Ardour (open source DAW)

24 posts, 2 pages, 5,984 views

Avatar
#1 • • Hasse G Guest
http://www.ardour.org

Tällainen tuli tiedon valtatiellä vastaan, ja olin aika yllättynyt; luulin että *nix -käyttiksille ei olisi olemassa tai edes kehitteillä mitään vähänkään vakavasti otettavia audiosoftia.

En ole itse kokeillut tuota (nyt kun ei ole linukkaa graafisella käyttöliittymällä varustettuna - tai OS X:ää jolle se on näköjään myös portattu - käsillä), mutta ajattelin heittää linkin tänne, hakutoiminnolla kun ei mainintaa löytynyt ja varmaan moni muukin on kiinnostunut moisesta.

Uusin versio on näköjään 0.99.2 eli ilmeisesti ollaan jo aika vakailla vesillä. MIDI-sekvensseritoiminnon tämänhetkinen puute taitaa olla konemuusikoille kaupat peruva tekijä, mutta se on features-sivun mukaan kuitenkin suunnitelmissa. Plugin-standardeista ei myöskään tueta näitä kaupallisia ratkaisuja, mikä toisaalta on monelle vielä varmempi karkoite. Idea on kuitenkin kunnioituksen arvoinen ja seuraan varmasti mielenkiinnolla miten tämä kehittyy tulevaisuudessa.

Onko kenelläkään käytännön kokemuksia tästä?
Avatar
#2 • • whuf. Guest
Onhan Linuxille ollut jo kauan kaikki parhaat softat; Wine pyörittää WinXP ohjelmia paremmin kun WinXP ;)

Juu no en Winen audiotyöskentelymahdollisuuksista mitään tiedä... kun ei tarvikkaan. Linuxille on aika kattavat musasoftat Audacitystä Ardouriin ja täydelliseen musakäyttikseen "Studio To Go":hon. Linuxin musasoftat on nyt pikkuhiljaa kasautumassa www.linuxaudio.org sivuston alle. Sieltä kannattaa etsiä. Tai sitten ihan googlella tms.

Fruity klooni LMMS on kans tutustumisen arvonen. Tukee mm VST:tä. Samoin (Cubase/Logic-mainen) Rosegarden pro-sekkari. Tekis mieli hehkuttaa vielä enemmän noita Linuxin ohjelmia mut jokanen tutustukoon(ja ihastukoon) itse :)
Avatar
#3 • • 029 Guest
pistäkääs hyväkshavaittuja speksejä noista, jos vaan mieleen tulee...
Avatar
#4 • • Tuppu_ Guest
Tietty cubaselle tai logicille nuo eivät pärjää ja tuskin kukaan niitä edes harkitsee vähänkään vaativampaan työskentelyyn, mutta onpahan linuxillekin jotain musasoftaa, varsinkin jos ilmaisia etsii.
Avatar
#5 • • whuf. Guest

Tietty cubaselle tai logicille nuo eivät pärjää ja tuskin kukaan niitä edes harkitsee vähänkään vaativampaan työskentelyyn, mutta onpahan linuxillekin jotain musasoftaa, varsinkin jos ilmaisia etsii.



Itseasiassa pärjää. Itsekkin harkitsen siirtyväni niihin ja monet ammattistudiot niitä käyttää. Osa muuten maksullisia btw.
Avatar
#6 • • MikkiHiiri Guest
Ykskään noista ei tainnu olla edes audiosekvensseri?
Menee vähän hankalaks ruveta käyttämään 5 eri softaa ku saman saa tehtyä yhdelläkin, etenki ku yli 10 vuoden sekoilun jälkeen löyty itelle softa, jossa teen kaikki asiat. Mut hieno homma et ne on ruvennu Linuxiinki tekee musasoftia.
Avatar
#7 • • RA Guest

Tietty cubaselle tai logicille nuo eivät pärjää ja tuskin kukaan niitä edes harkitsee vähänkään vaativampaan työskentelyyn, mutta onpahan linuxillekin jotain musasoftaa, varsinkin jos ilmaisia etsii.



