Musan kopiointi netistä.

69 posts, 4 pages, 10,922 views

Avatar
#41 • • ohcysp Guest
mp3.jpg
dirtyface

Posts: 344

#42 • • dirtyface rok.
Aika usein oon ladannut netistä pari biisiä koekuunteluun ja sitten tehnyt ostopäätöksen. Tietty on sit jotain artisteja joilla on taattua laatua. Eli ne levyt voi ostaa ihan suoraan. Nyt jää kyllä varmaan toi koekuuntelukin pois kun ei tällä yhteydellä voi käyttää p2p-ohjelmia. Muita systeemejä en sit tiedäkään eli menee sokkona osteluks..

--
ketkä v*tun muut? *pahis*

MaSari

Posts: 1,986

#43 • • MaSari space jammer
Tää on kyl sellanen kysymys mihin ei taatusti oo yhtä ja oikeeta vastausta.. Itse kyllä kopioin netistä ja poltan cd:lle, mut tietty sit ostan joitakin cditä aina sillon tällön, vaikka kalliikshan se tulee. *ding* Netistä kopioitujen biisien laatu on sit vähä mitä sattuu, ja se kyl ottaa päähän. Sen takii mieluiten ostaisin ihan aitoja cditä. Silti aina sorrun niihin netti-versioihin *justjoo*

--
minä kellotan sinuaaa.. *nuotti*

Blues

Posts: 5,414

#44 • • Blues Koning van Afrika
Pääasiassa ostan levyni ja niihin on omaisuus jo kulunut. Netistä tulee haettua musaa myös mutta ne ovat pääasiassa täällä tarjolla olevia settejä ja yleensä kuuntelen artistien biisejä netistä ennenkuin tilaan levyt. Ostetuissa levyissä on se ihana puoli että tietää äänen laadun ja saa myös hienon kotelon mukana *nauru*

--
Pictures

Party moeilik en het n oulike lewe

User

Posts: 135

#45 • • User
Mä en hae ämpee-kolmosia netistä ihan periaatteesta. Mulla on vain muutama poltettu levy, mutta nekin sellaisia joita ei kaupasta saa. Ei ne levyt oo niin kalliita. Hieman musiikkibisnekseen tutustuneena tiedän mistä levyn hinta koostuu. Ei niissä oo mitään liikaa. Ja hyvään musiikkiin kannattaa aina panostaa oli minkälaiset tulot tahansa. Opiskelijana minulla ei ole varaa ostaa älyttömästi levyjä mutten silti polta mp3:sia CD:lle. Mun mielestä muusikon panosta pitää kunnioittaa sen verran, että ostaa levyn ihan kaupasta (tai netistä). Jos pitää hyvästä musiikista niin osaa antaa jotain omasta ilostaan ihmisille jotka sen ilon saavat aikaan. ”Pienen” muusikon tulot kärsivät jo muutamasta ilmaiseksi imuroidusta biisistä.
Blues

Posts: 5,414

#46 • • Blues Koning van Afrika
Vähän off topic mutta tänään aamulla tuli uutisissa juttu mitä amerikkalaiset tv-kanavat ovat mainostaneet jo pari kuukautta. Eli musiikkiyhtiöt ovat alkaneet haastamaan yksityisiä henkilöitä oikeuteen siitä että heillä on hallussaan laitonta musiikkia.
IMO, uskoisin että siihen imuroimisen määrään voi hyvinkin vaikuttaa levyjen hinnat. Niitä voisi laskea kyllä pikkasen jolloin myyntimäärä kasvaa. Itse tilaan netistä melkein kaikki levyt kun säästän siinä aika paljon rahaa.
Yksi syy miksi paljon pienempiä nimiä imuroidaan netistä on vaikea saatavuus. Esim. Kuinka moni ihminen jotka olisivat sattumoisin kuulleet Lab-4:n biisejä esim. kaverillaan, tietävät mistä ryhtyä hakemaan sitä kun saatavuus on aika heikkoa. Soulseekista sen löytää huomattavasti helpommin mikä myös houkuttelee porukkaa imuroimaan netistä eikä vaivautumaan etsimään netistä kauppoja jotka myisivät levyä.

--
Pictures

Party moeilik en het n oulike lewe

Avatar
#47 • • Dorka Guest

Neuro:Ei ne levyt oo niin kalliita. Hieman musiikkibisnekseen tutustuneena tiedän mistä levyn hinta koostuu. Ei niissä oo mitään liikaa.


Ahas, eikö? Tässä on ihan todellisuuteen pohjautuva laskelma enkä nyt sano kuka artisti, (yksi suomi artisti anyway) mutta artisti saa jokaisesta myydystä levystä 40c. Levy maksaa kaupalle 12-13e ja sit kaupan hyllyllä 20-22e.

