Pltnmin virallinen kuntosalitopic

39 posts, 2 pages, 6,294 views

#21 • • sauce Guest

Varoituksen sana voimaa treenaaville..

Pätee kyllä kaikkeen urheiluun. Itsellä kävi justkin noin vuonna 2003. Lopetin lenkkeilyn ja yleisen lihastreenin = kuudessa kuukaudessa tuli 20KG!!! Nyt olen saanut siitä puolet pois, siis about kolmessa vuodessa... Joista tosin vaan tän viimeisen olen liikkunut taas, tosin nyt selkeesti enemmän lihaksienkasvatusmeiningillä kuin painonpudottamisella.

Maastaveto on selkäpäivänä oikee loistava...

Moni kehuu Mavea, mutta kun olen sitä kokeillut, vihlasee alaselästä niinmaan... Pitänee selailla Pakkotoistoa, joka on kyllä hyvä sivusto, mutta jokseenkin sekava ja dataa tulee sitätahtia lisää, ettei ehdi mitenkään pysymään perässä..

Sama on tullut joskus itsellekin mieleen, mutta jo jonkin aikaa asiaa seuranneena olen kyllä tullut siihen tulokseen, että tällaista idiotismia harrastavat niin suomalaiset kuin ulkomaalaisetkin, miehet ja naiset.

Totta.. Totta.
#22 • • _U Guest

edit: niijoo.. onks porukalla hyviä ideoita miten venyttää alaselkää?

Tehokkain keino on varmaan roikkua sellaisista nilkkakoukuista pää alaspäin? Ei oo tullut testattua kylläkään.

Jos tarkkoja ollaan, tuo mainitsemasi liike ei ole venytys vaan traktio, jossa nivelten välit "aukaistaan" ja sillä helpotetaan mahdollista painetta ja jäykkyyttä nivelsiteissä ja kudosten välyksissä. Se ei siis kohdistu lihaksiin, vaan niveliin ja siteisiin, ja sen takia sitä ei tulisi tehdä, koska se on kuitenkin enemmän terapeuttinen hoito kuin palauttava. Jos ei ole traumaa, venytykset riittävät. Liiallinen traktio, esim. useita kertoja viikossa saattaa löystyttää nivelsiteitä ja altistaa loukkaantumisille, ja kärjistettynä jopa tulehduksille.

Eli venytys ei ole kyseessä.
#23 • • Taedium Guest

Moni kehuu Mavea, mutta kun olen sitä kokeillut, vihlasee alaselästä niinmaan...

Et kai sä oo menny ilman vyötä repimään?!

Vyö ja oikee asento, eli perse ulos reippahasti.
#24 • • happosepi Guest

edit: niijoo.. onks porukalla hyviä ideoita miten venyttää alaselkää?

Tehokkain keino on varmaan roikkua sellaisista nilkkakoukuista pää alaspäin? Ei oo tullut testattua kylläkään.

Jos tarkkoja ollaan, tuo mainitsemasi liike ei ole venytys vaan traktio, jossa nivelten välit "aukaistaan" ja sillä helpotetaan mahdollista painetta ja jäykkyyttä nivelsiteissä ja kudosten välyksissä. Se ei siis kohdistu lihaksiin, vaan niveliin ja siteisiin, ja sen takia sitä ei tulisi tehdä, koska se on kuitenkin enemmän terapeuttinen hoito kuin palauttava. Jos ei ole traumaa, venytykset riittävät. Liiallinen traktio, esim. useita kertoja viikossa saattaa löystyttää nivelsiteitä ja altistaa loukkaantumisille, ja kärjistettynä jopa tulehduksille.

Eli venytys ei ole kyseessä.

Ok, kiitos paljon selvennyksestä!
#25 • • sauce Guest

Moni kehuu Mavea, mutta kun olen sitä kokeillut, vihlasee alaselästä niinmaan...

Et kai sä oo menny ilman vyötä repimään?!

Vyö ja oikee asento, eli perse ulos reippahasti.

