Mähän olenkin kirjoittanut, että en sulata, ja että en hyväksy. (Ei ole mikään uusi slangisana). Ja olen nyt lisäksi ilmaissut mielipiteeni. Tuomio se ei kuitenkaan ole, mä en koe että oman mielipiteen ilmaiseminen on tuomitsemista, toisin kuin sä kirjoitit...
Nyt meillä on käsite-ero. Mielestäni jo se, että tekee päätöksen omassa päässään "tuo on huono asia" on tuomio. Asia on omassa päässä tuomittu huonoksi. Tätä olen yrittänyt ajaa takaa. Itse olen omassa päässäni vapauttanut syytteistä.
Yleisesti, jos on niitä seksiongelmia himassa, niin miks helvetissä ihmiset ei puhu niistä?
Totta. Aivan liian vähän. No nyt tämänhetkisessä suhteessa on huomannut, että vaikka on ehkä jopa helpointa (aikaisempiin suhteisiin verrattuna) puhua toiselle, silti välillä jotkut asiat ovat hankalia.
Heh, minulta et olisi huolinu tunteilua syyksi
No perustele kunnolla se, minkä takia tunnetasolla se on niin väärin. Mä en tunne sitä samaa tunnetta, joten en voi ymmärtää. Tunteiden selittäminen vaan on aika hankala juttu.
(eikö meillä kaikilla ole työ?)
:confused:
Mun mielestä kynnys lähteä siivoojaksi on aivan sama kuin prostituoiduksi, se vain riippuu hyvin pitkälti henkilön omasta halusta ja mielenkiinnosta.
Hauska vertaus. Yks kaveri haluaa lopettaa siivoojan hommat ja mennä ikkunaan. Tosin on aika sinisilmäinen. Ei välttämättä soveltuisi ko. ammattiin. (Tai no mistä minä tiedän? En ole kovin montaa kouluttanut.)
Ja enpä tiedä, mitä tunne/järki syitä olet itse antanut,
Ja:
Hmm... Kas näin sitä voidaan vaivattomasti kuitata naisen kirjoittama kommentti tunnekuohuna ilman perusteluja.
Osa henkilökohtaisia (tunne) syitä, osa järkevämpiä.
- Numero uno: Se ei haittaa minua. (En ole kaikkivaltias. Muillakin on oma tahto.)
- Se ei riistä naista, mikäli hän tekee sen vapaasta tahdostaan.
- Minä en ymmärrä maailmassa kaikkea, joten en asetu poikkiteloin kaiken sen eteen mitä en ymmärrä vain siksi etten ymmärrä.
- Mitä haittaa on valvotusta prostituutiosta? Yltääkö prostituoidun käsi sinun taskuun, vai aiheuttaako tämä muuta häiriötä elämääsi? (Ok, Aleksis Kiven Kadun jutut alkoivat häiritä ympäristöä. Semmoiseen pitää puuttua.)
-
Prostituutiolle on tarve. (Olisivat töittä muuten.)
- Prostituutiota on aina ollut ja tulee aina olemaan. Jossain muodossa. Parempi valvoa sitä jotta toiminta on turvallisempaa niin turvamiesten, kuin turvaseksin osalta. Valvottuna siitä saa myös verotuloja. Tosin pitää tarkkaan miettiä mitä pitää sallia ja mitä ei kun jotain mitä ei voi kitkeä halutaan sallia ja sitä kautta valvoa.
Lisää, mutta huonoja syitä:
- Seksillä rahastetaan muutenkin. Prostituoitu tarjoaa niinku oikeeta seksiä seksillä mainostaen. H&M tarjoaa niinku halpisvaatteita seksillä mainostaen.
- On huonompiakin ammatteja, imo.
- Mihin rajanveto vedetään? Hieronta ok. Eksoottinen hieronta ok. Eroottinen hieronta kiikun kaakun. Rehellinen seksi not ok. Vai miten?
- Kait se raiskauksiakin vähentää, vaan en tunne tilastoja tai tutkimuksia tästä riittävästi.
Hauska, että joudun perustelemaan, miksi hyväksyn jonkun asian...
Noi tuli ekana mieleen. Mietin lisää, mutta jatkan sillä aikaa:
Kokeilisit joskus ajatella asioita vastapuolen näkökulmasta.
Prostituution kieltämisen/paheksumisen kannalla olemista? Se sotii omaa ajatusmaailmaani vastaan, että asettuisin jotakin poikkiteloin, joka ei haittaa omaa elämääni saati sitten ympäristöä. En kykene näkemään asian synkkiä puolia kuin riiston. (Parittaja tai pakotettu työhon.)
Tiedätkö sinä miltä tuntuu olla nainen? Et tietenkään. En minäkään, mutta osaan kuvitella itseni naisen asemaan, niin kuulemieni kertomuksien perusteella kuin tilastollisten faktojen perusteella. Naisia on kautta aikain sorrettu ja sorretaan edelleen.
Mitä yrität ajaa takaa? Se, että en ole nainen ja naisia on sorrettu kautta aikojen oikeuttaa sen, että prostituutiota on hyvä halveksua?
Kun ajattelen itseni siihen tilanteeseen, että minulla ei olisi muuta vaihtoehtoa kuin tarjota seksipalveluja rahasta, en voisi mitenkään pitää sitä ammattina, saati muutenkaan missään määrin hohdokkaana touhuna. En ymmärrä miten joku edes kykenee ajattelemaan sitä tavallisena ammattina muiden joukossa.