Hitto.. Tähän pitäis saaha sellanen *koh*/bullshit-hymiö... No.. toisaalta minä en valitsis cubasea vähänkään vakavampaan työskentelyyn. :D

Ykskään noista ei tainnu olla edes audiosekvensseri?


Rosegarden.

Toi Studio to go paketti taisikin jo tulla mainituksi.
Avatar
#8 • • whuf. Guest

Ykskään noista ei tainnu olla edes audiosekvensseri?
Menee vähän hankalaks ruveta käyttämään 5 eri softaa ku saman saa tehtyä yhdelläkin, etenki ku yli 10 vuoden sekoilun jälkeen löyty itelle softa, jossa teen kaikki asiat. Mut hieno homma et ne on ruvennu Linuxiinki tekee musasoftia.


:)
---clips---
"the closest native equivalent to Cubase® for Linux" - Sound on Sound

Rosegarden is a professional audio and MIDI sequencer, score editor, and general-purpose music composition and editing environment.
---clips---
www.rosegardenmusic.com


Linux-audiotyöskentelyssä on se hauska puoli että sillä ei oo väliä käyttääkö 100 ohjelmaa vai yhtä kun kaikki on niputettu yhteen JACK audiorajapinnalla. Ääni & midi(ja muukin data) kulkee siis vapaasti routattavasti ohjelmien välillä. Kätsyy.
Avatar
#9 • • aleksivirta Guest
ardourhan lienee ainakin suunniteltu "kilpailijaksi" pt:lle, nuendolle, sawille, samplitudelle ym. audiosoftille joita on perinteisesti käytetty enemmän äänitykseen + postprodiin kuin varsinaiseen musan tuottamiseen / sekuttamiseen. frendillä oli ainakin hyviä kokemuksia ardour + rme -pohjaisesta setupista linux-koneellaan moniraitaäänityksessä ja editissäkin. rosegarden on taas sit enemmän sitä lotsik/kuuppase -sekuosastoa.

suurin ongelmahan noissa kai pentti perusmuusikon kannalta on se että ei oo mitään kauheen laajaa valikoimaa hyvin integroituvia laadukkaita plugareita mistä valita toisin kuin mäkillä ja windowsilla.
jotkut on tehneet ilmeisesti winen kautta windows-vst-plugarihostaussäätöjä mutta en tiedä kuinka hyvin ne toimii noin yleensä ja ammattimaiset devaajat ei tunnu kauheesti dssi:n ja ladspan suuntaan kattelevan vaikka ko plattareille löytyykin taas sit opensourcehippien päteviäkin tuotoksia jonnin verran. eri asia sit jos käyttää suurimmilta osin rautapohjaista studiota tai tekee tosiaan jotain edittiduunia tms.

toki jackilla voi reititellä softien välillä niinkuin sielu sietää mutta sekin kuulostaa mun kaltaiselleni total recallilla spoilatulle kakaralle vähän siltä et ollaan palattu siihen että pitää vetää käsin piuhoja laitteesta toiseen sen mukaan mitä biisiä on tekemässä. :roll:
Avatar
#10 • • whuf. Guest


suurin ongelmahan noissa kai pentti perusmuusikon kannalta on se että ei oo mitään kauheen laajaa valikoimaa hyvin integroituvia laadukkaita plugareita mistä valita toisin kuin mäkillä ja windowsilla.


