Kannabiksen laillistaminen

2,281 posts, 115 pages, 1,055,488 views

-P

Posts: 4,972

#1061 • • -P

Tanjiz, 10.8.2005 13:11:


Niin kai.. Mut voisin väittää ihan tosi snadisti, että tiedän mistä puhun...



Voisit, muttet näytä sitä tekevän :D

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

Sixtus

Posts: 198

#1062 • • Sixtus
salaisinko? kerkes jo tiivistää mun vastineen Tanjizille:)
nuance

Posts: 1,963

#1063 • • nuance cov ops, combat, sunrise

Tanjiz, 10.8.2005 13:11:
Niin kai.. Mut voisin väittää ihan tosi snadisti, että tiedän mistä puhun...



No mihinkäs tämä snadi tietosi sitten pohjaa?
sielu hänkin

Posts: 343

#1064 • • Edited sielu hänkin Psykehoitsu. Team Rekkalesbot. ViherPirkko-linnu.
Jouduinpa tuossa lippuja baarin ovella lippuja myydessäni istumaan useamman tunnin herra järjestyksenvalvojan vieressä. Tämä herra oli sitä mieltä että jokainen sisääntullut känniääliö käytti kamalaa hassis huumetta. Eräs kolmen metrin päähän viinalta haiseva henkilö oli selkeästi hassis päissään ja se ärsyttävä käytös ei voinut johtua mistään muusta kuin siinä että herra oli polttanut hassista. Ihan sata varmaksi en mene sanomaan, mutta herran ärsyttävyys johtui tasan tarkkaan liiallisesta humalasta, ei siittä että hän olisi polttanut thctä sisältäviä tuotteita.
Mm. Jos asenteet on tollasia on vielä paljon matkaa siihen että saatais järkevä lainsaadäntö kannabis-päihteelle.

--
*tirsk* *tirsk* *tirsk* *tirsk* *tirsk*

Jago

Posts: 4,039

#1065 • • Jago un-trained monkee
ei lailliseksi. En pidä kannabista alkoholia yhtään sen pahempana, mutta eihän alkoholikaan ole terveellistä, eikä sen juomista suositella(paitsi punaviinin)

Uskon kyllä että sekä alkoholi että kannabis voivat olla portti kovempiin aineisiin enkä siis näe syytä tehdä uusia portteja lailliseksi(lol)

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Riku

Posts: 3,187

#1066 • • Riku The Little Prince
Voi apua.

"Mun ei tarvi perustella kantaani, koska oon oikeassa ja se nyt vaan on niin! En edes tiedä miksi, mutta näin mulle on kerrottu."

Kuoli muutama tuhat aivosolua nyrjähdykseen noita Tanjiksen kommentteja lukiessa.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Jone

Posts: 8,258

#1067 • • Jone Archibald Haddock

Tanjiz, 7.8.2005 23:41:
kannabis=huume, ja edelleenkin mielestäni huumeet ovat pahasta*joo* Ja sit ku täällä jengi polttais hatsia laillisesti, se madaltaisi kynnystä kokeilla myös muuta kamaa, ku hatsi ei enää jonkun ajan päästä riittäis, eikä olis niin "siisti uus juttu", ja sen johdosta yhä useampi olis koukussa kovempiin aineisiin, ja tästä niin vaarattomasta savujen polttelusta tulis vaan apukeino saada helpommin uni muutaman päivän piriputken jälkeen.. Ja sit aamulla pitää polttaa savut, että sais päivän käyntiin, mut sit ei kuitenkaan saa mitään aikseks..



Mä oon kanssa kuullut tän "piikitin itseni kannabiksella katuojaan ja ystäväni kuori ihonsa hedelmäveitsellä luultuaan itseään appelsiiniksi"-puheen yläasteen auditoriossa "huumehelvetistä paluun tehneeltä entiseltä narkomaanilta." Täytyy myöntää, seiskaluokkalaiseen se tehosi helvetin tehokkaasti, mutta myöhemmillä ikävuosillani oon pikkasen herännyt miettimään josko siellä olis enemmän tai vähemmän puhuttu potaskaa. Ilmeisesti sulle ei ole näin käynyt.