Niin, jos
sinulla ei olisi muuta vaihtoehtoa. Tuo jo kertoo, ettet tietenkään soveltuisi moiseen työhön. En usko, että itsekään siinä kauaa kestäisin. En kestäisi monessa muussakaan ammatissa. Huonoimpana vaihtoehtona olisi joku armeija-ammatti mielestäni. Armeijassa työskentelevät ovat minun mielestäni vähemmän tuottavaa sakkia, kuin mitkään muut ammatit tai edes työttömät. Syynä: He tuottavat miinusta (sekä taloudellista (toki sotateollisuus työllistää, mutta itse armeija kuluttaa), että ihmishenkiä), joten siivoojan anti hakkaa armeijan mennen tullen. Jokin sillanrakennus yms. syö kyllä ihmishenkiäkin, varsinkin isommat projektit. Se on mielestäni vielä hyväksyttävää, mikäli pyritään minimoimaan riskit.
Tästä hyvänä esimerkkinä näissä musiikkipiireissäkin aina yhtä ajankohtainen aihe: artisti tekee sellaista musiikkia, josta ei itse välttämättä pidä, mutta se vetoaa yleisöön ja tuottaa suurempia lukemia pankkitilille kuin se, mikä on oikeasti sydäntä lähellä. Tällainen artisti ollaan oitis leimaamassa sell-outiksi, mutta kuinka ollakaan, prostituoitua pidetään ihan yhtä hyvänä ihmisenä kuin muitakin, koska hän tekee sitä vain rahan takia. Missä logiikka?
Jep. Jos tykkää musiikista ja sen tekemisestä, niin kait siihen joku syy on miksi joku tekee yleisöön vetoavaa musiikkia josta itse ei välttämättä pidä, mutta tekee pankkisaldon vuoksi mieluummin, kuin vaikka käärii sikareita Kuubassa.
Itsekin tavallaan samankaltaisessa asemassa; olen IT-firmassa, mutten tavallaan sillä omalla alalla. Ja tää on jotain softasäätöö. Tahtoo rautaa. Mutta tämä on lähimpänä sitä mikä kiinnostaa valittavissa olevista vaihtoehdoista.
Se, että kämppiksesi on prostituoitu tekee sinusta siis alan asiantuntijan ja voit hyvällä omallatunnolla puhua kaikkien maailman prostituoitujen puolesta?
Missä vaiheessa puhuin kaikkien prostituoitujen puolesta? Olen yrittänyt muistaa sanat "tuntemieni" ja "suurin osa tuntemistani". Missä vaiheessa sanoin olevani asiantuntija? Enhän ole kertaakaan ollut asiakkaana, saati myymässä. Parittajakaan en ole. (Heidän ammattiaan en hyväksy. Tai ei se edes ammatti ole. Istuu baarissa odottaen, että asiakkaat vie rahnat tytölle ja sitten käy poimimassa ne. Jos jotain ongelmia tulee, niin tietty parittaja tulee paikalle, mutta aika kova hinta siitä.)
Kutsut avoimesti naisen intiimeintä aluetta nimellä "aito tavara", aivan kuin se olisi jotain mitä saa kaupan hyllyltä plussakortilla puoleen hintaan ja otat herneen nenään jos prostituoitua kutsutaan huoraksi. Kuinka ihanan tekopyhää. Et varmastikaan tullut ajatelleeksi, että joku naispuolinen henkilö saattaisi loukkaantua noin tökeröstä ilmaisusta.
Olet aivan oikeassa. Pahoittelen tökeröä yritystäni olla humoristinen. (Ja myönnettäköön, että se kommentti oli aika pitkälti provo omalta osaltani.) Samoin siitä tuomari, valamiehistö, pyöveli -läpästä voi jättää muut, paitsi Tuomari sanan pois...
Tapani puhua ja kirjoittaa välillä ottaa omissa päissäni hauskalta kuulostavia sanontoja joita kuulen tai luen ja käytän niitä lisäämään pilkettä silmäkulmiin. Vaan se joskus menee, kuten nyt, loukkaavan heiton puolelle ajattelun puutteen vuoksi.
(Toisaalta, mistäpä sitä tietää tarkoitinko "aidolla tavaralla"
naisen intiimeintä aluetta...)
Kysynpä vaan, että kuinka moni teistä prostituution kannattajista pitää aidosti ja vilpittömästi prostituutiota hyvänä asiana ja hienona ammattina?
Hyvä asia? Hm... Erittäin suuri osa ammateista on aika turhaa. Vessamaksujen kerääjä on melko turha. Kuinka voi rahastaa pakollisilla ruumiintoiminnoilla? Hieno ammatti? Mjaa... Ei se kyllä tässä yhteiskunnassa arvostusta tuo. Tarpeellinen? Totta pääsiäismunassa.
Jos vaikka teidän oma tyttärenne tulisi kertomaan teille, että hän päätti ryhtyä prostituoiduksi, koska siitä saa hyvin rahaa, kuinka moni teistä olisi aidosti ilahtunut tästä tiedosta?
Jos lisääntyisin, jälkeläiseni haluaisin haluavan mahdollisimman hyvään kouluun ja sieltä mahdollisimman hyvään ammattiin, jossa on mahdollisimman hyvät etenemismahdollisuudet. Vaan jos hän syystä tai toisesta valitsee itselleen toisen, laillisen ammatin tai elämän, on hän täysi-ikäisenä siihen oikeutettu. Ja uskon, että aidosti ilahtuisin mistä tahansa mitä hän itselleen valitsee mikäli hän itse siitä pitää.