Hmm.. esim VST? (AU tulossa ilmeisesti myöhemmin)



jotkut on tehneet ilmeisesti winen kautta windows-vst-plugarihostaussäätöjä mutta en tiedä kuinka hyvin ne toimii noin yleensä


Ymmärtääkseni todella hyvin koska niin monet ohjelmat niitä plugeja tukee.


toki jackilla voi reititellä softien välillä niinkuin sielu sietää mutta sekin kuulostaa mun kaltaiselleni total recallilla spoilatulle kakaralle vähän siltä et ollaan palattu siihen että pitää vetää käsin piuhoja laitteesta toiseen sen mukaan mitä biisiä on tekemässä. :roll:


Ja sitäkö ei joudu tekemään vaikka Cubasella/Logicilla? Kait sekin sitten työskentelytavoista kiinni, mutta ainakin ite joudun muutaman konffausliikkeen tekeen(hiirellä ja hardissynista) kun biisin loadaan Cubasella. Jos se on ylitsepääsemätön este niin kannattaa vaihtaa planeettaa :hah:


Joo, mutta.. "suurin ongelmahan noissa kai pentti perusmuusikon kannalta on se" että konffaus voi olla mutkikasta. Mutta ei esim Ubuntussa tai jossakin musakäyttöön suunnatussa Linux distribuutiossa. Niistä kannattaa lähtee jos tosissaan aikoo hyvän systeemin kasata.
Avatar
#11 • • Tuppu_ Guest

Tietty cubaselle tai logicille nuo eivät pärjää ja tuskin kukaan niitä edes harkitsee vähänkään vaativampaan työskentelyyn, mutta onpahan linuxillekin jotain musasoftaa, varsinkin jos ilmaisia etsii.



Hitto.. Tähän pitäis saaha sellanen *koh*/bullshit-hymiö... No.. toisaalta minä en valitsis cubasea vähänkään vakavampaan työskentelyyn. :D


...Mutta valitseisit rosegardenin tai ardourin? Tähän pitäis saada joku tosi räyhee hymiö. :D

Toisaalta, en minäkään cubasea enää käyttäisi. Logic Pro toimii mulle paljon paremmin.

Marginaalikikkailua toi linux-musapuoli mun silmiin vielä näyttää olevan, ennenkuin toisin todistetaan. En usko, että mikään pro toolsia, logicia, nuendoa tai cubasea käyttävä studio lähtis juuri nyt siirtymään linux-pohjaiseen systeemiin, jos tommosia pitäisi käyttää. Linuxia käyttävät harrastelijat sitten erikseen. Linux alustana on varmasti toimiva, mutta kunnon laitetuet ja softat vielä toistaiseksi puuttuu, tai ei ole ainakaan mun tiedossa. Kertokaa sitten, kun on logicin tappaja linuxille valmis, kaikki plugarit toimii ilman emulaatioita tai muuta viritystä ja laitetuet on kaikille tärkeimmille audio-interfaceille ja dsp-systeemeille, eli oikeasti sellainen järjestelmä, jonka joku studio voisi ottaa käyttöönsä.

Jännä silti nähdä, että joku jaksaa linuxillekin tehdä musasoftaa. Ardour noista kahdesta näyttääkin jopa siltä, että siitä voi tulla ihan hyvä softa. Rosegarden näyttäisi graafiselta puoleltaan olevan vuodelta -90. :)
Avatar
#12 • • RA Guest


Marginaalikikkailua toi linux-musapuoli mun silmiin vielä näyttää olevan, ennenkuin toisin todistetaan. En usko, että mikään pro toolsia, logicia, nuendoa tai cubasea käyttävä studio lähtis juuri nyt siirtymään linux-pohjaiseen systeemiin, jos tommosia pitäisi käyttää. Linuxia käyttävät harrastelijat sitten erikseen. Linux alustana on varmasti toimiva, mutta kunnon laitetuet ja softat vielä toistaiseksi puuttuu, tai ei ole ainakaan mun tiedossa. Kertokaa sitten, kun on logicin tappaja linuxille valmis, kaikki plugarit toimii ilman emulaatioita tai muuta viritystä ja laitetuet on kaikille tärkeimmille audio-interfaceille ja dsp-systeemeille, eli oikeasti sellainen järjestelmä, jonka joku studio voisi ottaa käyttöönsä.

