Kannabiksen laillistaminen

2,281 posts, 115 pages, 1,067,701 views

kilobitti

Posts: 2,419

#281 • • kilobitti 1-2-3 techno

[Nuclear]:
Eli jos vedät päihdettä (laillista/laitonta) joka päivä, niin sen aiheuttama tunne on aitoa? *ding*



Totuttuasi päihteeseen se ei vaikuta enää samalla tavalla, ja em. olotila alkaa vaikuttaa tavanomaiselta olotilalta, eikö? Se saattaa olla jopa lähempänä aitoa olotilaa, koska rankat vieroitusoireet saattavat tuntua epämiellyttäviltä. Mutta edelleen, imo ainoa aito olotila on silloin kun on päihteistä (ja vieroitusoireista) vapaa.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Riku

Posts: 3,187

#282 • • Riku The Little Prince

kilobitti:
Ymmärtääkseni useimmilla masennuslääkkeillä pistetään ”en-muista-minkä”-entsyymin tuotanto

Hmm, onkohan tässä nyt kyse 5-htp:n kanssa serotoniinia yhdessä muodostavasta yhdisteestä jonka nimeä en itsekään muista? Joku fiksumpi ehkä osaa kertoa.

käyntiin jotta se saataisiin takaisin (lääketieteellisen määritelmän mukaan) normaalille tasolle.

Eikös aina SSRI:den, joita käsittääkseni suurin osa määrättävistä masennuslääkkeistä on(?) vaikutustapa ainakin ole jokin muu? Jonkinlainen serotoniinin poistumisen estäminen aivoalueelta jolla se vaikuttaa tjsp?

Käsittääkseni masennuslääkkeet eivät aiheuta mitään yli-onnellisuutta jota kutsuisit epä-aitoudeksi.

Noh, tuon käsityksen kanssa olet ainakin joidenkin lääkkeiden ja tapausten kohdalla väärässä.

Edit: mielestäni aitous on sitä, ettei ole minkään huumeen, päihteen tai piristeen vaikutuksen alainen.

Vaikka niiden vaikutus aivokemiaan olisi jotakuinkin täsmälleen samanlainen kuin olotila joka saatetaan saavuttaa luontaisesti ilman ulkoista kemiaa? Mitä merkitystä tuolla ”aitoudella” sitten on jos lopputulos on jokatapuksessa sama, tuntemukset samanlaisia jne? Käyttääkseni nyt tyhmää esimerkkiä, niin jos vaikkapa söisin sen porkkanan ruuaksi tai vetäisin kemikaalia x tähdäten samaan olottilaan, niin mitä merkitystä aitouden kannalta sillä on mistä olen sen olotilan saavuttanut? Eri aineet voivat saada aikaan erilaisia muutoksia aivoissamme, ne tekevät sitä jatkuvasti. Miksi toiset olotilat ovat aidompia kuin toiset?

Aito tila ei siis ole sellainenkaan kuin ihminen ehkä normaalisti on, vaan lääketiede määrittelee kuka milloinkin on aito? Ihminen ja tämän tuntemukset ovat siis aitoja vain jos tämän aivokemia täyttää tietyt kriteerit, muuten ei?

Annan vielä toisen esimerkin omasta toiminnastani: Kasvissyöjänä syön usein b12-vitamiinia, joka aiheuttaa piristymistä ja parantaa muutenkin mielialaa verrattuna siihen jos minulla olisi sen puutostila. Juon myös kahvia toisinaan piristykseksi. Onko olotilani mielestäsi epäaito A) ilman vitamiineja ja kahvia, B) vitamiinien mutta ei kahvin vaikutuksen alaisena C) molempia nautittuani? Ja minkä ihmeen takia?

Epä-aitouden aste taas johtuu nautitun aineen laadusta ja määrästä

Siis pelkästään aineesta? Eikö sen vaikutuksista? Tai siitä, millä tasolla kohteen aivokemia oli ennen aineen nauttimista?

