24 posts, 2 pages, 8,289 views
Replying to Parempi äänenlaatu hakusessa:
elikkäs "työkaluina" on djm 700 ja audacityä käytän nauhoittamiseen, ongelma on että miten pitäis säätää ääni asetukset kun vaikka gainit on todella alhaalla ja tietokoneen omista tallennuslaite asetuksista tasot on säädetty melkein minimiin niin silti nauhoitus tapahtuu liian lujaa...
---
Varmista ohjauspaneelista että sulla on sisääntulo linjamoodissa, eikä mikrofonina.
tuli mieleen että voiskos vika kuitenkin olla cd:n poltto ohjelmassa (nero 8) kun kaikki biisit hakkaa punaselle jo gainin ollessa puolessa välissä maksimia ?
---
---
Pioneerin mikserissä gainit osoittaa ainakin mulla yleensä johonkin kello 10 - 11 välimaille, muuten hakkaa aina punaiselle. Rec outissa master-kanavan volume ei vaikuta äänenvoimakkuuteen, eli pelkästään kanavakohtainen gain, jota siis ei kannata vetää punaiselle.
no aika samoissa mullakin noi gainit yleensä sit on.. mediaplayerilla poltetuissa levyssä gainit voi kuitenkin vääntää puoleen väliin tai ylikin ennen ku menee punaselle näissä levyissä vaan ei saa biisin nimeä näkyviin cd soittimissa.
Mut siis siltikin audacityllä nauhoitellessa ääni tulee sen verran kovaa että paikkapaikoin saattaa vähän särkeä vaikka mixerissä ledit ei vielä punaisella olisikaan..
---
Nauhoittaminen kandee aina tehdä siten, että sisääntuleva ääni on selkeästi hiljaisemmalla kuin nollissa. Peakit kannattaa laittaa hakkaamaan johonkin -9dB nurkille. Nostaa sitten nauhoituksen jälkeen volumen maksimiin.
eli siis rc:t kiinni masteriin ja sitten säätä masterin alle 0dB ? mites sitten se volumen nosto maksimiin?
---
piuhat kiinni rec out:iin ja säädä tietokoneen asetuksista nauhoituksen volume sen verran pienelle peakit on jossain -9dB nurkilla. Volumen voi nostaa Audacitystä, on myös jotain normalisointiplugareita jotka tekee sen automaattisesti (mulla ei oo Audacityä käytössä, joten en osaa sanoa ihan tarkkaan et onks siellä suoraan tollasta).
---
eli siis rc:t kiinni masteriin ja sitten säätä masterin alle 0dB ? mites sitten se volumen nosto maksimiin?
---
piuhat kiinni rec out:iin ja säädä tietokoneen asetuksista nauhoituksen volume sen verran pienelle peakit on jossain -9dB nurkilla. Volumen voi nostaa Audacitystä, on myös jotain normalisointiplugareita jotka tekee sen automaattisesti (mulla ei oo Audacityä käytössä, joten en osaa sanoa ihan tarkkaan et onks siellä suoraan tollasta).
Eikös toi kannata tehdä nimenomaan niin, ettei tietokoneen asetuksien annata muuttaa signaalin volaa ollenkaan, vaan säätää äänikortin gainia niin että peakit on tavoitearvon (-9db ?) kohdalla?
Ja itseasiassa kiinnostaisi tietää mistä toi -9db tulee. Yleensä oon ite yrittäny saada peakit jonnekin -6dB - -3dB välimaastoon, tietenkin voisi kuvitella että haluaa pitää varmuuden vuoksi niin matalalla, ettei mee särölle jos tulee vähänkään jotain ylläreitä. Mut jos taas on aika hyvä käsitys, minkälaista signaalia tulee, nii eiks sit kannata laittaa vähän lujemmalle, ja saada muutama dB dynamiikkaa lisää...? Tosin olisi kyl mielenkiintoista kuulla näkemyksiä, että onko toi -3dB - -6dB dynamiikkaero korvin kuultavissa... :)
---
Eikös toi kannata tehdä nimenomaan niin, ettei tietokoneen asetuksien annata muuttaa signaalin volaa ollenkaan, vaan säätää äänikortin gainia niin että peakit on tavoitearvon (-9db ?) kohdalla?
Ja itseasiassa kiinnostaisi tietää mistä toi -9db tulee. Yleensä oon ite yrittäny saada peakit jonnekin -6dB - -3dB välimaastoon, tietenkin voisi kuvitella että haluaa pitää varmuuden vuoksi niin matalalla, ettei mee särölle jos tulee vähänkään jotain ylläreitä. Mut jos taas on aika hyvä käsitys, minkälaista signaalia tulee, nii eiks sit kannata laittaa vähän lujemmalle, ja saada muutama dB dynamiikkaa lisää...? Tosin olisi kyl mielenkiintoista kuulla näkemyksiä, että onko toi -3dB - -6dB dynamiikkaero korvin kuultavissa... :)
---
Niin no ääninkortin gainiahan siinä säädetään vaikka säätäisi tietokoneesta, suurimmassa osassa äänikortteja ei vaan ole fyysistä gainia kortissa.
Oon itse ottanut tavaksi nauhottaa aina 24 bittisenä ja sitten normalisoinnin jälkeen konvertoinu 16 bittiseks. Näin saadaan sitä äänen dynamiikkaa paremmin talteen pienemmällä gainilla.
---
Oon itse ottanut tavaksi nauhottaa aina 24 bittisenä ja sitten normalisoinnin jälkeen konvertoinu 16 bittiseks. Näin saadaan sitä äänen dynamiikkaa paremmin talteen pienemmällä gainilla.
---
mitä eroa näillä 24/16 bit on? ainakin audacityssä on valikko josta näitä saa muutettua vaikka 8-32..
entäs sitten vielä toi mono/stereo nauhoitus, onko näissä jotain oleellista eroa?
---
En nyt muista tarkempia lukuja mutta olisko ollut niin että 24 bittisessä 6 db enemmän dynamiikkaa kuin 16 bittisessä audiossa. Mitä enemmän bittejä sitä tarkempi on äänen dynaaminen alue. Tuolta löytys ihan basic-tietoa: http://audacity.sourceforge.net/manual-1.2/tutorial_basics_1.html
Stereo on kun nauhoitetaan tai toistetaan kahta kanavaa. Vasen ja oikea. Monossa taas on vain yksi kanava.
edit. Kun nauhoittat musiikkia, niin aina stereona.
Käytännön hyöty tuosta ylimääräisestä dynaamisesta äänialasta riippuu taas oikeastaan hyvin pitkälti siitä kuinka lyttyyn masteri vedetään.