Tupakoinnin lopettaminen.

1,205 posts, 61 pages, 616,259 views

Avatar
#1001 • • REivaaja Guest
Ehkä mä vaan oon hiljaa...
Avatar
#1002 • • REivaaja Guest

Twist, 17.4.2008 23:03:
Itse olin Zyban kuurilla , mutta jouduin sen lopettamaan koska alkoi masentamaan niin pahasti. Muutenkin oli todella omituinen olo kokoajan. Toisaalta joillekkin se sopii , toisille ei. Tuli vaan aika kallis kokeilu. Lääkäri ei puhunut mulle mitään sivuvaikutuksista. Kuhan löi reseptin kouraan.

Kysyikö edes mielenterveys ongelmista ja oliko hänellä oikeus tutkia historiaasi?
tiiplis

Posts: 1,043

#1003 • • tiiplis also available in sober

REivaaja, 18.4.2008 19:20:
---

Mä oon ilmeiseti puhunut kuuroille korville *piis*
No hyvä että joku sai asian vakavuuden kerrottua.



Etpäs muuten olekaan *hymy*

--
italia litania nainati lailati

tiiplis

Posts: 1,043

#1004 • • tiiplis also available in sober

Sakari, 18.4.2008 11:23:
---

Nikotiinitabletit ja laastarit ftw.. :D



Kylpä niin *joo*

--
italia litania nainati lailati

Twist

Posts: 925

#1005 • • Twist Team Kemuttajat

REivaaja, 18.4.2008 19:29:
---
Twist, 17.4.2008 23:03:
Itse olin Zyban kuurilla , mutta jouduin sen lopettamaan koska alkoi masentamaan niin pahasti. Muutenkin oli todella omituinen olo kokoajan. Toisaalta joillekkin se sopii , toisille ei. Tuli vaan aika kallis kokeilu. Lääkäri ei puhunut mulle mitään sivuvaikutuksista. Kuhan löi reseptin kouraan.

---
Kysyikö edes mielenterveys ongelmista ja oliko hänellä oikeus tutkia historiaasi?



Ei kysynyt mitään terveydestä. Ei mielenterveysongelmista eikä muustakaan. Työpaikka lääkäri nuo minulle määräsi. Ei kyllä ole todettu mitään mielenterveysongelmia, vaikka hieman hullu olenkin *vink* En edes pysty kuvitella mitä oloja tämä lääke tuottaa niille keillä on todettu masennusta tai muita mielenterveysongelmia.

Kuitenkin edelleen painotan , että lääkkeet ovat todella yksilöllisiä ja tästä syystä en lyö lääkettä maahan sen takia , että se ei minulle sopinut.
Avatar
#1006 • • Edited REivaaja Guest

Twist, 18.4.2008 23:32:
---
REivaaja, 18.4.2008 19:29:
---
Twist, 17.4.2008 23:03:
Itse olin Zyban kuurilla , mutta jouduin sen lopettamaan koska alkoi masentamaan niin pahasti. Muutenkin oli todella omituinen olo kokoajan. Toisaalta joillekkin se sopii , toisille ei. Tuli vaan aika kallis kokeilu. Lääkäri ei puhunut mulle mitään sivuvaikutuksista. Kuhan löi reseptin kouraan.

---
Kysyikö edes mielenterveys ongelmista ja oliko hänellä oikeus tutkia historiaasi?

---


Ei kysynyt mitään terveydestä. Ei mielenterveysongelmista eikä muustakaan. Työpaikka lääkäri nuo minulle määräsi. Ei kyllä ole todettu mitään mielenterveysongelmia, vaikka hieman hullu olenkin *vink* En edes pysty kuvitella mitä oloja tämä lääke tuottaa niille keillä on todettu masennusta tai muita mielenterveysongelmia.

Kuitenkin edelleen painotan , että lääkkeet ovat todella yksilöllisiä ja tästä syystä en lyö lääkettä maahan sen takia , että se ei minulle sopinut.