Jännä silti nähdä, että joku jaksaa linuxillekin tehdä musasoftaa. Ardour noista kahdesta näyttääkin jopa siltä, että siitä voi tulla ihan hyvä softa. Rosegarden näyttäisi graafiselta puoleltaan olevan vuodelta -90. :)



No jos esim toi studio to go tarjoaa kattavan softapaketin, "jossa plugarit toimii ilman emulaatiota tai muuta viritystä ja laitetukikin alkaa jo löytymään tärkeimmille audiointerfaceille ja dsp-systeemeille, eli oikeasti sellainen järjestelmä, jonka joku studio voisi ottaa käyttöönsä.", niin mikä siitä tekee niin ei-vakavasti otettavan? Se, että tuottaja X tai Y ei vielä käytä sitä, vai sekö että se on halpa ratkaisu?

Ja ei... itselläni ei noita ole käytössä, mutta silti mielestäni esim EnergyXT:n kaltaiset projektit ovat erittäin hyvä suunta.
Avatar
#13 • • Tuppu_ Guest

No jos esim toi studio to go tarjoaa kattavan softapaketin, "jossa plugarit toimii ilman emulaatiota tai muuta viritystä ja laitetukikin alkaa jo löytymään tärkeimmille audiointerfaceille ja dsp-systeemeille, eli oikeasti sellainen järjestelmä, jonka joku studio voisi ottaa käyttöönsä.", niin mikä siitä tekee niin ei-vakavasti otettavan? Se, että tuottaja X tai Y ei vielä käytä sitä, vai sekö että se on halpa ratkaisu?

Ja ei... itselläni ei noita ole käytössä, mutta silti mielestäni esim EnergyXT:n kaltaiset projektit ovat erittäin hyvä suunta.


Lainasit mua hieman väärin tuossa, koska esim. studio to go:sta näkyy puuttuvan tuki MOTU:n, TC Electronicin ja Universal Audion laitteille, eli juuri ne mitä itse käytän. Pystyykö käyttämään mitä tahansa vst-plugareita ja ajetaanko ne vinen kautta vai suoraan?

Ja mm. sen vuoksi tuo ei ole vakavasti otettava, koska sitä ei studiot käytä, kun niillä on jo käytössään toimiviksi havaitut systeemit, jotka ovat täysin yhteensopivia olemassa olevien standardien kanssa. Mitään syytä tuollaiseen ilmaiseen viritykseen vaihtamisessa ei ole ja jonka toimivuudesta ei ole mitään takuita. Ne eivät myöskään tarjoa mitään parempaa verrattuna kaupallisiin ratkaisuihin, päinvastoin. Ainoa etu tuossa on se linux, jos windowsista haluaa eroon. Ja tuohonkin löytyy ratkaisu, osx, jolle puolestaan on täysi laite- ja softatuki ja on standardi lähes joka studiossa.
Avatar
#14 • • RA Guest


Lainasit mua hieman väärin tuossa, koska esim. studio to go:sta näkyy puuttuvan tuki MOTU:n, TC Electronicin ja Universal Audion laitteille, eli juuri ne mitä itse käytän. Pystyykö käyttämään mitä tahansa vst-plugareita ja ajetaanko ne vinen kautta vai suoraan?



Se on kyllä ihan totta, että laitetuki on vielä vajavainen, mutta sen verran kattava, ettei enää ihan mistään marginaali haxor kikkailusta voi puhua. Ja lisää tulee kokoajan.

En tiedä koodia vst-tuen takana, mutta natiivina väittävät sen olevan mukana.

"As well as the hundreds of native LADSPA and DSSI plugins included, Studio to Go! provides support out of the box for Windows VST instrument and effects plugins."

