Funktion, 16.2.2008 17:49:
Saas nähdä tuleeko tää postaus ikinä ilmoille, nää nettiyhteydet täällä mistä kirjottelen kun on vähän mitä on...
Mutta siis. Kirjottelen tosiaan vähän omia näkemyksiäni kannabiksesta ja sen ympärille kuuluvasta kulttuurista täältä Espanjasta.
Heti ensimmäinen asia minkä huomasin maahan saapuessani, Malagan lentokentällä, oli erittäin selvä palavan kukan tuoksu. Siitä eteenpäin ei oikeestaan viittä minuuttia ulkona liikkuessa olekaan menny haistelematta sitä tuoksua. Juttelin erään lokaalin kanssa täällä sitten asiasta ja aika mielenkiintoista asiaa oli herralla kerrottavana.
Täällähän siis hyvin iso osa väestöstä polttaa kannabista. Laillista se ei ole missään muodossa mutta mm. Policia Localin suhtautuminen asiaan on "no pasa nada", no problem. Ei ole mikään ihme täällä nähdä jo reilusti yli 50 ikävuoden ikään ehtinyttä herraa / rouvaa täällä jointti suussa. Tai piippu, piipustahan täällä vanhempi kansa savunsa polttavat.
Mutta siis.. Tuo kyseinen herra kertoi että täällä alueella on pilveä poltettu kutakuinkin aina. Eli sen voisi sanoa olevan osa kulttuuria täällä, aivan samalla tavalla kun aluksi mielettömältä tuntuva alkoholin käyttötapa (ja ei en tarkoita "perseet olalle" menoa niinkuin Suomessa, sellaista täällä ei ole) ja sen takia se laillisesta statuksestaankin huolimatta on jokapäiväistä elämää täällä.
Nämä ihmiset joita täällä olen katsellut on aivan tavallisia keskiluokkaisia ihmisiä, jotka käyvät töissä, maksavat veronsa, huolehtivat perheestään jne. Ei heitä ole kannabis pilannut.
Lieneekö sitten että tämä johtuu nimenomaan siitä, kuinka syvällä pilvi tässä kulttuurissa on? Perhaps. Ei täällä katsella hyvällä turisteja, saati paikallisia, jotka polttaa liikaa ja liian usein. Myöskään ei ole perheen lapsilla mitään asiaa koskea piippuun tai jointtii ennen sopivaa ikää.
Pistää miettimään, että onko se kannabis sitten paha asia.. itse olen sitä mieltä että ei. Voisin sanoa että kulttuuri vaikuttaa enemmän kannabiksen haittoihin kuin kannabis itse.
Mutta, meinaa tulla pitkä postaus.. sekavaa tekstiäkin ehkä, kun tässä nyt vaan ajatuksiani rustailen. Ja tosiaan, vain mun näkemys asiasta.. :)
Aika hyvin summattu myöskin mun ajatukset koko asiasta. Kuten sanoit, kulttuuri vaikuttaa enemmän kuin se päihde itse. Suomalaiset tuntuvat olevan keskiarvoisesti aika hukassa jo laillistenkin päihdeiden kanssa. Tietenkin on niitäkin jotka osaavat nauttia alkoholia kohtuudella; olut tai kaksi, pullo viiniä hyvän ystävän kanssa, mutta tilastollisesti meillä on kansanterveyteenkin vaikuttava alkoholiongelma.
Sama kuvio toistuu kannabiksen kohdalla, eli on niitä jotka osaavat käyttää sitä oikein, ehkä jopa enemmän kuin alkoholin kohdalla (mutua), mutta myös niitä jotka vievät koko touhun hieman liian pitkälle. Jo alkoholin kohdalla on havaittavissa ettei valistus - edes älykäs ja paikkansa pitävä sellainen - toimi niin kuin pitäisi. Ehkä tästä syystä - ja tietysti kannabiksen ollessa laiton suurimmassa osassa eurooppaa - pelottelu ja asioiden suoranainen vääristäminen koetaan tehokkaampana keinona hillitä käyttöä.
Olen kuitenkin pohjimmiltani niin darwinisti että äänestäisin kannabiksen laillistamisen puolesta. Ne, jotka pilaavat elämänsä viemällä minkä tahansa päihteen käytön liiallisuuksiin, syyttäköön itseään.