Alkuun musanteossa

10 posts, 1 page, 2,519 views

Avatar
#1 • • maidhal Guest
Moro,

Mulla on nyt ihan uus midipieno ja Logic pro 8. Miten pääsisin hyvin alkuun musanteossa, elikkä mitä kaikkea pitää tietää? Miten saa tehtyä hyvän rumpukompin? ym.
Tyyli lajit olisi aika laajat; Hip hop biitit, psykedeelinen trance, downtempo, jazz ym...

Kokeilin jo vähän tota mutta ei siitä meinannu oikeen mitää tulla :sad:

edit: ja mitä nuo VST pluginit meinaa, saako niitä Logiciin?
Avatar
#2 • • Ryvon DJ Guest
VST plugarit voi olla mitä tahansa efektejä, soittimia tai virtuaaliprosessoreita, joita voit sitten käyttää Logicissa, mikäli se niitä tulee. En oo varma tukeeks Logic vielä / enää VST:ä?
Vaikka ei tukisikaan, useimmat valmistajat tekevät kuitenkin myös Logicin käyttämässä Audio Units (AU) formaatissa efektinsä / soittimensa, joten niitä voi käyttää.

Neuvoa musiikin teossa? Jaa-a... Jos ei esim. Midin perusteet ja muut ole vielä hallussa, varmasti helpoin tie oppia on hommata esim. joku ulkomainen tai suomalainen (en tiedä onko kotimaisia) tutoriaali / opiskelukirja Logiccia varten, joka lähtee ihan alkeista. Tuolta voi hakusanalla ettiä kirjoja, ainakin Logic seiskaan oli Applen opuksia, pitäis kohta olla kasiin kanssa:

http://www.dataclub.fi


-Samoin joku Midi / computer making music opus voi olla valaiseva. Lukea kannattaa ulkomaisia musalehtiä tyyliin Future Music ja Computer Music, sekä vastaavia, niistä oppii.


Rumpubiitit voi helpommin tehdä kokonaan itse samplepohjalta, virtuaalisamplerilla, tai hommata jonkun virtuaalisen ns. pattern-pohjaisen rumpukoneen/ rumpusynan Logicciin. Esim.

http://www.d16.pl/index.php?menu=14
http://www.native-instruments.com/index.php?id=battery3
http://www.native-instruments.com/index.php?id=syntheticdrums
http://www.fxpansion.com/index.php?page=4

-toki ne biitit voi soittaa myös suoraan Logicciin raidalle, joko Midi-nuotteina tai vaikka audiona mikin kanssa ääniraidalle (livesoundi). Sitten ne voi tarvittaessa kvantisoida ja korjata, ja sitten vaikka monistaa se patterni biisin pituudelta jne. Keinoja on monia.

Varmasti Plattarin teknogurut osaavat kertoa lisää vinkkejä ja hyödyllistä infoa... Onko suomalaista alan sivustoa olemassa, missä näitä asioita setvitään?


-R
Avatar
#3 • • maidhal Guest
Kiitos vastauksesta Ryvon DJ

Mitään rumpukonetta en (ainakaan vielä) viitsisi ostaa, koska rahaa on näihinkin kulunut jo aika paljon ja olen vielä niin alottelija. Eikä Englanti oikeen suju vielä sillä tasolla että hirveästi noista tutorialeista mitään ymmärtäisin :P mutta toivottavasti löytäisin jostain suomenkielisiä tutoriaaleja.

Entäs, pitääkö minun osata nuotit, jotta voin soittaa biittejä?
Mikä soitin kannattaa soittaa ensimmäisenä, rumpu vai joku muu?

Anteeksi nämä kysymykset mutta olen _todella_ alottelija. Olen tosissani tämän musiikin teon kanssa ja haluan todella oppia :)
Avatar
#4 • • Ryvon DJ Guest
Kannattaa kysyä suomalaisista musaliikkeistä onko heillä tietoa suomenkielisistä alan opuksista. Mulla on käsitys ja muistikuva että jotain kirjoja on, mutta en nyt saa päähäni kun en muista. Sellainen kuin Äänityön Kivijalka (Riffi-julkaisut) käsittelee ääntä ja tallentamista teoreettiselta ja käytännön kannalta. Se ei ehkä käsittele nyt Midiä siten että siitä tekniikat ja niksit oppisi, mutta jos haluaa myöhemmin duunaa laatuääntä ja yleensäkin tietää asioista, kannattaa opusta vilkaista.

Biittikysymykseen: jos opettelet rumpujen soittoa opettajan johdolla, tulee rumpujen viritys opetuksessa, mutta konemusiikissa -karkeasti yleistäen- ei nuoteista tarvitse biittejä hakatessa niin paljoa välittää. Olet varmasti kuunnellut jonkin verran konemusiikkia, että sinulla on perstuntuma siitä mikä kuulostaa hyvältä, ja mikä toimii.

