MP3 vai cd/vinyyli

117 posts, 6 pages, 20,145 views

ratsastuskoulu

Posts: 604

#1 • • ratsastuskoulu
Muutama trance-labeli on siirtynyt kokonaan digitaalisiin julkaisuihin, ja noita digi-labeleita syntyy kuin sieniä sateella.

Mua kiinnostaisi tietää kumpi tapa on parempi julkaista biisi. Eli digitaalinen vai perinteinen cd/vinyyli-julkaisu?
akir0

Posts: 2,554

#2 • • akir0 idleRPG champion 2009

miikka, 26.4.2006 10:32:
Mua kiinnostaisi tietää kumpi tapa on parempi julkaista biisi. Eli digitaalinen vai perinteinen cd/vinyyli-julkaisu?



Aiheesta mitään tietämättä voisin kuvitella, että digitaalinen julkaisu tavoittaa suuremman kuulijakunnan ja niistä tekijä saa enemmän rahaa kuin cd/vinyylistä.

Tokihan vinyylissä on se oma arvonsa, eli jos biisistä ihan klasari muodostuu, niin pitäähän se esineenäkin omistaa.
Avatar
#3 • • aaaaaaaaaa Guest
Kotona soittelen musiikkini niin tottakai vinyyli.
+ Kun oon vaikka menossa töihin tai jonnekkin niin vinyyleiltä nauhotettua musiikkia mp3-soittimessa *pepsodent*
jaywink

Posts: 1,668

#4 • • jaywink bass warrior
vinyyli forever! tosin täytyy myöntää että oli pakko hankkia yksi cd soitin teknarien rinnalle mutta se ei tule muuttaan sitä että vinyylejä on vaan niin prkl kiva hamstrata ja niillä on kiva soittaa *hih*
iam

Posts: 3,085

#5 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space
Tossa pitäisi olla myös CD/MP3 vaihtoehto?

Näyttäisi siltä että ainakin trance vinyylillä alkaa olemaan tiensä päässä. Proge, house, electro-house yms pärjäilevät vielä vinyylillä ihan ok. Tyypillisesti levy-yhtiö pääsee omilleen 600-700 vinyylikopion myynneillä. Tällä hetkellä keskinkertaisien julkaisujen myynnit ovat keskiarvoltaan 300-500 ja yli tuhanen kopion myynti on iso juttu ihan kenelle tahansa.

Vinyylin pahin ongelma mun mielestä on formaatin hitaus. Julkaisujen elinkaari lyhenee koko ajan, ja biisi on pakko saada myyntiin juuri silloin kuin hype on kovinta. Digitaalisella puolella julkaisun voi tehdä ihan mikä päivä tahansa kun taas vinyylin puolella jakelija saattaa omista syistään siirtää vinyylin julkaisua. Sitäpaitsi, vinyyliä ostetaan eniten enää lähinnä arkistoon, koska julkaisuhetkellä biisiä on jo soitettu 3kk joka paikassa ja se alkaa kuulostamaan kuluneelta. Vinyylin imagoa nakertaa myös semmoiset pienet yksityiskohdat, kuten se että Armin ym. eivät itse soita vinyylejä vaikka heidän levy-yhtiönsä niitä vielä julkaisevat.

Pari pointtia:

- Digitaalisella puolella 300 downloadin myyminen tuo saman rahan kuin sen tuhannen vinyylin, lähes ilman riskiä.
- iTunesin puolella myynnit alkavat dance jutuissakin olemaan kymmenissä tuhansissa.
- Kaikki kuuntelevat musiikkia joka paikassa. Tunteakseen "levynsä" myös DJ haluaa kuunnella ostamiaan biisejä myös autossa ym paikoissa joissa ei ole vinyylisoitinta.