Silti, luulen että riittävän suurella otannalla on mahdollista tehdä tieteellisestikin kestäviä määritelmiä ”aidoista” ja ”vähemmän aidoista” olotiloista jos sitä haluat. Näin on pakkokin tehdä, jotta aineista voidaan keskustella ns. asiallisella tasolla.

Samanlaista otanta- ja määrittelytapaa käyttäen voisimme myös todeta että ihmiset ovat oikeakätisiä. Minun mielestäni vaikkapa masentuneen ihmisen olotilassa tai tuntemuksissa ei ole mitään epäaitoa, Ne eivät ehkä ole sellaisia kuin soisi tai haluaisi olevan, mutta mielestäni on aika älytöntä mennä sanomaan että jos aivoissasi ei ole tälläistä ja tälläistä määrää tätä ja tätä, et ole aito, tai että olet epäaito juotuasi kahvia, mutta et syötyäsi vitamiineja. Suklaa ja banaanikin toimivat mietoina ”masennuslääkkeinä” 5-htp:n ansiosta, olenko epäaito jos suklaan syöminen muuttaa aivokemiaa ja tekee minut iloiseksi?

[muokattu 28.11.2003 14:58]
[/quote]

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Riku

Posts: 3,187

#283 • • Riku The Little Prince

J-Tone:
Aaahmmm, puhuisitte mieluummin ihanneolotilasta, kuin aidosta?

Itse ajan tässä takaa lähinnä sitä kysymystä, että ovatko jotkut olotilat, tunteet sun muut muka ”aidompia”, eli suomennettuna kai jotakuinkin ”konkreettisempia, merkittävämpiä, pysyvämpiä” jne. Suuni avasin aiheesta ensimmäisen kerran Progressin laukoessa jotain tyyliin ”Fiilis on aidompi jos kaikki juo vaan limsaa eikä vedä nappeja” tjsp. Minua vaan kiinnostaa että miten yksi tunne tai olotila voi olla ihmiselle itselleen aidompi kuin toinen, ja täten merkittävämpi.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Progress

Posts: 955

#284 • • Progress
eikö aidot tunteet muka tarkoitakaan sellaisia, jotka ovat oman kropan tuottamia? Valistakaa jos olen väärässä...
nipsut ja napsut luo aikaan keinotekoisen tunnetilan. Parhaita on NE tunteen, jotka on AITOJA!!!
Olipa ne sitte hyviä tai huonoja....

--
Mulla on ikävä sua Samu. *sydän*

Riku

Posts: 3,187

#285 • • Riku The Little Prince

Progress:
eikö aidot tunteet muka tarkoitakaan sellaisia, jotka ovat oman kropan tuottamia? Valistakaa jos olen väärässä...
nipsut ja napsut luo aikaan keinotekoisen tunnetilan. Parhaita on NE tunteen, jotka on AITOJA!!!
Olipa ne sitte hyviä tai huonoja....

Täsä kohtaa sun käsitys juuri meneekin päin mäntyä. Nipsut ja napsut eivät itsessään tuota yhtään minkäänlaisia olotiloja, vaan saavat kehon tuottamaan niitä. Ekstaasi vapauttaa aivoissa serotoniinia määrällisesti isomman kasan kuin aivot vapauttavat ilman sitä, mutta itse olotilan saa aikaan kehon itsensä tuottama aine jota sinulla on päässäsi kokoajan. Eli jos serotoniinin vaikutus aivoissa on mielestäsi jotenkin epäaitoa, niin elät kyllä sitten siinä epäaidossa olotilassa 24/7. Ekstaasin vaikutuksia suurinpiirtein vastaavan serotoniiniryöpyn aivoissa aieuttaa mm. myös ihastuminen, ja tästä serotoniinista kyseinen tunne myös pääasiallisesti johtuu.

