Selkäkivut ja muut tukielinsairaudet

38 posts, 2 pages, 35,357 views

#1 • • ville Guest
Tuntuu olevan aika nörttiforum tämä, joten varmaan kohtalontovereita iso kasa ...

Mua on vaivannut selkä enemmän tai vähemmän viimeiset kymmenen vuotta. Asiaa on todennäköisesti pahentanut notkoselkä, joka todettiin jo ekalla luokalla.

Ekat pahat oireet oli ekassa kesätyöpaikassa liukuhihnaduunissa, jossa selkää vihloi lapaluiden välistä niin paljon, että töitä oli vaikea tehdä. Nyt viimeiset pari vuotta alaselän kipu on ollut päivittäistä ja viimeiset pari kuukautta niin pahaa, että aamulla en pysty laittamaan sukkia jalkaa niin että taivutan pelkästään selkää alas. En muista milloin olisin pystynyt tanssimaan bileissä yli tuntia ilman särkylääkettä.

Monet lääkärit ja fysioterapeutit sanoo, että selkäkivut kyllä korjaantuu kun harrastaa oikeanlaista liikuntaa, mutta omat kokemukset osoittaa ihan muuta. Mä olen liikkunut koko elämäni aikana aika paljon ja viimeisen reilun vuoden aktiivisesti vahvistanut selkälihaksia. Liikunnasta ei ainakaan omassa tapauksessa ole ollut mitään apua kipuihin.

Eilen aamulla homma alkoi ottaa todenteolla päähän joten aloin etsimään googlesta juttuja. Monissa (huuhaa) paikoissa alaselän kivut yhdistetään Si-niveleen. Pikaisesti katsottuna vaikuttaa siltä, että lääketiede tunnustaa SI-nivelen olemassaolon ja vaikutuksen selkärangan asentoon. Toisaalta lääketiede ei ainakaan yhtenä rintamana tunnusta, että SI-niveltä manipuloimalla (niksauttamalla) saattaa selkäkivut hävitä ja selkärangan asento muuttua.

Tarkemmin sanottuna vaiva SI-nivelessä lähteiden mukaan johtuu siitä, että nivel on venähtänyt paikoiltaan ääriasentoon esimerkiksi tilanteessa, jossa on nostanut esinettä huonossa asennossa. Nivel jumittuu ääriasentoon eli lukkiintuu ja siten aiheuttaa lannerangan vinoutta, minkä usein voi nähdä silmin. Kun olin itse lukenut tästä, menin peilin eteen ja huomasin, että mulla itse asiassa oli snadisti vino lanneranka.

Mitä enemmän juttuja luin, sitä enemmän huomasin, että mulla on aika paljon oireita, jotka saattaa johtua lukkiintuneesta SI-nivelestä. Soitin sitten eilen kiropraktikolle eli ns. selkäniksauttajalle. Sain ajan samalle samalle päivälle. Tein pari kumarrusta ja kiropraktikko tunnusteli alaselkää. Syy selkäkipuihin oli häneen mukaansa vasemmalta puolelta lukkiintunut Si-nivel. Eilinen käsittely kesti 15min, sinä aikana kiropraktikko niksautti alaselkää molempiin suuntiin.

Niksautuksen jälkeen mulla hävisi kivut kokonaan. Eteentaivutus suorilla jaloilla sai ehkä pari senttiä lisää pituutta. Vaikea sanoa suoristuiko ryhti, mutta ainakin siltä se tuntuu. Tänään sängystä nousin ekaa kertaa pitkään aikaan ilman, että selkää särki. Kiropraktikon mukaan vielä pitäisi toinen kerta käydä, sillä lihakset tuppaa vetämään nivelen samaan asentoon missä se oli aiemmin. Kun muutaman kerran naksauttaa paikat auki ja samaan aikaan harjoittaa lihaksia niin lopputuloksena pitäisi olla kivuton selkä.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Onko täällä jengiä joilla on selkäkipuja, jotka on käyneet lääkärissä, mutta eivät ole saaneet mitään muuta apua kuin särkylääkkeitä ja kehotusta liikkua? Onko jengi saanut parannettua pitkäaikaisia selkäkipuja mitenkään muuten kun niksauttamalla?