Hä, mikä vyö ja mikä asento? :cool: Novaiskaan, siis tekniikkaa olen koittanut isoilta vakoilla ja netistä sorkkia. Pitäs vaan olla joku kattomassa (ehkä kaikki liikkeet) ja ojentamassa. Mitäköhän sellannen ohjelman teko ja läpikäynti kustantas? Liikuntamyllyssä sellasta ny ei ainkaan ole tarjolla, mutta ku seuraavalle salille siirryn, vois kattella onko siellä sellasta palvelua tarjolla.
#26 • • Taedium Guest

tekniikkaa olen koittanut isoilta vakoilla ja netistä sorkkia. Pitäs vaan olla joku kattomassa

Sepä olikin meidän resepti. Vakoiltiin isoilta pojilta ja sit kaveri tsiigaa vieres, että näyttää samalta se asento, eikä fuskaa liikkeissä. Fuskaamalla rikkoo paikkoi.

Ja penkkipyramidissa piiskattiin toisiamme puhki. :D Se oli hauskaa. "PRKL:n neiti! Menee vielä yks!"
#27 • • sauce Guest
Nyt joukolla polttamaan joulusuklaata salille!
#28 • • sauce Guest
Tietääkö joku Länsi-Vantaalla hyvää salia? Hintaluokassa 30-60e.
#29 • • akir0 Guest
Taloyhtiön alakertaa tuli pienimuotoinen "kuntosali", eli peruspenkki, käsipainot, kuntopyörä ja oma suosikkini cross-traineri.

Siel on ny 2-3 kertaa viikossa tullu vierailtua.
#30 • • ville Guest
14kk takana ja motivaatio tuntuu vaan paranevan. Just otin vähän uutta ohjelmaa käyttöön ja laitoin taas 5kg lisää kaikkiin sarjoihin :)

Koskaan aiemmin en oo näin pitkään jaksanut salilla käydä, mut nyt mesta on nyt sen verran mukava, että motivaatiota löytyy vaikka muille jakaa :hah:
#31 • • salaisinko Guest
Tuli syksymmalla juostua melko ahkerasti, n. 4-5x viikossa 6-10km lenkkeja, jolla hain lahinna kestavyytta. siina ohella tuli kaytya salilla 3x viikossa, joten kondis oli melko hyva.

Joulukuussa sitten tuli angiina, johon sairastumisen jalkeen en ole treenaillut lainkaan. Pitaisi aloittaa taas kohtapuolin kunhan loytyy joku nappara sali keskustasta. Tuli samalla tana aikana tehtya itselleni eras ohjelma frendin avustuksella: 5-6x viikossa 30-40min juoksu aamulla ennen aamiaista, illalla jokin aerobinen. seuraavana paivana sama ruljanssi, mutta aerobisen sijan sali, ja tuolla tavoin pitkin viikkoa, valipaivia unohtamatta.

Toivottavasti saisi nyt itseaan niskasta kiinni ja aloitettua tuon.
#32 • • _U Guest

Tuli syksymmalla juostua melko ahkerasti, n. 4-5x viikossa 6-10km lenkkeja, jolla hain lahinna kestavyytta. siina ohella tuli kaytya salilla 3x viikossa, joten kondis oli melko hyva.

Joulukuussa sitten tuli angiina, johon sairastumisen jalkeen en ole treenaillut lainkaan. Pitaisi aloittaa taas kohtapuolin kunhan loytyy joku nappara sali keskustasta. Tuli samalla tana aikana tehtya itselleni eras ohjelma frendin avustuksella: 5-6x viikossa 30-40min juoksu aamulla ennen aamiaista, illalla jokin aerobinen. seuraavana paivana sama ruljanssi, mutta aerobisen sijan sali, ja tuolla tavoin pitkin viikkoa, valipaivia unohtamatta.

Toivottavasti saisi nyt itseaan niskasta kiinni ja aloitettua tuon.

