Traktor S2/S4 keskustelu/helpdesk (kontrolleri + softa)

440 posts, 22 pages, 677,390 views

darudevil

Posts: 427

#201 • • darudevil Darude
Onko Onkyo mahdollisesti sellainen viri, jonka läpi menee myös TV-signaali? Tai onko käytössä joku bassobuustaus tahi tilamoodi? (klubi, kirkko, olohuone tms?) Ainakin jotkut vahvarit viivästyttävät ääntä joitain kymmeniä millisekunteja kuvasyncin takia (kuva viivästyy hiukan esimerkiksi skaalauksen tai ana > digi-muunnoksen tms vuoksi), tai sitä saa itse säädettyä kunkin lähteen mukaan ja/tai jos on jotain prosessointia käynnissä äänelle, niin se DSP ei tee sitä ihan realtimenä, vaan tulee jonkunlainen viive, millisekunneista isompiin sekunnin osiin. Tämä arvailua, tosin, en tunne Onkyo-vahvareita hyvin.
bumbas123

Posts: 76

#203 • • bumbas123

Replying to Traktor S2/S4 keskustelu/helpdesk (kontrolleri + softa):

Onko Onkyo mahdollisesti sellainen viri, jonka läpi menee myös TV-signaali? Tai onko käytössä joku bassobuustaus tahi tilamoodi? (klubi, kirkko, olohuone tms?) Ainakin jotkut vahvarit viivästyttävät ääntä joitain kymmeniä millisekunteja kuvasyncin takia (kuva viivästyy hiukan esimerkiksi skaalauksen tai ana > digi-muunnoksen tms vuoksi), tai sitä saa itse säädettyä kunkin lähteen mukaan ja/tai jos on jotain prosessointia käynnissä äänelle, niin se DSP ei tee sitä ihan realtimenä, vaan tulee jonkunlainen viive, millisekunneista isompiin sekunnin osiin. Tämä arvailua, tosin, en tunne Onkyo-vahvareita hyvin.



Juu hiukan toi on myös mulle vieras vahvari kun oli kaverilta lainassa. Kotiteatterivahvistin se kyllä oli, joten hyvin mahdollista että joku tilamoodi oli päällä.
Kotona kokeilin samaa hommaa omaalla Pioneerin viritinvahvistimella. Tulos: en saannut ääntä tulemaan ulos ollenkaan :) kokeilin kytkeä Cd-paikkaan, tape-paikkaan jne.. ei pihaustakaan. No tarvii kokeilla huomenna uusiks. Joku pikkujuttu varmaan, mut ei vaan hoksottimet pelanneet riittävästi.
golem

Posts: 1,395

#204 • • golem Golem

Replying to Traktor S2/S4 keskustelu/helpdesk (kontrolleri + softa):

S4:n pikkuveli:
http://www.native-instruments.com/#/en/products/dj/traktor-kontrol-s2/



Mielenkiintoista. Mihinköhän hintaluokkaan toi tulee osumaan. Saa kyl olla reilusti halvempi ku S4, muuten en oikeen näe syytä ostaa tommosta ku ainakin valokuvan perusteella näyttää lähes yhtä isolta ku S4.
Jil

Posts: 682

#205 • • Jil

Replying to Traktor S2/S4 keskustelu/helpdesk (kontrolleri + softa):


---
S4:n pikkuveli:
http://www.native-instruments.com/#/en/products/dj/traktor-kontrol-s2/
---


Mielenkiintoista. Mihinköhän hintaluokkaan toi tulee osumaan. Saa kyl olla reilusti halvempi ku S4, muuten en oikeen näe syytä ostaa tommosta ku ainakin valokuvan perusteella näyttää lähes yhtä isolta ku S4.



Joo 6 senttiä pituussuunnassa lyhyempi kun isoveljensä.
Jostain olin lukevaninani et tossa olis jotain dynaamisia parannuksia S4:een verrattuna ainakin jog wheelin osalta. Ja kuvan perusteella namiskat ainaskin on riittävän etäällä toisistaan.
Jandis

Posts: 7

#206 • • Edited Jandis
Kontrol S4 saapui muutama päivä sitten ja nyt vaan ahkeraa soittelua :)

Mites muuten noitten gainien kanssa. Oonko ymmärtäny oikein, että jos level limitteri on päällä (niinku defaultisti on) niin sillon punasen palkin vilkkuessa mixerissä se rajottaa volumea automaattisesti pitääkseen sen hyvällä tasolla?
Jos taas, limitteri on pois päältä ja punanen vilkkuu niin sillon pitää säätää gaineja ite alaspäin?