Ja mm. sen vuoksi tuo ei ole vakavasti otettava, koska sitä ei studiot käytä, kun niillä on jo käytössään toimiviksi havaitut systeemit, jotka ovat täysin yhteensopivia olemassa olevien standardien kanssa. Mitään syytä tuollaiseen ilmaiseen viritykseen vaihtamisessa ei ole ja jonka toimivuudesta ei ole mitään takuita. Ne eivät myöskään tarjoa mitään parempaa verrattuna kaupallisiin ratkaisuihin, päinvastoin. Ainoa etu tuossa on se linux, jos windowsista haluaa eroon. Ja tuohonkin löytyy ratkaisu, osx, jolle puolestaan on täysi laite- ja softatuki ja on standardi lähes joka studiossa.



Meillä taitaa suurimpana erimielisyytenä olla näköjään tuo termi "vakavasti otettava" :D Jos softa on sen jälkeen vasta vakavasti otettava kun se saa studiot joilla on jo maksetut softat valmiina vaihtamaan toiseen, niin okei... Tai jos vakavasti otettavaa musiikkia on vain se millä on tehty miljoonia ja on varaa vaikka minkämoiseen studioon niin okei...

...aika kattavasti kuitenkin vastattu kaikkien studioiden puolesta toi "sitä ei studiot käytä". :)

Mutta mielestäni tuo on siltikin vakavasti otettava edukas vaihtoehto noille tyyriille DAW:eille. Enkä näe mitään syytä miksei sillä saisi vastaavaa jälkeä.
Avatar
#15 • • whuf. Guest


Ne eivät myöskään tarjoa mitään parempaa verrattuna kaupallisiin ratkaisuihin, päinvastoin. Ainoa etu tuossa on se linux, jos windowsista haluaa eroon. Ja tuohonkin löytyy ratkaisu, osx, jolle puolestaan on täysi laite- ja softatuki ja on standardi lähes joka studiossa.



No jos tälle polulle lähdetään niin...
edut:

Linux ja sen ominaisuudet - kuten jo mainitsit. Oikeestaan tähän sisältyy todella paljon etuja kuten vakaus, multiprosessoinnin paremmuus, tietoturva, yhteydet, käyttömukavuus, helppous, muokattavuus ym.

Päivitettävyys - voit päivittää softan vaikka itse haluamaksesi.. sourcejen muuttaminen on hyvin helppoa. Miten olis vaikka uus GUI kun näytti se häiritsevän. Ja jos ei osaa niin sen on voinut tehdä jo joku muu ja voit asentaa sen. Jos softaa alunperin tehnyt osapuoli lopettaa voi joku muu jatkaa.

Hinta - edullinen tai usein ilmainen, verrattuna esim 1000e Logic Prohon.

Liikuteltavuus - ei dongleja, ei rajoitettuja käyttäjälisenssejä, ei median tsekkausta viiden tunnin välein, ei rekisteröintiä valvovan isoveljen listalle.

Laitetuki - tukee esim PC:tä(tosi harvinainen standardi) jota OSX ei. Alsa ja Jack tukee suurinta osaa pci-äänikortteja. USB-midi laitteetkin on hyvin kattavasti tuettuja.. ym ym.

64 bittisyys - ainoastaan Linuxille löytyy 64 bittisiä audiosoftia. Tsekkaa esim 64studio.com projekti.. joka tosin alpha vaiheessa tällä hetkellä, mutta toimii :)


Huomautuksena vielä että OSX:lle ei todellakaan ole täyttä laite ja softatukea. Päinvastoin todella suppea. Jos laite ja softatuki vielä mitataan tähän tyyliin että "kun mun kortit ei oo tuettuja" niin OSX saa arvosanan 1/5 koska vain yksi minun äänikorttini viidestä toimii siinä. Dos 6.2:ssa ja Win 3.11:ssa 3/5. Win98:ssa, WinXP:ssä ja Linuxeissa toimii kaikki joten niille huikeat pisteet 5/5. Hekoheko, mutta tuli varmaan selvennettyä mitä ajan takaa?


