V-mäisimmät poket ja pokehässäkät?

184 posts, 10 pages, 59,942 views

mekaanikko

Posts: 1,176

#61 • • mekaanikko don selecta
Ottaen huomioon pokejen työn luonteen, on aika absurdia että he toimivat riskidiilillä, eli että palkka on suoraan sidottu paikalle tulevien ihmisten määrään. Ovipalveluyrittäjällähän on loppujen lopuksi aika vähän mahdollisuuksia etukäteen arvioida saati vaikuttaa siihen tuleeko bileisiin 300 vai 500 ihmistä, ja päätös siitä, montako jannua jonain iltana otetaan töihin pitäisi kuitenkin tehdä etukäteen. Varmasti myös kesken iltaa joskus soitetaan lisävahvistuksia paikalle tai lähetetään hiljaisena iltana joku kotiin, mutta on absurdia, että yrittäjä - ja myös hänen työntekijänsä - joutuvat kantamaan taloudellista riskiä kun heillä on kovin vähän mahdollisuuksia vaikuttaa itse asiaan oman toimintansa kautta. Entuudestaan tilannetta hankaloittaa se, että kesällä kun järjestyshäiriöitä ainakin poliisin tilastojen mukaan tapahtuu eniten (tiedä sitten koskeeko tämä myös ravintoloita via keskittyykö rikollisuus nimenomaan kesällä vahvemmin julkisille paikoille), mahdollisuudet kerätä palkkiota ovat pienemmät koska ihmisillä ei välttämättä ole narikkaan mitään jätettävää.

Olen siis sitä mieltä, että ravintoloitsijalta/bilejärkkäriltä hyvä tapa toimia olisi nimenomaan arvioida itse tarvittavien järjestysmiesten määrä (tietenkin yhteistyössä ammattilaisen eli ovipalveluyrittäjän kanssa) ja maksaa näille tietty liksa etukäteen sovittuna könttänä, riippumatta siitä tuleeko bielisiin sitten jengiä vai ei. Tämän rahan voi sitten periä oman valintansa mukaan pääsylipun tai juomien hinnoissa. Tällainen ratkaisu olisi todellisuudessa kaikkien osapuolten kannalta loppujen lopuksi parempi. Valitettavasti pinttyneistä tavoista on vaikea päästä eroon, enkä usko, että tällaista muutosta tullaan peruspaikoissa pitkään aikaan näkemään. Vähän enemmän upscale-mestoissa kuten klassisen musiikin konserteissa, hyvissä ruokaravintoloissa jne. tällainen on ymmärtääkseni melko yleinen käytäntö (tai sitten poket ovat tosiaan jopa vakituisesti duunissa samalla työnantajalla), joten mitenkään mahdoton se ei taida olla.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

tweety

Posts: 138

#62 • • tweety tsirptsirp
äh ihan turhaa...poket on ihania *tirsk* (meiän pojat ainaski)kaikki on ihan vaa omasta asenteesta kiinni.piste

--
Räyh,sanoi koira kun kissan näki

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#63 • • Aziz Combat Fighter

kilobitti, 13.10.2005 10:02:
Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi narikkamaksua ei voi sisällyttää esim. sisäänpääsymaksuun. Se että poket ovat usein eri firmoissa duunissa on aika huono tekosyy. Lipunmyynnissä olisi suht helppo kirjata ylös kuinka monta ihmistä on tullut sisään, ja maksaa illan päätteeksi se 2/maksanut asiakas pokeille. Se helpottais asiakkaan elämää paljon ja vähentäisi härdelliä eteisessä. Jos flyerissa vielä lukisi esim. että lipun hinta sis. narikan, ni se 2 korkeampi hintakaan ei tuntuisi missään.



Muun muassa nimensä listalle saaneet, vapaalipulla tulevat, ennakkolipulla tulevat, tutut, sun muut jotka eivät sitä lippua maksa jättävät silti takkinsa narikkaan (kaksi euroa, kiitos) ja nauttivat siitä turvallisuudesta mitä poket sinne tuovat.
shaderna

Posts: 157

#64 • • shaderna
Vaik meijän kaveriporukal onki porttikielto puoliin kaupungin mestoihin, kyl suurimmaks osaks poket mun mielest tekee vaa duuniinsa ja on ihan kilttei. Mut ainaki sedulois on suurimmal osal pokeist noussu kusi pahasti hattuun...