Eli voinko soitella huoletta, kun limitteri on päällä ja lisäksi asetus "set autogain when loading track"? Tollon siis softa pitää automaattisesti äänenvoimakkuustasot sopivina ja ei haittaa vaikka punainen palkki syttyy mikserissä?


Kiitos avusta!
curry

Posts: 474

#207 • • curry ^mauste^

Replying to Traktor S2/S4 keskustelu/helpdesk (kontrolleri + softa):


---
S4:n pikkuveli:
http://www.native-instruments.com/#/en/products/dj/traktor-kontrol-s2/
---


Mielenkiintoista. Mihinköhän hintaluokkaan toi tulee osumaan. Saa kyl olla reilusti halvempi ku S4, muuten en oikeen näe syytä ostaa tommosta ku ainakin valokuvan perusteella näyttää lähes yhtä isolta ku S4.



Hintaluokka näyttäs olevan NI:n omilla sivuilla 599€:
http://www.native-instruments.com/#/en/products/dj/traktor-kontrol-s2/?page=2845

--
Dance like no one´s watching and love like you´ve never been hurt....

darudevil

Posts: 427

#208 • • darudevil Darude

Replying to Traktor S2/S4 keskustelu/helpdesk (kontrolleri + softa):

Kontrol S4 saapui muutama päivä sitten ja nyt vaan ahkeraa soittelua :)

Mites muuten noitten gainien kanssa. Oonko ymmärtäny oikein, että jos level limitteri on päällä (niinku defaultisti on) niin sillon punasen palkin vilkkuessa mixerissä se rajottaa volumea automaattisesti pitääkseen sen hyvällä tasolla?
Jos taas, limitteri on pois päältä ja punanen vilkkuu niin sillon pitää säätää gaineja ite alaspäin?

Eli voinko soitella huoletta, kun limitteri on päällä ja lisäksi asetus "set autogain when loading track"? Tollon siis softa pitää automaattisesti äänenvoimakkuustasot sopivina ja ei haittaa vaikka punainen palkki syttyy mikserissä?


Kiitos avusta!



Mun käsittääkseni EI ole kuin puoliksi noin, eli AUTOGAIN säätää biisien tasot keskenään samoiksi, eli kun laitat liu'un ylös asti kahdesta eri biisistä, niin niiden pitäisi* kuulostaa yhtä kovilta (* ei välttämättä aina ihan tarkka, mutta auttava kuitenkin, jos tykkää). Limitteri EI tiputa volumea automaattisesti, vaan leikkaa 0dB yli menevät surutta veks, eli jos ajat limitteriä päin liian kovaa, niin ulos tuleva soundi on ylilimitoitua mössöä. Sinun siis pitää itse säätää se master gain niin alas, että kun yksi biisi soi täysillä, liuku kokonaan ylhäällä, niin masteri ei mene punaiselle vaan mielellään siellä on hieman (muutama dB ainakin) tilaa. Sen jälkeen kun miksaat kahta biisiä päällekkäin, niin punaisella käväisy ei ole kamala asia, ja limittteri silloin hoitaa nuo kertautuneet piikit lyttyyn, mutta sen ei pitäisi juuri soundilaatuun vaikuttaa. Jos soitat jossain bileissä ja S4 on kytketty PA:han tai vahvariin, niin se potku lähtee niistä laitteista, sun ei tarvitse (lue: ei missään nimessä kannata) yrittää "luukuttaa" S4:ää/Traktoria ruvelle, koska silloin soundi on ruvella jo isoihin ämyreihin mennessä, tai oikeammin vahvariin, EQ:uihin, kompressoreihin ja limittereihin, ja äänimies ei voi tehdä mitään, koska rupi tulee ennen hänen laitteitaan.
Jandis

Posts: 7

#209 • • Jandis

Replying to Traktor S2/S4 keskustelu/helpdesk (kontrolleri + softa):