Ja tuosta paremmuudesta nyt en jaksa ruveta tappelemaan kun tuota nyt ei pysty perustelemaan suuntaan eikä toiseen.

[muokattu 28.11.2003 21:43]

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Progress

Posts: 955

#286 • • Progress
kehon ulkopuolisia aineita silti, olipa vaikutukset mitkä tahansa.

--
Mulla on ikävä sua Samu. *sydän*

Riku

Posts: 3,187

#287 • • Riku The Little Prince

Progress:
kehon ulkopuolisia aineita silti, olipa vaikutukset mitkä tahansa.

Kuten vitamiinit, mainostamasi batteryn sisältämä kofeiini sun muutkin. Pointtisi oli?

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Progress

Posts: 955

#288 • • Progress
en nyt IHAN vertaisi essoa tai muuta mömmöö johonki vitamiiniin...tms.

--
Mulla on ikävä sua Samu. *sydän*

Riku

Posts: 3,187

#289 • • Riku The Little Prince

Progress:
en nyt IHAN vertaisi essoa tai muuta mömmöö johonki vitamiiniin...tms.

No selitä ihmeessä mulle mikä niissä on periaatetasolla eroa jos kerran perustelet väitteesi sillä että esso on ”kehon ulkopuolinen aine”? Ja jos nyt verrataan vaikkapa tuota ihastumista ja ekstaasia toisiinsa, niin molemmat aiheuttavat serotoniiniryöpyn, minkä takia toisen serotoniiniryöpyn aiheuttama fiilis on aidompaa kuin toisen vaikka molemmat tuntusivat samalta ja johtuisivat samanlaisesta aivokemiasta? Vai enkö minä tähän mennessä olekaan koskaan aidosti ihastunut koska tunne on johtunut vain serotoniinista eikä jostain suuresta, mystisestä, selittämättömästä voimasta?

--
Kyseenalaista aina kaikki.

typ0

Posts: 1,892

#290 • • typ0 syntax error

pHaze:
Vai enkö minä tähän mennessä olekaan koskaan aidosti ihastunut koska tunne on johtunut vain serotoniinista eikä jostain suuresta, mystisestä, selittämättömästä voimasta?



haha will be force with you *iloinen*

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

bansq

Posts: 931

#291 • • bansq leftfield winger.
Kun tämä nyt taas muuttuu yleiseksi keskusteluksi aiheen laajuuden takia, niin postataanpas Matti Rossin mielenkiintoisen tutkimuksen määritelmä huumeesta, oli se virallinen tai ei.

Tässä.

Muutama pointti:

Kun farmaseuttista valmistetta tai luonnossa esiintyvää ainetta käytetään pääasiassa muuttamaan jotakin prosessia tai tilaa (fysiologista, psyykkistä tai biokemiallista) sitä voidaan kutsua lääkkeeksi. Yksinkertaistaen mikä hyvänsä kemikaali, joka muuttaa yksilön fyysistä tai psyykkistä toimintaa on lääke.



Lääkkeillä voi tai sitten ei olla lääketieteellistä käyttöä; niiden käyttö voi tai voi olla olematta laillista. Kun lääkkeitä käytetään parantamaan tautia, estämään sairautta tai parantamaan terveyttä sitä kutsutaan lääkkeiden käytöksi



Lääketieteellisesti käyttökelpoisia lääkkeitä voidaan väärinkäyttää seuraavin tavoin:
- Liian paljon
- Liian usein
- Liian kauan
- Väärä käyttö, Lääkettä käytetään muista kuin lääketieteellisistä syistä, kuin mihin se on tarkoitettu, tai otetaan lääkettä ilman lääkärin määräystä
- Väärä yhdistelmä



