Digitaalikamerat / kuvaus

856 posts, 43 pages, 437,873 views

Jone

Posts: 8,258

#121 • • Jone Archibald Haddock

Puistokemisti:
---
Jone:



Eli jos susta ei sun mielestäsi ole saatu hyvää kuvaa, niin siinä on syy laittaa keskisormihymiötä kuvaajille ja näiden kameroille? ”Kiva.”

---

Kyllä se musta ainakin on hyvä syy.
Jos musta otettais aina surkeita kuvia ja ikuistettais kaikki huonot hetket niin voisi minuakin vituttaa.
Onneksi itse olen niin valokuvaukseton etten ole tarttunut kameraan.



Kysyinkö mä nyt sulta mitään? En alentuisi edes vastaamaan noin, mutta sun kirjoituksesi ovat keskimäärin sen sortin skeidaa että tiedän niihin vastaamiseen menevästä ajasta n. 80% menevän täysin hukkaan itsestäänlselvyyksiä selvitellessä, joka on äärimmäisen turhauttavaa varsinkin kun tunnet lähinnä venkoilevan venkoilun vuoksi, etkä siksi että kaipaisit johonkin vastausta tai täsmennystä.

-

Kuvan hyvyys on yleisesti ottaen täydellisen subjektiivinen käsite, joka riippuu katsantokannasta, joka on kuvaajalla, kuvassa esiintyvällä henkilöllä ja kuvan muilla katsojilla kaikilla aivan erilainen.

Huonona hetkenä otettu täysin epäonnistunut kuva on tietenkin juuri sitä ja sellaisia ei tulisi julkaista jos kyseessä on selvästi epäonnistunut otos. Muussa tapauksessa kyseessä on tosiaan täysin mielipideasia ja kuvissa esiintyvät henkilöt ovat usein turhankin kriittisiä sen suhteen miltä näyttävät niissä. Vaikka kuvassa esiintyvä henkilö sitten olisikin sitä mieltä, että kuva on huono ja se pitää poistaa, niin tämä ei kuitenkaan ole hyvä syy heilutella keskisormihymiötä ja ilmoittaa että ”kamerat vois jättää kotiin.”

Keskimäärin bileissä vakavissaan kuvaavat henkilöt näkevät aivan helvetisti vaivaa asian eteen ja sietävät mitä ihmeellisintä käytöstä yleisön edustajilta. Ton palkattoman vaivan jälkeen on kiva kun joku tulee sanomaan että ”jätä kameras kotiin” ja heiluttelemaan keskisormeaan ainoana motiivinaan se, että hänestä otetut kuvat eivät hänen mielestään ole onnistuneet. Kiva että sun mielestä on ymmärrettävää, että kameroiden ja kuvaajien tarve ja oikeutus niiden läsnäololle bileissä pitäis olla kiinni siitä mitä yksittäinen ihminen on asiasta mieltä.

Väänsinkö nyt tarpeeksi rautalangasta jopa sulle?

[muokattu 24.11.2003 07:57]
Jone

Posts: 8,258

#122 • • Jone Archibald Haddock

Blues:
Onko kellään mitään hyviä vihjeitä kuinka saada mahdollisesti kaikki pölyt pois linssistä? Mitä kannattaisi hankkia tuota operaatiota varten?



Siis kyse on ihan linssin puhdistamisesta ulkoisesti? Mikrokuituliinalla, joita käytetään esim. silmälasien puhdistuksessa ja joita saa vaikkapa optikoilta. Itse lainaan tytsyni prillienpuhdistusliinaa aina tarpeen tullen. *vink*
Jone

Posts: 8,258

#123 • • Jone Archibald Haddock
Huoh, ja taas menis 15 min vastaillessa nimenomaan itsestäänselvyyksiin.
vaavu

Posts: 1,324

#124 • • vaavu vara-vana

Puistokemisti:
Olen nähnyt paljon hyviä kuvia ja minun mielestä olet oikeassa että on väärin jos sellaisen vaivan jälkeen tullaan sanomaan että ei ole hyvä.
Mutta entäs ne henkilöt jotka eivät tosiaan halua tulla kuvatuiksi missään olosuhteissa.?