CANNABIS KILLS, MMKAY?

[pieni]PS. Kannabiksen laillistaminen on mulle aika "whatever"-juttu - itse kun en ole siitä mitenkään järjettömän kiinnostunut. Yliyksinkertaiset viestit pakottavat silti vastaamaan.[/pieni]
Vprobe

Posts: 444

#1068 • • Vprobe goa-head

jago, 11.9.2005 12:14:
ei lailliseksi. En pidä kannabista alkoholia yhtään sen pahempana, mutta eihän alkoholikaan ole terveellistä, eikä sen juomista suositella(paitsi punaviinin)

Uskon kyllä että sekä alkoholi että kannabis voivat olla portti kovempiin aineisiin enkä siis näe syytä tehdä uusia portteja lailliseksi(lol)



Kannabiksen portti toimii kuten tässäkin ketjussa on monesti jo kerrottu: Hatsia saa nykyisellä lainsäädännöllä lähestulkoon ainoastan samoista luukuista mistä muutakin shittii (poislukien kotikasvatus).
Alkoholi ei itsessään ole portti, koska alkon myyjä ei tiskillä sulle muuta tavaraa tyrkytä.
Loose Grip

Posts: 330

#1069 • • Loose Grip
Tulin tekemisen puutteessa lukeneeksi pari viimeistä sivua tästä topicista. (58 sivua kun tuntu pikkusen ylivoimaselta näin hetsiltään...)

Pakko tässä on samaa asiaa taivastella kuin Jone, Phaze, nuance, ynnä muut. Pakko oli oikein kurkata profiilista, että mitä ikäluokkaa tämä Tanjiz on. Sitä vaan ihmettelen, että mikä kumman vietti pakottaa osallistumaan keskusteluun täysin ilman ajattelua...

Mitä itse kannabikseen tulee, niin totean engelsmannien tapaan, että "not my cup of tea", edes pienissä määrin. Vaan enpä lähde sitä millään tavoin tuomitsemaan. Enemmän tuhoa viina kaikkine lieveilmiöineen näyttäisi aiheuttavan, tai vaikka ilmankin lieveilmiöitä. Olen käsittänyt, että kannabis on terveydelle vähemmän vaarallista kuin alkoholi. Välillisesti se on muiden terveydelle huomattavasti vähemmän vaarallista. Viina se on mikä ihmisestä eläimen tekee.
Sitä, että pitäisikö kannabis sitten laillistaa, en yksinkertaisesti osaa tai jaksa (lue: osaa) niin monelta kannalta ajatella, että voisin sen laillistamistakaan kannattaa.

Omien havaintojen perusteella pilvenpoltto näyttäisi aika usealla ajautuvan huomattavasti helpommin ns. kohtuukäytön ulkopuolelle, kun vertaa alkoholin juontia ja sen tuottamaa krapulaa, mikä useimmilla yksilöillä ainakin hieman hillitsee sitä käyttöä.

Mielestäni nykyinen käytäntö, missä yksittäisestä pössyttelijästä ei olla järin kiinnostuneita, mutta käyttö on paperilla kriminalisoitu, taitaa olla vähiten huono vaihtoehto. Se jossain määrin rajoittaa liian nuorten (lue alle 20v+-3v) ja tietämättömien kokeilua, jotka mielestäni ovat herkimpiä ajautumaan kokeilusta toiseen.

