Miksi mieluummin kanslaispalkkaa kuin perustuloa?
Olen valmis kannattamaan ajatusta nimenomaan kansalaispalkasta tietyin varauksin. Perustulo kaikille on liian "mutkatsuoriksi" -tyyppinen ratkaisu, sillä ainakin mikäli perustulo.netin fakkia on uskominen: perustulo tarkoittaa tuloa, joka maksettaisiin kaikille jonkin alueen asukkaille. Tarkoittaako edellämainittu sitä, että myös ulkomaalaiset opiskelijat, pitkään oleskelevat turistit elivaikka espanjalainen pariskunta ketä viettää kesänsä suomen maaseudulla(absurdia, mutta näitäkin on nähty) olisivat oikeutettuja perustuloon?
Joo, en itse usko että kansalaispalkka tulee sellaisenaan toteutumaan, sen toteuttaminen on niin kallista että meidän hyvinvointivaltion muita menoeriä jouduttaisiin karsimaan niin kovalla kädellä että lopputulos voi olla vähän niin ja näin, jos kansalaispalkan tarkoitus on lisätä turvallisuutta ja hyvinvointia. Olen hyvä matematiikassa, mutta en ole tarkemmin penkonut tilastoja tai googlannut nettiä kuinka realistista flat-rate kansalaispalkan toteuttaminen voisi olla. Pikkulinnut kertoivat että sen toteuttaminen on liki mahdotonta ilman valtiontalouden konkurssia.
Itse näkisin pahimman ongelman siinä että nykyinen tukiviidakko ei kannusta tekemään pienipalkkaista työtä. Vaikka täällä kuinka muistuttetaisiin vanhuksien ja muiden vähäosaisten hoitamisesta jne. eli töitä riittää, en ainakaan itse kuluttanut aikaani koulun penkillä sen vuoksi että pääsisin tekemään ns. paskahommia ja toimimaan eettisesti "oikein". Itselleni (ja varmaan aika monelle muullekin) korjaus nykyiseen tukiviidakkoon vaikka sitten kansalaispalkan myötä, tarkottaisi lisääntyviä mahdollisuuksia tehdä oman alani (jees, juuri se minkä takia persettäni kulutin koulunpenkillä) töitä ja huomattavasti vähemmän stressiä paperisotabyrokratian & mevalvommesinua perkelan suuntaan = onnellisempi kansalainen?
Miten mahdollista?
Kansalaispalkan tieltä lakkautettaisiin kaikki olemassa olevat tuet ja siten en usko. että kustannukset kasvaisivat kohtuuttomiksi. Vastaavasti terveydenhuolto, eläke yms. yksityistettäisiin, eli olisi jokainen saisi itse päättää ja valita hoidostaa / tulevaisuudestaan.
Eli mitä aikaisemmin kirjoitin, tosin näitä palveluitahan ollaan jo hyvää vauhtia yksityistämässä. Itse esimerkiksi olen homehtuvia leegojani käynyt kalliilla rahalla korjauttamassa yksityisellä, koska kunnallisella hammaslekurille on toivottoman pitkät jonot. Osan hampaista jätin hoitamatta koska ei ollut massia, that's life.
Lisäksi tuki urheilulle ja taiteelle lakkautettaisiin, kaikilla kun olisi teoriassa mahdollisuus tehdä taidetta ja mikäli joku siitä on valmis maksamaan, myös rikastua sillä. Urheilussa tärkeintä ei ole kilpailu, vaan suoritus, ja siten urheilu ei todellisuudessa tarvitse KP:tä suurempaa tukea.
Niin... urheilu on suomalaisille pyhä lehmä ja tämä tuskin tulee toteutumaan. :D Paljonhan urheilunkin puolella tehdään talkootyötä ja liikunta myös edistää kansanterveyttä, vai tarkoitko että ainoastaan huippu-urheilun tuet lakkautetaan?
