No sita se kuitenkin on, vaikket itse niin asiaa naekaan. Teknisesti jos ajatellaan, 3rd party termilla voidaan tarkoittaa puhelimen omaan infraan paastettyja ulkoisia softia. Mutta termi patee myos, jos puhutaan vaan Applen ulkopuolisten developereiden tuotoksista ja niiden kaytosta.
Tämän analogian mukaan kohta lähes jokainen laite on täysin "3rd party" tuettu ja ihan niin pitkälle en itse menisi. Puhelimen käyttöjärjestelmään muut eivät pääse käsiksi ja tätä faktaa sä et voi venyttää mihinkään eikä sitä laimenna millään tasolla joku webisovellus.
Ja kylla se AJAX/Web2 mahdollistaa aika paljon jo, ei se nyt ihan sielta simppelimmasta paasta ole. Ja loogisesti kun ajatellaan, on aika selvaa etta tulevaisuudessa mennaan paljon enemman web applikaatioiden suuntaan. Tietokoneajan alkuaikojen vastaavat softat (tekstinkasittely, taulukkolaskenta, spostit, kevyet pelit, etc, etc) pyorii jo komeasti pelkastaan netin yli.
Pyörii jos:
1) Laitteessa olisi 3G (jota siinä ei ole) ja käyttäjä 3G verkon alueella (olisko peitto 10% suomesta, vaikka väestöllisesti varmaan jo puolet)
2) WLAN verkko olisi kaikkialla ja se aina avoin
Voin jo kuvitella käyttäjän, joka yrittää muokata word dokkaria 10kb GPRS yhteyden yli tai käyttäjän joka siirtyy 3G verkon alueelta 2G verkkoon, rekisteröinti menee uusiksi, softat mahdollisesti kaatuu ja homma niin hidasta, että tehty työ menetetään :D
Lisäksi tietysti tulee edelleen se kohderyhmä ja heidän vaatimukset. Jos sattuisin olemaan vaikkapa yrityksen IT vastaava ja tekemässä päätöksiä tuetuista älypuhelimista, niin aika erkki taitaisin olla, jos laskisin webin julkisen webin kautta pyörivät "3rd party" sovellukset yrityskriteerit täyttäviksi. Olisinko edes valmis antamaan työntekijöille sähköpostia laitteeseen, jos nämä avaavat yritysdokkareita webisovelluksilla?
Lisäksi matkapuhelinpuolella pitäisi IMO aika tarkkaan miettiä tuota paljon puhuttua akkukestoa. Jos yksinkertainenkin toimenpide alkaa vaatia webisovellusta ja verkkoyhteyttä, miten käy akkukeston? Laskenta vähenee itse päätelaitteessa, mutta ainakin itse olen siinä käsityksessä, että tämän tyyppisellä laitteella jatkuva verkkoyhteys on se, joka akun syö.
IMO tällaiset asiat yhä enemmän osoittaa, että iPhone on _hyvin_ kaukana vaativasta älypuhelinkäyttäjästä. Varmasti on käyttäjiä, jotka tyytyvät näihin iPhonen rajoituksiin, mutta uskoisin, että kyseessä on ryhmä, joka ostaa lähestulkoon ensimmäistä älypuhelintaan ja hämmästyy kun puhelimella voi lukea sähköposteja ja kuunnella MP3:a :)
Ja mikas sen katevampaa kun kayttaa softaa joka paivittyy itsestaan. Eika sita tarvitse asentaa koneelle tilaa viemaan. Samoin firmat voi velottaa kayttajiltaan vaikka kayntikohtaisesti, tai kuukausimaksulla. Se on se suunta kunhan verkon nopeudet tuosta kasvaa, mark my words. : )
Suunta on varmasti tämä, lopulta sopivalla salauksella ja yrityskohtaisilla järjestelmillä päästään tietoturvatasollakin huippuluokkaan. Toisaalta tästä pisteestä ollaan vielä monen vuoden päässä, kiitos verkon ja päätelaitteen rajoitusten takia :(