Helpointa varmaan em. henkilöille on sanoa tämä suoraan jos joku tulee kameran kanssa kohti. Eivät kuvaajatkaan halua kuvata vastentahtoisia henkilöitä, sellaisista kuvista tulee yleensä väistämättä huonoja. Mutta ei mielestäni tämä henkilökohtainen kamerakammo ole kuitenkaan syy siihen että kamerat pitäisi pitää kokonaan pois bileistä.
Jone

Posts: 8,258

#125 • • Jone Archibald Haddock

Puistokemisti:
Ei etpä kysynyt. Mutta eipa sultakaan varsinaisesti kysytty.
Ei se suakaan estänyt vastaamasta.



Pipan viesti ei sisältänyt kysymystä, eikä varsinkaan jollekin tietylle henkilölle osoitettua sellaista. Omani sisälsi. Näetkö eron vai väännänkö taas rautalankamallia?

Puistokemisti:
No voi voi, en kai mä nyt oo vaan mitenkään loukannut sua kun sua noin ahdistaa?



Juurihan selitin, miksi koen sun viesteihisi vastaamisen turhauttavaksi? Tämäkään viesti ei ole poikkeus. Joudun tässäkin viestissä pyynnöstäsi selvittämään sulle asioita, jotka ovat niin itsestäänselviä suurimmalle osalle yli kymmenvuotiaista ettei niitä tarvitse erikseen kirjoittaen selvitellä.

Puistokemisti:
Niin, täähän nyt lienee niitä itsestään selvyyksiä, vai?



Jep, yksi monista.

Puistokemisti:
Ehkä kyseinen henkilöi haluaa että kuvia joissa hän on ei esitettäisi.



Vastataanpas nyt kaikkiin näihin sun spekulointeihisi erikseen.

-

Kenestäkään ei saa ottaa tai julkaista kuvia vasten hänen tahtoaan. Kieltämällä kuvien ottaminen vaikkapa käden heilautuksella asia on sillä selvä ja kuvaaja kameroineen siirtyy varmasti muualle kertalaakista jos vähänkään tietää mitä tekee.

Puistokemisti:
Ehkä kyseinen henkilö halusi tulla vain bilettämään ja sitten kun kameramies otti kuvan kaveristaan niin rämä toinenkin henkilö tuli kuvaan.



Se on sit vähän ”hitsi vieköön” siinä tapauksessa kuvaajalla on lupa kuvata ko. tapahtumassa sekä järjestäjältä että venuelta ja että primäärisesti esiintyvä(t) henkilö(t) on luvan kuvan ottamiseen antanut. Kuvissa voi esiintyä ensisijaisen kohteen lisäksi kymmeniä henkilöitä taustalla ja heiltä kaikilta on mahdotonta lupaa kysyä ennen tai jälkeen kuvan ottamisen eikä tätä edellytä sen paremmin laki kuin mikään muukaan.

Puistokemisti:
Ehkä kyseinen henkilö ei halua että hänestä otetaan kuvia.



Kaikilla on tohon oikeus, mutta jos Pipaan viittaat, niin muistan useamman kuin yhden tapauksen, joissa ko. henkilö on ihan vapaaehtoisesti hakeutunut kameran eteen poseeraamaan, joten on turha jälkikäteen muuta väittää.

Puistokemisti:
Mulla on kaveri joka ei voi sietää että hänestä otetaan minkäänlaisia kuvia, kaukaa tai läheltä.
Itse ainaakaan en hänestä kuvia ota, bileissä voi olla tälläisiä henkilöitä ja he kenties eivät halua tulla kuvatuksi ollenkaan.



Luuletko oikeasti että nää sun spekulaatiot toi nyt jotain uutta ja hohdokasta lisäarvoa bilekuvaajille ja annoit sellaista ajateltavaa, jota kukin asiansa vakavasti ottavista kuvaajista ei olisi nupissaa miljoonaan kertaan joutunut kelaamaan? Itse mietin kuvaamisen etiikkaa ja käytännön kysymyksiä harva se päivä ja voin vakuuttaa että on mitä todennäköisintä, että olen mennyt ajatuksissani muutaman peninkulman sua pidemmälle tämän asian suhteen.

Puistokemisti:
Olen nähnyt paljon hyviä kuvia ja minun mielestä olet oikeassa että on väärin jos sellaisen vaivan jälkeen tullaan sanomaan että ei ole hyvä.