Riippuvuutta aiheuttavia aineita on luokiteltu eri tavoin pohjautuen niiden alkuperään, kemialliseen rakenteeseen, vaikutustapaan jne. Luokiteltaessa niiden vaikutuksen mukaan ne voidaan jakaa viiteen ryhmään:
1. Euforisoivat analgeetit
2. Piristeet
3. Rauhoittavat aineet
4. Hallusinogeenit
5. Cannabis



Harmi etten bongannut itse kannabiksesta kertovaa lukua, mutta taidan lähettää itse tohtorille postia asian tiimoilta... Jos vastaus tulee, niin postitan tänne lisää pointteja ja tarvittaessa linkin täydelliseen vastaukseen jos saan sen esille. *piis*

Edit:

Hupiarvoa. Tony Halmeen uskoontulon syy?

Satunnaista höpöttelyä alkoholistejen oireista, alkoholismin kehitysvaiheista yms.

Hän tulee epätoivoiseksi. Hän ei kykene kohtaamaan tilansa todellisuutta ja kääntyy Jumalan puoleen saadakseen apua. Nytkään hän ei pyydä Jumalaa poistaman alkoholin himoaan. Hän pyytää Jumalaa auttamaan niin, että hän saa edelleen alkoholinsa ja pystyy jatkamaan juomistaan.



[muokattu 28.11.2003 22:44]

--
plip goes on.

Android

Posts: 3,908

#292 • • Android

Progress:
kehon ulkopuolisia aineita silti, olipa vaikutukset mitkä tahansa.



Entäpä GHB? Sitähän esiintyy aivoissa ihan luonnollisestikin. Olisi myös kiinnostavaa tietää mikä tekee esim. kofeiinin vaikutuksia aidompia kuin MDMA:n. Yhtä ulkopuolisia ne molemmat ovat. Kuten pHaze jo taisi todeta, sekä rakastuneena että MDMA:n vaikutuksen alaisena aivot erittävät poikkeuksellisen paljon serotoniinia. Ja vaikka näitä kahta ehkä joidenkin mielestä tuntuu vaikealta verrata toisiinsa, on tosiasia että yhtä aidolta ne molemmat tuntuvat ihmiselle. Vaikka rakkaudelle ehkä halutaan löytää joku \”maaginen\” selitys niin totuus on se että avaintekijänä tässä toimii juuri serotoniini. Eli; molemmat ovat loppupäässä yhtä kemiallisia prosessejä ihmisen aivoissa.
Progress

Posts: 955

#293 • • Progress
okei, kyllähän niitä esiintyy,mut mixi pitää lisät niitten vaikutuksia? Vaikka aineet olisivat samoja, mixi pitää ottaa ylimääräisiä? Ei se ole aitoa fiilistä, jos keinotekoisesti lisää tiettyjen aivoaineitten vaikutuksia. Laitontakin se on. Menkää vaik Hollantiin, jos ei Suomen lait kiinnosta.
Ite meen ruotsiin, siel paljon tiukempi huumepolitiikka. Siel bilettäjät samanlaisia ku mä. Tiedä, koska olenasunut siellä.

--
Mulla on ikävä sua Samu. *sydän*

-P

Posts: 4,972

#294 • • -P

Progress:
okei, kyllähän niitä esiintyy,mut mixi pitää lisät niitten vaikutuksia? Vaikka aineet olisivat samoja, mixi pitää ottaa ylimääräisiä? Ei se ole aitoa fiilistä, jos keinotekoisesti lisää tiettyjen aivoaineitten vaikutuksia. Laitontakin se on. Menkää vaik Hollantiin, jos ei Suomen lait kiinnosta.
Ite meen ruotsiin, siel paljon tiukempi huumepolitiikka. Siel bilettäjät samanlaisia ku mä. Tiedä, koska olenasunut siellä.



No jopas on epäkypsää tollanen ”jos teille ei kelpaa niin menkää muualle” -asenne. Ja ylipäätänsä eiköhän se ole kuitenkin henkilön oma päätös käyttääkö vai ei, vai pitäiskö muka kaikkien olla puristeja koska säkin olet? Ja mitä tohon koko hommaan tulee niin eiköhän pHaze jo tehnyt sulle selväks muutamaa asiaa ja sä siltit jauhat tota samaa.