Sitten on sekin, että koska levyjen myynnistä ei kukaan enää pahemmin ansaitse, on tulonlähde siirtynyt keikkoihin. Hyvillä julkaisuilla saa keikkoja, joista taas saa rahaa. No, ne parhaat bileet ovat usein niissä maissa, joissa vinyylejä vaan ei ole. Tai jos niitä on, niin ne tulevat sinne 3kk meidän jälkeen ja maksavat tuplasti, eikä niillä ihmisillä siellä ole varaa ostaa niitä kuitenkaan jos palkka on 200/kk. Digitaalisella meiningillä näiden maiden DJ:t ja klubbaajat tavoitetaan huomattavasti paremmin ja toivottavasti poikivat artisteille hyviä keikkoja > elantoa. Internet on semmoinen jännä juttu, että kaikki formaatit jotka olivat olemassa ennen sitä, eivät voi selvitä sen tulemisen jälkeen.

CD:n tulevaisuus ei näytä sekään kovin hyvältä. Kun vinyyli on ohi, isoin psykologinen muutos on jo tapahtunut ja sen jälkeen kynnys siirtyä täysin digitaalisiin DJ soittovälineisiin tippuu todella alas. Väittäisin että 3v kuluessa tilanne tulee olemaan se, että DJ lähtee keikalle Lacie takataskussa. Eihän se vinyyli koskaan kokonaan kuole, mutta mikään ei viittaa siihen että se pysyisi tässä mittakaavassa hengissä enää ensivuoden loppua kauemmaksi. Jos formaatit ihan oikeasti pistetään vaakaan, niin ainoa syy miksi vinyylin pitäisi olla enää olemassa, tuntuu olevan sen soittofiilis tai erilainen soundi. Mutta valitettavasti nykyinen kvartaalivetoinen markkinatalous ei enää perusta sellaisien asioiden päälle..

Trance on tavallaan ollut teknologisesti eturivissä ja sen takia tämäkin vaikuttaa varmaan ensin siellä puolella. On tullut huomattua että housen puolella hardware synienkin käyttö on edelleen voimissaan kun taas kiksupuolella enemmistö on tehnyt jo kauan pelkällä softalla.

Tulipas kauhea vuodatus *hymy* No mutta joo. Lopetan tämän lauseeseen, jonka on sanonut erään erittäin tunnetun trance-labelin manageri. "Jos olisin nyt perustamassa tätä firmaa, tyhmintä mitä voisin tehdä olisi panostaminen vinyyliin näinä päivinä. Me tehdään näitä enää harkitusti sen aikaa kun tappiot kestetään."
z

Posts: 1,146

#6 • • Edited z
ihan yleisesti formaateista: digitaalinen julkaisu varmaan tulevaisuudessa ykkösoptio, mutta tällä hetkellä kopiointirajoitteet ja äänenlaatu estävät suhtautumasta siihen kovin vakavasti.

cd-levyt olivat oikein kelvollinen media silloin, kun niitä vielä myytiin.

nyt taitaa olla menossa joku typerä läpimenovaihe, kun tarjolla on vain huonoja vaihtoehtoja.

julkaisumielessä kaikki varmasti pyrkivät 'oikeisiin' julkaisuihin vinyylillä ja cd:llä. digitaaliseen julkaisuun ei tietysti ole samanlaista kynnystä, joten näkisin sen vielä tässä vaiheessa lähinnä reittinä tehdä itseään tunnetuksi ja saada 'oikea' levytys/julkaisusoppari.
Gnizhak

Posts: 701

#7 • • Gnizhak iku

sxx, 26.4.2006 11:15:
Tossa pitäisi olla myös CD/MP3 vaihtoehto?
CD:n tulevaisuus ei näytä sekään kovin hyvältä. Kun vinyyli on ohi, isoin psykologinen muutos on jo tapahtunut ja sen jälkeen kynnys siirtyä täysin digitaalisiin DJ soittovälineisiin tippuu todella alas. Väittäisin että 3v kuluessa tilanne tulee olemaan se, että DJ lähtee keikalle Lacie takataskussa.


