavimpia paikkoja chileläisen vankilan jälkeen..vanhoja kuvottavia nahkakalusteita ja ne ainaiset yskivät vanhat ukot lukemassa niitä 70-luvun apu-lehtiä MIKSEI SINNE VOI EDES OSTAA KUNNON LUKEMISTA että ees jonkin verran vois rentoutua samalla kun jonottaa

Nyt oon sopinu ajan yksityiseltä jos sielä ois miellyttävämpää

--
sobriety is for pregnant women and ninjas

krispis

Posts: 1,020

#234 • • krispis Huhuu

Maina, 20.2.2007 12:28:
---
3stars, 20.2.2007 12:19:
---
Maina, 20.2.2007 11:41:
Tietääks kukaan paljonko nukutus maksaa yksityisellä? Ilmeisesti aika paljon, mutta en taida itseeni muuten hammaslääkärin ovesta saada sisään :/

Antaakohan ne kunnallisella rauhottavia?

---


rauhoittavia saa kunnallisella puolella siinä missä yksityiselläkin. tiedän että on helppoa sanoa että kannattaisi vain rohkaista mielensä sen verran että astelee hammaslääkärin puheille ja sanoo reilusti pelkäävänsä. nykyisin hammaslääkärit osaavat suhtautua pelkopotilaisiin vakavasti ja asiallisesti sikäli kun kertoo että pelkää.

---


Thanks! Täytyypä tuonne kunnalliseen sitten vielä yrittää soittaa. pitäisi vissiin ottaa rauhoittavia jo tässä vaiheessa, etten lykkäisi joka päivä ajan tilaamista huomiseen :/

osaan kyllä onneksi pitää huolen siitä, että siellä tiedetään et mua pelottaa ja paljon jos ja kun sinne pääsen..



kiva kuulla,että jollain on ihan sama ongelma kun mulla. ihan järkky kammo, pitäis olla täys tae sedaatiosta tms että pääsisin sinne *hikoil* tuntuu tosi tyhmältä.
-Kerttu-

Posts: 4,542

#235 • • -Kerttu- HUMANOIDI LIFECOACH
Kerronpa teille pienen tarinn minun tämän päiväisestä hammaslääkärikokemuksesta.

Aluksi hieman taustaa, mun hammaslääkärikokemuksista. Mulla on aina ollut tosi hyvät hampaat. Ensimmäinen reikä löytyi vasta 22-vuotiaana ja se paikattiin ilman puudutusta. Ei sattunut yhtään ja ihmettelin haloota koko operaatiosta. Samana vuonna minulta jouduttiin poistamaan vasemmanpuoleiset viisaudenhampaat, koska ien niiden ympärillä tulehtui pahasti. Homma oli suhteellisen simppeli ja kivuton, eniten vitutti se puolipäivää kestävä puudutus naamassa ja kuolan valuminen..*nauru* Siinä oikeastaan on kaikki operaatiot, mitä minulle oli ennen tätä päivää tehty. Helppoa ja kivutonta.. Ei siis kammoa. *joo*


Nyt tähän päivään. Varoitus! Jos pelkäät hammaslääkäriä jo valmiiksi, lukeminen omalla vastuulla!

