Replying to SINKKULUUKKU:
Parastahan olisi viettää aikaansa sellaisten ihmisten seurassa, jotka auttavat kasvamaan kohti sitä täyttä omaa potentiaalia, samalla mukavaa rentoilua ja purinaa tarjoten. Yksiselitteisesti ei siis henkilökohtaista kasvua voi laittaa sinkkuuden, seurustelun, hyvän tai huonon suhteen piikkiin.
Itse olen kokenut varsin isoksi siunaukseksi sen, että olen onnistunut kohtaamaan sellaisia ihmisiä, jotka herättävät niin paljon lämmön ja rakkauden tunnetta, että heitä ei halua päästää pois sydämestään, mutta jotka samalla onnistuvat (joko tietoisesti tai tiedostamatta) satuttamaan niin syvästi, että joutuu reilusti omien mukavuusrajojensa ulkopuolelle.
Olen ollut havaitsevani sellaisen ilmiön, että useimmille ihmisille tällaiseen riittävä lämpö ja rakkaus pääsee usein syntymään vasta ns. "vakavassa" suhteessa. Kevyemmissä suhteissa omien mukavuusrajojen tullessa vastaan on usein helpointa vain heittää hanskat tiskiin, syyttää toisen ihmisen viallisuutta ja pysytellä omien mukavuusrajojensa sisällä.
Vakavammatkaan suhteet eivät kuitenkaan omien havaintojeni mukaan usein tarjoa erityisen hyviä avaimia henkilökohtaisten rajojen ylittämiseen. Vakavien parisuhteiden kirjoittamattomiin sääntöihin nimittäin tuntuu kuuluvan se, että kummatkin osapuolet tekevät parhaansa ollakseen satuttamatta toista tai asettamatta toista vaikeisiin tilanteisiin.
Uskonkin, että yhteiskunnassamme voi olla vaikeata kohdata sattumalta sellaisia ihmissuhteita, jotka tarjoavat riittävän hyvän pohjan henkilökohtaisen kasvun prosesseihin sysäämiselle. Niiden ensimmäisten kokemusten jälkeen sydäntään uskaltaa kenties helpommin avata ja lienee myös helpompi nähdä mukavuusrajojen ylittäminen positiivisena haasteena, mutta millä päästä alkuun ja saada ne ensimmäiset positiiviset kokemukset?
Huomaan tässä vaiheessa ajattelevani tätä asiaa jotenkin hirvittävän ihmissuhdekeskeisesti, vaikka omien rajojensa ylittäminen ulottuu toki moneen muuhunkin elämän osa-alueeseen. Tämä lienee seurausta siitä, että ihmissuhteet - ja niiden yhteydessä tapahtuneet kasvukokemukset - lienevät olleet minulle niitä vahvimpia kokemuksia, joiden kautta silmät sitten ovat avautuneet vähän laajempaankin tarkasteluun. Lienee ihan mahdollista, että tällaisia alullepanevia kokemuksia voi saada myös muita reittejä pitkin, mutta minulla ei niistä ole hirveästi kokemusta. Olisiko jollakulla muulla vastaavia kokemuksia esimerkiksi psykoaktiivisten aineiden käytön kautta tai joltain muulta elämän osa-alueelta?