Hyvä ettei toi ole mielestäsi oikein. Se ei todellakaan ole sitä munkaan mielestäni. Voin vakuuttaa että kaiken maailman hiillostajat on kuvaajalle todella raskaita bileissä ja niiden jälkeen, varsinkin kun tosta hiillostuksesta on useita eri lailla ärsyttäviä alamuotoja, joita en edes viitsisi tarkasti ruotia ettei kukaan vaan vahingossa tunnistaisi itseään niistä.

Kelvollisen kuvasetin julkaisu on vähimmillään (ainakin mulle) muutaman tunnin prosessi, joka käsittää kuvien ottamisen, raakakuvaläjän läpikäymisen muutamaan otteeseen ja julkaistavien kuvien valitsemisen, valittujen kuvien editoinnin julkaisukuntoon, thumbnailien teon, kuvien heittämisen sivuilleni, tehtyjen sivujen julkaisun ja julkaisusta ilmoittamisen. Ton lisäksi tulee vielä monta muuta asiaa, joista mainittakoon omalta kohdaltani esim. se että Sessionsin uuden version kehittäminen on ”ihan tarpeeksi iso” projekti.

Kiitokseksi kuvista saa lähinnä vaatimuksia, vittuilua ja kuumotusta. Kun kuvia on ensin vaatimalla vaadittu, niiden julkaisua hoputettu ja ne on lopuksi katottu, niin tyytyväiset ihmiset päättävät olla kiitollisuuttaan ihan hipihiljaa sen sijaan, että esim. antaisivat kuvaajalle palautetta, joka auttaisi tätä kehittämään kuviaan ja sivustoaan.

Ts. vaatia osataan kyllä, mutta mitään ei olla useimmiten itse valmiita tekemään vaatimusten vastapainoksi. Kuvat katsotaan läpi kymmenessä minuutissa (maksimissaan), eikä edes koskaan vahingossakaan ajatella sitä millainen työ niiden tuottamisessa on ollut.

Puistokemisti:
Mutta entäs ne henkilöt jotka eivät tosiaan halua tulla kuvatuiksi missään olosuhteissa.?



Kuten sanottua, kaikilla on oikeus kieltäytyä kuvatuksi joutumisesta ja sen tekeminen ei ole vaikeaa eikä siihen tarvita edes sanoja. Sille, että saattaa esiintyä jossain kuvassa taustalla, ei valitettavasti voi oikein mitään.

Puistokemisti:
Ei se nyt kyl tullu viel ihan selväksi, jaksaisitko piirtää kuvan?



Jos sun kirjoituksesi ovat vastaisuudessakin tätä luokkaa, niin älä ihmettele miksen viitsi vastata niihin. Peukaloita pyöritellessäkin aika kuluu produktiivisemmin kuin samoja vanhoja juttuja uudelleen ja uudelleen toistellessa ja niitä paljon puhuttuja itsestäänselvyyksiä selvitellessä.

[muokattu 24.11.2003 08:52]
ezzy

Posts: 8,060

#126 • • ezzy Droid-pappa

Puistokemisti:
Kyllä se musta ainakin on hyvä syy.
Jos musta otettais aina surkeita kuvia ja ikuistettais kaikki huonot hetket niin voisi minuakin vituttaa.
Onneksi itse olen niin valokuvaukseton etten ole tarttunut kameraan.



Ne voidaan kyllä jälkikäteenkin dellata netistä...ei se oikeasti ole niin vaikeata mailata/messuta/privata tms. kuvaajalle ”otatko pois kuvan xxx.jpg” mitään syytä sille ei tarvi sen kummemmin antaa kuin, että se on sun kuva ja et halua sitä maailmalle.
Blues

Posts: 5,414

#127 • • Blues Koning van Afrika

Jone:
Siis kyse on ihan linssin puhdistamisesta ulkoisesti? Mikrokuituliinalla, joita käytetään esim. silmälasien puhdistuksessa ja joita saa vaikkapa optikoilta. Itse lainaan tytsyni prillienpuhdistusliinaa aina tarpeen tullen. *vink*



Täytyy hankkia uusi tuommoinen kun aurinkolasien puhdistusliina vähän kärsi viime kesänä ja siihenkin pitäisi uusi ostaa.
Täytyy kyllä jossain vaiheessa puhdistaa se linssi sisältäkin kun se on bileissä aina taskussa ja siihen kerääntyy pölyä mutta sen puhdistaminen kannattaa varmaankin ihan antaa jonkun hommaksi joka osaa sen?

