Parempi äänenlaatu hakusessa

24 posts, 2 pages, 8,071 views

fi-do

Posts: 380

#1 • • fi-do
elikkäs "työkaluina" on djm 700 ja audacityä käytän nauhoittamiseen, ongelma on että miten pitäis säätää ääni asetukset kun vaikka gainit on todella alhaalla ja tietokoneen omista tallennuslaite asetuksista tasot on säädetty melkein minimiin niin silti nauhoitus tapahtuu liian lujaa... *eiei*
Jussi Soro

Posts: 6,385

#2 • • Jussi Soro choon!

Replying to Parempi äänenlaatu hakusessa:

elikkäs "työkaluina" on djm 700 ja audacityä käytän nauhoittamiseen, ongelma on että miten pitäis säätää ääni asetukset kun vaikka gainit on todella alhaalla ja tietokoneen omista tallennuslaite asetuksista tasot on säädetty melkein minimiin niin silti nauhoitus tapahtuu liian lujaa... *eiei*


Varmista ohjauspaneelista että sulla on sisääntulo linjamoodissa, eikä mikrofonina.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#4 • • Jussi Soro choon!

Replying to Parempi äänenlaatu hakusessa:

tuli mieleen että voiskos vika kuitenkin olla cd:n poltto ohjelmassa (nero 8) kun kaikki biisit hakkaa punaselle jo gainin ollessa puolessa välissä maksimia ?


Pioneerin mikserissä gainit osoittaa ainakin mulla yleensä johonkin kello 10 - 11 välimaille, muuten hakkaa aina punaiselle. Rec outissa master-kanavan volume ei vaikuta äänenvoimakkuuteen, eli pelkästään kanavakohtainen gain, jota siis ei kannata vetää punaiselle.
fi-do

Posts: 380

#5 • • fi-do

Replying to Parempi äänenlaatu hakusessa:


---

---

Pioneerin mikserissä gainit osoittaa ainakin mulla yleensä johonkin kello 10 - 11 välimaille, muuten hakkaa aina punaiselle. Rec outissa master-kanavan volume ei vaikuta äänenvoimakkuuteen, eli pelkästään kanavakohtainen gain, jota siis ei kannata vetää punaiselle.



no aika samoissa mullakin noi gainit yleensä sit on.. mediaplayerilla poltetuissa levyssä gainit voi kuitenkin vääntää puoleen väliin tai ylikin ennen ku menee punaselle näissä levyissä vaan ei saa biisin nimeä näkyviin cd soittimissa.
Mut siis siltikin audacityllä nauhoitellessa ääni tulee sen verran kovaa että paikkapaikoin saattaa vähän särkeä vaikka mixerissä ledit ei vielä punaisella olisikaan..
Jussi Soro

Posts: 6,385

#6 • • Jussi Soro choon!

Replying to Parempi äänenlaatu hakusessa:

no aika samoissa mullakin noi gainit yleensä sit on.. mediaplayerilla poltetuissa levyssä gainit voi kuitenkin vääntää puoleen väliin tai ylikin ennen ku menee punaselle näissä levyissä vaan ei saa biisin nimeä näkyviin cd soittimissa.
Mut siis siltikin audacityllä nauhoitellessa ääni tulee sen verran kovaa että paikkapaikoin saattaa vähän särkeä vaikka mixerissä ledit ei vielä punaisella olisikaan..



Nauhoittaminen kandee aina tehdä siten, että sisääntuleva ääni on selkeästi hiljaisemmalla kuin nollissa. Peakit kannattaa laittaa hakkaamaan johonkin -9dB nurkille. Nostaa sitten nauhoituksen jälkeen volumen maksimiin.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#8 • • Jussi Soro choon!

