Musiikkikirjaston organisointi (itunes/mac)

21 posts, 2 pages, 14,926 views

ratsastuskoulu

Posts: 604

#1 • • ratsastuskoulu
Tästä aiheesta lienee keskusteltu aiemminkin, mutta en nopealla vilkaisulla löytänyt threadia..

Eli laitoin tilaukseen Numark Mixtrack Pro kontrollerin. Aiemmin en ole dj-hommia tehnyt, mutta esim musaa tehdessäni referenssibiisien kaivaminen dawiin on ollut aikamoista pain in the ass -hommaa, koska iTunes on kaikessa ystävällisyydessään järjestänyt folderit päin persettä, eli artistin nimen perusteella. Esim, jos haluaisin etsiä vaikkapa jonkun axwellin biisin, niin pitää plärätä vaikka kuinka monta kansiota läpi:

Musiikki -> iTunes -> iTunes Media -> Music -> löytyy kansiot

Axwell
Axwell & Bob Sinclar Feat. Ron Caroll
Axwell feat. Magnus Carlsson
Axwell feat. Max'C
Axwell feat. Steve Edwards
Axwell, Sebastian Ingrosso, Steve Angello

Ja näiden alla on vielä "Uknown Album" tai "albumin nimi" -alikansioita!

Voisin kuvitella että tuollaisesta sekasotkusta mikä mulla on kovolla, on mahdotonta löytää biisejä helposti ja järkevästi virtual DJ:llä tai Traktorilla. iTunesilla kirjasto on ehkä vielä jotenkuten hallussa kiitos playlistien ja genretagien, mutta muutoin olen aika hukassa tuon homman kanssa.

Olisko antaa vinkkejä, saako noita foldereita jotenkin järjestettyä järkevämmin, ja varsinkin miten itse käsittelette musakirjastoanne? Onko biisit järjestetty genrettäin kansioihin, bpm:n mukaan, mixed in keyn mukaan vai millä tavalla?

Voiko tuota mun librarya jotenkin rakentaa järkevämmin uudestaan "from the scratch" vai pitääkö tyytyä tuohon sekasotkuun?

Kaikki tipsit on enemmän kun tervetulleita :D
ratsastuskoulu

Posts: 604

#2 • • ratsastuskoulu
Vielä yksi kysymys tuli mieleen: Osaako nuo virtualDJ-softat käyttää iTunesin playlistejä?
Ressiv

Posts: 1,582

#3 • • Ressiv
Ite organisoin iTunes kirjaston biisin sävellajin mukaan, jokaiselle sävellajille on oma playlist ja rallit niissä järjestyksessä bpm:n mukaan, pic:

kuva1i.png

Tuo toimii myös myös Serato Itchissä samanlailla
ratsastuskoulu

Posts: 604

#4 • • ratsastuskoulu
Onko bpm ja sävellaji haettu Mixed in keyllä vai millä? Päivittääkö se id-tagit vai filenamet? Toi vaikutta kyllä pirun näppärältä organisoinnilta.
Ressiv

Posts: 1,582

#5 • • Edited Ressiv

Replying to Musiikkikirjaston organisointi (itunes/mac):

Onko bpm ja sävellaji haettu Mixed in keyllä vai millä? Päivittääkö se id-tagit vai filenamet? Toi vaikutta kyllä pirun näppärältä organisoinnilta.



joo MIK mulla käytös, id-tageja en anna sen päivittää vaa kirjotan tagit ite, samal ku tagitan muutenkin biisin nimet, artistit sun muut oikein.

Edit: niin tuosta arkistoinnista, en myöskään anna iTunesin arkistoida biisejä tuolla artisti/albumi hässäkällä, vaan mulla on ihan jokaiselle sävellajille oma mappi joihin kerään biisit - ja joissa ne on biiseinä eikä alikansioina alikansioiden perään.

Kun oon analysoinnu biisin MIK:lla niin heitän sen oikeaan mappiin ja tuon sieltä Itunes kirjastoon ite.
ratsastuskoulu

Posts: 604

#6 • • ratsastuskoulu
Noin munkin olisi pitänyt alun alkaen tehdä kun vaihdoin maciin. Annoin iTunesin importata ja arkistoida kaikki filet haluamallaan tavalla ja nyt on jäljellä tuo sekasotku.. iTunesissa se ei haittaa playlistien takia mutta muissa ohjelmissa kyllä, olettaen että ne ei osaa käyttää noita playlistejä?

