V-mäisimmät poket ja pokehässäkät?

184 posts, 10 pages, 59,946 views

Quu

Posts: 334

#41 • • Quu Mole RAM!
Yleisenä nyrkkisääntönä mä olen pitänyt sitä, että mitä parempi paikka, niin sitä paremmat poket.

Esim Kermassa ja Rosegardenissa olen ilomielin antanut tippiä ja jättänyt vaihtorahoja ottamatta ihan vaan siitä syystä, että mulle hymyillään ja mä tunnen oloni tervetulleeksi ja turvalliseksi.
Kalle

Posts: 479

#42 • • Kalle Kiusankappale

JussiS, 13.10.2005 02:56:
---
Kalle, 13.10.2005 02:44:
Oma lukunsa on tietenkin tämä "eteispalvelumaksu", jota peritään vaikka sille maksulle ei minkäännäköistä vastiketta saada. Esimerkkinä vaikka kun t-paita-kelien aikaan peritään jengiltä narikassa maksua vaikka narikkaan ei todellisuudessa jätetä mitään. Se millaisen työsopimuksen portsarit ovat itselleen menneet tekemään ei luonnollisesti ole mikään selitys/oikeutus sille että peritään piilopääsymaksua.

---

No ei.

Euron - kahden hinnalla poket vastaa sun turvallisuudestas ravintolassa koko illan. Isossa osassa mestoja niitten diilit on vaan neuvoteltu niin, että ne saa narikkamaksut (tai että järjestyksenvalvontafirma saa narikkamaksut, ja äijät saa tuntiliksan). Ei siis voi sanoa että pokejen ainoo "homma" on hoitaa narikkaa.



Leipoisivat siinä tapauksessa sen hinnan sitten ihan pääsymaksuun, eikä niin että pääsymaksu peritään kahdessa erässä kahdella eri nimikkeellä.
Kalle

Posts: 479

#43 • • Kalle Kiusankappale

Quu, 13.10.2005 02:58:
Yleisenä nyrkkisääntönä mä olen pitänyt sitä, että mitä parempi paikka, niin sitä paremmat poket.

Esim Kermassa ja Rosegardenissa olen ilomielin antanut tippiä ja jättänyt vaihtorahoja ottamatta ihan vaan siitä syystä, että mulle hymyillään ja mä tunnen oloni tervetulleeksi ja turvalliseksi.



Tottis. Unohtukin aikaisemmin sanoa, että Kerman/Rose Gardenin portsarit on kanssa loistavia tapauksia *hymy*.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#44 • • Jussi Soro choon!

Quu, 13.10.2005 02:58:
Yleisenä nyrkkisääntönä mä olen pitänyt sitä, että mitä parempi paikka, niin sitä paremmat poket.

Esim Kermassa ja Rosegardenissa olen ilomielin antanut tippiä ja jättänyt vaihtorahoja ottamatta ihan vaan siitä syystä, että mulle hymyillään ja mä tunnen oloni tervetulleeksi ja turvalliseksi.


La Tourin poket (ja Haban poket), sekä turussa Klubin poket on kans loistavia, tosin tipattua tulee aivan turhan harvoin :(
Freja

Posts: 8,774

#45 • • Freja Sihteeri

MR*ENIGMA, 12.10.2005 23:14:
---
Freja, 12.10.2005 22:18:
---
MR*ENIGMA, 12.10.2005 12:52:
Kokemuksesta voin sanoa että suurimassa osassa ravintoloita poke saa ainoastaan sen rahan mitä tulee ovelta. Ei siis tunti / pohjapalkkaa.

---


Hui, empä ole ikinä tuommoiseen törmännytkään. Onko ne nyt sitten muka "oikeita" ja hyviä ja itseään kunnioittavia portsareita jos ei lähde edes oikealla palkalla töihin? Kuka siellä ovella huvikseen haluis jöpöttää jos ei ole edes takeita palkasta? *ding* Tuskin niillä on ees koulutusta järjestyksenvalvojaksi.

(Kaikki poket mitä tiedän ja tunnen, saavat kyllä oikeastikin palkkaa, eikä vain niitä narikka-/tippimaksuja.)