Replying to Parempi äänenlaatu hakusessa:


eli siis rc:t kiinni masteriin ja sitten säätä masterin alle 0dB ? mites sitten se volumen nosto maksimiin?



piuhat kiinni rec out:iin ja säädä tietokoneen asetuksista nauhoituksen volume sen verran pienelle peakit on jossain -9dB nurkilla. Volumen voi nostaa Audacitystä, on myös jotain normalisointiplugareita jotka tekee sen automaattisesti (mulla ei oo Audacityä käytössä, joten en osaa sanoa ihan tarkkaan et onks siellä suoraan tollasta).
fi-do

Posts: 380

#9 • • fi-do

Replying to Parempi äänenlaatu hakusessa:


---



piuhat kiinni rec out:iin ja säädä tietokoneen asetuksista nauhoituksen volume sen verran pienelle peakit on jossain -9dB nurkilla. Volumen voi nostaa Audacitystä, on myös jotain normalisointiplugareita jotka tekee sen automaattisesti (mulla ei oo Audacityä käytössä, joten en osaa sanoa ihan tarkkaan et onks siellä suoraan tollasta).



ok eiköhän näillä taas pärjäillä :) kiitoksia paljon vastauksista...*jiihaa*
golem

Posts: 1,395

#10 • • golem Golem

Replying to Parempi äänenlaatu hakusessa:


---

eli siis rc:t kiinni masteriin ja sitten säätä masterin alle 0dB ? mites sitten se volumen nosto maksimiin?
---


piuhat kiinni rec out:iin ja säädä tietokoneen asetuksista nauhoituksen volume sen verran pienelle peakit on jossain -9dB nurkilla. Volumen voi nostaa Audacitystä, on myös jotain normalisointiplugareita jotka tekee sen automaattisesti (mulla ei oo Audacityä käytössä, joten en osaa sanoa ihan tarkkaan et onks siellä suoraan tollasta).



Eikös toi kannata tehdä nimenomaan niin, ettei tietokoneen asetuksien annata muuttaa signaalin volaa ollenkaan, vaan säätää äänikortin gainia niin että peakit on tavoitearvon (-9db ?) kohdalla?

Ja itseasiassa kiinnostaisi tietää mistä toi -9db tulee. Yleensä oon ite yrittäny saada peakit jonnekin -6dB - -3dB välimaastoon, tietenkin voisi kuvitella että haluaa pitää varmuuden vuoksi niin matalalla, ettei mee särölle jos tulee vähänkään jotain ylläreitä. Mut jos taas on aika hyvä käsitys, minkälaista signaalia tulee, nii eiks sit kannata laittaa vähän lujemmalle, ja saada muutama dB dynamiikkaa lisää...? Tosin olisi kyl mielenkiintoista kuulla näkemyksiä, että onko toi -3dB - -6dB dynamiikkaero korvin kuultavissa... :)
Jussi Soro

Posts: 6,385

#11 • • Jussi Soro choon!

Replying to Parempi äänenlaatu hakusessa:


Eikös toi kannata tehdä nimenomaan niin, ettei tietokoneen asetuksien annata muuttaa signaalin volaa ollenkaan, vaan säätää äänikortin gainia niin että peakit on tavoitearvon (-9db ?) kohdalla?

Ja itseasiassa kiinnostaisi tietää mistä toi -9db tulee. Yleensä oon ite yrittäny saada peakit jonnekin -6dB - -3dB välimaastoon, tietenkin voisi kuvitella että haluaa pitää varmuuden vuoksi niin matalalla, ettei mee särölle jos tulee vähänkään jotain ylläreitä. Mut jos taas on aika hyvä käsitys, minkälaista signaalia tulee, nii eiks sit kannata laittaa vähän lujemmalle, ja saada muutama dB dynamiikkaa lisää...? Tosin olisi kyl mielenkiintoista kuulla näkemyksiä, että onko toi -3dB - -6dB dynamiikkaero korvin kuultavissa... :)