Mistä päästäänkin siihen kysymykseen että voiko tuota kansiorakennetta mitenkään helposti muuttaa vai joudunko joko kärsimään siitä tai siirtelemään filet yksitellen? Jälkimmäinen ei ole toivottavaa kun musiikkia on joku 80 gigaa.
Ressiv

Posts: 1,582

#7 • • Ressiv

Replying to Musiikkikirjaston organisointi (itunes/mac):

Noin munkin olisi pitänyt alun alkaen tehdä kun vaihdoin maciin. Annoin iTunesin importata ja arkistoida kaikki filet haluamallaan tavalla ja nyt on jäljellä tuo sekasotku.. iTunesissa se ei haittaa playlistien takia mutta muissa ohjelmissa kyllä, olettaen että ne ei osaa käyttää noita playlistejä?

Mistä päästäänkin siihen kysymykseen että voiko tuota kansiorakennetta mitenkään helposti muuttaa vai joudunko joko kärsimään siitä tai siirtelemään filet yksitellen? Jälkimmäinen ei ole toivottavaa kun musiikkia on joku 80 gigaa.



Et pysty muuttaa millään, joudut yksitellen laittaan kaikki uusiksi - itteäki vitutti aikanaan aika isosti.
Ressiv

Posts: 1,582

#8 • • Ressiv
En tiiä muista dj-softista mutta ainakin Itchissä iTunes playlistit toimii kuin hirvi:

kuva3.png
ratsastuskoulu

Posts: 604

#9 • • ratsastuskoulu
Aloin tuossa läpikäymään nyt noita foldereita käsin läpi. Jumalauta mikä homma tuossa on. Huomasin samalla kantapään kautta että macissa foldereiden kopipaste ei toimi ihan samalla tavalla kuin windowsissa, se ei näköjään lisää samannimisiin alikansioihin tiedostoja vaan korvaa ne perkeleen kansiot sisältöineen pastetuilla kansioilla :D no jatko varmasti sujuu näppärämmin kun musaa on noin 5 gigaa vähemmän.
xybo

Posts: 1,100

#10 • • xybo meeple!
En ole antanu itunesin koskaan järjestää mitään itse, vaikka playlistit on kätevät haluan olla täydessä kontrollissa myös filetasolla. Kirjastoja voi käsitellä jälkeenpäin scriptaamalla (applen scriptihässäkät tai esim python), näin ei tarvitse käsin väsätä kaikkea. On meinaan aika valtava työ korjata itunesin jäljet jos sen on antanu exporttaa ne miten haluaa.

Toinen mikä on aina puukotettava on mp3-ostokset. Esim Junossa biisit on ärsyttävästi CAPSEILLA, ei kunnon labeltietoja jne. Näitä varten kannattaa väsää scriptit jotka voi ajaa aina ennen kun exporttaa uusia filejä. Discogs:in API-rajapintaa voi käyttää hyväksi päivittäessä puuttuvia kenttiä.

-- xybo
ratsastuskoulu

Posts: 604

#11 • • ratsastuskoulu

Replying to Musiikkikirjaston organisointi (itunes/mac):

En ole antanu itunesin koskaan järjestää mitään itse, vaikka playlistit on kätevät haluan olla täydessä kontrollissa myös filetasolla. Kirjastoja voi käsitellä jälkeenpäin scriptaamalla (applen scriptihässäkät tai esim python), näin ei tarvitse käsin väsätä kaikkea. On meinaan aika valtava työ korjata itunesin jäljet jos sen on antanu exporttaa ne miten haluaa.

Toinen mikä on aina puukotettava on mp3-ostokset. Esim Junossa biisit on ärsyttävästi CAPSEILLA, ei kunnon labeltietoja jne. Näitä varten kannattaa väsää scriptit jotka voi ajaa aina ennen kun exporttaa uusia filejä. Discogs:in API-rajapintaa voi käyttää hyväksi päivittäessä puuttuvia kenttiä.

-- xybo



Onko sulla linkkejä valmiisiin scripteihin mitkä osais haistella nuo tiedot helposti fileen? Mulla on biiseissä aika vajavaiset metatagit, esim just labelit puuttuu ja käsin noita on aika homma hakea.
xybo

Posts: 1,100

#12 • • xybo meeple!

Replying to Musiikkikirjaston organisointi (itunes/mac):


Onko sulla linkkejä valmiisiin scripteihin mitkä osais haistella nuo tiedot helposti fileen? Mulla on biiseissä aika vajavaiset metatagit, esim just labelit puuttuu ja käsin noita on aika homma hakea.



http://dougscripts.com/itunes/index.php

Tosta voit lähtee liikkeelle.. rippuuen ihan mitä haluut tehdä..
djputte

Posts: 578

#13 • • djputte Techmu
Eiköhän kaikki dj-softat osaa nykyään lukea iTunesin kirjaston. Serato ja Traktor osaavat ainakin.