Mä en suoraan sanottuna tiedä, johtuiko mun selkäkivut vain ja ainostaan lukkiutuneesta NI-nivelestä. Ainoa minkä tiedän, että kivut hävisi yksinkertaisella niksautuksella ja siitä syystä ajattelin kokeilla niksautusta uudelleen. Mulla on myös varattua aika tukielinlääkärille ensi vuoden alkuun ja mielenkiinnolla odotan hänen mielipidettään asiasta.

HUOM: jos joku menee niksauttamaan selkää, niin kannattaa kysellä niksauttajan koulutusta ja kokemusta. Osaamaton niksauttaja onnistuu varmasti pahentamaan tilannetta, pahimmassa tapauksessa aiheuttamaan pysyvän vamman
#2 • • drS Guest
ala-asteella terkkari sano et on vino selkäranka. siihen todnäk auttaa et käytän olkalaukkua :D suvussa on muutenkin isän puolelta lähes joka äijällä ollut selkäkipua jonka takia vaarikin joutu sairaseläkkeelle ruumiillisesta duunista. tällä hetkellä duunissa on onneks erittäin hyvä tuoli, joten ei o ainakaan vielä selkä vihoitellut nörtteillessä...
#3 • • ken-guru Guest
Meikäläisellä oli kans selkä ihan jumissa vaikkakin ei ihan noin jumissa kuin Villellä. Meillä oli edellisessä duunipaikassa töiden puolesta hieroja joka kävi kerran viikossa.

Tää herra tutkaili meikän selkää jonkin aikaa ja sanoi että niksautetaas tää kuntoon. Keho väännettiin sellaseen hassuun solmuun jonka jälkeen hieroja nojasi omalla painollaan kevyesti mun jalan päältä jolloin mun selässä kuului *KRUTS*. Sama temppu toiseen suuntaan jonka jälkeen seisomaan noustessa tuntui siltä kuin olisin saanut noin 5cm lisää pituutta :-)

Tän jälkeen kävinkin viikoittain huoltamassa selkää ja tää hieroja antoi monia hyviä neuvoja siihen että miten selän saa pidettyä kunnossa. Liikuntaa ja sitten lihasten hoitoa säännöllisellä hieronnalla ja kaikki on tähän asti mennyt hyvin *koputtaa puuta*.

Pienenä hauskana yksityiskohtana tää samainen hieroja ihmetteli kerran sitä että mitenkä meikäläisen selästä oli kadonnut mun selälle ominainen perusjännitys kokonaan. Kerroin sitten että olin alkanut käymään joogassa noin kuukausi sitten. "Älä vaan lopeta jos tulokset ovat tälläisiä" oli kohtelias neuvo :)

Joo voisin myös allekirjoittaa tuon Villen ohjeen että kannattaa kysellä hieman sen niksauttajan taustoja. Sen verran monenlaista voimistelijaa on liikkeellä että ammattitaidoton niksauttaja voisi hyvinkin vain pahentaa tilannetta...
#4 • • Encoder Guest
Lukiossa mulla rupes selkä sattumaan aika lailla. Kävi sitten sen verran sietämättömäksi, että kävin näyttämässä sitä lääkärille. Lääkäri ei osannut suoralta kädeltä sanoa mitään, ja antoi lähetteet röntgeniin ja fysioterapeutille. Röntgenkuvissa ei ollut mitään ihmeellistä, ja fysioterapeutti huomasi heti, että mulla on 'vaan' heikot selkälihakset. Muutenkin olen aika pitkä, mikä rasittaa selkälihaksia entisestään. Fysioterapeutti käski mut punttikselle tekemään asialle jotain, ja johan lähti kivut :)

Salilla käynti on kuitenkin jo jäänyt, ja silloin tällöin on selkä kipeytynyt. Liikunnan lisäys on tähän asti auttanut.
#5 • • Quu Guest
Eripituiset klabbit, selkä jumissa jos unohtuu ylimääräinen pohjallinen toisesta kengästä. Oli kans aika WTF-olo kun 18v iässä joku kertoi ton mulle ja ikuiset lonkkakivut saivat selityksen.
#6 • • Tapi T Guest
Sattuuks toi selän niksauttaminen?
#7 • • ken-guru Guest

Sattuuks toi selän niksauttaminen?