Ihan näin hypoteesina tuli tällainenkin vaihtoehto mieleen: kriminalisoidaan yli 1,5 promillen humalatila ja laillistetaan kannabis ostettavaksi valtion valtuuttamista kaupoista korkeintaan kahta käyttökertaa vastaavaa annosta kerrallaan. Tämä voisi toisaalta johtaa yllämainittujen lisääntyneeseen tietoiseen sekakäyttöön, viinan hintojen radikaaliin nousuun ja se olisi liiaksi yksilönvapauden rajoittamista. Äh vittu. Eihän tästä tule selkoa edes itsekseen miettiessä *ding*. Totean siis konservatiivisesti, että näin nykyisellään on ihan hyvä.
Skenemursu

Posts: 1,568

#1070 • • Skenemursu Vastarannan Kuha
Hei konservatiivi (LooseGrip), aivan oikein se olisi yksilönvapauden rajoittamista mitä tällä hetkellä tehdään kuitenkin monella saralla muutenkin. Haluaisin tähän ottaa yhden mielenkiintoisen pointin... osaakohan kukaan kuvitella kuinka monta suosikkibiisiänne olisi jäänyt tekemättä ilman hamppua ;)
kuinka monta helmee kirjaa olis jäänyt kirjoittamatta jne.

mutta omalla tavalla mulla ei ole varaa sanoa mitään, koska uskon demokratiaan ja niin kauan kuin alle 50% kannattaa kannabiksen laillistamista niin näin edetään. Ja siis uskon jos asiasta tehtäisiin kansanäänestys niin kyllä aika moni mummukin (tai konservatiivi) sinne uurnille kävis ruksaan sen "ei vitussa ainakaan niin kauan kuin minä elän tätä surkeata elämääni, varsinkaan kun jollain vois olla silloin kivempaa kuin mulla" vaihtoehdon.

Ja minusta on kuitenkin aika monta muutakin asiaa vituillaan niin ei kyllä jaksa alkaa tekemään ristiretkiä ja muuttaan kansalaisten mielipiteitäkään joten tyydyyn hiljaisen mielenosoitukseeni ja mutisen itsekseni ja murisen lähelle tuleville nihilisteille :)

jaa niin ja jos asia tulee minulle niin tärkeäksi niin kukaan ei onneksi ainakaan vielä pakoita mua asumasta täällä :)
Velttov

Posts: 216

#1071 • • Velttov

Skenemursu, 13.9.2005 10:28:
Ja minusta on kuitenkin aika monta muutakin asiaa vituillaan niin ei kyllä jaksa alkaa tekemään ristiretkiä ja muuttaan kansalaisten mielipiteitäkään joten tyydyyn hiljaisen mielenosoitukseeni ja mutisen itsekseni ja murisen lähelle tuleville nihilisteille :)


No perkele...sähän oisit voinut muuttaa tän kun sut valitaan presidentiksi ... ( kun kerta tarjotaan vielä pressaehdokkaan paikkaa niin fiksaappa tää ) *pahis*

Jago

Posts: 4,039

#1072 • • Jago un-trained monkee

Vprobe, 13.9.2005 10:05:
---
jago, 11.9.2005 12:14:
ei lailliseksi. En pidä kannabista alkoholia yhtään sen pahempana, mutta eihän alkoholikaan ole terveellistä, eikä sen juomista suositella(paitsi punaviinin)

Uskon kyllä että sekä alkoholi että kannabis voivat olla portti kovempiin aineisiin enkä siis näe syytä tehdä uusia portteja lailliseksi(lol)

---
Kannabiksen portti toimii kuten tässäkin ketjussa on monesti jo kerrottu: Hatsia saa nykyisellä lainsäädännöllä lähestulkoon ainoastan samoista luukuista mistä muutakin shittii (poislukien kotikasvatus).
Alkoholi ei itsessään ole portti, koska alkon myyjä ei tiskillä sulle muuta tavaraa tyrkytä.