Ah, venaan sitä päivää kun joku sankari tekee näin.. ja keikan alkaessa se lacie näyttää tyhjää <3 <3 <3

Vinyylissä on sen hyvänä puolena sen "kestävyys". Okei, siihen voi tulla skraadeja mut ne on pieniä napsuja.. isommat skraadit tietty vituttaa enemmän, mut hei.. se on yks biisi, pahimmillaan useempi jos sattuu olemaan joku LP (harvemmin). CD:ssä skraadi, etenkin jos se on kotelosta tullu ja urien suuntanen tuhoo myös kokonaisen biisin, mut se ei napsu vaan pahimmillaan hiljenee kokonaan tai rupee pätkimään. Kannettavassa kiintolevyssä skraadi -> kiintolevy historiaa, se vaan sattuu syntymään vähän eri tavalla, mut onpa noita ulkosia kovalevyjä poksunu yhellä sun toisella tutulla tässä ajan mittaan. Muistikortillakin on pääsy data korruptoitumaan kamerassa, kannettava voi laueta monella eri tavalla..
Teknaria saa kohdella kohtuu rankasti et se hajoo, muut laitteet on vaan paljon herkempiä. Klubi ei oo mikään tervein paikka elektroniikalle.

--
Don&#039;t Just Stand There

ratsastuskoulu

Posts: 604

#8 • • ratsastuskoulu
Miika, kiitos kattavasta vastauksesta! Juuri noihin mainitsemiisi asioihin myynnistä ym olinkin halukas saamaan vastauksia asiaan liittyen :)
Gateway

Posts: 1,391

#9 • • Gateway Club Therapy

miikkah, 26.4.2006 11:22digitaalinen julkaisu varmaan tulevaisuudessa ykkösoptio, mutta tällä hetkellä kopiointirajoitteet ja äänenlaatu estävät suhtautumasta siihen kovin vakavasti.



Äänenlaatuhan on digitaalisissa julkaisuissa paras mahdollinen kun ostat suoraan wav-formaatissa, 320kbit MP3 on myös varsin hyvä mutta itse en tässä formaatissa myöskään osta mitään. Kopiointi/laki/jne. jutut on näissä se suurin ongelma toistaiseksi.
Nemes

Posts: 2,099

#10 • • Nemes Balearium

GateWay,
Kopiointi/laki/jne. jutut on näissä se suurin ongelma toistaiseksi.



Mitäs lait sanoo ku soittaa Seratolla mp3:sia? *hymy*
iam

Posts: 3,085

#11 • • Edited iam Studying Inner Paths to Outer Space
Tottakai vinyylissä on hyvätkin puolensa. Jos jengi jatkaa vinyylin ostamista, niin tuo visio ei tietenkään toteudu. Mutta toi kasvava nintendo-sukupolvi joka on kohta se isoin ostajakunta, tykkää enemmän napeista ja menuista.. Omiakin biisejä näkisin mieluusti vielä vinyylinä *hymy*

Mun mielestä tässä on tapahtumassa vähän sama asia kuin valokuvaamiselle. Filmiäkin käytetään vielä, mutta valtavirta menee diginä ja kaikki ne firmat jotka eivät lähteneet mukaan digitalisoitumiseen ovat kaatuneet tai joutuneet taipumaan.

Yksi digitaalisen huonoja puolia on sekin, että koska kynnys on niin pieni tulee ulos kauhea määrä shittiä. Tosin Beatport on ainakin jo puuttunut tähän ja laatukriteereitä on tiukennettu.

Tuntuisi että just nyt olisi CD:n kulta-aika koska kaikki DJ:t soittavat niitäkin?
Gateway

Posts: 1,391

#12 • • Edited Gateway Club Therapy

Nemes, 26.4.2006 11:38:
---
GateWay,
Kopiointi/laki/jne. jutut on näissä se suurin ongelma toistaiseksi.

---


Mitäs lait sanoo ku soittaa Seratolla mp3:sia? *hymy*



Ote postauksesta 'Mp3 nettikauppoja' topiikkiin:

"Sillä ei ole merkitystä, soitatko kappaleita kovalevyltä tai oletko polttanut ne CD:lle."