Ei ainakaan mulla :) Kuului tosiaan sellanen krunts ja samalla se typerä jäykkyys katosi. Ainakin näin kävi allekirjoittaneella kun hoidon suoritti pitkän linjan ammattilainen.

Oon muuten myös kuullut kauhujutun sellasesta hierojasta joka pahensi erään tanssia harrastaneen tytön selkäkipuja. Tosin hieroja ei niksauttanut vaan se teki ns. perinteisen hieronnan.
#8 • • Felis Guest
Mulla on 12 vuoden viulunsoittoharrastuksesta muistona lievä skolioosi rintarangassa. Monta vuotta ravasin lääkäreillä ja fysioterapeuteilla, jotka vuoron perään joko määräsivät särkylääkkeitä toistuviin päänsärkyihin tai taivastelivat, miten nuoren ihmisen lihakset voi olla niin huonossa kunnossa. Skolioosi löytyi sattumalta, kun kävin Kiinan oleskelulupaa varten röntgenissä. Patenttiratkaisua en ole vielä löytänyt, mutta säännöllisestä liikunnasta on ollut paljon apua jännityksen lieventämisessä ja sitä kautta päänsärkyjen ehkäisyssä. Kävin Method Putkiston pikakurssin viime kesänä, ja se vaikutti todella mielenkiintoselta lajilta. Ne tunnit vaan on niin per****en kalliita, ettei niillä viitsi ihan joka päivä käydä.

Teillä jotka olette kiropraktikkoja kokeilleet ja hyväksi todenneet, pistäkääpä vinkkejä hyvistä ja luotettavista paikoista. Varmaan muitakin kiinnostaa.
#9 • • master bator Guest
Mulla oli tuossa kolmisen vuotta sitten selkäkipuja, jotka johtivat iskiakseen. Kävin lääkärillä ja sain reseptit tulehduskipulääkkeisiin ja lihaksenrentoutuslääkkeisiin, sekä lähetteen naprapaatille. Kävin sitten Porvoon City-Akuutissa naprapaatilla muutaman kerran ja viimeisellä kerralla se jotenkin harkitusti naksautti mun selän. Eipä ole sen jälkeen vaivannut.
#10 • • J Raninen Guest
Sillon tällön on kunnon noidannuolia, jotka kestää parisen päivää. Viimeks tosin oli välilevyn pullistumakin keitoksessa mukana, ja sen kanssa tuskaillessa meni pari viikkoa.

Liikuntaa pitäs varmaan harrastaa enempi.. Alaselän ympäristö pitää aina erikseen lämmitellä ja pyöritellä tietyillä liikkeillä toimivaks, ennekuin pystyy lähteä reuhtomaan mitään isompaa.

Naksauttajalla on tullut käytyä pahimpina aikoina; välillä auttaa, välillä ei. Se niksautus ei todellakaan satu, korkeintaan tekee henkisesti hiukan häijyä, kun rutinaa kuuluu sieltä, mistä sitä ei välttämättä haluaisi kuulla. Kavereiden kanssa on myös sillon tällön rusauteltu kylkiluita selän puolelta ja venytelty rankaa. Ollaan saatu sen verran koulutusta aiheeseen, että uskaltaa luottaa paikat toisen käsiin..

