dOrKA, 11.12.2007 12:57:
...no joo ja ei, aiemmin ihan jo resoluution takia (D60 - jos puhutaan 4-5 vuodesta) ei tekninen laatu ollut sellaista, että sitä kovinkaan isona viitsisi printata. Nykyään 40D tai 400D on teknisesti ja oikein käytettynä laadultaan sellaista, että sillä saa oikein helposti A4 kokoisia erittäin hyvälaatuisia printtejä (näyttää käytännössä samalta, kun olisi ottanut kuvan jollain 1 sarjalaisella).
olen nähnyt joskus vuonna 2000 D30:llä otettuja kuvia, joiden koko oli A3. Kuvat eivät jättäneet laadullisesti toivomisen varaa millään tasolla normaalilla ihmiselle. Jos silloin olisi ollut käytössä suurempi reso, nopeampi tarkennus tai vähäkohinaisempi ISO, se olisi parantanut teknisesti kuvaa, mutta ei tavalla, jonka normaali ihminen edes huomaisi.
Mitä taas kuvaukseen tulee niin kyllä edelleen tekniikka oli 4-5 vuotta sitten vielä sen verran vielä kehitysasteella, että tekniikka tuli erittäin nopeasti vastaan kuvaajan taitojen kehittyessä.
Ei, tekniikkaa ei tullut vastaan, sillä kuvaajat käyttivät jo tuolloin digijärkkäreitä eivätkä esim filkkaa. Sen sijaan ominaisuudet kehittyvät ja kuvaajat haluavat käyttää parempia ominaisuuksia. Kyse on siitä, että vanhakin kamera on hyvä, mutta uudempi vielä parempi. Tämä ei kuitenkaan ole sama asia kuin että vanha olisi paska ja uusi hyvä.
Maailma on edelleen täynnä kuvaajia, jotka ottavat 40v vanhalla kameralla paljon parempia kuvia kuin yksikään tämän forumin käyttäjä.
...ja tuo ei kyllä päde, kuin staattisten kohteiden kuvaamiseen, kukaan kuvaaja ei ihmisen liikkeitä osaa ennakoida sillätavalla, että ensinmäinen ruutu on se paras ja onnistunut. Itseasiassa siinä mielessä tuo 3 ja 5/6 kuvaa sekunnissa ero on todella selkeä, nopeasti liikkuva henkilö - oli se tekemässä mitä tahansa niin tuo 3 kuvaa sekunnissa tuntuu nappaavan juuri sen hetken välistä - tai ilmeen.
Kuten itse sanoit, on olemassa kahdenlaisia kuvaajia. Niitä jotka räiskivät ja niitä jotka ottavat harkitummin.
Itse väittäisin, että pelkästään sarjalla kuvaavat ovat pääasiassa tekniikan orjia ja/tai laiteharrastajia ja heille tekisi hyvää kokeilla kuvaamista ilman sarjakuvasta hieman pidemmän aikaa. Monta kuvaa tulee missattua, mutta toisaalta monta asiaa tulee myös opittua :)
Mä en todellakaan väitä, että hyvä kuvaaja ottaa aina vain yhden kuvan, mutta samalla tavalla tulisi ymmärtää, että hyvän kuvaajan ei tarvitse ottaa 100 kuvaa.
sarja 8-10 kuvaa sekunnissa ja todennäköisesti joku sieltä välistä on se missä just pelaaja on just vaikka potkaisemassa palloa tjsp (ei hieman ennen, kuin se osuu palloa tai kun pallo on jo lähteny melkein ulos kuvasta). Joskin vaikka sarjallakin otetaan niin pätee samat säännöt eli pitää osata ennakoida ja sommitella kuva, mutta se antaa vain enemmän mahdollisuuksia valita se kuva.
Nyrkkeilyotteuissa on saatu kautta aikojen niitä otoksia kun nyrkki lävähtää päin naamaa ja räkä lentää. Johtuu se
1) Siitä että kuvaaja tunsi lajin ja laitteensa paremmin ja osasi toimia juuri oikeaan aikaan
vai
2) Puhtaasta tuurista
Niin väittäisin, että kohdasta 1.
Nykyisin suurella sarjakuvauksella on helppo painaa nappi pohjaan ja kaivaa se onnistunut otos jälkikäteen. Se ei kuitenkaan tarkoita, että samaan tulokseen ei voisi päästä myös muuta kautta.
Toki on olemassa tilanteita esim luontokuvauksessa, jossa kohteen liikettä ei vaan voi arvata. Tällöin sarjakuvaus on asia, jota ei voi korvata mitenkään.