Levy-yhtiö siis ottaa ”välistä” heti ”reilun kympin” ja melkein saman verran itse jälleenmyyntiporras. Juttelin levy-yhtiön edustajan kanssa ja samaa mieltä se oli minunkin kanssa et hinnoissa on enemmän ilmaa, kun missään muussa kuluttajatuotteessa mikä mieleen tulee. Ongelma vain on se et levy-yhtiöt on ottanu siipiensä suojaan niin monta täysin epäonnistunutta artistia minkä ”tappioita” sit tasoitetaan ”onnistuneilla” artisteilla.

Nythän levy-yhtiöt on karsinu aika paljon uusien artistien määrää ja ihan hyvä vain, kun kattoo minkälaisia ”artisteja” on niidenkin listoille jossain vaiheessa päässy.

Siitä ei päästä et CD / DVD:t on yksi korporaattihistorian suurimmista kusetuksista mille ei voida yhtään mitään.

Nyt tungetaan OSTAVILLE asiakkaille kaikennäköisiä CD suojauksia mikä vain haittaa OSTAVIA asiakkaita. Moni CD ei toimi PC:ssä lupauksista huolimatta, ensinmäistä kertaa törmäsin tässä hiljattain levyyn mitä oli mahdotonta kopioida ANALOGISTA kautta... joten miten otat kopion CD:stä esim. MD:lle? Nykyään en osta enää CD:tä missä on kopiointisuojaus vaan tilaan ne mantereen takaa missä mikään CD ei ole kopiointisuojattu.

Tämäkin on aivan naurettavaa, suurin syy tähän kun on se et USA:ssa artistit yleensä saa klönttäsumman per julkasstu levy joten vaikka niiden levy myis miljoonia niin ne saa saman summan, kuin et se levy olis myyty 100kpl. Euroopassa yleensä artistit saa aina per. myyty levy provikkansa - tosin suuressa maailmassa hyvätkin artistit voi tehdä ”konkursseja” *nauru*

Puhutaan et CD myynti vähenee niin paskan jauhamista sekin on, eihän CD myynti voi vuodesta toiseen nousta xx% ja nyt, kun kuplan jälkeen myynti laski niin heti ollaan syyttämässä kopiointia... siis kuluttajakopiointia - kun itse tämän tyyppinen piratismi on aivan murto-osaa verrattuna siihen mitä ne kiinassa prässäilee piraatteja - joita ei haittaa mitkään kopiointisuojaukset. Ne vain tekee samalla tavalla soivan levyn, kun alkuperäinen ILMAN kopiointisuojausta ja muutamalla egellä.

...mut tosiaan tästä kaikesta huolimatta - ostan kaikki CD:t, ainuttakaa poltettua ei ole ja ämppärit on kirosana. Mut jos joku kehtaa sanoa, että CD:n hinnoissa ei oo mitään liikaa saa kyllä mun verenpaineen nousemaan.

*piis*

[muokattu 9.9.2003 09:09]
Avatar
#48 • • GoA Guest
Minä en maksa musiikista. Minua ei kiinnosta saako joku artisti minulta rahaa. Minä tiedän ettei minua voida haastaa oikeuteen koska RIAA:lla ei ole valtuuksia suomessa eikä heille ole pääsyä 100 gigan members only hubille. Tiedän että jos kaikki ajattelisivat näin niin musiikin tuotanto loppuisi. mutta kun kaikki eivät ajattele näin niin minua ei kiinnosta mikään muu kuin se että imuroin musiikkia mielummin kuin ostaisin.
User

Posts: 135

#49 • • User

GoA:
Tiedän että jos kaikki ajattelisivat näin niin musiikin tuotanto loppuisi. mutta kun kaikki eivät ajattele näin niin minua ei kiinnosta mikään muu kuin se että imuroin musiikkia mielummin kuin ostaisin.



