Kyse siis prostituutiosta. Hyvä/paha -akselilla jos ei muuta keksi, hyväksyttävyys, omia mielipiteitä, omia kokemuksia, yms.
Leikkeitä aikaisemmasta keskustelusta, jotta pääsee taas kärryille:
Itse pidän prostituutiota (yksityis- ei parittamis-sellaista) lähinnä palveluiden kauppaamisena. Sama se tarjooko shiatsua, olohuoneen värikoordinointipalvelua tai seksiä.
Nimenomaan.
Koska ajattelen sen ammattina muiden joukossa, olisi käynti mielestäni sitä, että minä menen harrastamaan seksiä ja se toinen on tekemässä töitä. Eli vain yksi henkilö huoneessa harrastaa seksiä.
Niin, onkin tärkeää käykö "koneen" luona asioimassa, vai tyypin joka omaa ehkä muitakin motivaatioita kuin pelkän rahanhimon ja laskujen maksamisen. Turhamaisuuskin on ihan hyvä motiivi, ihailun tarve jne, syitähän on. "Tehdä työtä tunteella ja intohimolla", sitähän nykyään mainostetaan ja pidetään ihanteena. Samoin puhutaan "itsensä kauppaamisesta markkinoille", mutta se on jo toisen topikin juttuja.
Ennen muinoin "pyhä prostituoitu" oli peruskäsite, kutsumusammatti. Eihän rahalla tietenkään mitään romanssia osteta, mutta ehkä helpotusta ja stressin lievitystä. Seksin käsite on kuitenkin ehkä turhan yliarvioitu, I mean eivätkös naiset ole syntyneet näyttelijöiksi:) Ainoata molemminpuolista intohimoa taitaa olla vain vastarakastuneilla.
Se vain osoittaa että "moraali" venyy ja mukautuu aikojen mukaan. Tämän päivän prostituutiokeskustelua ja tätä paheksuvaa sävyä nauretaan ja pidetään tulevaisuudessa yhtä lapsellisena kuin me halveksimme esim. rotuoppia tai juuri kreikkalaisten naisvihamielisyyttä.
Niinhän ne jotkut sanovat, että avioliitto on se laillistettu prostituution muoto, jota mies maksaa koko ikänsä.
:angry: Argh, pistää vihaksi tämmönen! Ehkä tällänen ajattelu oli yleisempää joskus ammoisina aikoina, kun naiset oli ehkä useammin kodin hengettärinä... Mutta silloinkin se oli ehkä enemmän yhteiskunnan normi ts. naisen kotiin jääminen oli yleisempää, eikä se välttämättä ollut niin, että nainen vaan huvikseen päättää jäädä hoitaan pentuja ja kotia. Joku v#tun "fiksu", punaniska mies on varmaan tuonkin lausahduksen keksinyt.... Mut nyt jos joku tulis mulle tällästä sanomaan, tänä päivänä, niin voi luoja! Voi se nainekin olla se joka perheessä tienaa enemmän, ja ukko voi vaikka hoidella niitä muksuja kotona, ja olla pehmo-isä. Ja se voi olla ihan tietoinen ja yhteinen valinta, niinkuin sekin, että nainen on kotona, ja mies elättää...
Ja jatkamme keskustelua:
No itse en tykkää siitä, että naiselle tarjotaan juomat, avataan ovet ja annetaan paikka bussissa siksi, että kyseisellä henkilöllä sattuu olemaan kahdeskymmeneskolmas kromosomipari identtisiä keskenänsä. Se ei ole tasa-arvoa.
Monelle naiselle saa tarjota illan, ravintolan, klubin ja puhua lempeitä koko illan, eikä silti ole varmaa saako.
No, sitten kannattas valita sellanen "helppo nakki", jos tavoitteena on pelkästään saada. Kyllähän tälläsiakin on baarit pullollaan... En tiedä, mun mielestä toi tarjoaminen on sellanen juttu, että sen pitää niinku oikeesti lähteä sisältä, ts. että sä haluat tarjota sille daamille ja että sä oikeesti haluut puhuu sille lempeitä jne... Se on aika läpinäkyvää jos kundi seksin toivossa on supermukava ja lörpöttelee kaikkee, emmä ainakaan sellasta teeskentelyy jaksa kauan kattoo. Että kyllä mun mielestä kundit löytää tietyn tyyppisistä naisista seuraa ilman, että täytyy tarjota tms., enkä siis tarkoita nyt mitään maksullisia naisia... Ja sama koskee kans naisiakin.
