iPhone on jo markkinoille tullessaan täysin vanhentunutta tekniikkaa ja kaiken huipuksi hinnoiteltu normaalin puhelinkäyttäjän ulottumattomiin. Miksi normaali puhelinkäyttäjä yht'äkkiä maksaisikin puhelimesta yli tuplahinnan saamatta käytännössä mitään vastinetta yli menestä rahasta?
Apple on toki vahva brandi, mutta ei heilläkään rahkeet riitä ihan minkä tahansa myymiseen.
Yleisesti on semmoinen fiilis että moni on nyt aliarvioinut iPhonen yliarvioimalla kerkiverron puhelimen käyttäjän.. Suurin osa ihmisistä ei edelleenkään tee 3G:llä mitään, tai osaa laittaa puhelimeensa asetuksia jotta voisi tai osaisi lukea sillä sähköposteja tai surfata. Moni käyttäjistä ei myöskään osaa synkata puhelimensa kalenteria tai siirtää edes ottamiaan kuvia ulos puhelimesta.
Nokiaan tai SonyEricssoniin sähköpostiasetusten laitto:
1. Soitto operaattorille, joka lähettää asetukset.
2. Sähköpostiasetusten muokkaaminen (saapuvan postin palvelin, sähköpostiosoite, käyttäjätunnus ja salasana)
3. Asetusten tallennus, jonka jälkeen sähköposti on käytettävissä.
Herää kysymys mitä monimutkaista tuossa on tai voiko asian tehdä vieläkin helpommin? Onko iPhonessa iAjatustenlukija, joka laittaa asetukset automaattisesti?
3G vaikuttaa ratkaisevasti datasiirtoon, joten sillä varustetuilla puhelimilla netin ja sähköpostin käyttö tulee nopeammaksi, joten tasan kaikki netin ja sähköpostin käyttäjät hyötyvät 3G-ominaisuudesta.
Nykyinen Sony Ericsson varmaan palvelee mua loistavasti vielä vuoden tai pari, mutta seuraavassa kapulassa on ihan saletisti omenan kuva, huolimatta siitä millaiset speksit siinä on tai mitä se maksaa. Ehkä typerää, mutta niin se vaan on.
Okei.
Nokiassa ja muissa on niin vitun epäloogiset käyttikset, ettei liene Applelta - jonka graafiset käyttöliittymät on parasta maailmassa - kovin vaikea temppu lähteä leikkiin mukaan.
Mä en tajua mikä puhelinten käyttöjärjestelmien logiikakassa on varsinkaan Nokian tai SonyEricssonin tapauksessa epäloogista? Puhelimen valikkorakennetta ei kovin paljoa selkeämmin voi tehdä kuin mitä esim. S60-softan puhelimissa ollaan tehty.
Kuinka itse järjestäisit ne kymmenet ja kymmenet ominaisuudet järkevämmin?