"400:lle potkut sähköpostilla Yhdysvalloissa"

48 posts, 3 pages, 7,966 views

#1 • • _U Guest
http://www.itviikko.fi/page.php?page_id=15&news_id=200611606&rss=8

"Torstai 31. elokuuta 2006 klo 16:05

Asiantuntijan mielestä epäinhimillistä

400:lle potkut sähköpostilla Yhdysvalloissa

Suuri Yhdysvalloissa toimiva RadioShack -ketju turvautui elektroniikkaan joukkoirtisanomisessa: neljäsataa työntekijää sai sähköpostitse ilmoituksen työsuhten päättymisestä.

Elektroniikkaketjun työntekijät osasivat odottaa vähennyksiä, sillä RadioSchackin kauppa ei ole viime aikoina käynyt odotetusti, etenkin matkapuhelinmyynti on ollut heikkoa. Yhtiö ilmoittikin elokuun 10. päivänä vähentävänsä 400-450 henkeä, pääasiassa pääkonttorista Fort Worthista.

RadioSchackin tiistaina lähettämässä sähköpostiviestissä luki: "The work force reduction notification is currently in progress. Unfortunately your position is one that has been eliminated." (Työvoiman vähennys on jo käynnissä. Valitettavasti Sinulle ei ole enää töitä.)

RadioSchack puolustautui sanomalla, että työntekijöille kerrottiin ilmoitusten tulevan sähköpostitse.

- Työntekijät saattoivat esittää myös kysymyksä intranetin kautta, tiedottaja Kay Jackson totesi AP:lle.

Asiantuntija pitää sähköpostia erikoisena ja epäinhimillisenä tapana ilmoittaa irtisanomisesta.

- Jos olisi heidän asemassaan, kysyisin: Eikö teillä ollut paria minuuttia aikaa kertoa minulle, Pohjois-Teksasin yliopiston professori Derrick D'Souza aprikoi."

Kyllä, mielestäni erittäin epäinhimillistä ja niin nykyaikaista. Seurustelusuhteita sanotaan irti tekstiviesteillä, sairaslomia ilmoitetaan tekstiviesteillä, nettikeskusteluissa tuodaan julki mielipiteitä, mitä ei muuten uskaltaisi tuoda esille; mieluummin kommunikoidaan persoonattomasti ja toisaalta, miksi ei? Onhan se paljon helpompaa miettiä pitkään, kuinka muotoilla sanansa, kuin kohdata ihminen elävänä ja tuntevana. Hyviä ja huonoja puolia.

Uskon silti, että ihmistä kehittäisi enemmän se, että esim. esimies esittäisi alaisensa eron suoraan kasvokkain eikä persoonattomasti sähköisesti. Sama pätee seurustelusuhteisiin (ihq, teinix). Kun muistelee omaa nuoruuttaan (wow, olen vanha, jopa jo 27v, ainakin joulukuussa), niin on jopa kiitollinen siitä, että kännykät eivät teiniaikoinani, 12-15v olleet vielä yleisiä, arkipäivää. Suhteen katkaistakseen oli kohdattava tyttönen, koska lankapuhelin ei tullut kuuloonkaan; se EI olisi ollut machoa. Nykyään on suotavaa, että on mahdollisimman törkeä, tai ainakin näin tuntuu kun kuuntelee nykyteinien juttuja.

Mutta eri asia onkin, jos kyse ei ole niin vakavasta, elämääsi horjuttavasta asiasta - keskustelufoorumeilla on mukava olla anonyymi, vaikka osa tietää kuka on. Silti voi seisoa sanojensa takana.
#2 • • :t:c: : : Guest
Kirjallinen irtisanominen... imo menee sähköpostina tai kirjeenä ihan yhtä hyvin läpi. Olisin muutenkin iloisempi jos kaikki paperiviestintä menis sähköiseks. Mut mä oonki tämmöne hippi!
#3 • • P.Korhonen Guest
Musta on tollaisessa tapauksessa aivan sama missä muodossa se ilmoitus tulee. Tuossahan painotetaan, että irtisanomiset olivat täysin tiedossa ja että ennakkoon ilmoitettiin, että tiedotus tapahtuu sähköpostitse.

