Miten saa tehtyä hyvän rumpukompin? ym.
Hyvää on aika vaikea määritellä. Se on aika pitkälle tuottajasta itsestään kiinni.
Itse käytän pohjana muutamaa looppia, joiden päälle jatkan rakentamista. Rumpuihin uppoaa nopeasti 8 raitaa.
Kokeilin jo vähän tota mutta ei siitä meinannu oikeen mitää tulla :sad:
Niinhän se vähän tuppaa olemaan ensialkuun, Logic on valtavan kokoinen ohjelma, eikä taatusti helpoin vaihtoehto aloittelijalle.
ja mitä nuo VST pluginit meinaa, saako niitä Logiciin?
VST = Virtual Studio Technology, Steinbergin kehittämä standardi. VST voi olla esim. syna tai efekti. VST:ssä on valmiiksi graafinen käyttöliittymä, joten niitä on helppo ja miellyttävä käyttää.
Logicissa on paljon laadukkaita AU-plugareita (AudioUnit, Applen vastine VST:lle). Synia, samplereita, efektejä, EQ:ta, jne.
Mitään rumpukonetta en (ainakaan vielä) viitsisi ostaa, koska rahaa on näihinkin kulunut jo aika paljon ja olen vielä niin alottelija.
Ultrabeat on rumpusyna, saat sillä tehtyä omia soundeja. EXS24 on sampleri, ja mikäli olet wareztanut oikean paketin, olet saanut mukana myös Applen Jam packeja, Apple loopseja sekä EXS instrumentteja. Oikeastaan et tarvitse Logic Studion lisäksi mitään softaa, ja sampletkin on käsittääkseni äärimmäisen käyttökelpoisia. Muistathan että Logicissa voit manipuloida sampleja, ja efektoinnilla saa samplen raiskailtua tunnistamattomaksi hyvinkin nopeasti.
Eikä Englanti oikeen suju vielä sillä tasolla että hirveästi noista tutorialeista mitään ymmärtäisin :P mutta toivottavasti löytäisin jostain suomenkielisiä tutoriaaleja.
Mikäli motivoidut englannin opiskeluun, niin tässä on läjä käyttökelpoisia tutoriaaleja. Muutenkin musa-alalla kannattaa hallita englanti. Softat ovat pääsääntöisesti englanniksi ja business
http://www.computermusic.co.uk/page/computermusic?entry=free_beginner_pdfs
Entäs, pitääkö minun osata nuotit, jotta voin soittaa biittejä?
Ei.
Mikä soitin kannattaa soittaa ensimmäisenä, rumpu vai joku muu?
Tapoja on monenlaisia. Yleensä aloitan itse biitin kasaamisesta, mutta joskus kun päässä pyörii valmiiksi melodia teen sen ensin ja rakennan loput ympärille.
Olen tosissani tämän musiikin teon kanssa ja haluan todella oppia :)
Suosittelen aktiivista tiedonhakua. Mikäli lontoon murre ei taitu, kannattaa sitä opiskella, sillä valtaosa hyvästä musiikkitiedosta on englanniksi, ja alan slangikin on pitkälti lainasanoja juurikin englannista.
Mutta... löytyisköhän mistään mitään sanastoa, mitä nämä samplet, filtterit ym meinaa? Siitä vois olla paljon apua :)
Taitaa olla lontooksi nuo kaikki.
ps. Mulla tämä pieno:
Piano kirjoitetaan a:lla.
Näin UG-piireissä olemme kutsuneet noita midikiippareiksi.