Mä lyönkin lääkäreitä ja niitä(sillee leikisti) jotka eivät ymmärrä lääkkeiden sivuvaikutuksia.
Ihan ammattitaidoton lääkäri oli kyllä sullakin. Lääkkeis(säännöllisissä) on hyvä ynnätä pari lievää sivuvaikutusta ja miettiä voiko elää esim. jatkuvan ripulin kanssa jos nyt pääsiskin finneistä eroon.
Nitta

Posts: 5,021

#1007 • • Nitta Sateenkaaren päässä

REivaaja on hyvä ynnätä pari lievää sivuvaikutusta ja miettiä voiko elää esim. jatkuvan ripulin kanssa jos nyt pääsiskin finneistä eroon.


Good point *nauru*
Avatar
#1008 • • niomic Guest

REivaaja, 19.4.2008 09:18:
---
Twist, 18.4.2008 23:32:
---
REivaaja, 18.4.2008 19:29:
---
Twist, 17.4.2008 23:03:
Itse olin Zyban kuurilla , mutta jouduin sen lopettamaan koska alkoi masentamaan niin pahasti. Muutenkin oli todella omituinen olo kokoajan. Toisaalta joillekkin se sopii , toisille ei. Tuli vaan aika kallis kokeilu. Lääkäri ei puhunut mulle mitään sivuvaikutuksista. Kuhan löi reseptin kouraan.

---
Kysyikö edes mielenterveys ongelmista ja oliko hänellä oikeus tutkia historiaasi?

---


Ei kysynyt mitään terveydestä. Ei mielenterveysongelmista eikä muustakaan. Työpaikka lääkäri nuo minulle määräsi. Ei kyllä ole todettu mitään mielenterveysongelmia, vaikka hieman hullu olenkin *vink* En edes pysty kuvitella mitä oloja tämä lääke tuottaa niille keillä on todettu masennusta tai muita mielenterveysongelmia.

Kuitenkin edelleen painotan , että lääkkeet ovat todella yksilöllisiä ja tästä syystä en lyö lääkettä maahan sen takia , että se ei minulle sopinut.

---

Mä lyönkin lääkäreitä ja niitä(sillee leikisti) jotka eivät ymmärrä lääkkeiden sivuvaikutuksia.
Ihan ammattitaidoton lääkäri oli kyllä sullakin. Lääkkeis(säännöllisissä) on hyvä ynnätä pari lievää sivuvaikutusta ja miettiä voiko elää esim. jatkuvan ripulin kanssa jos nyt pääsiskin finneistä eroon.



Pitää kyl komppaa. Ne kerrat kun on jotain (myös näitäkin) lääkkeitä hakenut, on minulle eri lääkärit tehneet ihan selväksi yleisimmät mahdolliset sivuvaikutukset ja mahdollisesti on myös katsottu potilaan historiaa ainakin Zybanin ollessa kyseessä, se kun on mielialalääke ja jollain bipolaarihäiriöisellä voi tulla vähän erikoisempaakin vibaa :) Champix taas ei ole mielialalääke ja on muutenkin perustaltaan niin paljon parempi, etten kyl kovin helposti enää tuota sattumalta tupakoinnin lopettamiseen auttavaksi löydettyä Zybania suosittelis. Tosin, whatever works...
Twist

Posts: 925

#1009 • • Twist Team Kemuttajat
Mites toi champix? Onko minkälaisia sivuvaikutuksia???
tiiplis

Posts: 1,043

#1010 • • tiiplis also available in sober

Twist, 19.4.2008 11:27:
Mites toi champix? Onko minkälaisia sivuvaikutuksia???



Ainaskin tällaisen löysin kun googletin:

http://www.mediuutiset.fi/doc.te?f_id=1280470

Ja pakkausselosteesta:


4. MAHDOLLISET HAITTAVAIKUTUKSET

Käytitpä tupakasta vieroitushoitoa tai et, tupakoinnin lopettaminen voi aiheuttaa erilaisia oireita. Tällaisia oireita ovat esimerkiksi mielialan vaihtelut (masennus, ärtyneisyys, turhautuneisuus tai ahdistuneisuus), unettomuus, keskittymisvaikeudet, sydämensykkeen hidastuminen ja ruokahalun lisääntyminen tai painonnousu.