Tähän paikkaan on muuten hyvä pistää bilejärjestäjille muistutus: ne soittopöydät pitää laittaa sitten tarpeeks korkeiks!
#11 • • Dirt Guest
mulla on yks selän välilevy jotain 2 vaiko 3 mm pois paikaltaan. ekat oireet huomattiin jotain ku olin 13-v ja oltiin lontoossa porukoiden kanssa, ja ne kävi ihmetteen miks en pysty seisomaan suoraan paikallani juuri hetkeäkään vaan siirrän jatkuvasti painoa kyljeltä kyljelle. tolloin se ei varsinaisesti vaivannut, mut tollaiset 3-4 vuotta sitten mul alkoi tuleen pahoja(kin) kipuja. en pysty kantamaan olkalaukkua olalla. muuttoreissuilla oon se joka kantaa sen ruukkukasvin, enkä sitä vuodesohvaa. en saa enään lenkkeillä. armeijan papereissa lykkäystä on edelleen e-luokassa. jne...

noitten juttujen kanssa pystyy hyvin pitkälti elään kun tietää mitä pitää välttää. liikunta on mulle kakspiippuinen juttu - toisaalta tollainen salitreeni jossa ei tuu mitään yllättäviä äkkiliikkeitä on hyvää mulle. mut sitten lähes kaikki muu jotain uintia, tehokävelyä, ja vastaavia lukuuunotttamatta ei oo kovin suositeltavaa.

mä nyt aloitin fysioterapian syksyllä. toisaalta siinä on todella saanut hyviä ohjeita, sellaisia pieniä juttuja joilla voi vahvistaa selkää ja vatsaa. mut toisaalta samalla se on mun selälle fyysisesti tosi raskasta. ja pari kertaa on melkein pitänyt huutaa niille et mä en vain pysty käymään kahta kertaa viikossa fysioterapiassa.

todettakoon vielä tähän (ehkä vähän OT) et mä en oo paljoa käyttänyt julkisia enkä kyllä myöskään yksityisiä lääkäripalveluita. mut mä oon käynyt kahdella eri julkisessa hoidossa fysiatrilla ja rotopedillä, ja sitten yksityisellä - ja oikeastaan mitään positiivista sanottavaa ei julkiselta puolelta jäänyt. siis, oikeesti, ne ei kertonut mitään uutta, antoivat ristiriitaisia ohjeita, ja suoraan sanoen vähättelivät tätä mun selkään. kaikki on sanoneet että toi 2 tai 3 millii on "tilastollisesti" vähän ja hyvinkin tavallista, mutta selkäongelmathan voivat juontua ihan olemattomista asioista. siis julkisella kukaan ei todennut mitään et mul on toinen jalka toista pidempi, mikä pahentaa asiaan. kukaan ei kertonut et toi selän heikkous välittyy äärimmäisen kireiksi takareisiksi ja yläselän jäykkyydeksi. kaikki nää asiat on mulle vasta selvinnyt yksityisellä puolella. joten suoraan sanoen mä kyllä täysin suosittelen näissä asioissa kääntymään ammattitaitoiseen yksityiseen palveluun.

einiweis, aika paska juttu tää on. ei oikein viitti kahvitauoilla työkavereille tästä puhua. muutenkin, kyl tää siis todella rajoittaa jossain määrin mun elämään. silleen, nykyään mä en ees pysty kantamaan raskaampaa reppua, puhumattakaan nyt niistä olkalaukuista ja sen semmoisista. ja ku TJ kinuaa mun lafkan lätkäjenggiin, niin aina toistaiseksi on vaan pitänyt keksiä kaikkia tekosyitä.

kyl mä nyt luotan et harjoittelun, fysioterapian ja treenaamisen avulla tää tulis helpottumaan, mut eihän tollainen ikinä parane (ainaskaan ilman leikkausta) joten kyse on vaan siis oireiden minimoinnista.
#12 • • _U Guest
Tää on hyvä threadi. Itse olen kolmannen vuoden opiskelija fysioterapiassa, ja tästähän vois vaik vääntää opinnäytetyötä: plattarin tukielinsairauksia. :)

Se on valitettavaa mutta totta - nykyihmisen selkää ei ole kehitetty kestämään yksipuolista rasitusta. Ei mikään ihme että paikat pamahtelee, kun kuormitus on usein aina samankaltainen, ja siinä ei satunnainen liikuntakaan aina auta. Ja meidän selkärankahan on vasta kehitysvaiheessa. Selkärankamme ei kestä juuri mitään; puoliksi suunniteltu konttaamiseen (vrt. apinat) ja puoliksi pystyasentoon.
#13 • • carnice Guest

Selkärankamme ei kestä juuri mitään...