Mun käsittääkseni EI ole kuin puoliksi noin, eli AUTOGAIN säätää biisien tasot keskenään samoiksi, eli kun laitat liu'un ylös asti kahdesta eri biisistä, niin niiden pitäisi* kuulostaa yhtä kovilta (* ei välttämättä aina ihan tarkka, mutta auttava kuitenkin, jos tykkää). Limitteri EI tiputa volumea automaattisesti, vaan leikkaa 0dB yli menevät surutta veks, eli jos ajat limitteriä päin liian kovaa, niin ulos tuleva soundi on ylilimitoitua mössöä. Sinun siis pitää itse säätää se master gain niin alas, että kun yksi biisi soi täysillä, liuku kokonaan ylhäällä, niin masteri ei mene punaiselle vaan mielellään siellä on hieman (muutama dB ainakin) tilaa. Sen jälkeen kun miksaat kahta biisiä päällekkäin, niin punaisella käväisy ei ole kamala asia, ja limittteri silloin hoitaa nuo kertautuneet piikit lyttyyn, mutta sen ei pitäisi juuri soundilaatuun vaikuttaa. Jos soitat jossain bileissä ja S4 on kytketty PA:han tai vahvariin, niin se potku lähtee niistä laitteista, sun ei tarvitse (lue: ei missään nimessä kannata) yrittää "luukuttaa" S4:ää/Traktoria ruvelle, koska silloin soundi on ruvella jo isoihin ämyreihin mennessä, tai oikeammin vahvariin, EQ:uihin, kompressoreihin ja limittereihin, ja äänimies ei voi tehdä mitään, koska rupi tulee ennen hänen laitteitaan.




Sori ilmaisin ehkä vähän epäselvästi, eli master gain pysyy kyllä aisoissa mutta liukujen vieressä oleva palkki (joita on siis 1 per dekki) käy ajoittain punaisella. Onko tästä siis haittaa vai ruuvaanko aina kyseisen dekin gaineja niin alas ettei näin tapahdu? Tällä hetkellä olen pitänyt gainia 0-asennossa ja jos haluttaisiin punainen pois, pitäisi jokaisen biisin kohdalla ruuvaa gainia noin -4db:hen. Autogain asetushan palauttaa aina ton tuohon 0:aan, joten jokaisen biisin kohdalla pitäisi tosiaan olla ruuvaamassa.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#210 • • Edited Jussi Soro choon!

Replying to Traktor S2/S4 keskustelu/helpdesk (kontrolleri + softa):

Sori ilmaisin ehkä vähän epäselvästi, eli master gain pysyy kyllä aisoissa mutta liukujen vieressä oleva palkki (joita on siis 1 per dekki) käy ajoittain punaisella. Onko tästä siis haittaa vai ruuvaanko aina kyseisen dekin gaineja niin alas ettei näin tapahdu?


Mun ymmärtääkseni tuolla ei ole vaikutusta niin kauan kuin master gain ei hakkaa punaisella. Digitaalisen miksauksen yksi hyviä puolia on se, että signaali menee ruvelle vasta silloin kun se ajetaan ekasta D/A-muuntimesta läpi överinä, niin kauan summauksen pitäs toimia ihan oikein. Analogimiksereissä sitten taas on ns. headroomia joka aiheuttaa sen, ettei signaali särje ihan heti kun punainen kanavaledi välähtää.

Noitten kanavaledien tarkoitus onkin lähinnä toimia visuaalisena apuna tasojen kohdilleen laittamiseen (tosin itse pidän niitä S4:ssä niin huonoina varsinkin yhdistettynä surkeaan naksugainiin, ettei niiden avulla kyllä juurikaan mitään miksailla).

Ville varmaan tietää tarkemmin tosta, mut näin mä oon tän homman käsittänyt.
darudevil

Posts: 427

#211 • • Edited darudevil Darude
Komppaan Jussia tässä, master-kanava on se joka merkitsee, softan sisäiset överit ei pitäisi vaikuttaa mitään, "digitaalista headroomia" on vaikka muille jakaa, eli kun pidät masterin poissa punaiselta, niin kaikki on hyvin.

Kanavan ei kyllä juurikaan pitäisi mennä "punaisen yli" itestään, ellet sitten ajele gainilla tai EQ:illa ylöspäin itse. Punaiselle saattaa mennä kylläkin, kun "täysille" masteroitu biisi piikkaa 0.0 tai -0.2dB, muttei siitä yli. Toki tuo autogain saattaa puskea gainia myös himppasen ylöspäin, mutta mitä biisejä omasta librarystäni kattelin, niin useimmiten se tiputtaa dB-pari. Siinä tapauksessa, että se boostaa tasoja, kyseessä on mahdollisesti vähän löysempään masteroitu (comp/lim) biisi ja Native Instruments kai laskeskelee, että sopiva kompromissi on tuo tason nosto ja siitä aiheutuvien mahdollisten piikkien kiinni ottaminen master-limitterillä (jos master on säädetty niin ylös). Koita raiskata sitä master-kompuraa överitasoilla, niin kuulet mitä se tekee. Luulisin, että haluat välttää sitä kaikin keinoin, ja ajatella, että (jos) käytät limitteriä, niin se on siellä vain suojelemassa mikserin jälkeen tulevaa laitteistoa sun miksauskoomilta tai crashin yhteydessä mahdollisesti tulevalta white noise pärähdykseltä tms.