Tuo lause on saatu Teostolta tai Gramexilta (en muista kumpi) kun kyselin.
remotion

Posts: 5,283

#13 • • remotion nostatus guru

Gnizhak, 26.4.2006 11:26:

Ah, venaan sitä päivää kun joku sankari tekee näin.. ja keikan alkaessa se lacie näyttää tyhjää <3 <3 <3

Vinyylissä on sen hyvänä puolena sen "kestävyys". Okei, siihen voi tulla skraadeja mut ne on pieniä napsuja.. isommat skraadit tietty vituttaa enemmän, mut hei.. se on yks biisi, pahimmillaan useempi jos sattuu olemaan joku LP (harvemmin). CD:ssä skraadi, etenkin jos se on kotelosta tullu ja urien suuntanen tuhoo myös kokonaisen biisin, mut se ei napsu vaan pahimmillaan hiljenee kokonaan tai rupee pätkimään. Kannettavassa kiintolevyssä skraadi -> kiintolevy historiaa, se vaan sattuu syntymään vähän eri tavalla, mut onpa noita ulkosia kovalevyjä poksunu yhellä sun toisella tutulla tässä ajan mittaan. Muistikortillakin on pääsy data korruptoitumaan kamerassa, kannettava voi laueta monella eri tavalla..
Teknaria saa kohdella kohtuu rankasti et se hajoo, muut laitteet on vaan paljon herkempiä. Klubi ei oo mikään tervein paikka elektroniikalle.



kovalevyn käyttöikä on noin 2-4 vuotta palvelin käytössä. (onneksi backupit on keksitty) kotikoneessa ehkä tuplat tai triplat. käsi ylös ne jotka ovat joskus kopioineet kiintolevyltä jotain jollekin medialle. nonii kaikki kädet nousi
cd kestää erittäin hyvin naarmuja, ja käsi ylös ne joilla ei ole mahdollisuutta polttaa omista levyistään kopioa tarvittaessa. taas nousi lähes kaikki kädet.
käsi ylös ne jotka voivat ottaa tarvittaessa alkuperäisen laatuisen kopion vinyylistä vinyylille. hetkinen, nyt en nää yhtään kättä.

veikkaan et mediat säilyy vielä pitkään käytössä, se et mistä formaatista se musiikki vaikka sinne cd:lle tai sd:lle tulee, kaupan hyllyltä vai nettikaupasta mp3:na on sitten seikka joka jää nähtäväksi, toden näkösesti nettikaupasta.
akiapina

Posts: 2,729

#14 • • akiapina apinaki

Remotion, 26.4.2006 11:44:
käsi ylös ne jotka voivat ottaa tarvittaessa alkuperäisen laatuisen kopion vinyylistä vinyylille. hetkinen, nyt en nää yhtään kättä.



Itse ainakin äänitän noi 15e+ maksavat, harvinaisemmat lätyt tietokoneelle turvaan ja sitä kautta cd:lle, jos vaikka satun mouhoilemaan jotain. Just pari kuukautta sitten äiti oli käymässä ja näytin mitä teen noilla vehkeillä, tein vaihdon ja nostin Origin - Wide-eyed Angelin pois lautaselta. Sattui lipsahtamaan käsistä ja siitä lähti n. kynnen kokoinen pala <3 Ton nyt saa onneks diginäkin, mutta jos toinen levy eli Christian West - Eterna ois mennyt rikki niin oisin varmaan hypännyt parvekkeelta alas :/

Lähti vähän off-topiciksi, vinyyliä tuen mieluiten mutta kun rahatilanne on mikä on ja vanhoja vinyyleitä on vielä vinopino ostamatta, niin priorisoin niin että ostan uudet biisit pääsääntöisesti diginä. Hyvänä puolena näen vielä sen, että toi hinta laskee ostamiskynnystä huomattavasti, moni uusi biisi ois jäänyt ostamatta jos siitä olisi pitänyt maksaa se 8e.
thomas

Posts: 5,618

#15 • • thomas
hyvä topic kyllä. olen itsekin miettinyt siirtymistä vinyyleistä uuden matskun osalta mp3:iin. tähän vaikuttavat mm. kustannuskysymykset (yksi vinyyli posteineen on about 10 digibiisiä). cdsoittimia kämppääni ei mahdu joten ainut vaihtoehto on sijoittaa joko serato tai final scratchiin. sit jos keikalle menee soittelemaan niin voi poltella ne biisit koneelta cd:lle ja soitella ne sitten siltä formaatilta. suomessa kun ei ole dj-kopeissa oikein ajateltu että sinne mahtuisi vinyylisoittimet saatika sitten läppäri ja jonkinnäköinen scratch-systeemi. joten kai vastaukseni on: vanhan matskun osalta ehdottomasti vinyyli ja uuden matskun osalta mp3 ja vinyyli.
Progress

Posts: 955

#16 • • Progress
vinyyli toki.