Ehkä silti toi "suurimmassa osassa" on hiukan ontuva käsite. Pikemminkin "kokemuksesta voin sanoa että muutamassa ravintolassa pokemon saa ainoastaan sen rahan mitä tulee ovelta jne" kuulostaisi realistisemmalta. *joo*

---


Voin kyl sanoo suurimmassa osassa ja tiedän kyl mitä se on kun oon ollu ite pokena ja tunnen suurimmamman osan hesan pokeista.



Mäkin tunnen ison osan ja ne saa sen tuntipalkankin. Onko sulla järjestyksenvalvojakortti? Eli oletko suorittanut sen koulutuksen? Ja onko sinusta kiva olla ovella ilman että tiedät saatko siltä illalta rahaa vai et?

..Ja mun suosikkipoke löytyy Hertaksesta *nauru* *sydän*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

innae

Posts: 1,377

#46 • • innae PaskaJätkä

Freja, 13.10.2005 04:07:

..Ja mun suosikkipoke löytyy Hertaksesta *nauru* *sydän*



Asiasta kivekseen, olisko Late ;)?

--
PaskaJätkä

innae

Posts: 1,377

#47 • • innae PaskaJätkä
Ja ihan aiheeseen.
Mitään sen ihmeellisempiä hässäköitä ei ole pokejen kanssa ollut.
Ainoat huonot poket ovat olleet usean mainitsemassa Premissä. Yksi taliaivo ei meinannut uskoa ajokorttiani omakseni, vaikka olin melkein oven eteen autoni jättänyt. On niitä huonoja tosin muuallakin, en kiellä en.
Annis <3 turvaosaston pojat :D

--
PaskaJätkä

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#48 • • Aziz Combat Fighter

Kalle, 13.10.2005 02:58:
Leipoisivat siinä tapauksessa sen hinnan sitten ihan pääsymaksuun, eikä niin että pääsymaksu peritään kahdessa erässä kahdella eri nimikkeellä.



Miks? Kyl kaikki aikuiset ihmiset jotka helsingissä menee ravintolaan tiedostaa sen, että melkeen kaikkialla on narikka- tai eteispalvelumaksu. Suurimpaan osaan paikkaa ei sitten vastaavasti ole sisäänpääsymaksua ollenkaan.

Ja kuten on jo aikaisemmin mainittu, se narikkatulo on ainoo tulo, mitä poket saa. Sen takia se velotetaan myös kesäsin, vaikka narikkaan jäiski vaan muutamia laukkuja. Eihän tota duunia vois muuten tehä ku talvella.
Kalle

Posts: 479

#49 • • Kalle Kiusankappale

Ana-5000, 13.10.2005 06:27:
---
Kalle, 13.10.2005 02:58:
Leipoisivat siinä tapauksessa sen hinnan sitten ihan pääsymaksuun, eikä niin että pääsymaksu peritään kahdessa erässä kahdella eri nimikkeellä.

---


Miks? Kyl kaikki aikuiset ihmiset jotka helsingissä menee ravintolaan tiedostaa sen, että melkeen kaikkialla on narikka- tai eteispalvelumaksu. Suurimpaan osaan paikkaa ei sitten vastaavasti ole sisäänpääsymaksua ollenkaan.

Ja kuten on jo aikaisemmin mainittu, se narikkatulo on ainoo tulo, mitä poket saa. Sen takia se velotetaan myös kesäsin, vaikka narikkaan jäiski vaan muutamia laukkuja. Eihän tota duunia vois muuten tehä ku talvella.



Jos tuo että portsarit eivät osaa neuvotella itselleen järkeviä palkkausehtoja olisi kelvollinen syy, niin kohtahan esim. ruokakaupoissakin voisi olla pakollinen tavarasäilytysmaksu koska myymälävartijoiden palkkaus perustuisi kerättyihin säilytyslokeromaksuihin.