Et ilmeisestikään osaa arvostaa tarpeeksi sitä mitä me muusikot annamme sinulle. Jos oikeasti nautit hyvästä musiikista niin miksi et voi antaa jotain muusikoille takaisin? Eli vähän palkkaa kovasta työstä.
Avatar
#50 • • Dorka Guest
...ai niin ja kopiointisuojatut CD:t ei edes ole CD:tä virallisesti. Philips joka CD:n isänä on kieltänyt CD logojen käyttämisen kyseisissä levyissä, kun ne eivät täytä CD standardeja - samoin nykyään enää CD kaupoissa oleva ”vain sinetillä voi palauttaa” idealta on mennyt pohja, kun kaikki levyt missä on kopiointisuojaus voi palauttaa ja saada rahat takaisin nojaten siihen et ”se ei toiminu omassa CD soittimessa” (tämän ohjeistuksen on antanu kuluttajaviranomaiset).
Sallakat

Posts: 2,220

#51 • • Sallakat jungle, baby !
Hmmm joo kyllä me imutetaan aika paljon musaa netistä mutt johtuen just siitä syystä, että jos haluan yksittäisen konemusa biisin, niin en todellakaan lähde ostamaan yhtä sinkkua kaupasta, jos niitä ees saa. En ole DJ, joten vinyylejä tuskin ostelen. Kaikki on sitä paitsi kiinni kuuntelumukavuudesta ja helppoudesta mun kohdalla. Paljon kannattavampaa esimerkiksi imuttaa netistä 130 kappaletta juuri tollasia biisejä ja polttaa MP3- levyksi ja kuunnella walkmanilla. Aika paljon miksauksia tulee imutettua myös, mutt DJ:tähän itse niitä laittaa nettiin, joten en näe siinäkään mitään vikaa. Tää järjestely nyt vaan sopii meitsille parhaiten kun ottaa huomioon mihin mä musaa tarviin ja käytän yms.


Kolikon toinen puoli on valitettava, koska Recreational records lopetti toimintansa just tän kopioimisen takia. Oltii tos kevään puolella joskus kyselemässä Infectedin uutta tuplalevyä ja alkoi myyjä sitten kertomaan miten ikävästi tulee kohta käymään, että kun lafka menee kiinni. Inhottavaa tietty. Mutt kyllä me sieltä oltiin ainakin hankittu kaikki se mitä oltiin haluttu ja voitu saada sieltä...

Pelejä yms softaa tulee myös ladattua ja haettua sitten niihin crackit *joo* esim photoshopin tyylisiä ohjelmia ei viittis mennä ostamaan kaupasta kuitenkaan mutta on hyvä olla olemassa kuitenkin! että tätä rataa.

edit: toi kopiosuoja juttu on aika kaksipiippunen, mutt DonJohnson Big Bandilla oli tohon asiaan ihan hyvä kanta ja syy siihen miks niitten levyssä ei oo kopiosuojaa!

[muokattu 9.9.2003 09:40]
User

Posts: 135

#52 • • User

Dorka:
---

Ahas, eikö? Tässä on ihan todellisuuteen pohjautuva laskelma enkä nyt sano kuka artisti, (yksi suomi artisti anyway) mutta artisti saa jokaisesta myydystä levystä 40c. Levy maksaa kaupalle 12-13e ja sit kaupan hyllyllä 20-22e.

Levy-yhtiö siis ottaa ”välistä” heti ”reilun kympin” ja melkein saman verran itse jälleenmyyntiporras. Juttelin levy-yhtiön edustajan kanssa ja samaa mieltä se oli minunkin kanssa et hinnoissa on enemmän ilmaa, kun missään muussa kuluttajatuotteessa mikä mieleen tulee. Ongelma vain on se et levy-yhtiöt on ottanu siipiensä suojaan niin monta täysin epäonnistunutta artistia minkä ”tappioita” sit tasoitetaan ”onnistuneilla” artisteilla.



Myönnän että olet osittain oikeassa. Artisti saa itse todella vähän levystä. Olisi järkevämpää tehdä omakustanne ja markkinoida sitä itse (se tosin vaatisi enemmän työtä). Omakustanteesta artisti saa noin 1-5 euroa/levy voittoa riippuen monista asioista kuten markkinointi- ja painamiskustannuksista sekä levyn hinnasta kaupassa.

Levy-yhtiöt ottavat n. 10-11euroa/levyliikkeeseen myyty levy jos vähentää artistin palkkion. Mutta ei kannata unohtaa levy-yhtiön kustannuksia kuten markkinointi, painatus, musiikkivideot, palkat levy-yhtiön henkilöstölle (ei johtajat/osakkeenomistajat tms. vaan perus työväki), studiokustannukset, kansien suunnittelu. Mutta levy-yhtiölle jää silti paljon enemmän voittoa kuin artistille. Puhutaan ehkä noin 2-3 eurosta/levy. Artisti on l-yhtiölle sijoitus. Se ottaa taloudellisen riskin tehdessään levytyssopimuksen artistin kanssa. Suurin osa artisteista tuottaa levy-yhtiölle tappiota. Levy-yhtiö pysyy rahoissa niiden artistien avulla jotka tuottavat voittoa.