--
Pictures

Party moeilik en het n oulike lewe

Jone

Posts: 8,258

#128 • • Jone Archibald Haddock

Blues:
Täytyy hankkia uusi tuommoinen kun aurinkolasien puhdistusliina vähän kärsi viime kesänä ja siihenkin pitäisi uusi ostaa.
Täytyy kyllä jossain vaiheessa puhdistaa se linssi sisältäkin kun se on bileissä aina taskussa ja siihen kerääntyy pölyä mutta sen puhdistaminen kannattaa varmaankin ihan antaa jonkun hommaksi joka osaa sen?



Kaiken puhdistamisen, joka koskee mitään kameran sisällä, jättäisin ainakin itse suosiolla ammatti-ihmisille. *joo*
akir0

Posts: 2,554

#129 • • akir0 idleRPG champion 2009

Jone:
Kaiken puhdistamisen, joka koskee mitään kameran sisällä, jättäisin ainakin itse suosiolla ammatti-ihmisille. *joo*



Ite tässä lueskelin kauhulla tuon 300d:n kennon puhdistusta, joka pitäisi kai joskus itse suorittaa. Manuaalissa on kyllä selkeät ohjeet, mutta kädet on aika mämmiä.
DJioni

Posts: 182

#130 • • DJioni
Jone! ootko ajatellu hankkivas Sony-828 mallin?

kiinnostaa tuo malli.. hmm.. taitaa olla about saman hintainen kuin 300D.
kuvanlaatu voi olla jopa parempi kuin 300D:ssä.

[muokattu 28.11.2003 11:17]

--
* SÄDE *

Blues

Posts: 5,414

#131 • • Blues Koning van Afrika

akir0:
---
Jone:
Kaiken puhdistamisen, joka koskee mitään kameran sisällä, jättäisin ainakin itse suosiolla ammatti-ihmisille. *joo*

---


Ite tässä lueskelin kauhulla tuon 300d:n kennon puhdistusta, joka pitäisi kai joskus itse suorittaa. Manuaalissa on kyllä selkeät ohjeet, mutta kädet on aika mämmiä.



Taidan antaa ammatti-ihmisten hoitaa puhdistuksen kun mulla ainakin ne sormet olisivat aika mämmiä.

--
Pictures

Party moeilik en het n oulike lewe

ville

Posts: 3,780

#132 • • ville olen oikeasti ujo

DJioni:
Jone! ootko ajatellu hankkivas Sony-828 mallin?

kiinnostaa tuo malli.. hmm.. taitaa olla about saman hintainen kuin 300D.
kuvanlaatu voi olla jopa parempi kuin 300D:ssä.



Korostaisin tuota sanaa voi

Kameran resoluutioon vaikuttavat mm. dynamiikka, pikseleiden absoluuttinen määrä, pikseleiden fyysinen koko, kameran firmwire, käytettävät prosessorit jne jne. Kun näitä asioita ajattelee, f828 voittaa D300:n ainoastaan piksleiden määrässä ja silloinkin ero on todella pieni.

828 on varmasti erinomainen kamera, mutta kuvanlaadullisesti se ei pääse edes samaan 300D:n kanssa saati sitten edelle (edellyttäen että 300D:ssä on edes järjevän laatuinen linssi).

Jos asia kiinnostaa enemmän niin suosittelen tutustumaan alla oleviin linkkeihin:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/res-demyst.shtml
http://www.luminous-landscape.com/essays/counting1.shtml
DJioni

Posts: 182

#133 • • DJioni

villep:
---
DJioni:
Jone! ootko ajatellu hankkivas Sony-828 mallin?

kiinnostaa tuo malli.. hmm.. taitaa olla about saman hintainen kuin 300D.
kuvanlaatu voi olla jopa parempi kuin 300D:ssä.

---


Korostaisin tuota sanaa voi

Kameran resoluutioon vaikuttavat mm. dynamiikka, pikseleiden absoluuttinen määrä, pikseleiden fyysinen koko, kameran firmwire, käytettävät prosessorit jne jne. Kun näitä asioita ajattelee, f828 voittaa D300:n ainoastaan piksleiden määrässä ja silloinkin ero on todella pieni.