--
just tryin` not to give a fuck

tomii

Posts: 3,594

#65 • • tomii kallion herttua
Täytyy kyllä myöntää, että eipä suoranaisen v-mäisiä pokeja ole onneksi tullut vastaan, tai ainakaan en muista moisia. *vink*
Yleensäottaen v-mäisimmät tapaukset ovat olleet sellaisia, että olen unohtanut paperit kotiin ja poke ei ole päästänyt sisään, vaikka aivan salettiin huomaa, että en nyt enää ole ollut alaikäinen vuosiin. Mutta oma mokahan toi on, jos paperit jää kotiin. *hymy*
Ja kuten jo sanottua: kun käyttäytyy itse hyvin, niin käyttäytyy poketkin sua kohtaan hyvin.

--
reivaan kunnes kuolen

z

Posts: 1,146

#66 • • z
Ainakin alalla työskennellyt tuttuni kertoi itsensä ja aika monen muunkin työskennelleen tuolloin ns. pimeinä portsareina paikoissa, joissa tarvittiin paljon lihasta ovella. Ainoa tulonlähde oli silloin ne (ainakin osin pimeät) narikkamaksut. Hommassa tienasi kuulemma ihan kohtuullisesti, kun samaan aikaan nosti täydet työttömyyskorvaukset. Ovelta löytyi siis pari virallista portsaria ja sitten nämä 'kaverit' auttelemassa.

Narikkamaksujen sisällyttämisestä pääsymaksuun: Kaunis idea, mutta ei toimi kovin hyvin käytännössä. Liian moni asiakas katsoo vain sitä pääsylipun hintaa ja parin euron korotus karsii usein porukkaa (eli monen mielestä esim. 5+2 < 7). Tätähän on kyllä yritetty kokeilla, käsittääkseni esim Turun Klubilla.
Dementation

Posts: 2,892

#67 • • Edited Dementation wednesday?

JussiS, 13.10.2005 03:03:
La Tourin poket (ja Haban poket), sekä turussa Klubin poket on kans loistavia, tosin tipattua tulee aivan turhan harvoin :(



Noille Turun Klubin portsareille pitää antaa pisteitä. Ne on parhaat poket joihin oon koskaan törmännyt.
Myös glorian poket ovat aina olleet asiallisia ja mukavia. Molempien paikkojen pokeja on tullut tipattua..

Ja mitä itse aiheeseen tulee, niin enpä oo koskaan jäänyt ravintolan ulkopuolelle tai lentänyt ulos illan aikana, joten mitäpä sitä valittamaan?

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

rainy

Posts: 208

#68 • • rainy
Itse täytyy kyllä kanssa kehua noita klubin portsareita Turussa. Ollu kyllä todella mukavaa toisinaan siinä heittää jotain läppää eikä ne ota pahakseen moista typerää kännikäyttäytymistä, ja toivottelevat vielä mukavaa iltaa ja hyviä illanjatkoja. Myös Sokerin ovella olen pariin otteeseen mukaviin portsareihin törmännyt Turussa. *hymy*
aleksisi

Posts: 282

#69 • • aleksisi
tää nyt ei varsinaisesti liity pokeihin, tai ehkä vähän, mutta premiin ja keskisormeen kuiteski. Oltiin kaverin kanssa noin vuonna 2000 jonain keskiviikkoiltana, kävin kysymäs dj:ltä mitä levykauppaa käytät ku ei pakista löytyny oikeestaan muuta ku poltettuja levyjä. vastaukseks tuli suurinpiirtein "painu vittuun tai mä kutsun poket" ja keskarii..mut ei tää kyl nytten enään ihmetytä ku ei taida kenelläkään olla ainaskaan tän topicin perusteella positiivista palautetta ko. paikan toiminnasta..