Artisti saa kyllä muitakin etuisuuksia kuin 40c/levy. Levy-yhtiö maksaa usein artistille jonkin könttäsumman levytyssopimuksen yhteydessä. Lisäksi artisti saattaa saada avustusta levy-yhtiöltä esim. uusien soitinten hankintaan. Nämä lisäetuudet riippuvat paljon sopimuksesta. Artisti voi tehdä loistosopimuksen tai aivan paskan. Joka taas riippuu monista asioista. Artistin ei kannata heti rynnätä allekirjoittamaan sopimusta. Kannattaa keskustella l-yhtiön edustajien kanssa palkkioiden suurentamisesta ym. Jos levy-yhtiö todella haluaa artistin talliinsa se tulee hieman vastaan raha-asioissa.
User

Posts: 135

#53 • • User
Ja se että jälleenmyyntiporras ottaa sen vajaan kympin/levy on ihan perusteltua. Pienet levykaupat saavat hädin tuskin palkat maksettua. Olen jutellut asiasta joskus parin levykauppiaan kanssa. Kymppi/levy maksaa juuri ja juuri 3-4ihmisen palkan ja liikehuoneiston vuokran pienelle levykaupalle. Se ei mielestäni liity millään tavalla keskusteluun artistin riistämisestä.
Avatar
#54 • • GoA Guest

Neuro:
---
GoA:
Tiedän että jos kaikki ajattelisivat näin niin musiikin tuotanto loppuisi. mutta kun kaikki eivät ajattele näin niin minua ei kiinnosta mikään muu kuin se että imuroin musiikkia mielummin kuin ostaisin.

---


Et ilmeisestikään osaa arvostaa tarpeeksi sitä mitä me muusikot annamme sinulle. Jos oikeasti nautit hyvästä musiikista niin miksi et voi antaa jotain muusikoille takaisin? Eli vähän palkkaa kovasta työstä.



Koska mielummin käytän ne rahat ruokaan/bileisiin tai johonkin muuhun. Opintotuki ei ole niin suuri että sillä voisi levyjä ostella.
[Nuclear]

Posts: 5,855

#55 • • [Nuclear] el aprendiz

Neuro:
Mä en hae ämpee-kolmosia netistä ihan periaatteesta. Mulla on vain muutama poltettu levy, mutta nekin sellaisia joita ei kaupasta saa. Ei ne levyt oo niin kalliita. Hieman musiikkibisnekseen tutustuneena tiedän mistä levyn hinta koostuu. Ei niissä oo mitään liikaa. Ja hyvään musiikkiin kannattaa aina panostaa oli minkälaiset tulot tahansa. Opiskelijana minulla ei ole varaa ostaa älyttömästi levyjä mutten silti polta mp3:sia CD:lle. Mun mielestä muusikon panosta pitää kunnioittaa sen verran, että ostaa levyn ihan kaupasta (tai netistä). Jos pitää hyvästä musiikista niin osaa antaa jotain omasta ilostaan ihmisille jotka sen ilon saavat aikaan. ”Pienen” muusikon tulot kärsivät jo muutamasta ilmaiseksi imuroidusta biisistä.

Ja silti Universal Music Group pudotti hintojaan USA:ssa 30%:lla? Jossei niissä ole ilmaa, niin ei heillä olisi varaa tehdä moista hinnan alennusta, koska tuskin tuotteita ilman katteita kannattaa myydä.

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

User

Posts: 135

#56 • • User

GoA:
---
Neuro:
---
GoA:
Tiedän että jos kaikki ajattelisivat näin niin musiikin tuotanto loppuisi. mutta kun kaikki eivät ajattele näin niin minua ei kiinnosta mikään muu kuin se että imuroin musiikkia mielummin kuin ostaisin.

---


Et ilmeisestikään osaa arvostaa tarpeeksi sitä mitä me muusikot annamme sinulle. Jos oikeasti nautit hyvästä musiikista niin miksi et voi antaa jotain muusikoille takaisin? Eli vähän palkkaa kovasta työstä.

---


Koska mielummin käytän ne rahat ruokaan/bileisiin tai johonkin muuhun. Opintotuki ei ole niin suuri että sillä voisi levyjä ostella.