Niin no ääninkortin gainiahan siinä säädetään vaikka säätäisi tietokoneesta, suurimmassa osassa äänikortteja ei vaan ole fyysistä gainia kortissa. Eikä toi -9dB mihinkään muuhun perustu, mut se ei ainakaan peakkaa yli nollan. -6dB peakkaa miksauskohdissa välillä yli, -3 ainakin helpostikin. Ei tossa mun mielestä dynamiikkaa katoa juuri laisinkaan, varsinkaan kun vertaa siihen äänenlaadun häviöön joka tulee siitä koko ketjusta kun ääni siirtyy (mp3:sta poltetulta) CD-levyltä mp3-tiedostoksi nettiin.
golem

Posts: 1,395

#12 • • golem Golem

Replying to Parempi äänenlaatu hakusessa:


---

Eikös toi kannata tehdä nimenomaan niin, ettei tietokoneen asetuksien annata muuttaa signaalin volaa ollenkaan, vaan säätää äänikortin gainia niin että peakit on tavoitearvon (-9db ?) kohdalla?

Ja itseasiassa kiinnostaisi tietää mistä toi -9db tulee. Yleensä oon ite yrittäny saada peakit jonnekin -6dB - -3dB välimaastoon, tietenkin voisi kuvitella että haluaa pitää varmuuden vuoksi niin matalalla, ettei mee särölle jos tulee vähänkään jotain ylläreitä. Mut jos taas on aika hyvä käsitys, minkälaista signaalia tulee, nii eiks sit kannata laittaa vähän lujemmalle, ja saada muutama dB dynamiikkaa lisää...? Tosin olisi kyl mielenkiintoista kuulla näkemyksiä, että onko toi -3dB - -6dB dynamiikkaero korvin kuultavissa... :)
---

Niin no ääninkortin gainiahan siinä säädetään vaikka säätäisi tietokoneesta, suurimmassa osassa äänikortteja ei vaan ole fyysistä gainia kortissa.



Totta, enhän mä enää tollaista edes muistanut =D, ku oon gainilliset kortit omistanut jo tovin, mä luulin että sä tarkoitit volumesäätöä A/D muunnoksen jälkeen.
Lumpy

Posts: 873

#13 • • Lumpy Big Mistake | Carbon Based | Finrg
Oon itse ottanut tavaksi nauhottaa aina 24 bittisenä ja sitten normalisoinnin jälkeen konvertoinu 16 bittiseks. Näin saadaan sitä äänen dynamiikkaa paremmin talteen pienemmällä gainilla.
fi-do

Posts: 380

#14 • • fi-do

Replying to Parempi äänenlaatu hakusessa:

Oon itse ottanut tavaksi nauhottaa aina 24 bittisenä ja sitten normalisoinnin jälkeen konvertoinu 16 bittiseks. Näin saadaan sitä äänen dynamiikkaa paremmin talteen pienemmällä gainilla.



mitä eroa näillä 24/16 bit on? ainakin audacityssä on valikko josta näitä saa muutettua vaikka 8-32..


entäs sitten vielä toi mono/stereo nauhoitus, onko näissä jotain oleellista eroa?
Lumpy

Posts: 873

#15 • • Edited Lumpy Big Mistake | Carbon Based | Finrg

Replying to Parempi äänenlaatu hakusessa:


---
Oon itse ottanut tavaksi nauhottaa aina 24 bittisenä ja sitten normalisoinnin jälkeen konvertoinu 16 bittiseks. Näin saadaan sitä äänen dynamiikkaa paremmin talteen pienemmällä gainilla.
---


mitä eroa näillä 24/16 bit on? ainakin audacityssä on valikko josta näitä saa muutettua vaikka 8-32..


entäs sitten vielä toi mono/stereo nauhoitus, onko näissä jotain oleellista eroa?



