69 posts, 4 pages, 11,106 views
Neuro:Ei ne levyt oo niin kalliita. Hieman musiikkibisnekseen tutustuneena tiedän mistä levyn hinta koostuu. Ei niissä oo mitään liikaa.
GoA:
Tiedän että jos kaikki ajattelisivat näin niin musiikin tuotanto loppuisi. mutta kun kaikki eivät ajattele näin niin minua ei kiinnosta mikään muu kuin se että imuroin musiikkia mielummin kuin ostaisin.
Dorka:
---
Ahas, eikö? Tässä on ihan todellisuuteen pohjautuva laskelma enkä nyt sano kuka artisti, (yksi suomi artisti anyway) mutta artisti saa jokaisesta myydystä levystä 40c. Levy maksaa kaupalle 12-13e ja sit kaupan hyllyllä 20-22e.
Levy-yhtiö siis ottaa välistä heti reilun kympin ja melkein saman verran itse jälleenmyyntiporras. Juttelin levy-yhtiön edustajan kanssa ja samaa mieltä se oli minunkin kanssa et hinnoissa on enemmän ilmaa, kun missään muussa kuluttajatuotteessa mikä mieleen tulee. Ongelma vain on se et levy-yhtiöt on ottanu siipiensä suojaan niin monta täysin epäonnistunutta artistia minkä tappioita sit tasoitetaan onnistuneilla artisteilla.
Neuro:
---
GoA:
Tiedän että jos kaikki ajattelisivat näin niin musiikin tuotanto loppuisi. mutta kun kaikki eivät ajattele näin niin minua ei kiinnosta mikään muu kuin se että imuroin musiikkia mielummin kuin ostaisin.
---
Et ilmeisestikään osaa arvostaa tarpeeksi sitä mitä me muusikot annamme sinulle. Jos oikeasti nautit hyvästä musiikista niin miksi et voi antaa jotain muusikoille takaisin? Eli vähän palkkaa kovasta työstä.
Ja silti Universal Music Group pudotti hintojaan USA:ssa 30%:lla? Jossei niissä ole ilmaa, niin ei heillä olisi varaa tehdä moista hinnan alennusta, koska tuskin tuotteita ilman katteita kannattaa myydä.Neuro:
Mä en hae ämpee-kolmosia netistä ihan periaatteesta. Mulla on vain muutama poltettu levy, mutta nekin sellaisia joita ei kaupasta saa. Ei ne levyt oo niin kalliita. Hieman musiikkibisnekseen tutustuneena tiedän mistä levyn hinta koostuu. Ei niissä oo mitään liikaa. Ja hyvään musiikkiin kannattaa aina panostaa oli minkälaiset tulot tahansa. Opiskelijana minulla ei ole varaa ostaa älyttömästi levyjä mutten silti polta mp3:sia CD:lle. Mun mielestä muusikon panosta pitää kunnioittaa sen verran, että ostaa levyn ihan kaupasta (tai netistä). Jos pitää hyvästä musiikista niin osaa antaa jotain omasta ilostaan ihmisille jotka sen ilon saavat aikaan. Pienen muusikon tulot kärsivät jo muutamasta ilmaiseksi imuroidusta biisistä.
GoA:
---
Neuro:
---
GoA:
---
Et ilmeisestikään osaa arvostaa tarpeeksi sitä mitä me muusikot annamme sinulle. Jos oikeasti nautit hyvästä musiikista niin miksi et voi antaa jotain muusikoille takaisin? Eli vähän palkkaa kovasta työstä.
---
Koska mielummin käytän ne rahat ruokaan/bileisiin tai johonkin muuhun. Opintotuki ei ole niin suuri että sillä voisi levyjä ostella.
Neuro:Artisti saa kyllä muitakin etuisuuksia kuin 40c/levy. Levy-yhtiö maksaa usein artistille jonkin könttäsumman levytyssopimuksen yhteydessä.
Mutta levy-yhtiölle jää silti paljon enemmän voittoa kuin artistille. Puhutaan ehkä noin 2-3 eurosta/levy. Artisti on l-yhtiölle sijoitus. Se ottaa taloudellisen riskin tehdessään levytyssopimuksen artistin kanssa. Suurin osa artisteista tuottaa levy-yhtiölle tappiota. Levy-yhtiö pysyy rahoissa niiden artistien avulla jotka tuottavat voittoa.
Neuro:Olen aivan varma että tiedät aiheesta enemmän, mutta liioittelet ehkä hieman todellisuutta.Tilanne on kyllä aika perseestä, tiedän.