Itse tykkään kyllä lukea kaiken mieluummin sähköisesti kuin paperimuodossa. Tarvittava tieto löytyy nopeammin ja mailillakin pystyy nykyään keskustelemaan nopeasti (kun vaan ihmiset tajuaisivat, että vastausta ei kiinnosta odotella montaa päivää) ja kaikesta jää itselle halutessaan kopiot. Yleensäkin tollanen tavallinen kauhistelu "persoonattomuudesta ja konemaisuudesta" on tavallaan outoa ja vanhanaikaista.

nettikeskusteluissa tuodaan julki mielipiteitä, mitä ei muuten uskaltaisi tuoda esille; mieluummin kommunikoidaan persoonattomasti ja toisaalta, miksi ei? Onhan se paljon helpompaa miettiä pitkään, kuinka muotoilla sanansa, kuin kohdata ihminen elävänä ja tuntevana.

Ja tämä on selvästi huono asia? Ok, ymmärrän kyllä, että verkossa monet ihmiset ovat aivan erilaisia kuin tosielämässä. Esimerkkinä voisi sanoa vaikka Lordin kasvojen paljastamis -paskan. Ketä se oikeasti kiinnosti ja kuka sen otti vakavasti? Foorumit oli kyllä täynnä kaikkea "polttakaa Seiskan toimittajien talot" yms. juttua, jonka kirjoittajista tuskin kukaan oli oikeasti sitä mieltä ja tuollaiset tapaukset on todellakin huolestuttavia. Verkossa ihmiset yleensäkin ovat ihan eri tavalla kriittisiä kuin todellisuudessa ja päätä on helppo tulla aukomaan. Musta kuitenkin on lopulta paljon suurempi etu, että verkossa ihmisen on mahdollista ilmaista itseään tavalla, joka ei normaalisti olisi mahdollista.

Uskon silti, että ihmistä kehittäisi enemmän se, että esim. esimies esittäisi alaisensa eron suoraan kasvokkain eikä persoonattomasti sähköisesti. Sama pätee seurustelusuhteisiin (ihq, teinix). Kun muistelee omaa nuoruuttaan..

Tossa tapauksessa potkut koskivat 400 ihmistä, joten sähköinen tiedotus on vaan selvästi tehokkain tapa suurissa yrityksissä. Kyllä tollaiselle määrälle henk. koht. tiedottamiseen menisi aikaa ja resursseja ja niiden puutteen takiahan ne irtisanomiset osaltaan tulevat. :)

Pienissä firmoissa ja muissa suhteissa toki pitää pystyä suoraan puhumaan henkilölle. Suurissa yrityksissä tuskin lohduttaisi muutenkaan kuulla ylätasolta kasvokkain tuollaisista asioista kun työntekijä ei todennäköisesti ole heidän kanssaan ikinä asioinutkaan. :)
#4 • • _U Guest

Kirjallinen irtisanominen... imo menee sähköpostina tai kirjeenä ihan yhtä hyvin läpi. Olisin muutenkin iloisempi jos kaikki paperiviestintä menis sähköiseks. Mut mä oonki tämmöne hippi!

Hei, mäkin oon hippi!!! Vähänx ihquu!!!! Oikeesti, kaikki vaan sähkön armoille, koska siihen voi aina luottaa. Sähkö rules (Sähkö Records rules oikeesti, tiukkaa musaa), ja mäkin toivoisin et kaikki olis tietokoneiden armoilla!!! Se olis tosi siistii!!!!

Jep, mäkin olin sarkastinen, ja voi v*ttu et mä osuin taas kultasuoneen. Mut ku kukaan ei ymmärrä sua tai mua. No joo, elämä on ja mun mutsi on. Mut hei, aikuisten oikeesti!!!!

(mut Sähkö Records kicks ass, aivan loistavaa settiä <piilomainontaa ilman omaa panosta>)

EDIT: fifty-sixty ja kaikki huonekalukauppaan.
#5 • • phanatic Guest
Miksei irtisanomisista saisi ilmoittaa sähköpostilla? Kyllähän palkkaamisestakin usein ilmoitetaan puhelimitse/sähköpostilla. Sain itse kesällä ilmoituksen kouluun pääsemisestä tekstiviestillä. Miksei nykyaikana saisi käyttää nykyaikaisia viestimiä?
#6 • • Taedium Guest

Miksei irtisanomisista saisi ilmoittaa sähköpostilla?

Ikävät asiat mä haluun kuulla naamasta naamaan ja pidänkin sellaista rottaa selkärangattomana (vois olla aika notkee) jos ei siihen pysty. Mut se olenkin vain mä.