No joo varmasti se tekee lisää riskiä siirtyä kannabiksestä vahvempiin, mutta tässä holhoavassa yhteiskunnassa yritetään tehdä ihmisistä terveempiä ja se ei kyllä onnistu uusien laillisten huumausaineiden tuomisella vapaaseen käyttöön. Positiivinen puoli olisi se että kannabis saataisiin verotettavaksi. sitä kuitenkin kokeilee senverran moni kansalainen

Kiinnostaisi tietää mitä hollannissa on käynyt hasiksen laittomalle kaupalle.
kannabisveron ja alvin,sekä muiden lisä kulujen lisääminen lisääminen kannabiksen hintaan saattaisi nostaa kannabistuotteiden hintaa sen verran että sen hankkiminen laittomia reittejä pitkin(jotka on kuitenkin jo olemassa) saattaisi pysyä edelleen kannattavampana käyttäjälle. Tosin saattaisihan sen hinta laskeakkin

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Jago

Posts: 4,039

#1073 • • Edited Jago un-trained monkee
Joo sitä mä ajattelinkin, mutta ero onkin siinä että jos tiedät jo valmiiksi ihmisen jolta saa laitonta halvempaa hasista niin se ei ole mielestäni verrannollinen alkoholin itsetekemiseen(joka vaatii vaivaakin)

tällähetkellä hasista polttelevat tietävät jo valmiiksi näitä ihmisiä ja jos kysyntää riittää eivät nekään varmasti lopeta työtänsä vaikka hasista alkaisi laillisestikkin saada muualta

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Riku

Posts: 3,187

#1074 • • Riku The Little Prince

Juhgu, 13.9.2005 12:13:
Ja tosiaan voisihan se laillinen hamppu olla laitonta edullisempaakin. Sattuuko kukaan tietämään mihin hintaan kannabista myydään hollannissa?

Aika paljon halvempaa se on kuin Suomessa. Kaveri kertoi juuri, että sieltä sai muistaakseni 4g 15 eurolla, joka on sellainen n. 3 kertaa halvempaa kuin täällä.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

minttu83

Posts: 179

#1075 • • minttu83

mkuisma, 13.9.2005 13:21:
---
Tanjiz, Okei, unohdetaan muut huumeet, mut kuitenkin: kannabis=huume, ja edelleenkin mielestäni huumeet ovat pahasta*joo*

---

Joo, kuten joku jo totesi, niin noinhan koulut tuota valistusta haluavat tehdä. Mielestäni se on kuitenkin aivan väärä tapa.

Faktahan on se, että kun nuoria kielletään tekemästä jotain niin nehän juoksevat rikkomaan sääntöä välittömästi. Sen takia huumevalistuksen pitäisi olla sellaista, että kerrottaisiin ihan oikeasti eri aineiden vaikutukset. Opettaja voisi sanoa että: "Jos nyt on ihan pakko jotain kokeilla, niin kokeile nyt sitten edes tätä, älä tuota toista koska siihen voit kuolla".

Koska itselläni on iso kammo kaikkea auktoriteettiä kohtaan, olen monesti miettinyt että jos yläasteella olisi mun aikaan ollut huumeita tarjolla, niin olisin varmaan kokeillut ihan kaikkea. Silloin olisin arvostanut sitä että olisi neuvottu välttämään hepoa, koska silloin valistus sanoi että kannabis on yhtä paha kuin heroiini. Joten ainakin tuo vanhanajan huumevalistus oli itseasiassa todella edesvastuutonta toimintaa!

Tällä hetkellä olisin paljon paremmalla mielellä jos tupakka olisi ollut aina sallittua kaikille, niin en olisi alkanut sitä polttamaan.. Nikotiinihan on muuten luokiteltu heroiiniakin koukuttavammaksi aineeksi..


Niinhän nuo oikeasti sanoo, että nikotiiniin jää kaikista helpoiten koukkuun

--
Wake me up when September ends

Loose Grip

Posts: 330

#1076 • • Loose Grip

Mayah
---
Ympäri vuorokauden pilvessä TAI lasillinen viiniä lauantaina ruoan kanssa? Kumpikohan on vaarallisempaa?

Ympäri vuorokauden kännissä TAI muutama hatsi ystävien kesken lauantai-iltana? Kumpikohan on vaarallisempaa?