--
Mulla on ikävä sua Samu. *sydän*

villelope

Posts: 2,846

#17 • • villelope Lope of Lope & Kantola

sxx, 26.4.2006 11:15:
Vinyylin imagoa nakertaa myös semmoiset pienet yksityiskohdat, kuten se että Armin ym. eivät itse soita vinyylejä vaikka heidän levy-yhtiönsä niitä vielä julkaisevat.


Kuulin taas itse sellaista, että juuri edellä mainitusta syystä Armin on alkanut soittamaan yhä enmmän vinyyliä keikoilla. Markkinointikikka? Kenties.

ASOT-radioshowt mies tosin tekee Ableton Livellä.
xybo

Posts: 1,100

#18 • • Edited xybo meeple!
Keräily mielessä tottakai vinyyli. MP3:sista ei saa sitä omistamisen fiilistä. Vaikkakin ehkä vinyylin myynti voi tulevaisuudessa lähteä laskuun niin vanhaa kamaa saa edelleen hyvin. Jos soittaisin aktiivisesti uudempaa teknoa/trancea niin ehdottomasti siirtyisin serato+mp3 puolelle, mutta koska en juuri arvosta uudempaa matskua (yksinkertaisesti hyvää semmosta tulee olemattomasti tällähetkellä) ei pelkoa ole että siirtysin pitkäänaikaan mp3:siin.

Lisäksi voisin vielä mainita "digital only" labeleiden ongelmana tulee olemaan julkasuiden laatu. Kukaan ei halua seurata labeleita joiden taso on "mikseri.net" tasoa :/ Jotenkin virallinen cd/vinyyli julkasu vaatii jo hieman enemmän kynnystä kuin mp3:sen uppiminen nettiin. Vaikkakin toki varmasti loistomatskua tulee digitaalisenakin (vaatii vaan tuplasti aikaa löytää ne sieltä :/)
a98

Posts: 871

#19 • • Edited a98
hyvä postaus miikalta!

mun on ehdottomasti valittava digitaalinen julkasu, kun yhtään tätä asiaa järjeilen, mutta eläisin kyllä vielä mieluusti sitä vinyylin kulta-aikaakin.

itse en omista enää vinyylisoitinta, joten käytännössä ainoa laillinen tapa ostaa on digitaalinen. uskoisin että kuulun selvästi enemmistöön tässä, ja luulisin että konemusa diggareilla jotka eivät ole deejiitä prosentti omistaa vinyylisoitin on erittäin pieni.
jos konemusiikkia kuuntelevista deejiitä on nykyään 5%, tarkottaa se enemmän tai vähemmän sitä että vinyylisoitin löytyy myös ~5% kuuntelijoista.

luulen kuitenkin että aika monet deejiit tulevat pitäytymään vinyylissä kiinni hamaan loppuun asti, sillä aika usealle vinyyli on juuri se keskeinen juttu deejiinä olemisessa. tiedän monia deejiitä ketkä eivät edes soita kuin vinyyliä, ja ketkä enemmänkin keskittyvät soittamaan vinyyliä kun itse musiikkia. eli edes hyvä biisi ei kelpaa cd:ltä.

tässä nyt hieman plussia ja miinuksia, vasta muutama viikko sitten kelailin tätä samaa ta:ssa

+ digitaalisuus tavoittaa enemmän kuulijoita, ennen jos et omistanut vinyylisoittimia ja halusit biisit välttämättä -> p2p. nykyään kaikki ne ketkä haluavat tukea artisteja ja levy-yhtiöitä, voivat sen tehdä, ja varmasti myös melko suuri osa p2p käyttäjistä silti ostaa aina silloin tällöin jotain laillisesti.