Mulle tuli tekstiviestei eile:

#1: "Täs Mirkku moi. Se o bänx. Nähää."

#2: "Tässä Osmo, toimitusjohtaja, yhtiö xyz. Saatte potkut. Lähetämme tavaranne DHL:llä ja vähennämme toimituskulut viimeisestä palkastanne."

#3: "Vakuutusyhtiöstä päivää. Irtisanomme kotivakuutuksenne. Huvikseen."

#4: "Tri. Jorma tässä HYK:sistä. Teillä on kuppa ja syöpä. Kuolette pian. Hyvää päivänjatkoa."

#5: "Isännöitsijä Pentti moi, tuli vesivuoto ja jouduimme menemään kämppääsi. Kaikki on pilalla. Eikä minulla ole varakämppää sinulle. Toivottavasti sinulla on vakuutus? Ai niin, koirasi hukkui."

#6: "Asekaupasta moi. Valitettavasti emme voi lähettää tilaamaanne asetta ja yhtä luotia tekstiviestillä. Joudutte tulemaan liikkeeseen itse."
#7 • • jUSSi Guest

Miksei irtisanomisista saisi ilmoittaa sähköpostilla?

Ikävät asiat mä haluun kuulla naamasta naamaan ja pidänkin sellaista rottaa selkärangattomana (vois olla aika notkee) jos ei siihen pysty. Mut se olenkin vain mä.

Mulle tuli tekstiviestei eile:

#1: "Täs Mirkku moi. Se o bänx. Nähää."

#2: "Tässä Osmo, toimitusjohtaja, yhtiö xyz. Saatte potkut. Lähetämme tavaranne DHL:llä ja vähennämme toimituskulut viimeisestä palkastanne."

#3: "Vakuutusyhtiöstä päivää. Irtisanomme kotivakuutuksenne. Huvikseen."

#4: "Tri. Jorma tässä HYK:sistä. Teillä on kuppa ja syöpä. Kuolette pian. Hyvää päivänjatkoa."

#5: "Isännöitsijä Pentti moi, tuli vesivuoto ja jouduimme menemään kämppääsi. Kaikki on pilalla. Eikä minulla ole varakämppää sinulle. Toivottavasti sinulla on vakuutus? Ai niin, koirasi hukkui."

#6: "Asekaupasta moi. Valitettavasti emme voi lähettää tilaamaanne asetta ja yhtä luotia tekstiviestillä. Joudutte tulemaan liikkeeseen itse."

Samoilla linjoilla. Tässä ollaan kuitenkin aika perustavanlaatuisten juttujen kanssa tekemisissä (no, ehkä ei jenkeissä, siellä tuo irtisanomis/palkkaus-kulttuuri on hivenen erilainen).
#8 • • phanatic Guest
Miten nuo Taediumin esimerkkitekstit olisivat mukavampia, jos ne kuulisi face to face-tilanteessa? Vittuilu on vittuilua, oli media mikä tahansa. Kaikessa huonoja uutisia koskevassa kommunikoinnissa hienotunteisuus on tärkeää.
#9 • • Taedium Guest

Miten nuo Taediumin esimerkkitekstit olisivat mukavampia, jos ne kuulisi face to face-tilanteessa? Vittuilu on vittuilua, oli media mikä tahansa. Kaikessa huonoja uutisia koskevassa kommunikoinnissa hienotunteisuus on tärkeää.

1. Esimerkit olivat (tietenkin) kärjistetty esimerkki.
2. Nuo eivät olleet käsittääkseni vittuiluviestejä tarinan henkilölle, vaan erittäin tylysti sanottuja juttuja.
3. Tekstiviestillä ei voi tuollaista sanoa hienotunteisesti, imo.
4. Tekstiviestillä ei voi kertoa riittävää syytä, imo. (160-merkkiä on aikamoinen kommunikaatiorajoite.)
5. Tekstiviestillä ei voi osoittaa minkäännäköistä kunnioitusta toista kohtaan, jos on ikäviä uutisia.
#10 • • phanatic Guest

Tekstiviestillä ei voi

Post subject: "400:lle potkut sähköpostilla Yhdysvalloissa"
#11 • • Fusione Guest
Kyllä työntekijätkin irtisanovat itseään sähköpostilla tai tekstiviestillä niin miksei toisin päin?
#12 • • Taedium Guest

Post subject: "400:lle potkut sähköpostilla Yhdysvalloissa"

Äh... silmät sojossa... sori... my bad.