[muokattu 28.11.2003 23:16]

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

Riku

Posts: 3,187

#295 • • Riku The Little Prince

Progress:
okei, kyllähän niitä esiintyy,mut mixi pitää lisät niitten vaikutuksia?

Heh, ”Better living through chemistry”. Itse ainakin syön mielelläni vitamiinini tai juon kahvini silloin jos on tarvetta siihen, enkä suoraan alistu sen armoille mitä kehoni syöttää.

Ei se ole aitoa fiilistä,

Miksi ”aitous” itsessään on automaattinen kaiken ylittävä itseisarvo jos parempaan tulokseen pääsee sinun mittapuusi mukaan ”epäaidoilla” ratkaisuilla?

Laitontakin se on.

Valitettavasti yhteiskunnan kannalta.

Menkää vaik Hollantiin, jos ei Suomen lait kiinnosta. Ite meen ruotsiin, siel paljon tiukempi huumepolitiikka. Siel bilettäjät samanlaisia ku mä. Tiedä, koska olenasunut siellä.

On kyllä on. Ja varmaan osittain seurauksena ainakin tilastojen mukaan enemmän mm. kannabiksen käyttäjiä suhteutettuna väestömäärään kuin Hollannissa. Sanon tämän nyt vielä kerran, suurin osa huumeiden haittavaikutuksista yhteiskunnallisella tasolla johtuu niiden laittomuudesta.

Mutta sanottakoon vielä että on se millä tahansa saavutettu, niin fiilis, tunne tms ei ikinä ole epäaito. Ainoastaan sen aikaansaamistapa voi olla ”keinotekoisempi” kemikaaleilla luotuna. Tunne ei synny tyhjästä, se enintään korostuu ja voimistuu.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Android

Posts: 3,908

#296 • • Android

Progress:
Ite meen ruotsiin, siel paljon tiukempi huumepolitiikka.



Onko Ruotsin huumepolitiikka mielestäsi onnistunut? Totuushan on se että ruotsissa on prosentuaalisesti huomattavasti enemmän narkomaaneja kuin Hollannissa (varsinkin amfetamiiniriippuvaisia).
bansq

Posts: 931

#297 • • bansq leftfield winger.

Progress:
okei, kyllähän niitä esiintyy,mut mixi pitää lisät niitten vaikutuksia? Vaikka aineet olisivat samoja, mixi pitää ottaa ylimääräisiä? Ei se ole aitoa fiilistä, jos keinotekoisesti lisää tiettyjen aivoaineitten vaikutuksia. Laitontakin se on. Menkää vaik Hollantiin, jos ei Suomen lait kiinnosta.
Ite meen ruotsiin, siel paljon tiukempi huumepolitiikka. Siel bilettäjät samanlaisia ku mä. Tiedä, koska olenasunut siellä.



Ei helv, topic on ”kannabiksen laillistaminen” - ei ”KANNABIS LAILLISEKSI”. *dissaa*

Itse aiheesta olen kyllä hieman samalla kannalla, jos MDMA:n käyttöä vertaa rakastumiseen niin voisi samalla tutkia kausaalisuhdetta itse tapahtuman ja ”oireiden” välillä.
Tässä tapauksessa ”rakastumiseen” johtavat tekijät, vaihtoehtoisesti naksun syöminen tai romanttinen rakastuminen (*sydän*), ovat molemmat kuitenkin aitoja tunteita jossa tiedät olevasi joko nipsuissa tai rakastunut, eikä mitään pseudopaskaa jolle ei ole konkreettista tai tässä tapauksessa fysiologista selitystä, eikä satua.