--
siellä missä jatkot..

sensei

Posts: 125

#70 • • sensei Käyttäjä

miikkah, 13.10.2005 15:17:
Ainakin alalla työskennellyt tuttuni kertoi itsensä ja aika monen muunkin työskennelleen tuolloin ns. pimeinä portsareina paikoissa, joissa tarvittiin paljon lihasta ovella. Ainoa tulonlähde oli silloin ne (ainakin osin pimeät) narikkamaksut. Hommassa tienasi kuulemma ihan kohtuullisesti, kun samaan aikaan nosti täydet työttömyyskorvaukset. Ovelta löytyi siis pari virallista portsaria ja sitten nämä 'kaverit' auttelemassa.



Entisen portsarin kertomaa: Portsarin hommat tehtiin 90-luvun lopulle asti varsin usein pimeänä. Verottaja alkoi kuitenkin kiinnostua touhusta kun poket nosti työttömyyskorvauksia ja ajoivat samaan aikaan uusilla isoilla bemareilla tai mersuilla. Ennen poket sai kaikki narikkamaksut + X% pääsymaksuista.
Elias

Posts: 434

#71 • • Elias Elias
Eipä ole pokeista ollut suurempaa valitettavaa, työtähän ne vaan tekee. Yksi tapaus kummiskin tulee mieleen vuosi sitten pidetystä [reiv:] tapahtumasta väiskissä... kaverini oli ensimmäistä kertaa bilettämässä, jonka poket heittivät ulos sanomatta sen kummempaa koska näytti örveltäjältä. Väiskin huonosta ilmastoinnista johtuen kaverini vain halusi käydä ulkona haukkaamassa happea vain mutta sensijaan lensi ulos, asiaan meillä ei ollut mitään sanottavaa koska poket ei suostuneet kuuntelemaan. Poket kyllä vaikuttikin aika ylimielisiltä kun saavuttiin väiskiin. Eipä nyt kummempaa ole sattunut, ihan hyvää palvelua on yleensä saanut ja tippiä siitä yleensä olenkin antanut.

Piis.

--
Because &quot;moo&quot; just doesn&#039;t sound right&quot;

malishousu

Posts: 182

#72 • • malishousu Dr. Philth

kilobitti, 13.10.2005 10:56:
---
mayah, 13.10.2005 10:18:
Huono tekosyy? Suht helppoa? :D
---


Järjestelykysymys. Esim. jos nimi on listassa, tyypin tarvitsee maksaa vaan 2.


---
Montako kertaa olet istunut ravintolan lipunmyynnissä, kun ovista ja ikkunoista puskee vaikkapa 1800 ihmistä sisälle?
---


Olen ollut muutamaan otteeseen paimentamassa ihmisiä myös lipunmyynnissä, pienempiä bileitä tosin. Ja mikäli olisin joskus tullut ikkunasta sisään, veikkaan että narikka/lippu olisi joka tapauksessa jäänyt ostamatta...


---
Vippejä, nimilistalaisia, henkilökuntaa, ravintolapäällikön tuttuja, portsarin tuttuja, lipunmyyjän siskon paras kaveri, känni-ääliöitä, urpoja, väkivaltaisia hulluja, niitä jotka kuvittelevat vain kävelevänsä sisään...
---


Edelleen, jos ovella oleva poke sanoo että tämä kaveri pääsee ilmaiseksi, tyyppiä ei kirjata -> ei maksua-> onko vaikeeta? Vai onko käytäntö yleensä se, että väkivaltaiset hullut pääsee suoraan sisälle?


---
kyllä ihmiset mielummin maksaa vitosen lipusta ja kaks euroa narikasta, kuin 7 euroa lipusta, jos nyt siis puhutaan ihan tavallisesta ravintola-illasta. Perustuu ihan mielikuvaan siitä, ettei se nyt niin paljoa maksa kun maksaa pienissä osissa..
---


Mun mielestä toi kikkailu on lähinnä huiputusta josta jää paska maku suuhun; jos sisäänpääsyyn oikeuttava lippu maksaa 5, on minulla mun mielestä oikeus päästä sisään siihen hintaan. Se että käytäntö on tällä hetkellä toinen, ei ole syy eikä mikään. Miksi ravintoloita pidetään jonakin muuttumattomuuden mekkana, jossa kaikki käytännöt on kiveen kirjoitettuja? Sama ilmiö näkyi tuolla "tupakointikielto"-thredissä; vasta-argumenttina muutokselle kuulee lähinnä paniikinomaista selitystä asiakkaista joita pitää palvella, myötäillä ja pussata tai KAIKKI KUOLEE.