Luin jtn 10 v sitten että Volvon insinöörit olis tehny testejä ihmis"ruumiilla" ja todenneet selkärangan kestävän pystysuoraan n. 1600 kg painoa. Mielestäni se on melkoinen setti rautaa. Ikävä kyllä en nyt just löydä dataa tästä, mut joku voimailulehti se oli...

Pikemminkin toteaisin että selkärankaa tukevat lihakset eivät kehity riittävästi pleikkaa pelaamalla tai tv:tä katsomalla (vs. "raskas" ruumiilinen työ).

Kenenkään työtä tahi vammoja väheksymättä.
#14 • • _U Guest

Selkärankamme ei kestä juuri mitään...

Luin jtn 10 v sitten että Volvon insinöörit olis tehny testejä ihmis"ruumiilla" ja todenneet selkärangan kestävän pystysuoraan n. 1600 kg painoa. Mielestäni se on melkoinen setti rautaa. Ikävä kyllä en nyt just löydä dataa tästä, mut joku voimailulehti se oli...

Kyse on yksittäisestä iskusta, ei jatkuvasta kuormituksesta; harvemmin tonneja tulee koko ajan päälle. Mm. terveen (normaalin) ihmisen reisiluu kestää 500kg painoa yhdellä iskulla, mutta enpä usko että kukaan meistä kantaa sellaisia rasituksia koko ajan päällä.

Kuten sanoit, mikään lihas tai rakenne ei toimi yksin, vaan kaikki ovat yhteistyössä. Jos alaselkä alkaa väsymään, lantio/lonkka/pakarat/reidet yrittävät sitä kompensoida ja samaan aikaan hartiat, yläselkä yrittää tehdä töitä saattaakseen rangan taas suoraan ja oravanpyörä on jo valmis.
#15 • • näköradiomies Guest
meikän ristiselkä on jotenkin kiero. siks mulla on niin huono ryhti. eli alaselkä on joskus aivan saatanan kipee mut kipuun auttaa viina.
#16 • • Quu Guest

meikän ristiselkä on jotenkin kiero. siks mulla on niin huono ryhti. eli alaselkä on joskus aivan saatanan kipee mut kipuun auttaa viina.

No ei mikään ihme ettei jäbän byysat koskaan yllä ristiselkään asti.
#17 • • Ryvon DJ Guest
Usein selkäkipuihin ja kolotuksiin liittyy myös hieman heikommat vatsalihakset. Niitä pitäisi treenata. Pitemmillä ihmisillä on tunnetusti enemmän selkäongelmia. Sitten on myös kroonisia vaikeita selkäkipuja, esim. jos selkärangan rusto tai välilevy on surkastunut pois esim. varhaisen vamman takia, hankaavat nikamaluut toisiaan niin että hermo on välissä. Siihen ei auta mikään muu kuin kipulääkitys.
#18 • • _U Guest

Usein selkäkipuihin ja kolotuksiin liittyy myös hieman heikommat vatsalihakset. Niitä pitäisi treenata. Pitemmillä ihmisillä on tunnetusti enemmän selkäongelmia. Sitten on myös kroonisia vaikeita selkäkipuja, esim. jos selkärangan rusto tai välilevy on surkastunut pois esim. varhaisen vamman takia, hankaavat nikamaluut toisiaan niin että hermo on välissä. Siihen ei auta mikään muu kuin kipulääkitys.

Opiskeletko alaa tai teetkö työksesi?
#19 • • Husu Guest
Niksauttaminen ei kaikkiin selkävaivoihin auta ja useammin toistettuna myöskin vahingoittaa nikamia koska kyseessä on pakkoliike jolla väännetään selkää.