Itse kuulun siihen koulukuntaan, joka antaa iTunesin järjestää tiedostot järjestykseen. Jos tagit ovat kunnossa, niin tiedostot järjestellään täysin loogisesti (toki on totta, että tätä logiikkaa ei voi muuttaa). Ei minulla ainakaan ole tarvetta juuri koskaan edes käpistellä biisejä tiedostonhallinnan kautta.
ezzy

Posts: 8,060

#14 • • ezzy Droid-pappa

Replying to Musiikkikirjaston organisointi (itunes/mac):

Eiköhän kaikki dj-softat osaa nykyään lukea iTunesin kirjaston. Serato ja Traktor osaavat ainakin.

Itse kuulun siihen koulukuntaan, joka antaa iTunesin järjestää tiedostot järjestykseen. Jos tagit ovat kunnossa, niin tiedostot järjestellään täysin loogisesti (toki on totta, että tätä logiikkaa ei voi muuttaa). Ei minulla ainakaan ole tarvetta juuri koskaan edes käpistellä biisejä tiedostonhallinnan kautta.



heh, "täysin loogisesti"... "ei voi muuttaa". Ts. applen logiikalla järjestetty ja sun pitää vaan tottua siihen. Aika normipäivä.
djputte

Posts: 578

#15 • • djputte Techmu

Replying to Musiikkikirjaston organisointi (itunes/mac):


---
Eiköhän kaikki dj-softat osaa nykyään lukea iTunesin kirjaston. Serato ja Traktor osaavat ainakin.

Itse kuulun siihen koulukuntaan, joka antaa iTunesin järjestää tiedostot järjestykseen. Jos tagit ovat kunnossa, niin tiedostot järjestellään täysin loogisesti (toki on totta, että tätä logiikkaa ei voi muuttaa). Ei minulla ainakaan ole tarvetta juuri koskaan edes käpistellä biisejä tiedostonhallinnan kautta.
---


heh, "täysin loogisesti"... "ei voi muuttaa". Ts. applen logiikalla järjestetty ja sun pitää vaan tottua siihen. Aika normipäivä.



Tekisi mieli tarttua täkyyn, mutta jätetään nyt kuitenkin tästä topicista pois ;)

**

Itunesin asetuksista voi estää ohjelmaa järjestelemästä tiedostoja: preferences - advanced, rasti pois kohdasta Keep iTunes media folder organized).

Itseäni ärsyttää iTunesissa, että se tue tageissa esim. Label-kenttää :(
xybo

Posts: 1,100

#16 • • xybo meeple!

Replying to Musiikkikirjaston organisointi (itunes/mac):


Itseäni ärsyttää iTunesissa, että se tue tageissa esim. Label-kenttää :(



Mulla on tällähetkellä mp3:set järkssä seuraavalla tavalla..

/music/mp3/[format]/[grade]/[year]/[catalog]_[artists]_[name]_[year]/

[format] = vinyl, juno, cd, incoming
[grade] = 1,2,3,4,5
[year] = 1980...2011

Esimerkki 1:

music/mp3/vinyl/4/1992/music.man9300_insider_destiny.the.remixes_1992/

Insider_Destiny(BehindTheBeatMix).mp3
Insider_Destiny(SpeedMix).mp3
Insider_Destiny(TheWildMix).mp3

Ja esimerkki SpeedMix:istä.

Name: Destiny (Speed Mix)
Artist: Insider
Year: 1992
Track Number: 3 of 3
Disc Numner: 1 of 1
Album: Destiny The Remixes (Music Man 9300) -vinyl-
BPM: 138
Genre: Old School

---

Vaikka itunesin kirjasto korruptoituisi tai tuhoituisi, mulla on silti "metadata" fileissä / foldereissa.
Labelin olen laittanu Album kohtaan sulkeisiin.. joten haussa löytyy kaikki labeleittain.

-- xybo
eewol

Posts: 1,125

#19 • • Edited eewol Fen - Project, Mayhem, Undertaker, TIP TOP
Lievästi kypsyttää toi iTunes..

Olen päättänyt tallentaa kaikki levyt koneelle itunesin avulla ja nyt on toi kirjasto menny jostain syystä osittain sekasin..

Kaikki oli ok mut pari kertaa koneen sulkemisen jälkeen huomaa ett joku levy löytyy vain osittain listalta.. Paskan myivät!
Coma

Posts: 705

#20 • • Edited Coma
^johtunee päin viddua tehdyistä CDDB tietokannoista.. tsek käsin kovalevyltä löytyykö kaikki sieltä kuitenskii?