Mua on vaivannut selkä enemmän tai vähemmän viimeiset kymmenen vuotta. Asiaa on todennäköisesti pahentanut notkoselkä, joka todettiin jo ekalla luokalla.
Ekat pahat oireet oli ekassa kesätyöpaikassa liukuhihnaduunissa, jossa selkää vihloi lapaluiden välistä niin paljon, että töitä oli vaikea tehdä. Nyt viimeiset pari vuotta alaselän kipu on ollut päivittäistä ja viimeiset pari kuukautta niin pahaa, että aamulla en pysty laittamaan sukkia jalkaa niin että taivutan pelkästään selkää alas. En muista milloin olisin pystynyt tanssimaan bileissä yli tuntia ilman särkylääkettä.
Monet lääkärit ja fysioterapeutit sanoo, että selkäkivut kyllä korjaantuu kun harrastaa oikeanlaista liikuntaa, mutta omat kokemukset osoittaa ihan muuta. Mä olen liikkunut koko elämäni aikana aika paljon ja viimeisen reilun vuoden aktiivisesti vahvistanut selkälihaksia. Liikunnasta ei ainakaan omassa tapauksessa ole ollut mitään apua kipuihin.
Eilen aamulla homma alkoi ottaa todenteolla päähän joten aloin etsimään googlesta juttuja. Monissa (huuhaa) paikoissa alaselän kivut yhdistetään Si-niveleen. Pikaisesti katsottuna vaikuttaa siltä, että lääketiede tunnustaa SI-nivelen olemassaolon ja vaikutuksen selkärangan asentoon. Toisaalta lääketiede ei ainakaan yhtenä rintamana tunnusta, että SI-niveltä manipuloimalla (niksauttamalla) saattaa selkäkivut hävitä ja selkärangan asento muuttua.
Tarkemmin sanottuna vaiva SI-nivelessä lähteiden mukaan johtuu siitä, että nivel on venähtänyt paikoiltaan ääriasentoon esimerkiksi tilanteessa, jossa on nostanut esinettä huonossa asennossa. Nivel jumittuu ääriasentoon eli lukkiintuu ja siten aiheuttaa lannerangan vinoutta, minkä usein voi nähdä silmin. Kun olin itse lukenut tästä, menin peilin eteen ja huomasin, että mulla itse asiassa oli snadisti vino lanneranka.
Mitä enemmän juttuja luin, sitä enemmän huomasin, että mulla on aika paljon oireita, jotka saattaa johtua lukkiintuneesta SI-nivelestä. Soitin sitten eilen kiropraktikolle eli ns. selkäniksauttajalle. Sain ajan samalle samalle päivälle. Tein pari kumarrusta ja kiropraktikko tunnusteli alaselkää. Syy selkäkipuihin oli häneen mukaansa vasemmalta puolelta lukkiintunut Si-nivel. Eilinen käsittely kesti 15min, sinä aikana kiropraktikko niksautti alaselkää molempiin suuntiin.
Niksautuksen jälkeen mulla hävisi kivut kokonaan. Eteentaivutus suorilla jaloilla sai ehkä pari senttiä lisää pituutta. Vaikea sanoa suoristuiko ryhti, mutta ainakin siltä se tuntuu. Tänään sängystä nousin ekaa kertaa pitkään aikaan ilman, että selkää särki. Kiropraktikon mukaan vielä pitäisi toinen kerta käydä, sillä lihakset tuppaa vetämään nivelen samaan asentoon missä se oli aiemmin. Kun muutaman kerran naksauttaa paikat auki ja samaan aikaan harjoittaa lihaksia niin lopputuloksena pitäisi olla kivuton selkä.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Onko täällä jengiä joilla on selkäkipuja, jotka on käyneet lääkärissä, mutta eivät ole saaneet mitään muuta apua kuin särkylääkkeitä ja kehotusta liikkua? Onko jengi saanut parannettua pitkäaikaisia selkäkipuja mitenkään muuten kun niksauttamalla?
Mä en suoraan sanottuna tiedä, johtuiko mun selkäkivut vain ja ainostaan lukkiutuneesta NI-nivelestä. Ainoa minkä tiedän, että kivut hävisi yksinkertaisella niksautuksella ja siitä syystä ajattelin kokeilla niksautusta uudelleen. Mulla on myös varattua aika tukielinlääkärille ensi vuoden alkuun ja mielenkiinnolla odotan hänen mielipidettään asiasta.
HUOM: jos joku menee niksauttamaan selkää, niin kannattaa kysellä niksauttajan koulutusta ja kokemusta. Osaamaton niksauttaja onnistuu varmasti pahentamaan tilannetta, pahimmassa tapauksessa aiheuttamaan pysyvän vamman