Paras tapa ehkäistä selkävaivoja ja niiden syntyä on harjoittaa vatsalihaksia ja eritoten syvempiä vatsalihaksia jotka tukevat selkärankaa. Näihin on mm. Pilateksessa ihan oivia liikkeitä ja parhaat tietysti saa fysioterapeutilta joka on selän kuntouttamiseen erikoistunut.
Ja aina tietysti pitää muistaa venytykset harjotuksia ennen / jälkeen jottei lihakset väännä selkää huonoon asentoon.

Tuon lisäksi tietysti kannattaa muistaa sänky & patja, koska ihminen viettää elämästään suuren osan nukkuessa. Jos sänky ja patja on huono, niin selkä & lihakset eivät lepää unen aikana vaan on jatkuvassa rasituksessa. Useammat patjat kestävät maksimissaan 4-5v, osa vähemmän. Selkävaivaiselle patjan tulisi olla jämäkkä (ei kova, lattia on kova), ei sellainen joka hyllyy asentoa vaihdettaessa tai jättää alaselän mutkalle. Moni selkävaivosta kärsivä ei tule koskaan ajatelleeksikaan että käyttää sängyssä jotain 10v vanhaa patjaa joka ei tue selkää pätkän vertaa.

Itse olen ollut toista vuotta sairaslomalla selkävaivojen takia ja nykysin liikkuminen on aika rajoittunutta. Ongelmana aiheuttaja on lannerangan 4-5 nikamavälissä oleva välilevynpullistuma joka on tarkoitus vihdoin leikata ensi vuoden tammikuussa pois mikroskooppiavusteisessa prolapsin poistossa.

Tätä ennen n. vuoden ajan vaivaa hoidettu konservatiivisesti fysioterapialla ja lihaskunnon parantamisella (sisäset vatsalihakset, selkälihakset jne), mutta koska vaiva on pahentunut niin tuo hoidetaan pois leikkauksella.

Välilevyn pullistumia itsessään voi olla joka toisella ihmisellä, mutta toisilla ne eivät aiheuta minkäänlaisia oireita. Minulla taas ko. välilevy on pullistunut oikealle puolelle ja painaa keskushermokanavaa, joka aiheuttaa ns. iskiassärkyä oikealle puolelle lonkkaan & johtuvaa kipua oikeaan jalkaan ja tämä kipu ei ole mikään pieni "särky".

Ensisijaisesti AINA jos on selkäkipuja kannattaa mennä lääkärille. Normaalit selkäkivut poistuvat yleisesti n. 2kk aikana jos lihaskunto eritoten vatsalihaksien kannalta on kunnossa ja aiheuttajana ei ole mikään muu vaiva. Lääkäri yleensä antaa tulehduskipulääkkeitä jotka poistavat mahdollisen tulehtumat lihaksissa ja/tai lihasrelaksantteja jotka rentouttavat selän lihaksiston (samaa toimintaa kuin niksauttajalla mutta luontaisesti ilman pakkoliikettä).
Tuona 2kk aikana otetaan yleensä mm. röntgenkuvat joista näkee onko selkärangan rakenteessa jotain ongelmia (skolioosia, jne). Jos vaivat jatkuvat niin sitten tehdään esim. magneettikuvaus & ENMG hermoratatutkimus.

Vaikka kipuihin on helppo käyttää alkoholia tai särkylääkkeitä, niin kumpikaan noista ei poista itse syytä. Alkoholi itsessään on erittäin paha koska se poistaa elimistöstä nestettä ja selän välilevyjen iskunvaimennus toimii käytännössä nesteen avulla. Yön aikana välilevyt keräävät nestettä itseensä (minkä johdosta ihminen on aamulla yleensä pidempi kuin illalla) ja tämä neste poistuu päivän mittaan välilevyistä. Homma toistuu joka yö/päivä, lopulta käy niin että välilevy alkaa kuivumaan jolloin sen iskunvaimennuskyky alkaa huononemaan ja lopulta se alkaa pullistumaan ulos nikamien välistä.
Kuivunut välilevy ei enää kerää itseensä nestettä samalla tapaa kuin ns. normaali toimiva välilevy, joten selän toiminnan palautuminen ei onnistukkaan enään niin helposti.