Ardour todellakin on hyvä vaihtoehto muille dawi-softille. Seuraava editointiprojekti pitääkin tehä sillä ProToolsin sijaan :heart:
Kirjottelen siitä sitten tänne lisää.
Avatar
#16 • • 029 Guest
Mjoo ajan saatossa toi saattaa olla ihan varteenotettava vaihtoehto. Mut nyt tällä hetkellä näin "säätökammoisena ex-säätäjänä" on kyllä pakko jättää väliin ja seurailla vaan sivusta kun pojat testailee :)

edit: niin ja kiinnostaaa kyllä lukee jos testailu avartaa. Whuf. tarvii tulla sit joku kerta testaileen äijän setuppia linuxilla ni voi verrata noita ominaisuuksii niinku kunnolla :).
Avatar
#17 • • aleksivirta Guest

Hmm.. esim VST? (AU tulossa ilmeisesti myöhemmin)



joo, tarkoitinkin lähinnä natiiviplugareita jotka sit ainakin on tuettuja ja toimii. mutta nyt kun tsekkailin vähän tarkemmin nykyistä tilannetta niin näyttää siltä että kyllähän noi windows-vst:t aika laajalti näyttää DSSI-VST:llä tai FST:llä toimivan mikä on just jees. pitäis vaan päästä joskus testailemaan käytännössä.

se onkin sit mielenkiintosta että miten meinaavat saada AU:t toimimaan linuxilla. toki se on iisimpää nyt kun niitä aletaan kääntämään intel-OSX:n myötä x86:lle mutta vois silti kuvitella että tulis stanasti ongelmia kun AU:t saattaa olla coreaudiosta, applen guivirityksistä sun muista aika riippuvaisia. löytäsitkö jonkun jutun missä tollasest projektista kerrotaan?

toinen juttuhan on muuten se että aika paljon tota avoimen sorsan softaa saa esim osx:lle jossa on kohtuunätti BSD-pohja helpottamassa porttausta. esimerkiksi jackista ja ardourista löytyy versiot osx:lle jotka kuulemma toimii erittäin hyvin.


Ja sitäkö ei joudu tekemään vaikka Cubasella/Logicilla? Kait sekin sitten työskentelytavoista kiinni, mutta ainakin ite joudun muutaman konffausliikkeen tekeen(hiirellä ja hardissynista) kun biisin loadaan Cubasella. Jos se on ylitsepääsemätön este niin kannattaa vaihtaa planeettaa



joo, mulla ei ole taas tällä hetkel varsinaista hardista käytössä sen kummemmin kuin midikontrolleri, äänikortti ja skobet. klik ja biisi on ladattu.

kun reitittää ääntä eri softien välillä, vaikka niin että on jotain ei-plugari-äänilähteitä tai efektejä, niin pitäs muistaa seivata kaikkiin biisiasetukset erikseen, käynnistellä tarvittavat softat aina erikseen ja latailla ne reititysasetukset ym. joka ei oo mitenkään mahdotonta mutta huomattavasti kömpelömpää kuin se että kliksauttaa biisifileen auki ja kaikki soi niinkuin pitäiskin abt sen kummemmitta säädöittä. kun se kerran ois teknisesti mahdollista.

ok, ehkä vähän liioittelin ongelmaa linux-puolella koska löytyyhän sieltäkin niitä lupaavan olosia plugariarkkitehtuureita ja näemmä VST:t toimii. se suurin ongelma ylipäätään liittyy IMO juuri tohon mainitsemaani - semmonen peruskäytön kömpelyys ja vaikeus on ollut ongelma aika pitkään ja vasta viime vuosina jengi on alkanut kiinnittää siihen huomiota kun linuxia yritetään pushata windowsin ja osx:an rinnalle/tilalle jokapojan deskarikäyttikseks.