En itse käytä autogainia, kun soitan rauta-mikserillä, siis ajelen raidat erikseen täysillä mikserin kanavaan ja säädän siellä gainin käsin, joten tota "ongelmaa" ei ole.

Edit: Komppaan Jussia myös siinä, että mittarit on S4:ssä aikalailla vain kosmeettiset, ei kovinkaan hyvät miksaamisen tueksi. Toki, jos käyttää autogainia, jonka pitäisi säätää eri biisit keskenään samalle tasolle, ja siihen voi luottaa, niin silloinhan noita mittareita ei niin ehkä tarvitsekaan.

Disclaimer: Mulla ei itellä ole S4:ää, olen vain pikaisesti sitä demottanut (mutta Traktorilla olen soitellut jo vuosia).
Jandis

Posts: 7

#212 • • Jandis
Okei nyt selkeni tuo homma. Isot kiitokset Darudeville ja Jussille vastauksistanne! :)
DropIt

Posts: 66

#213 • • DropIt
Tulipa tänään se S4:n aikakoodi päivitys postissa.

Eli paketissa tuli uus softa, vinyylit ja ceedeet.

Voiko tuolla softalla tehdä mitään muuta kuin päivittää tuon pro:n scratch versioksi?

Vai voiko tuon toisen softan asentaa vaikka kokonaan uudelle läppärille, jonka jälkeen audio 2 äänikortin hommaamisen jälkeen olis täys paketti kasassa?

Eli jos en tarvitse sitä itse, voinko myydä sen eteenpäin?
golem

Posts: 1,395

#214 • • golem Golem
vähän off-topic mut laitetaan tänne. Teinpä tämmösen testin, et siirsin musakokoelmani ulkoiselle kovolle, kytkin kovon toiseen läppäriin jossa traktor.

Vanhoista analysoinneista traktor näyttäisi muistavan BPM:n silmänräpäyksessä (onkohan se sitten kirjoitettu suoraan ID-tagiin), ja beatgridin kanssa, mutta trackin rakenteen (hiljaiset ja lujat kohdat) näyttävä pätkä ei päivity ennen kuin Traktor on analysoinut trackin uudestaan. Tähän menee mun koneella n. 25 sekuntia per tracki. Eli hidastaa työskentelyä vähän liikaa. Tosin kone on 5 vuotta vanha, tiedä sit kuinka nopeammin se menis tuoreemmalla läppärillä.

Onkohan mitään keinoa saada tallennettua kokoelmaan myös noi biisin rakennenäyttöjen ulkonäöt, vai pitääkö vaan odottaa joka kerta biisin uudelleenanalysoinnin loppumista jos haluaa omaa biisikokoelmaa soittaa jonkun muun ihmisen (tai esim. bilejärkkärin) Traktorilla?
golem

Posts: 1,395

#215 • • golem Golem

Replying to Traktor S2/S4 keskustelu/helpdesk (kontrolleri + softa):

vähän off-topic mut laitetaan tänne. Teinpä tämmösen testin, et siirsin musakokoelmani ulkoiselle kovolle, kytkin kovon toiseen läppäriin jossa traktor.

Vanhoista analysoinneista traktor näyttäisi muistavan BPM:n silmänräpäyksessä (onkohan se sitten kirjoitettu suoraan ID-tagiin), ja beatgridin kanssa, mutta trackin rakenteen (hiljaiset ja lujat kohdat) näyttävä pätkä ei päivity ennen kuin Traktor on analysoinut trackin uudestaan. Tähän menee mun koneella n. 25 sekuntia per tracki. Eli hidastaa työskentelyä vähän liikaa. Tosin kone on 5 vuotta vanha, tiedä sit kuinka nopeammin se menis tuoreemmalla läppärillä.