Mut silti, tunteetonta se on silti sähköpostilla. Töitä haen sähköpostilla, mutta irtisanomisen menen pomolle paperin kanssa, jossa oikee sillee old-skool tyyppisesti niinku kynällä kirjoitettuna se nimmari.
#13 • • jUSSi Guest

Kyllä työntekijätkin irtisanovat itseään sähköpostilla tai tekstiviestillä niin miksei toisin päin?

Eli jos toinen tekee niin se on hyväksyttyvää? Minusta kenelläkään joka irtisanoo itsensä/antaa potkut sähköpostilla ei ole selkärankaa. Minusta asioita ei vain hoideta niin.

Ihan pelkästä kunnioituksesta toisia kohtaan ikävät asiat pitäisi hoitaa kasvotusten.
#14 • • onnela Guest

Eli jos toinen tekee niin se on hyväksyttyvää? Minusta kenelläkään joka irtisanoo itsensä/antaa potkut sähköpostilla ei ole selkärankaa. Minusta asioita ei vain hoideta niin.

Ihan pelkästä kunnioituksesta toisia kohtaan ikävät asiat pitäisi hoitaa kasvotusten.

Vahvasti samoilla linjoilla.

Jos asiaa ei pysty kasvotusten hoitamaan niin se pitäis jättää tekemättä. Raukkamaista.

Itse ainakin sitä mieltä, että huonot uutiset aina kasvotusten. Tietyt asiat on parempi hoitaa oldskool-malliin. Ja jos totta puhutaan niin kuulen kyllä hyvätkin uutiset mieluummin kasvotusten. :)
#15 • • Taedium Guest

Jos ville kiusaa mattia, niin saanko mä kiusata pekkaa?

Niin, ja työsopimusta tuskin kirjoitetaan sähköpostilla, joten sen irtisanominenkin sähköpostilla suuntaan tai toiseen ei kuulosta samanarvoiselta asialta.
#16 • • Fusione Guest

Eli jos toinen tekee niin se on hyväksyttyvää?

Jos ville kiusaa mattia, niin saanko mä kiusata pekkaa?

Eihän noilla oo mitään tekemistä tän asian kanssa.
Oikea kysymys olisi varmaan: Jos joku käyttää faxia saanko mä käyttää meiliä?

Mä en näe tossa mailitsi irtisanomisessa mitään vikaa. Sähköposti toimii siinä missä faxi tai kirjekin jos puhutaan kirjallisesta irtisanomisesta. Ainahan on asiat kiva hoita kasvotusten mutta kirjallinen irtisanominen on kirjallinen, ei suullinen.
#17 • • :t:c: : : Guest
Mut mitä väliä sillä on oikeesti ilmoitetaanko se päin naamaa vai ei!? ihan ku siinä olis jostain henkilökohtaisesta jutusta kyse... Teh Firmahan siinä vaan ilmoittaa et nyt loppu yhteistyö. Sekin joka sen sitten ilmoittais, olis kuitenkin vaan jonkun firman yks toinen 'naama'. Sen näkeminen ei muuta sitä oikeesti mitenkään.

Nii ja hipille tiedoks, et en kyl luota siihen sähköön sen enempää, mut olishan se nyt kivempaa jos sitä metsää säästyis samottavaks vaikka 100 000m2 enemmän vuodessa. Mitä vitun järkeä on lähettää jengille laskuja ja muuta paperisena, jos on täysin mahdollista käyttää ympäristöystävällistäkin metodia.

Kerros muuten lisää siitä Sähkö-labelista! En oo ennen kuullutkaan ja kuulostaa tosi hyvältä!?
#18 • • jUSSi Guest

Mut mitä väliä sillä on oikeesti ilmoitetaanko se päin naamaa vai ei!? ihan ku siinä olis jostain henkilökohtaisesta jutusta kyse... Teh Firmahan siinä vaan ilmoittaa et nyt loppu yhteistyö. Sekin joka sen sitten ilmoittais, olis kuitenkin vaan jonkun firman yks toinen 'naama'. Sen näkeminen ei muuta sitä oikeesti mitenkään.