Kun biittejä väsää, aika nopeasti tietää mikä vaan toimii ja mikä ei. Tärkeämpää perusbiittien teossa on se, että osaa laskea tasatahtia neljään 4/4-rytmin mukaisesti, tai osaa tarvittaessa leikata ja loopata esim. breakbeatit niin ettei looppi klikkaa ja hypi ikävästi. Eikä sekään ole nykyään mikään "must", sillä ainakin kokeellisessa ja vähän off-beat musassa epämääräiset rytmit kuuluvat asiaan. Sitten kun taitoa kartuu, voi kokeilla hieman erikoisemmilla rytmeillä.

Yleensä kone - ja klubi/diskomusassa kaikki lähtee rytmistä, eli biitti ja bassokuviosta, joka muodostaa perustan jolle voi rakentaa muun päälle, melodiat, vokaalit, väliosat ja breikit, nostatukset yms. Jos saa toimivan ja potkivan perusrytmin kasaan, se on hyvä alku. On helpompi alkaa esim. riffittelemään tai jammailemaan valmiin biitin päälle. Messevä bassokuvio voi esim. antaa inspiraation tai oivalluksen melodiasta joka biisin voisi tulla jne. Kaikessa musiikissa on jokin rytmi, josta se lähtee.


On monta musantekijää jotka eivät osaa nuotteja eivätkä tiedä musiikin teorioista juuri ollenkaan, ja silti tekevät ihan menevää musaa. Kuitenkin länsimaiset ihmiset ovat altistuneet länsimaiselle musiikille ja sen kaavoille koko ikänsä, joten tietynlainen perstuntuma rytmeihin, tahteihin, melodioihin ja harmonioihin on yleensä kaikilla ihmisillä sisäsyntyisesti. Paras tapa on vaan ottaa keyboard esille ja soitella kuvioita, harjoitella ja kokeilla juttuja jotka kuulostavat itselle hyviltä. Ei kannata ollenkaan miettiä "onko tämä oikein" tai voiko näin tehdä, senkun tekee vaan. Midisysteemeissä kun voi aina korjata ja muutella, kvantisoida ja fiksata nuotit ja soundit jälkeenpäin ihan miksi haluaa. Jos kuuntelet esim. suosituimpia trance tai pop-hittejä, niin oikeastaan kaikki perustuvat johonkin niin perusyksinkertaiseen melodiaan ja hyvään soundiin, että se riittää.

Kannattaa kuunnella paljon erilaista musaa, ja havainnoida esim. juuri eri tyylien hittibiiseistä että mihin niiden toimivuus perustuu. Tarkoitus ei ole tietenkään alkaa kopioimaan niitä juttuja (välttämättä, ellei halua), vaan se on yleensä tehokkain keino oppia ja keksiä toimivimmat systeemit mikä biiseissä toimii ja saa tanssijalan vipattamaan.

Luovuus ja innovatiivisuus tulee siinä vaiheessa mukaan, kun osaa soveltaa oppimaansa ja muutella sitä kekseliäästi ja yllättävästi, niin että tulee fiilis jostan ennenkuulemattomasta, originaalista.
Se hyvä puoli kone- ja muussa modernissa musassa on, että ei todellakaan ole mitään pakkosääntöjä mistään.

Nuottien tuntemus ei ole välttämätön pakko, mutta ei siitä haittaakaan ole.
Avatar
#5 • • maidhal Guest
Kiitos hyvin kattavasta vastauksesta, pitää todellakin alkaa vaan kokeilemaan mikä kuulostaa hyvältä. :)
Avatar
#6 • • aleksivirta Guest
Logic Pro 8:ssa on kyllä takuuvarmasti kaikki ohjelmat ja saundit mitä tarviit alkuun pääsemiseks - sampleri ja isot läjät erilaisia saundeja, kauheet läjät rumpuluuppeja ym, rumpusyntikka, paljon muita erilaisia syntikoita, mallinnuksia vanhoista sähköpianoista ja uruista, efektejä, tiesmitä. Pelkästään tommosella setillä saa ihan huippuhyvää jälkeä aikaan jos osaa, ja on varmasti hyvät edellytykset kokeilla ja soitella vaikkei osaiskaan. Ei siis kannata välttämättä miettiä minkään lisäohjelman ostamista tos vaihees, varsinkin jos rahat on tiukoilla.

Voi olla kyllä aika työlästä lähtee opettelemaan kaikkea lennosta, erityisesti jos et osaa englantia että voisit lukea ohjekirjaa tai tutorialeja. Varmaan kuitenkin se kärsivällisyys ja eri juttujen testailu auttaa alkuun ja mulla oli ainakin törkeen hauskaa joskus sillon 10-15v sit alotella itekseni musantekoa vaikka en tajunnut hittookaan siitä mitä tein eikä ollut oikein ketään keneltä kysyä neuvoa.