Täytyy kyllä antaa tässä aiheessa Feverille tunnustusta, sillä ko. ravintola ilmoittaa selkeästi kotisivuillaan narikan olevan pakollinen maksu, joka tulee aina pääsymaksun päälle: http://www.fever.fi/new/info.php.
La Petite

Posts: 1,160

#50 • • La Petite Killed by selfish game, burned by acid rain...
Oh lord....

On se nyt kumma et ei voida maksaa paria euroa omasta ja muiden turvallisuudesta, mut voidaan surutta käyttää useita kymmeniä euroja päihtymiseen...
Jos se pari euroa heiluttaa illan budjettia niin älyttömästi, niin olisiko sitten fiksumpaa jäädä vaikka himaan vetämään "kalsarikännit"?
Ja vielä kun miettii sitä työtä kokonaisuudessaan: känniläisiä joilla on jokaisella yhtä "hyvät" jutut, itseään tyrkyttäviä eukkoja, oksennuksen siivoamista, sammuneiden ulos raahaamista,
kitinää maksuista, "näytä pala"-läppää jne... "vedä lisää hormooneita"-läppää...
Kyllä niitä pokeja aina niin haukutaan ja kitistään maksuista, mut miten käykään jos tulee oikeasti hätä baarissa (tappelu tms.)? Sinnehän sitä juostaan narikkaan itkemään...
Ja kyllä varmasti jokaisessa ravintolassa, mitä pyörittää edes vähänkään älyllinen olento, on järjestyksenvalvojalla järkkärikortti.

No joo... taidanpa lopettaa vaahtoamisen... *hihu*

jokainen tyylillään, mä ainakin olen muutaman kerran todistanut myös niitä tapauksia joissa poket on pelastaneet jonkun öyskä-petterin hengen.. Onkohan kaks euroo liikaa siitäkin?

*piis*

--
Rem tene, verba seqventur

jeesboks

Posts: 4,064

#51 • • jeesboks p u p u

JussiS, 13.10.2005 03:03:
turussa Klubin poket on kans loistavia


Tää on kyl niin totta. Klubilla on ihan loistavat poket.

--
sen pienen hetken kaikki on täydellistä... *sydän*

Verano

Posts: 4,649

#52 • • Verano Merituuli

Sir Dominique Trévisan, 12.10.2005 00:11:
Mikäs kuva tuossa oli?



Siinä oli jonkun poken kuva. Että jos alkuperäsenä tarkotuksena oli alkaa haukkua yksittäisiä ihmisiä kuvan kera niin.... bad idea.
Kolera

Posts: 4,256

#53 • • Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää
kaikki ne kerrat kun olen liian humalassa päästettäväksi baariin sisälle *hih*

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

La Petite

Posts: 1,160

#54 • • La Petite Killed by selfish game, burned by acid rain...

mayah, 13.10.2005 08:56:

Pps. Mielestäni 2 oli aika halpa henkivakuutus esimerkiksi viime lauantaina, kun raivohullu ämmä hyökkäsi kimppuuni ja 4 järkkäriä osallistui jollain tavalla ihmisen ulos toimittamiseen ja kiinnipitämiseen kunnes poliisit saapuivat paikalle...



Hui! Juuri tätä mä tarkoitin! Poket ei ole pelkkiä takin säilyttäjiä, vaan todella pitävät järjestystä yllä!!
Toivottavasti sulle Mayah ei käyny mitään, tuollaiset tapaukset on vaan ihan *dissaa*

--
Rem tene, verba seqventur

Kalle

Posts: 479

#55 • • Kalle Kiusankappale

mayah, 13.10.2005 08:56:
Kyse ei siis ole niinkään järkevien palkkausehtojen neuvottelemisesta vaan alan yleisestä käytännöstä.

T: entinen yksityisyrittäjä ja entinen henkilöstöpalvelun työntekijä



Itseasiassa tuo käytäntö oli olemassa jo ennen nykyistä ulkoistusbuumia, muistan jutelleeni aiheesta vuonna 1997 erään silloisen portsarin kanssa, joka puhui juuri tuota että portsarien tulot muodostuvat kokonaisuudessaan narikkamaksuista. Silloin tosin hän oli suoraan ravintolan palkkalistoilla, ilmeisesti siis tuo vanha käytäntö on nykyisenä ulkoistuksen kultakautena siirretty muunnettuna versiona eteenpäin.