Mutta mikä ihme siinä on niin vastenmielistä ja kamalaa ja sietämätöntä, et maksaa pääsylipun ja narikan erikseen? En käsitä.

--
___ (“(*-*)/”) ___
-----
worship
-----

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#73 • • Aziz Combat Fighter

Dzmal, 13.10.2005 17:36:
Mutta mikä ihme siinä on niin vastenmielistä ja kamalaa ja sietämätöntä, et maksaa pääsylipun ja narikan erikseen? En käsitä.



Niin, ja todettakoon tähän vielä sellainen pointti, että sen henkilön kuntoa arvioi sisääntullessa kaksi pokea, jos sekä ovella että lipunmyynnissä asioidaan portsarin kanssa. Ovella ihan pelikuntoselta vaikuttava kaveri saattaa ilmaista olevansa ulosheittokunnossa räveltäessään narikalla.. Ja sit ei tuu mitään välistävetämis-riitoja, kun molemmat osapuolet hoitaa itse omat hommansa - narikka ja lipunmyynti. Plus et tietty on varmaan selvää et pokejen tipit jäis veke jos se narikka velotettas jo lipunmyynnissä.
Avatar
#74 • • Annakins Guest

Dzmal, 13.10.2005 17:36:
---
kilobitti, 13.10.2005 10:56:
---
mayah, 13.10.2005 10:18:
Huono tekosyy? Suht helppoa? :D
---


Järjestelykysymys. Esim. jos nimi on listassa, tyypin tarvitsee maksaa vaan 2.


---
Montako kertaa olet istunut ravintolan lipunmyynnissä, kun ovista ja ikkunoista puskee vaikkapa 1800 ihmistä sisälle?
---


Olen ollut muutamaan otteeseen paimentamassa ihmisiä myös lipunmyynnissä, pienempiä bileitä tosin. Ja mikäli olisin joskus tullut ikkunasta sisään, veikkaan että narikka/lippu olisi joka tapauksessa jäänyt ostamatta...


---
Vippejä, nimilistalaisia, henkilökuntaa, ravintolapäällikön tuttuja, portsarin tuttuja, lipunmyyjän siskon paras kaveri, känni-ääliöitä, urpoja, väkivaltaisia hulluja, niitä jotka kuvittelevat vain kävelevänsä sisään...
---


Edelleen, jos ovella oleva poke sanoo että tämä kaveri pääsee ilmaiseksi, tyyppiä ei kirjata -> ei maksua-> onko vaikeeta? Vai onko käytäntö yleensä se, että väkivaltaiset hullut pääsee suoraan sisälle?


---
kyllä ihmiset mielummin maksaa vitosen lipusta ja kaks euroa narikasta, kuin 7 euroa lipusta, jos nyt siis puhutaan ihan tavallisesta ravintola-illasta. Perustuu ihan mielikuvaan siitä, ettei se nyt niin paljoa maksa kun maksaa pienissä osissa..
---


Mun mielestä toi kikkailu on lähinnä huiputusta josta jää paska maku suuhun; jos sisäänpääsyyn oikeuttava lippu maksaa 5, on minulla mun mielestä oikeus päästä sisään siihen hintaan. Se että käytäntö on tällä hetkellä toinen, ei ole syy eikä mikään. Miksi ravintoloita pidetään jonakin muuttumattomuuden mekkana, jossa kaikki käytännöt on kiveen kirjoitettuja? Sama ilmiö näkyi tuolla "tupakointikielto"-thredissä; vasta-argumenttina muutokselle kuulee lähinnä paniikinomaista selitystä asiakkaista joita pitää palvella, myötäillä ja pussata tai KAIKKI KUOLEE.