esimerkiksi itse oon ollut uudempiin KDEihin aika tyytyväinen ja diggaan bashista (joka muuten on vakkarina myös OSX:ssa) ym. kovasti. kokemus on kuitenkin toistaseks osoittanut että näennäisesti tosi helppo ubuntukin vaatii ihan stanasti konffausta, avustusta ja outouksien selittelyä vähemmän asioista tietävälle - vrt. win xp tai osx jotka on niin tuotteistettuja ja (*köhköh*) pitkälle mietittyjä että niihin tottuu aika näpsäkästi. ei se oo toki semmonen ero et toisessa ois pelkkä komentotulkki ja toisessa maailman nätein ja toimivin GUI ja kyllä kaikissa käyttiksissä on omat vittumaisuutensa. mut ei ne käyttöliittymäekspertit, human interface guidelinet sekä tarkoin karsitut ja valitut featuret oo ihan turhaa tauhkaa.

pointtina oli lähinnä se, että linux ei oo kuitenkaan niin hiottu eikä valmis kuin windows ja OSX deskaripuolella eikä se oo välttämättä sen ongelmattomampi ja hienompi kuin kumpikaan noista - vaikka sitten hinta otettais lukuun. ja valinnan vapaus ja päivitettävyys voi olla myös kirouksia jos ei osaa eikä halua tehdä juttuja itse eikä kellään muulla oo motivaatiota tehdä niitä sun puolesta. vaikka idea onkin ehdottomasti tukemisen arvoinen.

ei ollut kuitenkaan idis löydä linuxia lyttyyn äänityöskentelyplattarina. ehkä me lähdetään miettimään tätä juttua vaan eri suunnilta - sä yrität todistaa että linux on hyvä plattari ja minä että se ei kuitenkaan ole niin täydellisen mainio kuin hehkutetaan. ardour on ainakin kuulemma toimiva multitrackeri / edittisofta. en tosin tiedä kuinka mukava ja nopea käyttää, sehän on tärkeimpiä juttuja.

sikäli toi ammattistudiopointti on ehkä ihan validikin vaikkei se mitään todistakaan. aika monet ammattilaiset kuitenkin varmaan haluaa varman päälle valmiiksi tuotteistettuja Luotettavan Näköisten Heppujen tarjoamia softia ja sitä yhteensopivuutta. ei välttämättä sitä että softaa voi konffata ja käännellä itse. tai välttämättä että se ois ilmaistakaan, mikäli ei sitten oo varmuutta siitä että toimii niinkuin pitäiskin. logicissa sun muissa softissa maksetaan kuitenkin tuotteistuksesta, tuesta ynnä muusta aika paljon kun linux-puolella se on edelleen helposti "tehdään tätä harrastukseksi, toi feature tulee seuraavassa betaversiossa sit kun ton yhen devaajan koulu-/duunikiireet loppuu ja jos tarviit ohjeita niin kysy mailinglistiltä" - noin kärjistetysti.

äh, enpä saa taas ajatusta pysymään koossa, toivottavasti tästä ymmärtää pointin.

ps. se joka alkaa mitata musasoftan käyttökelpoisuutta graafisen ulkoasun perusteella saa läpsäyksen naamalle logic5/6-guilla :)
Avatar
#18 • • MikkiHiiri Guest

64 bittisyys - ainoastaan Linuxille löytyy 64 bittisiä audiosoftia.



Onhan noita ruvennu tulemaan muuallekin. Cakewalkista näköjään viimeeksi 64bit versio. Tosin tekeekö 64bitillä sitten musiikkikäytössä mitään, onkin eri juttu. Haluan nähdä/kuulla konkreettisia tuloksia äänessä 32bit vs 64bit liukulukujen summaamisesta. Tosin muistia tietysti saa käyttöön >2GB / softa, jos sitä tarvitsee. Mitä noihin beta/alpha-versoihin jne tulee, niin en kyllä töitä kävis tekemään sellaisella.