Se miksi alunperinkään asiasta kirjoittelin oli koska oman kokemukseni mukaan jengi on erittäin allergista kaikille piilomaksuille. Jos esim. pankit eivät ilmoittaisi pakollisia käsittelymaksujaan hinnastoissaan/toimitusehdoissaan hukkuisivat kuluttajaviranomaiset kanteluiden määrään *vink*. Tässä tapauksessa ei olla samalla tavalla varpaillaan ja huutamassa kuluttaja-asiamiestä/poliisia/lainsäätäjää apuun.

Syntynyt keskustelu on jo aika pitkälti valottanut niitä syitä minkä takia pakollisesta narikkamaksusta, vaikka narikkapalvelua ei rahalle vastineeksi saataisikaan, olla niin näreissään. Vaikuttaa siltä että jengi on valmiimpaa sulattamaan tuollaisia, jos vastineeksi saadaan jotain muuta näkyvää (turvallisempi ravintolailta).

mayah,
Ps. Toki yökerhoissakin löytyy poikkeuksia, esimerkiksi Turun kuuluisa Marilyn, jossa jokainen talon sisällä työskentelevä on talon työntekijä, tosin, se onkin perheyritys.

Pps. Mielestäni 2 oli aika halpa henkivakuutus esimerkiksi viime lauantaina, kun raivohullu ämmä hyökkäsi kimppuuni ja 4 järkkäriä osallistui jollain tavalla ihmisen ulos toimittamiseen ja kiinnipitämiseen kunnes poliisit saapuivat paikalle...



Totta. Portsarien tuleekin saada palkkaa työstään, ei sitä kukaan kai ole kiistänytkään.

Itse en ole ainakaan kohtuuttomiin narikkamaksuihin Suomessa törmännyt, ulkomailla on eräässä konemusatapahtumassa peritty n. viiden euron suuruista narikkaa, joka ainaskin normaaliin 1-2 euroon tottuneelle tuntuu kovalta - tällöin narikan hinta oli kylläkin mainittu flyereissä.
kilobitti

Posts: 2,419

#56 • • Edited kilobitti 1-2-3 techno
Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi narikkamaksua ei voi sisällyttää esim. sisäänpääsymaksuun. Se että poket ovat usein eri firmoissa duunissa on aika huono tekosyy. Lipunmyynnissä olisi suht helppo kirjata ylös kuinka monta ihmistä on tullut sisään, ja maksaa illan päätteeksi se 2/maksanut asiakas pokeille. Se helpottais asiakkaan elämää paljon ja vähentäisi härdelliä eteisessä. Jos flyerissa vielä lukisi esim. että lipun hinta sis. narikan, ni se 2 korkeampi hintakaan ei tuntuisi missään.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Avatar
#57 • • Annakins Guest

mayah, 13.10.2005 10:18:
---
kilobitti, 13.10.2005 10:02:
Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi narikkamaksua ei voi sisällyttää esim. sisäänpääsymaksuun. Se että poket ovat usein eri firmoissa duunissa on aika huono tekosyy. Lipunmyynnissä olisi suht helppo kirjata ylös kuinka monta ihmistä on tullut sisään, ja maksaa illan päätteeksi se 2/maksanut asiakas pokeille. Se helpottais asiakkaan elämää paljon ja vähentäisi härdelliä eteisessä. Jos flyerissa vielä lukisi esim. että lipun hinta sis. narikan, ni se 2 korkeampi hintakaan ei tuntuisi missään.

---
Ja niin valitettavaa kuin se musta onkin, niin kyllä ihmiset mielummin maksaa vitosen lipusta ja kaks euroa narikasta, kuin 7 euroa lipusta, jos nyt siis puhutaan ihan tavallisesta ravintola-illasta. Perustuu ihan mielikuvaan siitä, ettei se nyt niin paljoa maksa kun maksaa pienissä osissa..