Kuten kaikki lääkkeet, myös CHAMPIX voi aiheuttaa haittavaikutuksia. Kaikki eivät kuitenkaan niitä saa.

- Erittäin yleiset haittavaikutukset, joita voi esiintyä useammalla kuin yhdellä henkilöllä kymmenestä:
• päänsärky, unihäiriö, poikkeavat unet
• pahoinvointi.

- Yleiset haittavaikutukset, joita voi esiintyä useammalla kuin yhdellä henkilöllä sadasta:
• ruokahalun lisääntyminen, makuhäiriöt, suun kuivuminen
• uneliaisuus, väsymys, huimaus
• oksentelu, ummetus, ripuli, turvonnut olo, mahavaivat, ruoansulatushäiriöt, ilmavaivat.

- Melko harvinaiset haittavaikutukset, joita voi esiintyä useammalla kuin yhdellä henkilöllä tuhannesta:
• rintaontelon tulehdus, epämiellyttävä tunne tai kipu rintakehän alueella, poskionteloiden tulehdus
• kuume, palelu, heikotuksentunne, sairaudentunne, virusinfektio, hengenahdistus, yskä, käheys, kurkkukipu ja nieluärsytys, poskionteloiden tukkoisuus, vuotava nenä, kuorsaaminen
• ruokahaluttomuus, janontunne, painonnousu
• paniikintunne, ajattelun vaikeudet, mielialan vaihtelut
• vapina, koordinaatiovaikeus, puhevaikeus, tuntoaistin heikkeneminen, lisääntynyt lihasjännitys, levottomuus
• sydämen rytmihäiriöt, verenpaineen nousu, sydämensykkeen tiheneminen
• näköhäiriöt, silmänvalkuaisten värjäytyminen, silmäkipu, mustuaisten laajeneminen, likinäköisyys, valonarkuus, silmien vetistys
• korvien soiminen
• verioksennus, mahalaukun ärsytys, närästys, vatsakipu, poikkeavat ulosteet, veriuloste, röyhtäily, suun limakalvohaavaumat (aftat), kipu ikenissä, katteinen kieli
• ihottuma, kysta (hyvänlaatuinen rakkulakasvain), sieni-infektio, ihon punoitus, kutina, akne, lisääntynyt hikoilu
• kipu rintalastassa ja kylkiluissa, nivelten jäykkyys, lihasnykäykset
• sokerivirtsaisuus, virtsamäärän lisääntyminen ja tihentynyt virtsaaminen
• runsaat kuukautiset, emätinvuoto, sukupuolivietin tai -kyvyn muutokset.

Potilailla, jotka ovat yrittäneet tupakoinnin lopettamista CHAMPIXIN avulla, on ilmoitettu sydänkohtauksia, masennusta ja itsetuhoisia ajatuksia.



Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä että: sivuvaikutuksetonta lääkettä ei ole. Mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle, mutta kokeilematta ei voi tietää sopiiko lääke itselle. Lääkäreiden pitäisi mainita yleisimmistä sivuvaikutuksista potilaalle reseptiä määrätessä (tosin Champixin ja Zybanin suhteen voi itse valita haluaako niitä ottaa, joidenkin lääkkeiden/hoitojen suhteen ei ole niin suurta valinnanvapautta). Kaikki mahdolliset sivuvaikutukset on mainittava pakkausselosteessa.

Ja nikotiinilaastareilla yhdistettynä purkkaan/tabletteihin/inhalaattoriin pystyy vallan mainiosti lopettamaan 20 vuotta jatkuneen tupakoinnin huolimatta erittäin vahvasta nikotiiniriippuvuudesta *vink*

--
italia litania nainati lailati

Avatar
#1011 • • Edited niomic Guest

Twist, 19.4.2008 11:27:
Mites toi champix? Onko minkälaisia sivuvaikutuksia???



