Yleisesti on semmoinen fiilis että moni on nyt aliarvioinut iPhonen yliarvioimalla kerkiverron puhelimen käyttäjän.. Suurin osa ihmisistä ei edelleenkään tee 3G:llä mitään, tai osaa laittaa puhelimeensa asetuksia jotta voisi tai osaisi lukea sillä sähköposteja tai surfata. Moni käyttäjistä ei myöskään osaa synkata puhelimensa kalenteria tai siirtää edes ottamiaan kuvia ulos puhelimesta.
Nokiaan tai SonyEricssoniin sähköpostiasetusten laitto:
1. Soitto operaattorille, joka lähettää asetukset.
2. Sähköpostiasetusten muokkaaminen (saapuvan postin palvelin, sähköpostiosoite, käyttäjätunnus ja salasana)
3. Asetusten tallennus, jonka jälkeen sähköposti on käytettävissä.
Herää kysymys mitä monimutkaista tuossa on tai voiko asian tehdä vieläkin helpommin?
Voi - nimittäin jos asetuksia ei tarvitse käsin asettaa puhelimelle erikseen. Iphone osaa Itunesin kautta synkata accountit Mailista ja Outlookista:
iTunes will make email setup on iPhone a breeze by automatically syncing the settings from email accounts stored in Mail on a Mac or Outlook on a PC.
Ei mitään hajua, osaako muutkin puhelimet synkata noi asetukset - varmaankin?
Ihan mielenkiintoista on ollut seurata tätä Iphone-hypeä ja tuotteen myyntiin tulemista. Kovin tuntuu herättelevän tunteita kummaltakin laidalta - kuten niin monet muutkin asiat, jotka Appleen liittyvät.
Käsittääkseni 3G:n ja MMS-tuen puuttuminen liittyy lähinnä siihen, että jenkeissä ei oikeesti oikein kukaan käytä noita. Outoa olisi kyllä, jos nämä Eurooppa-versiosta puuttuvat (varsinkin MMS). Toisaalta tuossa on nytkin jotain sellaisia käsittämättömyyksiä, että voihan se olla, että ei tule tännekään.
Todella ihmeellisiksi puutteiksi lasken itse Java- ja Flash-tuen puuttumisen, videonauhoituksen puuttumisen, ei mahdollisuutta päästä verkkoon käyttämällä puhelinta modeemia sekä erinäiset ihmeellisyykset itse käyttöliittymässä - joka kuitenkin on ehkä se isoin juttu tässä.
Käyttöliittymässä ja ohjelmien toiminnassa olevia puutteita nyt on esim: tyhmä replyäminen sähköpostissa, widescreen-näppäimistö vain safarissa, kontakteja ei voi hakea listasta kirjoittamalla nimeä ynnä muita pienempiä, mutta pidemmällä ajalla varmasti ärsyttäviä piirteitä. Toisaalta nämä kaikki lienevät softapäivityksillä korjattavissa/muutettavissa, joten saa nähdä mitä tulevaisuudessa tapahtuu.
Kaikenkaikkiaan mielenkiintoinen tuote, vaikka itse en sitä nykyisillä featureilla ostaisikaan. Ihan kelpo avaus kuitenkin Applelta mielestäni. Kuten Nokian N95 oli myös ihan kelpo avaus "kaiken sisältävänä" mobiililaitteena. N95:ssa tarvitsisi vain saada kaikki ominaisuudet toimimaan toimimaan hyvin ja nopeasti, Iphonen taas tarvitsisi saada lisää ominaisuuksia.
[edit] Niin joo, ja vaikka itse en olekaan koskaan vaihtanut akkua mistään kännykästäni, niin onhan se aika hurjan kuuloista, että jos akku hyytyy, niin joudut olemaan päiviä ilman puhelinta, kun akkua vaihdetaan huollossa!