Ihan hyvä pointti. Ja myönnän että joudun itsekin vähän ”köyhäilemään” sen takia, että ostan pari kolme levyä kuukaudessa. Mutta periaate on periaate.
Hixxy

Posts: 522

#57 • • Hixxy HaroPup
Jos konemusaa olis helpommin saatavilla ni ostaisin varmasti enemmän levyjäkin. Onhan se synkkää ostaa levy yhe viisu takia, mut ns. pienempiä nimiä pitää kyl tukea. On vaa hitusen vaikea löytää pienie taikka edes suuria nimiä täältä suomesta. Menee online tilailuks ja se on välil hitusen hankalaa ku pitäis 15 eri paikasta tilata levyt ja yhen levyn hinnaks tulee se vähintää 20 puntaa! Ite haen paljon musaa netistä mut jos löydän hyvän levyn niin ostan sen varmasti. *uuh*
Avatar
#58 • • Dorka Guest

Neuro:Artisti saa kyllä muitakin etuisuuksia kuin 40c/levy. Levy-yhtiö maksaa usein artistille jonkin könttäsumman levytyssopimuksen yhteydessä.


Aika hiljasta, suomiartistit jotka nyt soittelee ja on pinnalla jotka tunnen hyvin ei oo saanu mitään etuisuuksia ja tässä on muutamasta eri labelin alta porukkaa. En tiedä keneltä olet mitäkin kuullu mut mitä itse tiedän ja olen nähny niin aika toisinpäin se menee. Artistit saa juosta promojutuissa ilmaiseksi, jos on joku mainoskampanja niin se vähennetään artistin per myyty levyn provikasta kampanjan aikana myydyistä levyistä yms.

Mutta levy-yhtiölle jää silti paljon enemmän voittoa kuin artistille. Puhutaan ehkä noin 2-3 eurosta/levy. Artisti on l-yhtiölle sijoitus. Se ottaa taloudellisen riskin tehdessään levytyssopimuksen artistin kanssa. Suurin osa artisteista tuottaa levy-yhtiölle tappiota. Levy-yhtiö pysyy rahoissa niiden artistien avulla jotka tuottavat voittoa.


Aika todella hiljasta, univeral tiputti hintaa 30% omasta kakustaan ja se silti niiden omien laskelmien mukaan tuottaa hyvin. Sinun laskelmalla ne myis nyt alennusten jälkeen tappiolla.

...mitenköhän myös on mahdollista et jos jälleenmyyntiportaan 10e on myös vähän niin mitä nyt vähän tiedän liikemaailmasta niin se ei minusta todellakaan kuulosta ”pieneltä”. Miten voi myös olla mahdollista et jos tämä business olis ”huonoa” et esim. nyt viimeaikoina hesaan on avattu suht isoja levykauppoja tms. Myös ketjujen liikkeitä tuntuu olevan joka nurkassa (Free Record Shop). Eli aika todella hiljasta tämänkin väitteen kanssa.

En oikein ymmärrä kantaasi enkä laskelmiasi ollenkaan. Nythän tilanne on se et levy-yhtiö tässä tapauksessa Universal laski et 12-13e olis hinta jolla levyjä saataisiin myytyä enemmän ja kitkettyä piratismia pois. Ensinmäistä kertaa näin päin, eikä lisäämällä paskoja kopiointisuojauksia jotka vain yllyttäny enemmän ihmisiä kopioimaan netistä musaa, kuin estämään sitä.

[muokattu 10.9.2003 01:00]
User

Posts: 135

#59 • • User
Nää on vaan juttuja joita olen kuullut ihmisiltä jotka ovat jollain tavalla mukana tossa bisneksessä. Lähinnä muusikot ja levykauppiaat. En ole itse mikään asiantuntija. Olen aivan varma että tiedät aiheesta enemmän, mutta liioittelet ehkä hieman todellisuutta.
Tilanne on kyllä aika perseestä, tiedän.
Avatar
#60 • • Dorka Guest

Neuro:Olen aivan varma että tiedät aiheesta enemmän, mutta liioittelet ehkä hieman todellisuutta.Tilanne on kyllä aika perseestä, tiedän.


Siis itse tunnen näitä suomi ”pop/rap” artisteja jotka ovat kertoneet omat palkkionsa ja enkä tässä yhtään liioittele, ottaa vain päähän kun ruvetaan väittämään jotain semmoista joka ei pidä paikkaansa. Varsinkin, kun tiedän miten ne saa hikihatussa vääntää biisejä saamatta siitä paljon ollenkaan rahallista korvausta.

Tietysti muusikoilla on toiset tavat ansaita, esim. keikat mutta keikkojakaan ei tule jos ei ole radiossa soittoaikaa. Tosin keikkojenkin suhteen on vähän nihkeetä aina aluksi, nimittäin suurinosa keikoistakin ne heittää ilmaiseksi oman itsensä promoamiseksi (esim. yleensä muutaman biisin keikat ravintoloissa) ympäri Suomea. Mitä ne siitä saa on ehkä siihen samaiseen ravintolaan muutaman drinkkilipun. Aamen.