Mä kyl maksaisin mieluummin sen 7 sisään. Ku maksaa narikan erikseen ni tulee sellain fiilis et mistäs sit maksetaan.. :D
kilobitti

Posts: 2,419

#58 • • Edited kilobitti 1-2-3 techno

mayah, 13.10.2005 10:18:
Huono tekosyy? Suht helppoa? :D



Järjestelykysymys. Esim. jos nimi on listassa, tyypin tarvitsee maksaa vaan 2.

Montako kertaa olet istunut ravintolan lipunmyynnissä, kun ovista ja ikkunoista puskee vaikkapa 1800 ihmistä sisälle?



Olen ollut muutamaan otteeseen paimentamassa ihmisiä myös lipunmyynnissä, pienempiä bileitä tosin. Ja mikäli olisin joskus tullut ikkunasta sisään, veikkaan että narikka/lippu olisi joka tapauksessa jäänyt ostamatta...

Vippejä, nimilistalaisia, henkilökuntaa, ravintolapäällikön tuttuja, portsarin tuttuja, lipunmyyjän siskon paras kaveri, känni-ääliöitä, urpoja, väkivaltaisia hulluja, niitä jotka kuvittelevat vain kävelevänsä sisään...



Edelleen, jos ovella oleva poke sanoo että tämä kaveri pääsee ilmaiseksi, tyyppiä ei kirjata -> ei maksua-> onko vaikeeta? Vai onko käytäntö yleensä se, että väkivaltaiset hullut pääsee suoraan sisälle?

kyllä ihmiset mielummin maksaa vitosen lipusta ja kaks euroa narikasta, kuin 7 euroa lipusta, jos nyt siis puhutaan ihan tavallisesta ravintola-illasta. Perustuu ihan mielikuvaan siitä, ettei se nyt niin paljoa maksa kun maksaa pienissä osissa..



Mun mielestä toi kikkailu on lähinnä huiputusta josta jää paska maku suuhun; jos sisäänpääsyyn oikeuttava lippu maksaa 5, on minulla mun mielestä oikeus päästä sisään siihen hintaan. Se että käytäntö on tällä hetkellä toinen, ei ole syy eikä mikään. Miksi ravintoloita pidetään jonakin muuttumattomuuden mekkana, jossa kaikki käytännöt on kiveen kirjoitettuja? Sama ilmiö näkyi tuolla "tupakointikielto"-thredissä; vasta-argumenttina muutokselle kuulee lähinnä paniikinomaista selitystä asiakkaista joita pitää palvella, myötäillä ja pussata tai KAIKKI KUOLEE.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Gilgamint.com

Posts: 2,258

#59 • • Gilgamint.com Making questions
sanon tähän semmosen jutun, et jos järjestää bileitä niin luottamus ei aina täysin oo kyl pokejen puolella... ni mielummin otetaan massii 2 kertaa. poket yritti kerran kusettaa urakalla, kun oli tommone narikkamaksu+lippu samas vaikka meillä oli kirjalliset sopimukset.
Avatar
#60 • • DerekSpeed Guest

Freja, 12.10.2005 22:18:
---
MR*ENIGMA, 12.10.2005 12:52:
Kokemuksesta voin sanoa että suurimassa osassa ravintoloita poke saa ainoastaan sen rahan mitä tulee ovelta. Ei siis tunti / pohjapalkkaa.

---


Hui, empä ole ikinä tuommoiseen törmännytkään. Onko ne nyt sitten muka "oikeita" ja hyviä ja itseään kunnioittavia portsareita jos ei lähde edes oikealla palkalla töihin? Kuka siellä ovella huvikseen haluis jöpöttää jos ei ole edes takeita palkasta? *ding* Tuskin niillä on ees koulutusta järjestyksenvalvojaksi.

(Kaikki poket mitä tiedän ja tunnen, saavat kyllä oikeastikin palkkaa, eikä vain niitä narikka-/tippimaksuja.)

Ehkä silti toi "suurimmassa osassa" on hiukan ontuva käsite. Pikemminkin "kokemuksesta voin sanoa että muutamassa ravintolassa pokemon saa ainoastaan sen rahan mitä tulee ovelta jne" kuulostaisi realistisemmalta. *joo*

Vittu oot tyhmä..