Oletko miten jaksottanut tuon? Minkälaisissa sykleissä etenet lepoviikkojen suhteen? Tuolla tavalla jos painat pitkään, vaikka kovakuntoinen selvästi oletkin, ylikunto pukkaa päälle aika nopeasti ottaen huomioon sairastelusi. Ja tietysti en tiedä tavoitteitasi, mutta aika rankalta tuo ohjelma tuntuu.
#33 • • sauce Guest

Koskaan aiemmin en oo näin pitkään jaksanut salilla käydä, mut nyt mesta on nyt sen verran mukava, että motivaatiota löytyy vaikka muille jakaa :hah:

Joo, salilla on oikeesti tosi iso rooli kuntoilussa. Siks hakusessa onkin senverran "keskiluokkainen ts. fittneshenkinen" mesta, että siellä viihtyisi. Vaikka mun tavoitteeni onkin lihasmassassa, niin en halua silti, että sali on täynnä hikisiä äijjiä, vaan ennemminkin sirpsakoita tyttöjä ja sopusuhtaisia miehiä. Siis no offence, mutta paidattomat keski-ikäiset etureppulit vaan on YÖK^^.
#34 • • salaisinko Guest

Oletko miten jaksottanut tuon? Minkälaisissa sykleissä etenet lepoviikkojen suhteen? Tuolla tavalla jos painat pitkään, vaikka kovakuntoinen selvästi oletkin, ylikunto pukkaa päälle aika nopeasti ottaen huomioon sairastelusi. Ja tietysti en tiedä tavoitteitasi, mutta aika rankalta tuo ohjelma tuntuu.

Loysailen sunnuntaisin ja otan sen paivan muutenkin iisimmin ruokavalion yms. suhteen, jotta saisi kompensoitua sita kurinalaista ruokavaliota. Neljan viikon valein ajattelin pitaa "kevyen harjoitteluviikon", jolloin tulen kayttamaan selkeasti pienempia painoja ja vastuksia enka tee sarjoja loppuun vaan otan rennommin.

Katson sitten oman kunnon mukaan jos tarvitsee korottaa painoja tms, ylikuntoon kuitenkaan ei ole tarkoitus menna vaan pitaa jarki mukana touhuissa. Tuo ohjelma saattaa tuntua rankalta, mutta uskon omaavani edellytykset sen hoitamiseen :)
#35 • • Nordberg Guest
Tässä kaikille kuva joka osottaa miten tärkeää on treenata jalkoja. Eli tässä on Tom Platzin jalat.

tom_platz_007.jpg

Tässä sitten kunnon kehonrakennus video, eli Battle for olympia 2005 traileri. Kyseisellä ivdeolla on sitä kunnon treenimeininkiä.

http://youtube.com/watch?v=rOjv6XX5jPs
#36 • • sauce Guest

Tässä ...

Menee jo yli mun käsitykseni. Varsinkin noin jalat on aika :eek: vaikkakin tossa reenivideossa on aika meininki, odottelen jo kovasti ensviikkoa ku olen antanut itselleni luvan palata salille. Tulee kyl kiire kesäksi :laugh:
#37 • • Nordberg Guest
Tässä sitten vielä kuva Tom Platzin takareisistä ja pohkeista. Eli aika friikkimäiset jalat kyseisellä tyypillä ollut. Eli myös takareidet ja pohkeet kannattaa treenata.

platz3.jpg
#38 • • salaisinko Guest
Nordberg: Eikohan liene jo itsestaanselvyys, etta on syyta treenata kaikkea peruslihaksistoa edes hieman, joten et tuonut keskuteluun mitaan uutta.
#39 • • sauce Guest
Aloitin pariviikkoa sitten S.A.T.S.ssa ja olen kyllä tykännyt. Laitteita on sopivasti, vapaita painoja riittävästi (tosin vain yksi pena, mutta onneksi siellä ei monikaan käytä sitä) ja palvelu on erittäin ystävällistä. Aivan toisin kuin esim. Simonkadun Motivuksessa jossa tuntui siltä, että henkilökuntaa ei paljon napeksi.

Ainoastaan musiikki salilla on kuraa, mutta niinhän se on jokapaikassa^^. Olenkin miettinyt, että eikö jonkun kannattaisi koittaa myydä trancemixejään noille saleille ja jumppiin? Esimerkiksi JussiS, jereBBA ja Kopernikus tekee ainakin sellaisia settejä jotka sopis mahtavasti. Vai tekeekö jo joku niin? Vai onko siinä joku tekijänoikeusjuttu joka estää sen? Loppupeleissä ihan sama, mulla on mp3 -soittimeni ja Kossin Sparkit.

Ensiviikolla ajattelin kokeilla jotain bodupumppii tai compattii, hiukan jänskättää kuinka kunto riittää.