Onkohan mitään keinoa saada tallennettua kokoelmaan myös noi biisin rakennenäyttöjen ulkonäöt, vai pitääkö vaan odottaa joka kerta biisin uudelleenanalysoinnin loppumista jos haluaa omaa biisikokoelmaa soittaa jonkun muun ihmisen (tai esim. bilejärkkärin) Traktorilla?



Vähän taidan olla hätähousu, sillä löysin nyt ite ratkaisun Traktorin manuaalista :)

Traktorilla on root hakemisto (normaalisti Users / My Documentsin alla Native Instrumentsin alla), josta löytyy kaikki Traktorin data. Suuri osa datasta on myös embeddattu itse MP3 tiedostoihin, mutta mm. stripet (eli ne rakennenäytöt) ja playlistit löytyy täältä.

Oikeaoppinen tapa hoitaa tilanne näyttäisi olevan se, että kopioit koko Traktor root folderin mukaan myös tohon ulkoiselle kovalevylle. Sit kun käynnistät Traktorin kaverin tai bilemestan tietsikalla, niin eka asia jonka teet, on se että meet Traktorin asetuksiin, sieltä File Management välilehti ja siitä määrittelee "Root Dir" kentälle uudeksi arvoksi ulkoiselle kovolle kopioimansa Traktor hakemiston. Tämän jälkeen Traktor pyytää uudelleenkäynnistystä. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen se halusi vielä tehdä TraktorDatabase hakemiston (en kyl ymmärrä miksi koska se ei tehnyt sinne mitään sisältöä), mutta tämän jälkeen kokoelma näyttäisi olevan tossa testikoneella käytettävissä kuin omalla koneellakin.

Olisi siisti kokeilla muiden kokemuksia kuinka hyvin Traktor toimii tommoisella ns. Portable kokoelmalla (ks. Traktor manual kappale 15.2.5., "Creating a portable version of TRAKTOR").
walkout__

Posts: 401

#218 • • Edited walkout__ DJ

Replying to Traktor S2/S4 keskustelu/helpdesk (kontrolleri + softa):

Olisi kiva kuulla muittenkin DJ:tten mielipiteitä et voisko tommonen malli toimia, että DJ kanniskelisi ympäriinsä oman läppärin sijasta ulkoista kovalevyä, ja tapahtumajärjestäjä sitten hankkisi Traktor läppärin (ja S4:n) paikalle kuin CDJ:t konsanaan.



Biisien analysointi kestäisi liian kauan per DJ tai vähintäänkin tekisi turhaa häslinkiä. Sitäpaitsi muistitikku riittäisi.
golem

Posts: 1,395

#219 • • golem Golem

Replying to Traktor S2/S4 keskustelu/helpdesk (kontrolleri + softa):


---
Olisi kiva kuulla muittenkin DJ:tten mielipiteitä et voisko tommonen malli toimia, että DJ kanniskelisi ympäriinsä oman läppärin sijasta ulkoista kovalevyä, ja tapahtumajärjestäjä sitten hankkisi Traktor läppärin (ja S4:n) paikalle kuin CDJ:t konsanaan.
---


Biisien analysointi kestäisi liian kauan per DJ tai vähintäänkin tekisi turhaa häslinkiä. Sitäpaitsi muistitikku riittäisi.



Mut tosissaan jos kopioi Traktorin systeemifolderin ulkoselle kovolle tai muistitikulle ja traktorin asetuksissa määrittää sen, niin Traktorin ei tartte analysoida biisejä ollenkaan (edellyttäen että oot tehnyt sen etukäteen)
walkout__

Posts: 401

#220 • • walkout__ DJ

Replying to Traktor S2/S4 keskustelu/helpdesk (kontrolleri + softa):


---

---
Olisi kiva kuulla muittenkin DJ:tten mielipiteitä et voisko tommonen malli toimia, että DJ kanniskelisi ympäriinsä oman läppärin sijasta ulkoista kovalevyä, ja tapahtumajärjestäjä sitten hankkisi Traktor läppärin (ja S4:n) paikalle kuin CDJ:t konsanaan.
---


Biisien analysointi kestäisi liian kauan per DJ tai vähintäänkin tekisi turhaa häslinkiä. Sitäpaitsi muistitikku riittäisi.
---


Mut tosissaan jos kopioi Traktorin systeemifolderin ulkoselle kovolle tai muistitikulle ja traktorin asetuksissa määrittää sen, niin Traktorin ei tartte analysoida biisejä ollenkaan (edellyttäen että oot tehnyt sen etukäteen)



En tiedä onnistuuko toi noin.