Eli vähän vähemmän sitä yleistämistä ja vähän enemmän sitä suhteellisuudentajua.
--clipeticlip--


Ettet vaan pistäny nyt sanoja mun suuhun? En lähde sen kummemin tähän väittelyrulianssiin, mutta todettakoon, että mistä sitten saitkin sait piikittelyysi kipinän, ei ollut juttuni pointti laisinkaan.
Käsittääkseni kannabis on vähemmän vaarallista kuin alkoholi, nautittiin kumpaistakin suurissa tai pienissä määrin. Ainoana erona se, että kun viinaa nautitaan suurissa määrin, ihmisestä tuppaa tulemaan aika eläin.

disclaimer: niille jotka eivät aiempaa postiani lukeneet, en siis itse piittaa pilvestä lainkaan, mutta en sitä pahana pidä niille joille se sopii.
Sixtus

Posts: 198

#1077 • • Sixtus

mayah

Ihme porukkaa täällä, ku ei yhtään ajattele ennen ku alkaa keskustelee.



Niimpä. Olis varmaan kandennut myös sun tehä niin;)

Koska ihan sama millä mittareilla mitataan tai mikä tutkimus otetaan käsiin, niin kyllä, kannabis on huomattavsti alkoholia vaarattomampaa. Se on fakta ja se siitä miksikään muutu.
phanatic

Posts: 1,123

#1078 • • phanatic

mayah, 13.9.2005 15:48:
---
Ai siis pisara alkoholia kerta-annoksena on vaarallisempaa kuin koko elämän kestävä jokapäiväinen pössyttely?

Lue ennen ku vastaat. Ei tarvii edes ajatella, jos ei huvita.


Edit: Ja jos ei nyt menny vielä perille, niin tässä pointti rautalangasta väännettynä:

Kaiken tekeminen (on siis kyse syömisestä, juomisesta, polttamisesta, kävelemisestä, istumisesta _insert your verb here_) VÄÄRISSÄ MITTASUHTEISSA voi olla vaarallista, mikäli juuri SINULLE yksilönä sen asian tekeminen siinä mittasuhteessa on vaarallista.

Juokseminen on terveellistä, paitsi tietysti jos juokset 23 tuntia vuorokaudessa, etkä nuku kuin tunnin, tai jos lääkäri on suositellut sinulle polvivammojesi takia pelkkää kävelyä.



Mikä pointti tässä kaikessa on? Jos sanon että rotanmyrkky on vaarallisempaa kuin peruna, niin alatko vääntämään jotain milligrammasta myrkkyä ja perunarekallisesta?
Fyrisch

Posts: 4,525

#1079 • • Fyrisch

pHaze, 13.9.2005 13:03:
---
Juhgu, 13.9.2005 12:13:
Ja tosiaan voisihan se laillinen hamppu olla laitonta edullisempaakin. Sattuuko kukaan tietämään mihin hintaan kannabista myydään hollannissa?

---
Aika paljon halvempaa se on kuin Suomessa. Kaveri kertoi juuri, että sieltä sai muistaakseni 4g 15 eurolla, joka on sellainen n. 3 kertaa halvempaa kuin täällä.



Jos ostaa joltai kotikasvattajalt niin voi saada tosi halval, ja vähintää yhtä hyvää mitä kahviloista saa. (monet suosittelevat tätä vaihtoehtoo)

Kahvilois se hinta pyöri siinä 14e paikkeil jolla sai 1.4g - 2.5g riippuen lajikkeesta ja sen thc määräst.

Näin oli vuoden alussa vielä.
Vprobe

Posts: 444

#1080 • • Edited Vprobe goa-head

Juhgu, 13.9.2005 12:13:

Ja tosiaan voisihan se laillinen hamppu olla laitonta edullisempaakin. Sattuuko kukaan tietämään mihin hintaan kannabista myydään hollannissa?



Noin 4-5 euroa / gramma olen itse maksanut. Yleensä kaupan itse kasvattamaa kukkaa ollut. Muutama gramma on yleensä riittänyt useammaksi kuukaudeksi, kun taas viinaan menee helposti 50e / ilta jos lähtee baariin...