---


Mutta mikä ihme siinä on niin vastenmielistä ja kamalaa ja sietämätöntä, et maksaa pääsylipun ja narikan erikseen? En käsitä.



Ei kyse ole siitä, että se olisi vastenmielistä tai kamalaa, vaan siitä, että ainakin omasta mielestäni on älytöntä, että ensin maksaa sisään 5 ja sit narikkaan 2, tulee sellanen fiilis että kiskotaan. Mun mielestä sisäänpääsymaksu voisi saman tien kattaa myös narikkamaksun, erityisesti paikoissa joissa on pakollinen narikkamaksu vaikka ei takkia tms. sinne jättäisikään.
Avatar
#75 • • Annakins Guest

Ana-5000, 13.10.2005 17:52:
---
Dzmal, 13.10.2005 17:36:
Mutta mikä ihme siinä on niin vastenmielistä ja kamalaa ja sietämätöntä, et maksaa pääsylipun ja narikan erikseen? En käsitä.

---


Niin, ja todettakoon tähän vielä sellainen pointti, että sen henkilön kuntoa arvioi sisääntullessa kaksi pokea, jos sekä ovella että lipunmyynnissä asioidaan portsarin kanssa. Ovella ihan pelikuntoselta vaikuttava kaveri saattaa ilmaista olevansa ulosheittokunnossa räveltäessään narikalla.. Ja sit ei tuu mitään välistävetämis-riitoja, kun molemmat osapuolet hoitaa itse omat hommansa - narikka ja lipunmyynti. Plus et tietty on varmaan selvää et pokejen tipit jäis veke jos se narikka velotettas jo lipunmyynnissä.



Eihän sitä tippiä tartte antaa maksaessa. Jos mä annan tippiä pokelle, niin yleensä siinä vaiheessa kun oon lähdössä baarista. Vaikka sä maksaisit sen narikan siihen kassalle, niin takin tms. sä annat kuitenkin sille pokelle (paitsi tietty jos ei jätä narikkaan mitään).
malishousu

Posts: 182

#76 • • malishousu Dr. Philth

Annakins, 13.10.2005 17:55:
Ei kyse ole siitä, että se olisi vastenmielistä tai kamalaa, vaan siitä, että ainakin omasta mielestäni on älytöntä, että ensin maksaa sisään 5 ja sit narikkaan 2, tulee sellanen fiilis että kiskotaan. Mun mielestä sisäänpääsymaksu voisi saman tien kattaa myös narikkamaksun, erityisesti paikoissa joissa on pakollinen narikkamaksu vaikka ei takkia tms. sinne jättäisikään.



No jaa. Mä en vaan nää et mikä siinä on älytöntä, kun (esimerkiksi) sen 7 maksaa jokatapauksessa oli se sitten 7 tai 5+2. Ei se nyt varmaan oo niin uskomaton vaiva suorittaa kaks maksua kun baaritiskilläkin jaksaa ravata kerta toisensa jälkeen.

JA PAINOTETAAN JÄLLEEN, että se narikkamaksu ei ole vaan sen takin säilyttämisestä, vaan myös järjestyksen ylläpitämisest yms, mikä varmistaa sitä, että myös sun ravintolailtasi sujuisi turvallisesti ja häiriöttä.

--
___ (“(*-*)/”) ___
-----
worship
-----

malishousu

Posts: 182

#77 • • Edited malishousu Dr. Philth

mayah, 13.10.2005 18:13:
---
Dzmal, 13.10.2005 18:06:
Ei se nyt varmaan oo niin uskomaton vaiva suorittaa kaks maksua kun baaritiskilläkin jaksaa ravata kerta toisensa jälkeen.

