POSER:
Ringu on Jenkkiversioita paljon parempi, vaikka kyllä mä tosta Hollywood versiostakin pystyin nauttimaan. Tos jenkki versiossa vaan pidettiin yleisöä taas tyhmänä ja väännettiin kaikki rautalangasta, mut hei sehän onkin jenkkejä varten tehty*nauru*. Ringun kauhu on nimenomaan pyskologista, painostavaa ja hiipivää, mutta ymmärrän ettei tuo leffa kaikille aukene.
Itse näin Ringun vasta kun olin katsonut jo Ringin. Tuli sellainen fiilis, että Ringun sisältö oli aika pitkälti juuri tarinassa ja sen kerronnassa, eikä se oikein pystynyt enää säväyttämään, koska oleellisilta osin tarina oli jo jenkkiversion myötä tuttu. Ei se huono leffa ollut missään nimessä kuitenkaan. Jenkkiversio taas sisälsi mainion tarinan lisäksi audiovisuaalisesti upean toteutuksen. Yksi tyylikkäimmistä näkemistäni kauhuleffoista, imo.
Yksi hiljattain näkemäni ja oikein suositeltava kauhuleffa on Ringun ohjaajan, Hideo Nakatan, uudempaa tuotantoa edustava Dark Water. Leffassa kuumotellaan katsojaa tarinalla, jossa yh-mutsi tyttärensä kanssa muuttaa rähjäiseen vuokrakerrostaloon, jossa alkaa tapahtua kaikkea kummaa... Mainittua psykologista hiiviskelyä tämäkin leffa, ja koko ajan saa olla varpaillaan, kun ei tiedä mitä seuraavaksi tulee esiin nurkan takaa. Erikoistehosteita säästetään viimeiseen saakka, leffassa itse asiassa ihan vaan kuvakulmat, leikkaukset ja äänet riittävät tarinan kertomiseen ja jännityksen ylläpitoon aika pitkälle.