En nyt muista tarkempia lukuja mutta olisko ollut niin että 24 bittisessä 6 db enemmän dynamiikkaa kuin 16 bittisessä audiossa. Mitä enemmän bittejä sitä tarkempi on äänen dynaaminen alue. Tuolta löytys ihan basic-tietoa: http://audacity.sourceforge.net/manual-1.2/tutorial_basics_1.html

Stereo on kun nauhoitetaan tai toistetaan kahta kanavaa. Vasen ja oikea. Monossa taas on vain yksi kanava.

edit. Kun nauhoittat musiikkia, niin aina stereona.
fi-do

Posts: 380

#16 • • fi-do

Replying to Parempi äänenlaatu hakusessa:


---



En nyt muista tarkempia lukuja mutta olisko ollut niin että 24 bittisessä 6 db enemmän dynamiikkaa kuin 16 bittisessä audiossa. Mitä enemmän bittejä sitä tarkempi on äänen dynaaminen alue. Tuolta löytys ihan basic-tietoa: http://audacity.sourceforge.net/manual-1.2/tutorial_basics_1.html

Stereo on kun nauhoitetaan tai toistetaan kahta kanavaa. Vasen ja oikea. Monossa taas on vain yksi kanava.

edit. Kun nauhoittat musiikkia, niin aina stereona.



aina sitä oppii uutta kun vanhaksi elää :) kiitoksia paljon :)
darudevil

Posts: 427

#17 • • darudevil Darude
"24-bit digital audio has a theoretical maximum dynamic range of 144 dB, compared to 96 dB for 16-bit; however, current digital audio converter technology is limited to dynamic ranges of about 120 dB (20-bit) because of 'real world' limitations in integrated circuit design" (Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_bit_depth)

http://www.tweakheadz.com/16_vs_24_bit_audio.htm

http://www.google.com/search?hl=fi&client=safari&rls=en&&sa=X&ei=jFSrTNuWLoT7lwfY0ri_CA&ved=0CBIQBSgA&q=difference+between+16bit+and+24bit&spell=1

En tiedä onko noista linkeistä apua, mutta ainakin niissä puhutaan bittisyydestä, ja löytyy varmaan jotain faktaa ja kenties toisten kokemuksiakin.

Jos nauhoittaa 24-bittisenä (mikä kannattaa, jos on siihen kykenevät kamat), niin yksittäisen kanavan konvertiointia ei kannata tehdä, vaan miksaa kaiken, ja nauhoittaa/renderoi/bounsaa finaalimiksin 24-bittisenä, ja sitten masteroi tai laittaa masterointiin sen fileen, joka siinä yhteydessä vähennetään (yleensä ditheröinnin kautta) 16 bittiseksi CD:lle meneväksi matskuksi.
DJ Rx

Posts: 2,527

#18 • • Edited DJ Rx FINRG Recordings
Aika moni tikkaskin noita linkkejä tänne jo tosta bittisyvyydestä, periaatteessa kysymys on lähinnä siitä kuinka monella lukuarvolla musiikin dynaamista äänialaa voidaan ilmaista. 16 bittisellä on 65 536 eri mitta-arvoa kun taas 24 bittisellä päästään 16 777 216 mitta-arvoon. esimerkiksi 16 bittisellä PCM koodatulla signaalilla on 98,1 db dynaaminen ääniala (heittää pari debbaa villen linkittämästä desbelimäärästä tod. näk eri laskentatavasta, jossa käytetään tehollisia summausarvoja). Kuten toni tuossa sanoikin jokainen bitti lisää dynaamista äänialaa 6,02 desibeliä lisää dynaamista äänialaa. 6 desibeliä käytännössä kaksinkertaistaa äänenpaineen, vaikka tosiasiassa subjektiivinen äänenvoimakkuuden kaksinkertaistuminen lähentelee 10 desibeliä. Käytännön hyöty tuosta ylimääräisestä dynaamisesta äänialasta riippuu taas oikeastaan hyvin pitkälti siitä kuinka lyttyyn masteri vedetään. Periaatteessa kaikki matskuhan yritetään vetää masteroinnissa mahdollisimman lähelle 0dBFS tasoa, joka on digitaalinen nollataso eli absoluuttinen yläraja digitaalisissa äänitallenteissa. Tästä johtuen masterin "voimakkuutta" mitataankin hyvin usein weighted root mean square tasolla, joka antaa jokseenkin tarkan tehollisen arvon siitä kuinka paljon äänimateriaalia on keskimäärin kompressoitu. RMS taso vaihtelee huomattavasti musiikkityyleittäin, mutta muistelisin että keskimääräinen RMS taso mastereroinnin jälkeen kiikkuu jossain -12dBFS:n paikkeilla, korjatkaa jos olen väärässä.