---


Joo mä en kans tajua. Miksi on niin vaikeaa ottaa sitä kakkosen kolikkoa käteen jo valmiiksi vaikka siinä kävellessään lipputiskiltä narikalle tai samalla kun sivummalla ottaa takkia pois. Kyllä pienistä asioista "vaivaa" näköjään syntyy. Jos narikan maksamisen kokee vaivaksi, niin millä hemmetillä ihminen jaksaa raahautua kauppaan ostamaan pohjiksi juotavaa, käydä suihkussa, valita vaatteet ja pukeutua, värkätä hiuksia (+tyttönä meikata), avata pullonkorkin ja hörpätä (joka vaivana vastaa mielestäni aika tarkkaan käden ojentamista narikassa ja kolikon tipauttamista toisen käteen), siirtyä ravintolan läheisyyteen ja jonottaa sisälle? Jos luokittelee kaiken tämän "valmistautumiseksi" sille, että seisoo baaritiskin ääressä, niin ei se kolikon ojentaminen niin TAVATTOMAN valtava toimenpide kaiken muun joukossa ole.



Word.
Eikä se 2 voi rahallisestikkaan olla niin tuskainen menetys, kun juomapuoleen kuitenkin kuluttaa sen moninkertaisena. Ja jos taas on vesilinjalla, niin ei pari euroa varmaan paljoa paina kun ei viinaan kulu rahaa ollenkaan.

Ei mua itseänikään aina haluta maksaa narikkaa jos on menossa vain käymään yhdellä kaverin kanssa, mutta sillon valitsen tietosesti sellaisen kuppilan tai kippolan jossa ei narikkaa ole. Tällöin myös tosin tiedostan, ettei mahdollisesssa häiriötapauksessa ole pokea tukena, vaan pitää selviytyä ainakin aluksi omalla tilannekyvyllä, mutta valitsemalla vähän siistimmän paikan esim. jonkin kahvilan missä rähisijöitä ei todennäköisesti ole, ei sekään liiempää ahdistusta aiheuta.

Pitemmän kaavan mukaan iltaa istumaan sitten meenkin mielummin pokelliseen paikkaan, niin voi olla huolettomammin.

Edit:selkeytystä

--
___ (“(*-*)/”) ___
-----
worship
-----

Gilgamint.com

Posts: 2,258

#78 • • Gilgamint.com Making questions

Ana-5000, 13.10.2005 11:49:
---
kilobitti, 13.10.2005 10:02:
Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi narikkamaksua ei voi sisällyttää esim. sisäänpääsymaksuun. Se että poket ovat usein eri firmoissa duunissa on aika huono tekosyy. Lipunmyynnissä olisi suht helppo kirjata ylös kuinka monta ihmistä on tullut sisään, ja maksaa illan päätteeksi se 2/maksanut asiakas pokeille. Se helpottais asiakkaan elämää paljon ja vähentäisi härdelliä eteisessä. Jos flyerissa vielä lukisi esim. että lipun hinta sis. narikan, ni se 2 korkeampi hintakaan ei tuntuisi missään.

---


Muun muassa nimensä listalle saaneet, vapaalipulla tulevat, ennakkolipulla tulevat, tutut, sun muut jotka eivät sitä lippua maksa jättävät silti takkinsa narikkaan (kaksi euroa, kiitos) ja nauttivat siitä turvallisuudesta mitä poket sinne tuovat.



joo kyl siis sen jälkeen kun o puukolla bileissä uhattu ni on pokearvostus noussu kyllä kuin kusipäähän... eli pakollisia ne on!
Freja

Posts: 8,774

#79 • • Freja Sihteeri

HulaPaula, 13.10.2005 11:11:
Vittu oot tyhmä..



*justjoo*

No kai nyt jotain perustelujakin keksit? *eikä*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Avatar
#80 • • ALIEN Guest
Jos nyt vähän ylimääräistä löytyy niin miks ei? Rahaa se vain on ihmiset. Jos olet persaukinen opiskelija ja pitää säästää rahaa nuudeleihin niin älä sit maksa. Vittuako siitä mitään huonoa omaatuntoa tarvitse saada. Ite heitän joskus kympin tai sit jätän antamatta jos ei vaan yksinkertaisesti löydy. Ei sitä viihteellä suoraan sanoen jaksa kelaa et, "hei muista se kolikko tai kaks sille pokelle" *känni*