Hääkuvauksessa joutuisin pyytämänä hääparia vähän väliä alttarilla odottamaan, että kamera taas kykenee ottamaan kuvia tai bileissä tanssivia ihmisiä Hero tyyliin pysäyttämään ja menemään ajassa sekunnin murto-osan taakse tai eteenpäin jotta saisin juuri sen fiiliksen ja tunteen minkä haluan.
Mä väittäisin, että jos sulla esim. 5min kestävän hääseremonien aikana on olo, että aika loppuu kesken ja kameran puskuri ei riitä, sä ihan oikeasti kuvaat liian kovaan tahtiin. Kyseessä on _erittäin_ staattinen tapahtuma, valaistus vakio ja sinä tiedät tarkkaan mitä tapahtuu seuraavaksi. Sun pitää tarkkailla muutamaa kasvoa, ei muuta.... jos tästä huolimatta kamera piippuuttaa koko ajan, kannattaa ehkä miettiä, ottaako niitä kuvia sittenkin liikaa....
Tietysti staattisten kohteiden kuvaamisessa tällä ei ole mitään merkitystä, joskin otan usein silti 3 kuvan sarjoja - varsinkin jos on hitaampia suljinaikoja käytössä sillä yleensä se toinen tai kolmas kuva sarjasta on niitä tarkimpia.
Juu, tämä on totta. Esim pitkällä valotusajalla ensimmäinen kuva saattaa tärähtää hyvinkin helposti.
...eli joo, tietysti pitää osata kuvata, sommitella kuvia jne. mutta on turha kiistää kameran nopeuden tuomia etuja tai verrata sitä "ääritilanteisiin". Joskin tämä riippuu mitä kuvaa ja miten, tämäkin on tyyliasia - ei huonoutta tai hyvyyttä.
Nimeomaan: miten kuvaa ja mitä.
Jos joku alkaa kuvaamaan harrastuspohjalta on ihan turha mennä sanomaan, että "huonoin" kamera jolla pärjää maksaa 1500e. Se on vähän sama asia kun sanoisi, että huonoin auto jolla voi liikkua, maksaa 30 000e.
On erittäin fiksua lähteä liikkeelle kameralla, joka tarjoaa hyvän hinta/laatusuhteen ja enemmän ominaisuuksia kun ymmärtää.
Esimerkki:
Voit ostaa kameran heti, joka tarjoaa lähes kaiken. Kamera maksaa 1600e.
Voit ostaa kameran heti, joka tarjoaa 99% ihmisistä riittävät toiminnot. Kamera maksaa 600e.
Jos vuoden päästä toteat, että on kiva kuvailla samalla laitteella, pidät sen ja kaikki on jees. Jos vuoden päästä toteat, että haluat enemmän, myyt sen 600e kameran pois 300e:lla ja ostat sen 1600e kameran, joka vuoden päästä maksaa 1300e.
=> Sulla menee about yhtä paljon rahaa, etkä päädy ostamaan laitetta, joka on ylimitoitettu sun tarpeisiin.
Muutenkin olen tässä pidemmän aikaan huvittuneena kuunnellut miten sarjakuvaamista yleisesti ottaen pidetään "huonoutena". Huono kuvaaja edes 1D:llä 10 kuvaa sekunnissa ei saa sarjatulellakaan, kun niitä huonoja kuvia.
Hyviä kuvia on ollut maailmassa aina, myös ennen sarjakuvausta. Sarjakuvaus tekee asiasta pirun helppoa ja sen takia sitä dissataan. Esim ennen urheilukuvaaja oli oikeasti ammattikuvaaja, joka tunsi tarkkaan laitteistonsa ja sen viiveet. Nykyisin urheilukuvajaa voi olla kesäharjoittelija, joka kuittaa itselleen 5ke laitteiston ja onnistuu samaan perustietämyksellä todella ammattimaisia kuvaajia.
On totta, että huono kuvaaja ei saa hyvälläkään kameralla mitään aikaan, mutta hyvä kamera saattaa myös päästää liian helpolla, jolloin kuvaaja ei oikeasti pysähdy ajattelemaan, mitä on sillä hetkellä tekemässä.
...vai onko esim. mallikuvaajat surkeita, kun kaikki ottavat montasataa kuvaa parin kuvan tähden?
Heillä on tähän mahdollisuus ja olisi lopulta tyhmää olla käyttämättä tätä mahdollisuutta. Mutta se, että on mahdollisuus ottaa sarjalla, ei tarkoita, että niin kannattaisi aina tehdä :)