aada, 6.3.2008 12:24:
Juuri näin. Jos ei aivan tahdo erakoitua, niin pitäisi jaksaa small talk-tason keskustelua.
En vain ymmärrä miksi ihmisiä kiinnostaa jotkut mitättömät pikkuasiat, kuten tykkäänkö juoda kahvia, teetä tai jotain muuta sellaista (siis ilman, että sitä oltaisiin tarjoamassa). Ihmiset myös tuntuvat haluavan yksinkertaisia vastauksia kysymyksiinsä, eli kyllä/ei juon kahvia/teetä (enkä minä niitä osaa antaa). Tämän jälkeen tuntuu kuin he odottaisivat, että minun pitäisi kysyä heiltä sama kysymys kuin he kysyivät minulta. Mitä en tietenkään tee, koska a) minusta on kohteliaampaa olla kysymättä, jos minua ei oikeasti kiinnosta b) tuntuu kuin kysyjä olisi tehnyt kysymyksensä minulle vain jotta saisi kertoa itsestään, mikä on mielestäni hyvin epäkohteliasta
Ehkä ihmisiä "kiinnostaa" nämä yksinkertaiset pintatiedot toisista lopulta vain siksi, että siten he pääsevät itse kertomaan itsestään näitä samaisia asioita. Ihmiset kaiketi "paikantavat" itseään ja muita ihmisiä tälläisen pintatiedon avulla ("juon kahvia / tykkään kokata / kuuntelen poppia / harrastan sukellusta eli olen tälläinen..."), mutta small talkissa tämän tekee tylsäksi se, ettei variaatioille ja kokonaiskuvalle ihmisistä anneta juurikaan sijaa. Usein ihmiset ajattelevat myös tuntevansa ja oppivansa tuntemaan toisensa tälläisen pintatiedon perusteella, vaikka tosiasiassa ihmisen mieltymykset voivat olla huomenna jotain aivan muuta kuin mitä ne nyt ovat.
Mut hei. Kaikkein mieluiten ihminen puhuu itsestään ja se on myös helpoin aihe jutella. Usein hyvänä keskustelijana ei pidetä ihmistä, joka puhuu vain itsestään, vaan ihmistä, joka osaa kysyä hyviä kysymyksiä. Tämän kun muistaa, niin pääsee aika pitkälle ihmiseen tutustumisessa.
Hankaluus tulee siinä, että ikinä ei pääse höpöttelemään niitä omia asioitaan, kun toiset vain puhuvat ja puhuvat, ja kun tuohon on oppinut niin omien juttujen sijaan tuleekin vain hyviä kysymyksiä koko ajan mieleen
Toisaalta. Eipähän kysymyksilläkään ole mitään virkaa, jos tosiaan ei kiinnosta muitten ihmisten asiat pätkän vertaa.