Oven avaan ja siitä kulkee ensiksi se, kuka vähiten kulkua hidastaen siitä menee. Jos näyttää siltä, että menee arpomiseksi muilla, menen itse, jos taas näyttää siltä, että minun ensiksi rynniminen hidastaa muita, päästän muut ensin. Loukkaantuneet, vammautuneet, vanhukset, raskaana olevat ja muuten (fyysisen) avun tarpeessa olevat on asia erikseen.
Et tuomitse, mutta mielestäsi on moraalisesti väärin ostaa seksiä ja halveksut, etkä hyväksy niitä ihmisiä jotka niin tekevät? Puhuuko nyt tunne vai järki? Hieman ristiriitainen vastaus.Mun mielestä ehkä sukupuoli kuitenkin vaikuttaa näihin näkökantoihin prostituutiosta, ainakin ihan yleisellä tasolla. Mä en henkilökohtaisesti suoraan tuomitse prostituutiota, paitsi suoraan jotkut paritusliigat jne., joissa joku tekee oman elantonsa myymällä ja välittämällä jotain toista ihmistä... Mutta mun mielestä vaan on moraalisesti väärin ostaa seksiä, ja sen takia mä halveksun ja en vaan yksinkertaisesti hyväksy ihmisiä, ketkä seksiä ostamalla ostaa.
Mutta miksi on moraalisesti väärin ostaa seksiä? Sehän on rehellistä. Eli ei tule sitä, että se mies menee ravintolaan iskemään naisia pilden takia ja olemaan se todellä yököttävä miessika. Et jaksa katsoa sellaista teeskentelyä, muttet hyväksy rehellistä vaihtoehtoa? Mikä siinä on väärin, mikset hyväksy niitä ihmisiä jotka niin tekevät ja miksi halveksut heitä?
Kaikki eivät "saa" niin halutessaan. Osan käytös on epämiellyttävää, osa on ujoja, osa saattaa olla vähemmän kiinnostavan näköisiä, osalla saattaa olla itsetunto-ongelmia, osa taas saattaa haluta käydä sen takia, että seksi on kivaa, osa voi mennä sen takia ettei sitä esmes vaimon kanssa aina voi riettaasti pistellä b-rappuun ja katsella omia rintakarvojaan peilistä samanaikaisesti vihellellen porilaisten marssia - kaikki vaimot ei tykkää.
Tiedän useampiakin vanhempia herrasmiehiä, jotka käyvät säännöllisesti punaisten lyhtyjen alueella heidän vakiotyttönsä luona. Osa sen takia, että ei halua enää yli 50-vuotiaana ruveta remuamaan kapakoissa tai tansseissa etsien elämänkumppania. Yksin eläminen sopii heille, mutta silti pitäisi välillä päästä "pukille".
Usealla ikkunassa työskentelevällä ystävälläni on useampikin vakioasiakas ja ilman heitä he eivät maksaisi vuokraansa talvisin, kun turistiaika on ohi.
Myöskään kaikkia fantasioita ei voi baarista napatun tytön kanssa toimittaa. Epäilen, että kaikki yhden illan jutut eivät suostu pukeutumaan tiukkaan koulutyttöasuun ja imemään tikkaria samalla kun äijä "jyystää".
Sinunko poikaystävä täyttää kaikki seksifantasiasi ja sinä hänen?
Vaikken prostituoitujen palveluita itse käytä, tai ole käyttänyt, en silti tuomitse ko. käytäntöä. Sille on ollut tarve aikojen alusta (tai no ainakin kun maksuvälineet on keksitty) enkä näe sitä miksi se pitäisi olla tuomittavaa tai halveksittavaa. No halveksittavuuden ehkä käsitän, mutten tuomitsemista. Jollekkin, jolla on voimakas ylemmyydentunne, voi tulla puhtoinen neitsyt-Maria fiilis kun pääsee osoittamaan toisen tahrattua hameen helmaa, ja oma mekko tuntuu valkoisemmalta, mutta sen ei pitäisi olla mikään perustelu sille, miksi prostituutio on "väärin" - se perustelee vain sen miksi joku halveksii prostituutiota.