Käsittäisin Progressin kuitenkin ajaneen takaa molempien eettistä puolta, mutta vain väärin ymmärretyllä terminologialla. Itse muotoilisin vastauksen näin:
Onko oikein ”rakastua” joka viikonloppu pyöreään pilleriin kuin kokea elämässään vain muutama todellinen rakastuminen ihanaan ihmiseen?

[muokattu 28.11.2003 23:38]

--
plip goes on.

kilobitti

Posts: 2,419

#298 • • kilobitti 1-2-3 techno

pHaze:
Ekstaasin vaikutuksia suurinpiirtein vastaavan serotoniiniryöpyn aivoissa aieuttaa mm. myös ihastuminen, ja tästä serotoniinista kyseinen tunne myös pääasiallisesti johtuu.



Käsittääkseni esson käyttöä seuraa hyvin usein masennus kun serotoniini-varastot on käytetty loppuun? Jos tätä voi verrata suoraan ihastumiseen, miksi sitten ihastusta(omakohtaisen subjektiivisen kokemukseni mukaan) EI seuraa masennus?

No selitä ihmeessä mulle mikä niissä on periaatetasolla eroa jos kerran perustelet väitteesi sillä että esso on ”kehon ulkopuolinen aine”?



Ehkäpä ainakin se että esim. kofeiinilla ja ekstaasilla on hieman erivahvuinen vaikutus ihmismieleen, eikö? Näiden väittäminen samanlaisiksi on vähän kuin väittäisi että marihuana=huume=heroiini.

Itse ainakin syön mielelläni vitamiinini tai juon kahvini silloin jos on tarvetta siihen, enkä suoraan alistu sen armoille mitä kehoni syöttää.



Senkun. Samalla kehosi oppii olemaan reagoimatta luonnollisesti em. puutetiloihin. Omakohtaisena esimerkkinä; lopetettuani kahvinjuonnin olen (joo, subjektiivisen arviointini mukaan) huomattavasti virkeämpi kuin aiemmin.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

typ0

Posts: 1,892

#299 • • typ0 syntax error

kilobitti:
---
pHaze:
Ekstaasin vaikutuksia suurinpiirtein vastaavan serotoniiniryöpyn aivoissa aieuttaa mm. myös ihastuminen, ja tästä serotoniinista kyseinen tunne myös pääasiallisesti johtuu.
---


Käsittääkseni esson käyttöä seuraa hyvin usein masennus kun serotoniini-varastot on käytetty loppuun? Jos tätä voi verrata suoraan ihastumiseen, miksi sitten ihastusta(omakohtaisen subjektiivisen kokemukseni mukaan) EI seuraa masennus?



käsittääkseni ekstaasi käyttää kaiken ja ihastuminen sen ”normaalin” tason yli menevän osan jolloin olotila palaa ”normaaliin”

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

TranceGuru

Posts: 5

#300 • • TranceGuru

pHaze:
---
Sanon tämän nyt vielä kerran, suurin osa huumeiden haittavaikutuksista yhteiskunnallisella tasolla johtuu niiden laittomuudesta.




AIkamoinen väite..

Alkoholillakaan ei mielestäni ole yhteiskunnallisia haittavaikutuksia, koska se on laillista.

En tietenkään vertaa alkoholia ”huumeisiin” eli siis laittomiin sellaisiin, mutta monilla ainakin niiden perimmäinen funktio muistuttaa toisiaan.

On tietysti totta, että huumeiden ”haittavaikutuksia” on yhteiskunnallisella tasolla paljon johtuen tämän hetkisestä lainsäädännöstä kuten esim. syrjäytyminen, mutta sekään ei välttämättä johdu huumeiden laittomuudesta..

Tärkeimpänä pointtina mielestäni o ehkä se, että laillisuus ei tee jostain yleisesti katsottuna hyväksyttävää. Tuskinpa esim. Portugalin heroiiniparatiisien touhu vaikuttaa monenkaan mielestä kovin hyväksyttävältä.