828 on varmasti erinomainen kamera, mutta kuvanlaadullisesti se ei pääse edes samaan 300D:n kanssa saati sitten edelle (edellyttäen että 300D:ssä on edes järjevän laatuinen linssi).

Jos asia kiinnostaa enemmän niin suosittelen tutustumaan alla oleviin linkkeihin:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/res-demyst.shtml
http://www.luminous-landscape.com/essays/counting1.shtml




Jeps!
pitää odotella Dpreview arvostelua. siellähän ne kuvanlaadut parhaiten selviää *hymy*

toivosin että 828:ssa olisi parempi kuva kuin 300D:ssä. kilpailu ei tekisi pahaa Canonille *hymy*

--
* SÄDE *

Late

Posts: 3,441

#134 • • Late team Lasse
Onkos teikäläisillä kokemuksia jalustoista?
Kävin eilen hankkimassa GIOTTOS VT-809
jalustan, mutta tänään ekaa kertaa kasatessa siitä napsahti koko yläpää irti. Kyseessä imo ihan selkeä valmistus virhe sillä en edes huomannut että se meni rikki heti. mutta yrittäessäni laittaa sitä takasin kiinni huomasin että se on lohjennut irti. *hmph*
-Kysymys kuuluukin että kannattaako mun vaihtaa se samanlaiseen vai katsoa jonkun muun valmistajan jalustaa, specsit tuon suhteen on ohessa ja hintaa vehkeellä oli 70e.
Ei jäänyt järin hyvä kuva kys valmistajan vehkeistä.. :/

- 3-Way Pan / Tilt Head
- Automatic Quick Shoe
- Bubble Level
- Air Cushion Geared-Elevator With Crank
- Carry Handle
- 3-sec. Quick Release Legs
- Hook
- Adjustable Rubber Ball
- Leg Diameter 27.4 mm
- Extended Height 160 cm
- Folded Length 65 cm
- Weight 1645 g
ville

Posts: 3,780

#135 • • ville olen oikeasti ujo

DJioni:
toivosin että 828:ssa olisi parempi kuva kuin 300D:ssä. kilpailu ei tekisi pahaa Canonille *hymy*



No niin, 828 toimitukset ovat alkaneet ja kuvanlaatu on juuri sellainen kuin ajattelin: järkyttävästi kohinaa jo ISO 100 asti (pienin iso on 64). Lisäksi näyttäisi siltä, että jo ISO 100 kuvaa joudutaan prosessoimaan kohinanpoistolla, jolloin resoluutio ei pääse lähellekään 8 mpix.

tässä kuvia jos kiinnostaa:

http://www.e-fotografija.com/artman/publish/article_156.shtml

Jos kuvaisi vain alle ISO 100:lla, niin toi voisi olla ihan OK kamera.

Tässä linkki, jossa 828 vertaillaan 300D:n

http://www.digital.idv.tw/dc-test/sony/dsc-f828/outdoor/index-f828-compare.htm

Kuten kuvista näkyy niin 828:n 8mpix kenno on ei ole yhtä tarkka kuin 300D:n 6 mpix

[muokattu 15.12.2003 10:22]
DJioni

Posts: 182

#136 • • DJioni

villep:
---
DJioni:
toivosin että 828:ssa olisi parempi kuva kuin 300D:ssä. kilpailu ei tekisi pahaa Canonille *hymy*

---


No niin, 828 toimitukset ovat alkaneet ja kuvanlaatu on juuri sellainen kuin ajattelin: järkyttävästi kohinaa jo ISO 100 asti (pienin iso on 64). Lisäksi näyttäisi siltä, että jo ISO 100 kuvaa joudutaan prosessoimaan kohinanpoistolla, jolloin resoluutio ei pääse lähellekään 8 mpix.

tässä kuvia jos kiinnostaa:

http://www.e-fotografija.com/artman/publish/article_156.shtml

Jos kuvaisi vain alle ISO 100:lla, niin toi voisi olla ihan OK kamera.

Tässä linkki, jossa 828 vertaillaan 300D:n

http://www.digital.idv.tw/dc-test/sony/dsc-f828/outdoor/index-f828-compare.htm

Kuten kuvista näkyy niin 828:n 8mpix kenno on ei ole yhtä tarkka kuin 300D:n 6 mpix

[muokattu 15.12.2003 10:22]






HUH HUH!!!