Tähän käyne hienosti hyvänä esimerkkinä oma selkä:
http://www.kolumbus.fi/janne.husu/selka2.jpg

Tuossa ensimmäinen magneettikuva, jossa keskellä näkyy selkäranka ja nikamat (tummat neliönmuotoiset) ja välilevyt joista kunnossa olevat nestepitoiset (harmaasisältöiset) välilevyt ovat nikamien välissä, kun taas huonot kuivuneet näkyvät vain mustana massana. Magneettikuvaus perustuu elimistössä olevien vetyatomien reagointiin voimakkaaseen magneettikenttään, joten vesipitoisuus näkyy kuvissa.

Nikamissa näkyvät harmaat alueet on luustorappeumaa.

Jos ylhäältä lähtien katsoo niin tuossa näkyy 2 kunnossa olevaa välilevyä, joiden jälkeen tulee yksi heikentynyt, yksi kunnossa oleva ja sitten yksi heikentynyt ja yksi nikaman välistä ulospullistinut välilevy (joka aiheuttaa mun tapauksessa kivut & vaivat).
Nikamarivistön oikealla puolella oleva harmaa pitkä suikale on keskushermokanava jota ulospullistunut välilevy painaa.

http://www.kolumbus.fi/janne.husu/selka3.jpg

Tuossa sama eri tekniikalla/valotuksella kuvattuna.

Jos kärsii selkävaivoista tai kivusta, niin kannattaa tosiaan käydä lääkärillä. Mieluiten samalla koska ko. lääkäri tietää hoitohistorian tarkemmin ja minkälaisia oireita on ollut. Suurin osa vaivoista tosiaan paranee / vähenee 2kk aikana hoidon aloittamisesta, mutta joskus näin ei käy ja sen jälkeen selvitetään tarkemmin syyt & alotetaan lihashuolto/kuntoutus.

Omat vaivat on tutkittu yksityisellä (Mehiläisessä) mistä omalta puolelta on vain hyvää sanottavaa, asiantuntevat lääkärit ja hoidot/tutkimukset järjestyi.

Sen jälkeen kun tehtiin leikkauslähete julkiselle puolelle niin homma hidastui aivan hirvittävästi, meni 2kk ennenkuin pääsin edes ortopedin tutkittavaksi töölön sairaalaan että leikataanko vai ei (lähete on näköjään nykypäivänä vain suositus tämmöisessä tapauksessa) ja tuossa todettiin että on hyvä tehdä uusi magneettikuvaus kun edellisestä on kulunut vuosi... Ja tuohon aika järjestyi 1.5kk päästä ortopedin tutkimuspäivästä, oisi voinut tuonkin kuvauksen tehdä aikaisempana odotusaikana muttei näin julkinen puoli toimi.

Onneksi omalta osalta näyttäisi lupaavalta että vaivoista pääsisi eroon tammikuussa ja voisi alottaa taas normaalimman elämän. Kuntoutus ja lihastreenit on pieni vaiva tähän nykyiseen olotilaan verrattuna.
#20 • • Funkatronik Guest

Pikemminkin toteaisin että selkärankaa tukevat lihakset eivät kehity riittävästi pleikkaa pelaamalla tai tv:tä katsomalla (vs. "raskas" ruumiilinen työ).

No, itsellä ainakin raskas ruumiillinen työ on nimenomaan pistänyt paikat hajalle eikä raskaan työpäivän jälkeen todellakaan jaksa tehdä mitään palauttavaa liikuntaa. 2 vuotta teräsalalla pistivät olkapääni sellaiseen kuntoon että pitää jossain välissä varmasti leikata, työ loppui melkein vuosi sitten ja vieläkin särkee melkein koko ajan. Toimistotyötä tehdessä jaksoi aina lähteä työpäivän jälkeen lenkille tai pelaamaan jotakin, fyysistä työtä tehdessä ei jaksa iltaisin tehdä muuta kuin maata.