Taiteen puolella iso potti tulee veikkausrahoista (eli mutkan kautta valtiolta) ja yksityisiltä säätiöiltä. Valtion tuen lakkautus koskisi eniten varmaan taide-alan koululaitoksia (vai jätettiinkö nämä ulkopuolelle?), museoita ja instituutteja, teattereita jne. mitkä pitkälti pysyy pystyssä valtion tukirahoilla (ja lipputuloilla). Kulttuurin puolella iso vinoutuma on siinä että taiteilijat loppupeleissä tekee paljon ilmaista duunia ja iso osa noista tukiaisista (mukaanlukien säätiöiden apurahat) menee systeemin pyörittämiseen eli gallerioiden järkyttävän korkeat vuokrat, palkat työntekijöillä ja muu "koneisto". Esim. kuvataiteilijoiden apurahoista iso osa menee näyttelitilojen vuokriin ja materiaalikuluihin.
mm. Kuvataiteen tekeminen suomessa on vammaista koska meillä on surkean pienet ja passiiviset taidemarkkinat, teki sitten kuinka laadukasta duunia hyvänsä, ei löydy ostajia, haki niitä aktiivisesti tai ei. Kun ei ole markkinoita = ei liiku rahaa, jostain on rahat saatava juokseviin kuluihin että edes jotain pystytään tekemään... siksi meillä on nämä taidetukiaiset olemassa. Puhun nyt lähinnä kuvataiteesta, samaa analogiaa voi toteuttaa muihinkin taiteen lajeihin.
Päiväduuni ei ole taiteilijalle ratkaisu, koska sitten ei taas jää aikaa (ja energiaa) taiteelliselle työskentelylle.... (sarkastinen) heh. Toki yksi mahdollisuus on jaksottaa kuukausittainen elämä päiväduunin ja kokopäiväisen taiteellisen työskentelyn välille, mutta käytännössä se tarkoittaa vähemmän aktiivisempaa panosta oman uran suhteen (minkä seurauksena hankaloituu apurahojen saaminen) ja tuollaista vuorottelua on hyvin hankala toteuttaa, useista eri syistä johtuen. En nyt pelkästään puhu itsestäni, vaan ihan siitä mitä olen nähnyt lähipiirissä tapahtuvan.
Suuruus?
1000euroa verotttomasti /kk. Korotukset vuosittain elintasoindexin tms. pohjaten.
Tämä on ongelma esim. lapsiperheiden kanssa. Nykyinen lapsilisä-systeemi on hyvä (vai onko?), tosin jotkin kansalaiset käyttää tätäkin systeemiä tylysti hyväkseen.
En usko että flat-rate kansalaispalkka voisi toimia käytännössä, siksi en ota kantaa sen suuruuteen. Vähemmälläkin kuin 1000e per kk pärjää lapsettomana kehäkolmosen ulkopuolelle.
Kannustaisiko kanslaispalkka olemaan tekemättä mitään?
Näkemykseni mukaan ei. Se osa ihmisistä kuka _haluaa_ lorvia, tekee niin, oli KP:tä tai ei. Iso-osa ihmisistä on ahneita ja/tai kunnianhimoisia ja siten tekevät työtä saadakseen haluamansa. Tonnilla kuussa ei elä leveästi, uudellamaalla sillä ei oikeastaan edes elä, joten ihmiset varmasti jatkaisivat työntekoa. Mutta vaatisivat toki työstä kohtuullisen korvauksen ja kunnioitusta (jotka eivät enää ole itsestäänselvyyksiä suomessa).
Tässä olen täysin samaa mieltä ja tämä on yleisin kompastus näissä kansalaispalkka tai perustulo eipäs-juupas keskusteluissa. Nykyinen systeemi jo mahdollistaa lorvimisen, joten en usko että muutos nykyiseen tulisi tätä tilannetta mitenkään radikaalisti muuttamaan. Ne jotka haluavat, löytävät aina keinot hyväksikäyttää systeemiä.
Tulevaisuus?
Todellisen tulevaisuuden näen edelleen tuloeroja korostavana, kunnes lopulta terveydenhuolta ja eläkejärjestelmä yksityistetään, tukia leikataan ja jokainen pitäköön itsestään huolta. Surullista, mutta ihmiskunta ei tule jäämään maailmanhistoriaan "reiluna tyyppinä, joka aina tahtoi hyvää ja tasa-aroa".
Niin... tämä on varmaan niitä tulevaisuuden kuumia perunoita. Puretaanko nykyinen hyvinvointivaltio ja pistetään kunnon ameriikkalainen kapitalismisysteemi pyörimään vai fiksaillaanko jeesusteipillä murenevaa ja nitisevää hyvinvointikoneistoa.
Mä nyt vaan kommentoin tätä juttua, ei ollut mitään raamatun sanaa ja vastaankin voi ja pitää väittää. :)