ISO 64 ja aivan järkyttävä laatu! värit ja kontrasti on myös ihan päin persettä !
oikeessa olit ville :)
näyttäis siltä että jopa 717 on parempi kuva.. tosi hassua että kehtaavat laittaa noin keskeneräisen kameran myyntiin.

kysymys: kuinka paljon voi 300d kitin kanssa tulevalla linssillä zoomata?

--
* SÄDE *

Jone

Posts: 8,258

#137 • • Jone Archibald Haddock

DJioni:
Jone! ootko ajatellu hankkivas Sony-828 mallin?

kiinnostaa tuo malli.. hmm.. taitaa olla about saman hintainen kuin 300D.
kuvanlaatu voi olla jopa parempi kuin 300D:ssä.



Itseasiassa joo, olin ajatellut hankkivani ton jollain aikavälillä kakkoskameraksi talouteemme ensin hankintalistalla olevan 300D:n rinnalle. Nyt näyttäis vähän siltä, että säästyy nekin olemattomat rahat. ;)

300D pitäisi kyllä saada pikimmiten tavalla tai toisella (ylimääräistä rahaa, anyone?), koska ihan vaan 15min sen valikoita läpi tsiigailtuani ja toiset 15min sillä automaatilla kuvaten (oli Villen ja Vaavun kamera lainassa, kiitos siitä kovasti) sai sellaisia kuvia että 707:ni vaikuttaa ihan Kinder-munasta tulleelta ”kameralta.”

Hms, niin, enpä tiedä... Katsottuani noi 828:n mallikuvat läpi täytyy kyllä sanoa etten voi uskoa tota kuvanlaatua ja kohinan määrää. Oma 707:ni antaa parempaa, joten miten toi voi olla / voiko toi olla mahdollista?

[muokattu 15.12.2003 22:27]
ville

Posts: 3,780

#139 • • ville olen oikeasti ujo

Jone:
Hms, niin, enpä tiedä... Katsottuani noi 828:n mallikuvat läpi täytyy kyllä sanoa etten voi uskoa tota kuvanlaatua ja kohinan määrää. Oma 707:ni antaa parempaa, joten miten toi voi olla / voiko toi olla mahdollista?



Yksinkertaistettu versio:

Kuluttajat haluavat paljon pikseleitä ja kun samaan aikaan kennon kokoa ei kasvateta se tarkoittaa yksittäisen pikselin pienenemistä. Kun pikseli pienenee, siihen osuu yhä vähemmän valoa, jolloin ?valoisan? kuvan saaminen edellyttää pikselin valoisuustason ?buustaamista?. Tämän ?buustaaminen? nostaa kaikkea mitä pikseli sisältää, eli kohina lisääntyy.

Kohinaa voi pienentää käsittelyllä, mutta se yleensä syö tehoa (akkua, vähentää sarjakuvasta, hidastaa toimintoja jne) ja samalla kuvan yksityiskohdat katoavat. Käytännössä voisikin sanoa, että nykyisten pokkareiden kennot ovat tulleet tiensä päähän, eli pikseleitä saa lisää ainoastaan kasvattamalla kennon kokoa (ellei sitten tulevaisuudessa keksitä superalgoritmia, joka vähentää kohinaa paljon). Kennon koon kasvattaminen taas tarkoittaisi, että myös objektiivi kasvaisi, mikä puolestaan nostaisi kameran hintaa jne jne

summa summarum: ei kannata juosta pikseleiden perässä, sillä siitä on vain haittaa :)

[muokattu 15.12.2003 22:21]
Blues

Posts: 5,414

#140 • • Blues Koning van Afrika

villep:
summa summarum: ei kannata juosta pikseleiden perässä, sillä siitä on vain haittaa :)



Kannattaa katsoa sitä kuvausjälkeä. Oma Canon Powershot S400 ottaa vain hiukan parempia kuvia verrattuna 2mpixel Olympus Camediaani mutta käytän Canonia sen koon takia. Mahtuu taskuun niin on aina mukana ja bileissä voi myös tampata pelkäämättä kameran perään.

--
Pictures

Party moeilik en het n oulike lewe