Puistokemisti:
Ei etpä kysynyt. Mutta eipa sultakaan varsinaisesti kysytty.
Ei se suakaan estänyt vastaamasta.
Pipan viesti ei sisältänyt kysymystä, eikä varsinkaan jollekin tietylle henkilölle osoitettua sellaista. Omani sisälsi. Näetkö eron vai väännänkö taas rautalankamallia?
Puistokemisti:
No voi voi, en kai mä nyt oo vaan mitenkään loukannut sua kun sua noin ahdistaa?
Juurihan selitin, miksi koen sun viesteihisi vastaamisen turhauttavaksi? Tämäkään viesti ei ole poikkeus. Joudun tässäkin viestissä pyynnöstäsi selvittämään sulle asioita, jotka ovat niin itsestäänselviä suurimmalle osalle yli kymmenvuotiaista ettei niitä tarvitse erikseen kirjoittaen selvitellä.
Puistokemisti:
Niin, täähän nyt lienee niitä itsestään selvyyksiä, vai?
Jep, yksi monista.
Puistokemisti:
Ehkä kyseinen henkilöi haluaa että kuvia joissa hän on ei esitettäisi.
Vastataanpas nyt kaikkiin näihin sun spekulointeihisi erikseen.
-
Kenestäkään ei saa ottaa tai julkaista kuvia vasten hänen tahtoaan. Kieltämällä kuvien ottaminen vaikkapa käden heilautuksella asia on sillä selvä ja kuvaaja kameroineen siirtyy varmasti muualle kertalaakista jos vähänkään tietää mitä tekee.
Puistokemisti:
Ehkä kyseinen henkilö halusi tulla vain bilettämään ja sitten kun kameramies otti kuvan kaveristaan niin rämä toinenkin henkilö tuli kuvaan.
Se on sit vähän hitsi vieköön siinä tapauksessa kuvaajalla on lupa kuvata ko. tapahtumassa sekä järjestäjältä että venuelta ja että primäärisesti esiintyvä(t) henkilö(t) on luvan kuvan ottamiseen antanut. Kuvissa voi esiintyä ensisijaisen kohteen lisäksi kymmeniä henkilöitä taustalla ja heiltä kaikilta on mahdotonta lupaa kysyä ennen tai jälkeen kuvan ottamisen eikä tätä edellytä sen paremmin laki kuin mikään muukaan.
Puistokemisti:
Ehkä kyseinen henkilö ei halua että hänestä otetaan kuvia.
Kaikilla on tohon oikeus, mutta jos Pipaan viittaat, niin muistan useamman kuin yhden tapauksen, joissa ko. henkilö on ihan vapaaehtoisesti hakeutunut kameran eteen poseeraamaan, joten on turha jälkikäteen muuta väittää.
Puistokemisti:
Mulla on kaveri joka ei voi sietää että hänestä otetaan minkäänlaisia kuvia, kaukaa tai läheltä.
Itse ainaakaan en hänestä kuvia ota, bileissä voi olla tälläisiä henkilöitä ja he kenties eivät halua tulla kuvatuksi ollenkaan.
Luuletko oikeasti että nää sun spekulaatiot toi nyt jotain uutta ja hohdokasta lisäarvoa bilekuvaajille ja annoit sellaista ajateltavaa, jota kukin asiansa vakavasti ottavista kuvaajista ei olisi nupissaa miljoonaan kertaan joutunut kelaamaan? Itse mietin kuvaamisen etiikkaa ja käytännön kysymyksiä harva se päivä ja voin vakuuttaa että on mitä todennäköisintä, että olen mennyt ajatuksissani muutaman peninkulman sua pidemmälle tämän asian suhteen.
Puistokemisti:
Olen nähnyt paljon hyviä kuvia ja minun mielestä olet oikeassa että on väärin jos sellaisen vaivan jälkeen tullaan sanomaan että ei ole hyvä.
Hyvä ettei toi ole mielestäsi oikein. Se ei todellakaan ole sitä munkaan mielestäni. Voin vakuuttaa että kaiken maailman hiillostajat on kuvaajalle todella raskaita bileissä ja niiden jälkeen, varsinkin kun tosta hiillostuksesta on useita eri lailla ärsyttäviä alamuotoja, joita en edes viitsisi tarkasti ruotia ettei kukaan vaan vahingossa tunnistaisi itseään niistä.
Kelvollisen kuvasetin julkaisu on vähimmillään (ainakin mulle) muutaman tunnin prosessi, joka käsittää kuvien ottamisen, raakakuvaläjän läpikäymisen muutamaan otteeseen ja julkaistavien kuvien valitsemisen, valittujen kuvien editoinnin julkaisukuntoon, thumbnailien teon, kuvien heittämisen sivuilleni, tehtyjen sivujen julkaisun ja julkaisusta ilmoittamisen. Ton lisäksi tulee vielä monta muuta asiaa, joista mainittakoon omalta kohdaltani esim. se että Sessionsin uuden version kehittäminen on ihan tarpeeksi iso projekti.
Kiitokseksi kuvista saa lähinnä vaatimuksia, vittuilua ja kuumotusta. Kun kuvia on ensin vaatimalla vaadittu, niiden julkaisua hoputettu ja ne on lopuksi katottu, niin tyytyväiset ihmiset päättävät olla kiitollisuuttaan ihan hipihiljaa sen sijaan, että esim. antaisivat kuvaajalle palautetta, joka auttaisi tätä kehittämään kuviaan ja sivustoaan.
Ts. vaatia osataan kyllä, mutta mitään ei olla useimmiten itse valmiita tekemään vaatimusten vastapainoksi. Kuvat katsotaan läpi kymmenessä minuutissa (maksimissaan), eikä edes koskaan vahingossakaan ajatella sitä millainen työ niiden tuottamisessa on ollut.
Puistokemisti:
Mutta entäs ne henkilöt jotka eivät tosiaan halua tulla kuvatuiksi missään olosuhteissa.?
Kuten sanottua, kaikilla on oikeus kieltäytyä kuvatuksi joutumisesta ja sen tekeminen ei ole vaikeaa eikä siihen tarvita edes sanoja. Sille, että saattaa esiintyä jossain kuvassa taustalla, ei valitettavasti voi oikein mitään.
Puistokemisti:
Ei se nyt kyl tullu viel ihan selväksi, jaksaisitko piirtää kuvan?
Jos sun kirjoituksesi ovat vastaisuudessakin tätä luokkaa, niin älä ihmettele miksen viitsi vastata niihin. Peukaloita pyöritellessäkin aika kuluu produktiivisemmin kuin samoja vanhoja juttuja uudelleen ja uudelleen toistellessa ja niitä paljon puhuttuja itsestäänselvyyksiä selvitellessä.
[muokattu 24.11.2003 08:52]