Muutama päivä sitten alkoi oikeanpuoleisen alaviisauden hampaan ien oireilla samalla tavalla kuin pari vuotta sitten vasen puoli. Kipu ei ollut yhtä pahaa kuin viimeksi, mutta päätin reippaana tyttönä mennä näyttämään heti vaivaa, ettei kipu pääsisi yhtä pahaksi kuin viimeksi pari vuotta sitten. Varasin aamulla ajan tarkastukseen. Reippain mielin marssin hammaslääkäriin. Lääkäri totesi, että onhan tuo vähän tulehtunut, otetaanko alaviisuri heti pois. Totesin, että mikäs siinä. Samaan henkäykseen sanoin lääkärille, että homma käy varmaan helposti, kun viimeksikin viisurit lähtivät todella helposti. Napattiin kuvat, laitettiin alas puudutus. Lääkäri tutkaili kuvia ja totesi, että joudutaan halkaisemaan hammas ensin, jotta se saadaan pois. Edelleenkin olin totaalisen rauhallinen. Eihän se viimeksikään sattunut. Pora lähti käyntiin ja heti tunsin vihlontaa. Mitä enemmän porattiin sitä enemmän vihloi.. Sitten lääkäri otti sen "taltan" käteen, millä hampaita työnnetään pois. Hän väänsi ja väänsi..Mitään ei tapahtunut, porattiin lisää! VIHLOI! Väännettiin-> sattui hiukan! Porettiin, VIHLOI! tätä jatkettiin 10 minuuttia. Vihdoin toinen osa irtosi. Ajattelin, että toinen osa irtoaa nyt helposti! EI!!! Taas nyitään, PORATAAN lisää! VIHLOO! Leuka rutisee ja silmissä sumenee. Vihdoin hammas irtosi. Pystyin taas hengittämään. Lääkäri totesi, että olipas tiukassa, otetaanko samalla tuo ylähammas?. olin hiljaa. Lääkäri sanoi, että kuvista näkee, että se on helposti lähtevä hammas. Menee korkeintaan minuutti! Nyökkäsin, otetaan sitten! Viimeksikin ylähammas irtosi helposti.

Lääkäri laittoi lisää puudutusta. Odoteltiin hetki ja taas lääkäri alkoi hampaan nykimisen taltalla.. Samalla tunsin kamalaa kipua. Lääkäri nyki vielä hetken ja minä kipristelin varpaitani! Sitten hän otti uudelleen kuvan yläviisuristani käteen ja totesi, ei tämä niin helppo hammas ollutkaan. Siinä vaiheessa olin jo valmis nousemaan tuolista ja lähtemään kotiin. Taas alettiin poraamaan ja nyt vasta VIHLOIKIN! Kipu lävisti koko kroppani. Tätä poraamista ja nykimistä ja helvetillistä vihlomista ja kipua kesti TUNNIN! Kunnes "helppo" yläviisurini oli vihdoin saatu revittyä pois kuudessa osassa!!!!!! *poks*

Voin saoa, etten ikinä ole pelännyt niin tai tuntenut niin suurta kipua. Meinasin purskahtaa itkuun useita kertoja. Lääkäri koko ajan komensi avaamaan suuta lisään. Tuloksena, haljennut suupieli! *dissaa* Olisin niin halunnut lyödä sitä lääkäriä, vaikka parhaanhansa hän teki.. Mutta ei silti näin.. *eiei* Luulen, että sain tästä ainakin jonkinlaisen hammaslääkärikammon.

Luulin koko hommaa rutiini käynniksi ja olin menossa takaisin töihin. Nyt istun kotona poski tuvoksissa ja alkava särky tykyttää jo leuassa. Vedin jo kaksi 600mg ibuxinia.. Ja tästä kaikesta ihanuudesta sain 237 euron laskun..*nyyh*

Että tämmöinen tarina..

--
..Elä niin, ettet myöhemmin kadu elämättömiä päiviä..

oooo

Posts: 1,249

#236 • • oooo

Super-Kerttu, 1.3.2007 13:55:
Kerronpa teille pienen tarinn minun tämän päiväisestä hammaslääkärikokemuksesta.



Kuinka paljon laitettiin puudutusta? Tai siis sanoitko heti, että sattuu? Myös mua sattui kerran hitosti, kun oli tosi hankalasti poistettava viisuri. Huusin siellä suht kovaa ja laittoivat sitten kunnolla lisää puudutusainetta.


Täällä lueteltu syitä, miksei puudutus aina pelaa niinku pitäisi:
http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=shl00015

Tuli muuten mullekkin haava huuleen. Tökkäs jollain vempeleellä siihen *dissaa*
-Kerttu-

Posts: 4,542

#237 • • -Kerttu- HUMANOIDI LIFECOACH

satumetsä, 1.3.2007 14:17:
---
Super-Kerttu, 1.3.2007 13:55:
Kerronpa teille pienen tarinn minun tämän päiväisestä hammaslääkärikokemuksesta.