Tuossahan noita oli jo tiipliksellä paremmin. Itsellä oli lähinnä pahoinvointi mikäli otin tyhjään vatsaan ja aika rankkaa väsymystä alkuun. Pääosin homma pysyi hanskassa kun veti aina safkan jälkeen ja ajoitti pillerit siten ettei väsymys niin haittaa. Voi esim. tarvittaessa tehdä niin että vetää illalla yhden (kun pääsee jatkovaiheeseen) ja sillä sit vetää koko vuorokauden. Noissa kuitenkin riittää puoliintumisajan suhteen tehoja siihen vuorokauteen ja omasta mielestäni vaikutus oli ihan riittävä tuollakin annostuksella, varsinkin kun otti huomioon että noin sai haittavaikutukset lähes olemattomiksi.
Avatar
#1012 • • Lilly Guest

ratas, 15.4.2008 01:09:
Se motivaatio kun löytyy niin naurattaa kuinka helppoa se onkaan.


varmaan joo.. *motivaatiota etsiskel* *justjoo*
Paperino

Posts: 458

#1013 • • Paperino Sam-El
Mä luin tammikuussa tässä topicissa mainitun Allen Carrin "Stumppaa tähän!" -kirjan, ja sen jälkeen on mennyt elämä mukavasti sauhuttamatta *hihu*. Kovin vaikeaa lopettaminen ei ollut, tietysti alussa teki ihan vanhasta tottumuksesta mieli tupakkaa. Nyt tuo tupakointi tuntuu enää vain pahalta unelta *pepsodent*. Kirjaa epäiltiin tässä topicissa muutama sivu taaksepäin aivopesuksi, ja en osaa siihen sanoa objektiivista kantaa. Mutta jos se onkin aivopesua, niin haittaakopa tuo, kun lopputuloksena pääsee tupakasta eroon? Hain kirjan kirjastosta vieläpä, niin kulut tupakasta vieroittumiseen olivat kirjaston varausmaksun verran (0,8 €). Ei lääkkeitä, jotka vaikuttavat mielialaan, ei masennusta, ei rahantuhlausta lääkefirmojen pohjattomiin taskuihin.

Tän höpinän pointtina oli siis, että kannattaa lukea se kirja, jos aikoo todella lopettaa tupakoinnin. Siinä ei menetä mitään, mutta voi voittaa sitäkin enemmän. Tosin ne kaksi tärkeintä askelta kohti savutonta elämää voin laittaa tähänkin (kirjasta lainattua):

1. Päätä ettet koskaan enää tupakoi.
2. Älä masennu. Iloitse!

PLUR *piis*
Claquesous

Posts: 3,206

#1014 • • Claquesous viidettä kolonnaa
Sen kuin lopettaa vain, eihän se tupakoinnin lopettaminen voi olla yhtä vaikeaa kuin heroiiinin, eihän?

--
32. of December

RiD

Posts: 2,817

#1015 • • RiD Nukemi

RiD, 15.4.2008 09:04:
6viikkoa "polttamatta".

vähensin tupakointia 1-1½ askista päivässä n 2-3 (+-10 riippuen viikonlopusta) tupakkaan viikosta. Mitään lisäaineita tai nikotiinipurukujema tähän ei tarvittu. Ratkaisu tuskin on lopullinen ja kännissä tulee silti poltettua mutta arkisin ei juuri ollenkaan. Syinä tähän palveli hauska 8e röökiaskin hinta täällä saaristollä ja harrastuksen aloitus.

Ei mitään ongelmia, mutta jotenkin uskon että kömmähän vielä ja tää eio lopullinen ratkasu.



olinpa itsevarma, aika huonosti toimii nyt, poltan jonku askin viikkoon tj :D vittu. KRÄÄ!

--
*super* *possu*

Avatar
#1017 • • REivaaja Guest
Mun rahat menis viinaan. Pidennetty elinaika olisi puhdasta vittuilua ja elämä ilman karstaisia aivopieruja tylsää.
Avatar
#1018 • • Edited REivaaja Guest

ProgettoPaperino, 4.5.2008 01:22:
..Mutta jos se onkin aivopesua, niin haittaakopa tuo, kun lopputuloksena pääsee tupakasta eroon?