Tällasena surkeena humanistina kuvittelen, että ihmisen itsetunnolle olisi parempi, jos huonot (ja hyvät) uutiset ilmoittaa ihminen eikä kasa bittejä ruudulla tai huonokuntoinen faxiprintti. Jos oikein onnistaa se toinen voi jopa tarjota sympatiaa ja näin huonot uutiset saanut voi saada jopa ponttaa katsoa eteenpäin. Älkää muuttuko kylmiksi!
#19 • • jUSSi Guest

Ainahan on asiat kiva hoita kasvotusten mutta kirjallinen irtisanominen on kirjallinen, ei suullinen.

Sen kirjallisen irtisanomisenkin voi antaa henk.koht ;-)
#20 • • Taedium Guest

Eihän noilla oo mitään tekemistä tän asian kanssa.
Oikea kysymys olisi varmaan: Jos joku käyttää faxia saanko mä käyttää meiliä?

Okei... Jos työntekijä lähettää irtisanomisen maililla, saako pomo irtisanoa maililla: Jos mikko on tyhmä ni saanx mäki olla tyhmä?

Epäilen, että jos firma x:ssä joku irtisanoutuu mailitse, se tullaan vielä tarkistamaan ja halutaan nimmari papereihin joka tapauksessa.

Ja kyllä mäkin ekaks pyytäisin saman, mut vaan siten, että siinä on mun pomon nimmari. Printatkoon sen sähköpostin ja laittakoon nimen siihen alle tai vetäis PDF:ksi ja digitaalinen nimmari. Mut sen nimmarin on löydyttävä.

Heh. Mailbomberi Nokialle ja irtisanotaan kaikki! Huvikseen! Ollilan boxista lähtevänä! Sama juttu Gatesin nimellä Microsoftille!

Ja jos sun firmassa joku pomo vahingossa jättää koneen auki, niin ryhmäviesti kaikille!

Mä en näe tossa mailitsi irtisanomisessa mitään vikaa. Sähköposti toimii siinä missä faxi tai kirjekin jos puhutaan kirjallisesta irtisanomisesta. Ainahan on asiat kiva hoita kasvotusten mutta kirjallinen irtisanominen on kirjallinen, ei suullinen.

Mitä teet irtisanomisilmoitukselle, joka tulee sinun työpostiisi? Lähetät sun hotmail osoitteeseen ja sitten jos tulee jälkikäteen tappelua, niin työpaikka voi kieltää kaiken ja sanoo, että toi lähdehän tulee jostain hotmail-osoitteesta.

Faxi tai kirje, sen voi viedä sieltä himaan, mutta verkkoväärennykset on niin helppoja... No faksistakaan en tykkäisi... se on niin hatara vekotin.

Digitaalinen allekirjoitus riittäisi, ja sitten PDF:nä sähköpostiin, niin hyväksyn sen, mutta pidän pomoani saamattomana ja selkärangattomana ja lähden siitä syystä mielelläni. Käyn vain ilmaisemassa säälini sitä rakkikoiraa kohtaan.

Kirjallinen missä muodossa vain, silti haluan sen käteeni pomolta nimmarilla varustettuna.

Sen jälkeen mä voin kyllä jättää pomon rauhaan ja keskustella ne mun paperit mitä sieltä jää käteen ihan ton HR:n kanssa. (Ja sieltä mä en mun työtodistusta ota vastaan faksina, sähköpostina, enkä tekstiviestinä.)

Besides, jos sun pitää irtisanoo vaikka 500 000 ihmistä, niin eihän se CEO sua irtisano. CEO lähettää mailin niille 20 Site Managerille, että noi 500 000 pitää irtisanoo. Ne 20 Site Manageria lähettää sähköpostin niille 500 Floor Managerille, että noi pitää irtisanoo, ne Floormanagerit lähettää niille 5000 Team Leaderille, että noi pitää irtisanoo ja ne Team Leaderit printtaa jokainen sen 100 irtisanomista ja lyö nimensä alle.
Sen jälkeen CEO lähettää 20 SM:lle, että noi 5000 TL:ää pitää irtisanoo... Ja ne 500 Floor Manageria printtaa ne irtisanomispaprut ja ojentaa Team Leadereille... Sit ne FM:t ja niille se kiva irtisanomispaketti sit SM:t, jotka ohjataan toisiin hommiin bonuksen kanssa. Ja avot. Reilu 500 000 tuli neljällä sähköpostilla irtisanottua, mutta jokainen sai allekirjoitetun paperin. Paska valuu alaspäin.