Kaikkein paras ois tietysti jos sulta löytyis joku tuttu joka on jo vähän tehnytkin musaa koneella ja vois tulla opastamaan kädestä pitäen alkuun, näyttämään ihan perusjutut ja vastailemaan kysymyksiin mitä syntyy siinä. Sit jos on jotain erityistä kysyttävää niin voi kysellä vaikka netissä, kun osaa jo sen verran pohjaks että niihin kysymyksiin saa tarkempii vastauksiikin.
Avatar
#7 • • maidhal Guest
Heh kylläpä kyllä. Eikä sitä rahaa nyt oikeasti niin hirveesti ole mennyt, toi midipieno käytettynä ja Logic pro wareversio :D
Eikä oikeen mitään tuttua ole, joka voisi mua opastaa tässä hommassa :/

Mutta... löytyisköhän mistään mitään sanastoa, mitä nämä samplet, filtterit ym meinaa? Siitä vois olla paljon apua :)

ps. Mulla tämä pieno: http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/CLAVIER+EVO+MK+461+C.JPG
Avatar
#8 • • Loopy Guest

Miten saa tehtyä hyvän rumpukompin? ym.


Hyvää on aika vaikea määritellä. Se on aika pitkälle tuottajasta itsestään kiinni.

Itse käytän pohjana muutamaa looppia, joiden päälle jatkan rakentamista. Rumpuihin uppoaa nopeasti 8 raitaa.

Kokeilin jo vähän tota mutta ei siitä meinannu oikeen mitää tulla :sad:


Niinhän se vähän tuppaa olemaan ensialkuun, Logic on valtavan kokoinen ohjelma, eikä taatusti helpoin vaihtoehto aloittelijalle.

ja mitä nuo VST pluginit meinaa, saako niitä Logiciin?


VST = Virtual Studio Technology, Steinbergin kehittämä standardi. VST voi olla esim. syna tai efekti. VST:ssä on valmiiksi graafinen käyttöliittymä, joten niitä on helppo ja miellyttävä käyttää.

Logicissa on paljon laadukkaita AU-plugareita (AudioUnit, Applen vastine VST:lle). Synia, samplereita, efektejä, EQ:ta, jne.

Mitään rumpukonetta en (ainakaan vielä) viitsisi ostaa, koska rahaa on näihinkin kulunut jo aika paljon ja olen vielä niin alottelija.


Ultrabeat on rumpusyna, saat sillä tehtyä omia soundeja. EXS24 on sampleri, ja mikäli olet wareztanut oikean paketin, olet saanut mukana myös Applen Jam packeja, Apple loopseja sekä EXS instrumentteja. Oikeastaan et tarvitse Logic Studion lisäksi mitään softaa, ja sampletkin on käsittääkseni äärimmäisen käyttökelpoisia. Muistathan että Logicissa voit manipuloida sampleja, ja efektoinnilla saa samplen raiskailtua tunnistamattomaksi hyvinkin nopeasti.

Eikä Englanti oikeen suju vielä sillä tasolla että hirveästi noista tutorialeista mitään ymmärtäisin :P mutta toivottavasti löytäisin jostain suomenkielisiä tutoriaaleja.


Mikäli motivoidut englannin opiskeluun, niin tässä on läjä käyttökelpoisia tutoriaaleja. Muutenkin musa-alalla kannattaa hallita englanti. Softat ovat pääsääntöisesti englanniksi ja business
http://www.computermusic.co.uk/page/computermusic?entry=free_beginner_pdfs

Entäs, pitääkö minun osata nuotit, jotta voin soittaa biittejä?


Ei.

Mikä soitin kannattaa soittaa ensimmäisenä, rumpu vai joku muu?


Tapoja on monenlaisia. Yleensä aloitan itse biitin kasaamisesta, mutta joskus kun päässä pyörii valmiiksi melodia teen sen ensin ja rakennan loput ympärille.

Olen tosissani tämän musiikin teon kanssa ja haluan todella oppia :)


Suosittelen aktiivista tiedonhakua. Mikäli lontoon murre ei taitu, kannattaa sitä opiskella, sillä valtaosa hyvästä musiikkitiedosta on englanniksi, ja alan slangikin on pitkälti lainasanoja juurikin englannista.


Mutta... löytyisköhän mistään mitään sanastoa, mitä nämä samplet, filtterit ym meinaa? Siitä vois olla paljon apua :)


Taitaa olla lontooksi nuo kaikki.

ps. Mulla tämä pieno:


Piano kirjoitetaan a:lla.

Näin UG-piireissä olemme kutsuneet noita midikiippareiksi.
Avatar
#9 • • aleksivirta Guest

Suosittelen aktiivista tiedonhakua. Mikäli lontoon murre ei taitu, kannattaa sitä opiskella, sillä valtaosa hyvästä musiikkitiedosta on englanniksi, ja alan slangikin on pitkälti lainasanoja juurikin englannista.



Tää ois munkin paras ohje tähän hätään. Internet on täynnä tietoa ja keskustelua näistä aiheista. Jos vaan osaa englantia ja opettelee käyttämään Googlea kun menee sormi suuhun jonkun musanteon osa-alueen kanssa, niin silläkin pääsee pitkälle. Siitä vaan kokeilemaan ja opettelemaan miten musaa syntyy...