1. Päätä ettet koskaan enää tupakoi.
2. Älä masennu. Iloitse!

PLUR *piis*

Eihän se haittaa, mutta kun huomaan jonkun aivopeseväni minua, haluan kapinoida. Kyseesä ollessa kirja, olisi mesoaminen typerää ja repiminen itsetuhoista. Varsinkin jos kirja on lainassa.
Itseni aivopesu onkin jo niin absurdi ajatus, että jos kykenisin imemään tietoisesti toisen pieruja, en ottaisi LSD:tä ainakaan selvinpäin. Paitsi jos joku sanoisi muuta. (Meditaatio onkin jo asia erikseen)
Nyt kuitenkin olen siis jo käytännössä katsoen lukenut kirjan ja voin sanoa että miksen minä sitä tajunnut! Pitää olla onnellinen ja polttamatta! Tosin opin tämän jo ala-asteella, mutta kertaus on opintojen äiti.
1. Älä vedä röökiä
2. Jos tämä auttoi, älä vedäVITTU IKINÄhallusinogeenisia päihteitä.

*piis* Ei millään pahalla :)
Edit: paljon virehät
Mar6

Posts: 2,178

#1019 • • Edited Mar6 Team Apinaorkesteri
Aaah, nyt musta alkaa tuntumaan siltä että tupakka on mennyttä elämää meikälle ja voittajafiilis kyllä hiipii päälle että viimein onnistuin. Sen toisaalta jotenkin tuns heti tämänkertaisen lopetuspäätöksen alkuun et tää leikki on nyt leikitty *piis*
Tuli ehkä viimesen kerran mieleen äsken kun käveli ohi likaiselle ja röökille + vanhalle viinalle haiseva tyyppi.. Miksiköhän sitä on tuota skeidaa ikinä pitänyt vetää, nyt se lähinnä ällöttää jo *toktok* Tosin nautintoaineitahan noi on kaikki ja addiktiopotentiaali on tunnetusti mieletön..
Mutta juu, hajuaisti parempi, ajatus kirkkaampi ja rauhallisempi fiilis (Vaikka pahin itellä olikin että halus aina pitää sen pienen breikin omalle päälleen)
Kännissä nyt vappuna meni pari pikkusikaria ja muutama rööki mutta sitä lukuunottamatta ei ole tullut aika pitkään hetkeen vedettyä kessua. Saa nähdä millon loppuu se että maistissa on pakko saada poltettavaa, tosin en ota siitäkään paineita koska juon todella harvoin kunnolla.
Yllättävän helppoa oli kyllä, pahimpiin vieroitusoireisiin tuli käytettyä nuuskaa mutta senkin sai päätökseen niin nyt on taas yksi paha vähemmän. Varmaan päämotivaattorina itellä tässä jutussa oli aktiivinen urheiluharrastus missä tarvitaan kunnon keuhkoja ja maksimaalista hapenottokykyä, ja tietysti oma terveys ja muutenkin sydäntautien riski mitä ei viitti nostaa noilla myrkyillä..Sitäpaitsi ainoa mitä tupakalla saa itselleen aikaan on väsymys ja paha olo, sen lisäksi että mulla on parempaa käyttöä femmalle päivässä kun vetää se keuhkoihin. Suurimpia elämyksiä oli kun hetken savuttomuuden jälkeen meni ulos kosteaan kevätaamuun ja oikeasti haistoi jotain *hymy*
Kyllä kannatti, sen verran terveempi ja parempi fiilinki nyt on varmaan myös ton elämänmuutoksen vuoksi. *joo* *tanssittel*

--
-Where there is house there is a home-

anis

Posts: 2,451

#1020 • • anis
Toinen päivä ilman tupakkaa :) Eilen oli helppoa olla seuralaisen kanssa, joka ei itse polta. Nyt alkaa tosin tehdä tiukkaa... Mutta sen oon päättänyt että tänään en polta, ainakaan toivottavasti. Töissä tulee vaan se pahin retkahtamisenriski eli sen suhteen olen melkeinpä jo luovuttanut.

--
Pidätte minusta vain koska minäkin pidän itsestäni.