---


Kuinka paljon laitettiin puudutusta? Tai siis sanoitko heti, että sattuu? Myös mua sattui kerran hitosti, kun oli tosi hankalasti poistettava viisuri. Huusin siellä suht kovaa ja laittoivat sitten kunnolla lisää puudutusainetta.


Täällä lueteltu syitä, miksei puudutus aina pelaa niinku pitäisi:
http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=shl00015

Tuli muuten mullekkin haava huuleen. Tökkäs jollain vempeleellä siihen *dissaa*



Alas yksi piikki ja ylös yksi. Sanoin heti alkuun, kun ylähammasta alettiin repiä irti, että nyt kyllä sattuu aika paljon. Taisi mennä kuuroille korville..*igor* Mut joo..Olis kai pitänyt alkaa kiljumaan kunnolla. Mä yritin vaan olla niin pirun urhea.. *igor*

--
..Elä niin, ettet myöhemmin kadu elämättömiä päiviä..

oooo

Posts: 1,249

#238 • • oooo

Super-Kerttu, 1.3.2007 14:20:
Alas yksi piikki ja ylös yksi. Sanoin heti alkuun, kun ylähammasta alettiin repiä irti, että nyt kyllä sattuu aika paljon. Taisi mennä kuuroille korville..*igor* Mut joo..Olis kai pitänyt alkaa kiljumaan kunnolla. Mä yritin vaan olla niin pirun urhea.. *igor*



Yleensä se yksi piikki ei oikein auta tai sitte eivät tosiaan kuunnelleet mitään tai ovat esim. piikittäneet väärin.

Uskon kyllä, että sattu pirusti.
oooo

Posts: 1,249

#239 • • oooo

3stars, 1.3.2007 21:13:
todella harmillista että puudutus ei ole onnistunut koska kyllä nykyisin hammashoidon (ainakin hampaanpoiston) täytyy olla kivutonta. sitäpaitsi puudutusainetta saa normaalikokoiselle ihmiselle laittaa aika ison satsin ilman liika-annostuksen vaaraa. oikein pahasti tulehtunut hammas tietysti puutuu huonosti mutta oliko siitä kyse, vaikea sanoa.



Huonoon puutumiseen voi vaikuttaa myös psykologiset tekijät; jännitys ja pelko. Riittämättömän puudutuksen yleisin syy on huono tekniikka.
Mutta tosiaan tässä kys. tapauksessa se yksi piikki kuulosti vähäiseltä, joten ehkäpä syy oli siinä. Noh kuka tietää mikä oli syy..


3stars, 1.3.2007 21:13:
koulussa muuten opetetaan että koskaan ei saa sanoa kuvan tai minkään muunkaan esitiedon perusteella että poisto on helppo ja kestää minuutin.



Mulle on sanottu. Yhtä mun viisuria oltiin poistamassa ja hammaslääkäri totesi mulle, että on helposti poistettava hammas, jonka poistossa ei mene kuin hetki.

Itse tein kyllä selväksi, että puuduttivat kunnolla.
*kunnioittivat hammasta* *nauru*
BuBu

Posts: 509

#240 • • BuBu

BuBu, 14.2.2007 16:18:
Suuri kivi vierähti harteiltani ja voin nyt paremmalla mielellä mennä vielä toisen ala viisurin poistoon.


Mmmh, tänään oli.. Varsin epämiellyttävä kokemus. Loppumetreillä alko tuntua todella ilkeeltä ja lääkäri laittoi lisää puudutusta (mikä vihlas tosi mukavasti). Hampaan palasia sai jonkun aikaa vääntää ja kiskoa, että ne sieltä lähti. Tunsin miten juuret irtoili, yök.

Kun kaikki oli ready, nousin tuolista ja tuli ihan älyttömän paha olo. Meni onneks ohi nopeesti. Apteekkiin kun pääsin niin oli parikyt mummoo ennen mua. Piti ottaa tukee seinästä ku meinas alkaa huippaa, kun särki niin pahasti vaikka oli vielä puudutukset naamas.

Nyt joko särkee hitosti tai on ihan pöhnässä lääkkeistä, ei kiva *uuh*

--
Put on your reeboks man and go play some funky tennis!!