+ miikan jo mainitsema julkaisu aikataulu. nykyään kun kuulet jonkun suuren deejiin soittavan uuden biisin voit ostaa sen heti tai jo muutaman viikon päästä, kun ennen saattoi joutua odottelemaan puolisen vuotta tai jopa vuoden julkaisua.

+ digitaalikaupat. mikäpä on mukavampaa kun selailla digitaalikauppojen katalogeja vaikka yömyöhään etsien niitä helmiä, ja vielä jopa saada se biisin samantien ostettua sieltä. ilman että tarvii odotella viikko että posti tuo paskaksi potkitun paketin ahdettuna puolet pienempään postilaatikkoon.

- suuri ja kasvava katalogi, digitaalibisnes on aiheuttanut sen että tarjonta on moninkertaistunut ja paskaa on sitä mukaan entistäkin enemmän, ja ne helmet on vaikea löytää...

+ ...tämä taas tekee deejiin roolin entistäkin tärkeämmäksi. deejiin tarkoitushan on olla se joka käy läpi hillittömän määrän tavaraa ja poimii sieltä sitten sen hyvän (tai omasta mielestään hyvän) kaman. näin saadaan pienillekin deejiille enemmän funktiota kuin vain kopioida arminin playlistit suoraan.

- vinyylikulttuuri kuolee digitaalikulttuurin yleistyessä.

- ei riskejä julkaisuissa, on yhä helpompi julkaista keskinkertaista kamaa. nykyään jos jotain julkaistaan vinyylillä tietää että se on melko varmasti laatua. se että onko hyvä että tarjotaa on paljon vai että tarjontaa on erittäin vähän on varmasti asia mikä jakaa ihmiset kahtia.
keskinkertaisten lafkojen ja julkaisujen määrä on melko suuri, ja valitettavasti tämä antaa huonon nimen koko digitaalibisnekselle, moni on varmasti unohtanut että samalla tavalla sitä paskaa painettiin vinyylille. on kuitenkin sääli että lafkat jotka suhtautuvat digitaalijulkaisuihin samalla asenteella kun vinyyli, käyttäen samat määrät rahaa niiden promoamiseen, joutuvat kärsimään näistä muutamasta paska lafkasta.

- kun levy-yhtiöiden määrä moninkertaistuu laadun säilymättä, myös jokainen vähänkään musiikkia tehdä osaava artisti sainataan, ja kohta puolin jokainen on sainattu muusikko, eikä tämäkään ala välttämättä palkitse enää niin paljon kun naapurin pentilläkin on muutama julkaisu.

- suomen laki? joku voisi vahvistaa tänkin asian tarkkaan, mutta käsittääkseni se sanoo niin että digitaalisesti ostettuja biisejä ei saa soittaa keikoilla.

no joo toivon tosiaan että beatport ottaa tuon suodattamisen tosissaan rankalla standardilla, ja ei pelkästään esikuuntele biisejä, vaan myös asettaa tarkat määrät kuinka paljon yhtä julkaisua pitää myydä että lafka säilyy listoilla. esim kaikki vähemmän kuin 100kpl myyvät poistettaisiin.
ja toivon että myös muut digitaalikaupat ottavat mallia tuosta.
remotion

Posts: 5,283

#20 • • remotion nostatus guru

xybo, 26.4.2006 12:12:
Lisäksi voisin vielä mainita "digital only" labeleiden ongelmana tulee olemaan julkasuiden laatu. Kukaan ei halua seurata labeleita joiden taso on "mikseri.net" tasoa :/ Jotenkin virallinen cd/vinyyli julkasu vaatii jo hieman enemmän kynnystä kuin mp3:sen uppiminen nettiin. Vaikkakin toki varmasti loistomatskua tulee digitaalisenakin (vaatii vaan tuplasti aikaa löytää ne sieltä :/)



sepäse, ite nyt en nyylejä harrasta mutta ehdassa cd:ssäki on se oikee fiilis, mitä ei koskaan mp3:sta kootussa levyssä tule olee.
ja laatuongelmat on varmasti todellisia. harmivaan että ehtaa trankea ei tuu ollenkaan cd:llä ulos. :S en oo silti yhtään mp3:sta ostanut vielä.