voisiko joku vääntää mulle rautalangasta mitä tarkoitetaan sanonnalla että ääntä ja valoa ei saa samalle vaiheelle kytkeä?
oma ajatukseni on että valoa ja ääntä ei saa kytkeä saman sulakkeen taakse eli periaatteessa kaikki laitteet voisivat olla saman vaiheen alla kunhan ovat eri sulakkeilta.
jos näin niin miten tilanteessa jossa 32 A voimavirta jaetaan työmaajakokeskuksessa uudestaan 2x 16 voimaan ja 3x16A sukoihin omilla sulakkeilla niin voiko näihin kaikkiin kytkeä huoletta eri laitteita
Mä oon joutunut painimaan tähän liittyvän ongelma kanssa viime aikoina aika paljon, ku studion ja viereisen huoneen kattolamput aiheutti pahaa häiriötä studiolaitteisiin. Moni ihminen jolta kysyin, niin puhui sitä, että valot ja tietokonelaitteet pitäisi olla eri sulakkeiden alla, mutta kukaan ei puhunut eri vaiheista mitään. Mä jotenkin tulin siihen käsitykseen, että kun virta jaetaan eri sulakkeille sähkökeskuksessa, niin siellä on lisäksi jotenkin eristetty eri sulakepiirit toisistaan niin, että jos yhden sulakkeen alla tapahtuu häiriö, niin se ei pitäisi aiheuttaa häiriötä toisen sulakkeen virtapiiriin, vaikka se olisi saman vaiheen alla. Jos tää on väärä oletus, niin joku asiantunteva korjatkaa pliis.
Toki jos valot ja ääni on eri vaiheen alla, niin silloin lienee vieläkin varmempaa, ettei valot aiheuta häiriötä äänilaitteille. Mut jos jaon tekee ite, niin tuntuis parhaalta kytkeä valot ja ääni eri vaiheisiin.
Huhtis varmaan olisi aika asiantunteva ihminen kommentoimaan että miten laitteet kannattaisi kytkeä tollaisessa keississä, laitanpa linkin tähän threadiin hänelle.
Viikkokausien painimisen jälkeen en kyl suosittele kenellekään laittamaan saman sulakkeen alle tehokasta käämin sisältävää valoa (loisteputki tai esim. korkeapaine-natrium), tai termostaattia (lämpöpatteri tai jääkaappi) ja herkkiä elektroniikkalaitteita, koska tollaset valot voi aiheuttaa jännitepiikin sähköverkkoon ja myös voi huonontaa elektroniikkalaitteiden saaman sähkön laatua. Mulla ongelma ilmeni voimakkaina napsahduksina kajareista ja usein ku valot pistettiin pois päältä, niin tietokoneen äänikortti meni samalla mykäksi ja vaati uudelleenkäynnistyksen. Ongelma näyttäisi loppuneen, kun vaihdoin valaisimet sellaisiin malleihin jotka ei aiheuta sähköverkkoon häiriöitä. En sit tiedä minkätyyppiset bilevalot on pahimpia tapauksia, mut ainakin UV-putkia (ellei loisteputkivalaisimessa ole elektronista kuristinta) ei kannata laittaa saman sulakkeen alle soundin ja musalaitteiden kanssa.