edit: typoja typoja

--
Due to graphic nature of this post viewer discretion is advised.

darudevil

Posts: 427

#19 • • darudevil Darude

Replying to Parempi äänenlaatu hakusessa:

Käytännön hyöty tuosta ylimääräisestä dynaamisesta äänialasta riippuu taas oikeastaan hyvin pitkälti siitä kuinka lyttyyn masteri vedetään.


Et ole väärässä, kyllä kaik soundaa tuubalta kun tarpeeks kompuroi ja limitoi... ;)

Etkä ole muutenkaan mielestäni väärässä, mutta tuo 24-bittisyys ei mielestäni ole niinkään se juttu siinä pelkässä masterikanavassa lytyttäessä, vaan miksatessa useita kanavia yhteen, ennen masterointia, tai ennen master bussin muuta koti-prosessointia. Tuo isompi bittisyvyys antaa paljon isomman resoluution säätää voimakkuuksia ja myös käsittääkseni antaa plugareille mahdollisuuden hoitaa EQ:t jne sisäisesti paremmalla tarkkuudella ja äänenlaadun säilyessä parempana vs. 16-bit.

Itse en ole tämän suhteen mikään tietäjä-guru, mutta olen huomaavinani eron jos koko mixin kaikki raidat on 16bit tai 24bit, ja tiedän tyyppejä, jotka ovat 44,1k/16bit miksauksesta siirryttyään 44,1k/24bittiin löytäneet huomattavasti "ilmaa" ja "tarkkuutta" tuotoksissaan, ja on ollut helpompi miksata, on tullut sellainen persetuntuma, ettei mene miksaus yhtä helposti tukkoon kuin kaiken ollessa 16-bittistä. Tosta on tietty helppo kinata, ja koko homma voi olla vain lumeilmiötäkin, mutta ihan nimimiehistä on kuitenkin ollut kyse. 24-bittisenä live-instrumentteja tai laulua nauhoittaessa on se hyöty myös, ehkä niitä isoimpia (?), ettei tarvitse hakea kauhun tasapaino clippauksen ja tarpeeksi vahvan signaalin välillä, vaan voi pudottaa gainin ihan rauhassa vaikka jonnekin -10dB paikkeille, tai paljon alemmaskin, eikä myöhempi boostaaminen vaikuta "mitään" äänenlaatuun.
Funktion

Posts: 1,720

#20 • • Edited Funktion over 9000
Siitä volumejen alas säätämisessä nauhottaessa on sekin hyöty, että ainakin tiettyjen softien sisänen summing bus alkaa kurautuun jos kaikki hakkaa lähellä nollaa, vaikka ei missään vaiheessa missään meniskään clipin puolelle.

Itellä on aina -12 - -18 mittarissa sisäänmennessä.

... tämä siis musiikin tuotannossa, mutta eiköhän tuo päde myös settien nauhotteluun.

Mitä bittisyyteen tulee, 24bit on huomattavasti parempi formaatti, ja ite tykkään näytteenottotaajuudenkin nostaa 192khz. Tuota tosin on paskoilla konverttereilla (lue. perus integroitu äänikortti) aika turha lähteä nosteleen. Voi olla että Lynx Studion Aurora 16 on tehny musta audiokermaperseen.. :D

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..