OSX:kin on muuten Jaguaarista (10.2) lähtien suunniteltu kuva- ja äänituotantoon pohjarakenteita myöten, et sen joustavuus on lähinnä ohjelmoijasta kiinni. Mitään purkkavirityksiä ei tartte asennella enää päälle, vaan periaatteessa kaikki kuvaan ja ääneen liittyvä on suoraan ohjelmoijan käsissä. XCodesta voi lukea miljoona sivua dokumentteja OSX:n luokkakirjastoista, joilla noihin rajapintoihin pääsee käsiksi melkeinpä muutamalla rivillä koodia.

Mut ei siitä sen enempää.

sikäli toi ammattistudiopointti on ehkä ihan validikin vaikkei se mitään todistakaan. aika monet ammattilaiset kuitenkin varmaan haluaa varman päälle valmiiksi tuotteistettuja Luotettavan Näköisten Heppujen tarjoamia softia ja sitä yhteensopivuutta. ei välttämättä sitä että softaa voi konffata ja käännellä itse. tai välttämättä että se ois ilmaistakaan, mikäli ei sitten oo varmuutta siitä että toimii niinkuin pitäiskin. logicissa sun muissa softissa maksetaan kuitenkin tuotteistuksesta, tuesta ynnä muusta aika paljon kun linux-puolella se on edelleen helposti "tehdään tätä harrastukseksi, toi feature tulee seuraavassa betaversiossa sit kun ton yhen devaajan koulu-/duunikiireet loppuu ja jos tarviit ohjeita niin kysy mailinglistiltä" - noin kärjistetysti.



AIVAN. Tuotteen kehityksestä maksetaan. Niin kauan kun rahaa ei ole pelissä, on tulevaisuudennäkymät pelkkää kysymysmerkkiä. Kiva siinä sitten aloittaa kaikki taas tyhjältä pöydältä, kun tuotekehitys tulee päätepisteeseen.

Hyvä esimerkki tosta viimeiseksi mainitsemastasi jutusta on Libgaim-kirjaston (jota käyttää Gaim/AdiumX jne) kunnollinen MSN-tiedostonsiirto. Ketään ei oo kiinnostanu koodata sitä, koska siitä ei makseta. Jossain joku sanoikin, että jos maksatte niin voidaan koodata se samantien.
Avatar
#19 • • whuf. Guest


joo, mulla ei ole taas tällä hetkel varsinaista hardista käytössä sen kummemmin kuin midikontrolleri, äänikortti ja skobet. klik ja biisi on ladattu.

kun reitittää ääntä eri softien välillä, vaikka niin että on jotain ei-plugari-äänilähteitä tai efektejä, niin pitäs muistaa seivata kaikkiin biisiasetukset erikseen, käynnistellä tarvittavat softat aina erikseen ja latailla ne reititysasetukset ym. joka ei oo mitenkään mahdotonta mutta huomattavasti kömpelömpää kuin se että kliksauttaa biisifileen auki ja kaikki soi niinkuin pitäiskin abt sen kummemmitta säädöittä. kun se kerran ois teknisesti mahdollista.



Jep keksit just uuden hyvän kehitysprojektin linuxaudiolle: scriptityökalu joka lataa tarvittavat plugit, ohjelmat ja asetukset. Teknisesti ihan mahdollista toteuttaa joten ei muuta kun textieditori hyppysiin tai viestiä kehittäjille. (vaikka voi olla että tommonen on jo.. en ole Studio To Go:ta vielä ostanut)
Ite en näe tota ihan niin hirveen suurena esteenä työskentelylle tai kiireisenä kehitysprojektina, mut miksei kun se kerta on mahollista. Kuten sanoin latailen aina asetukset kaheksasta synasta, digimikseristä ja äänikortin mikseristä. Kaikkeen tohon menee vähemmän aikaa kun käyttiksen boottaukseen power napin painalluksesta(1 minuutti). Asetusten nimet ja muistipaikat löytyy sekkarin muistiosta ym. Ääri-vastakohta-tapauksena vois mainita vaikka 029:n kertomat puolen tunnin biisin avaukset täysin softapohjasella/"total recall" systeemillä.. mut ne on kai jo korjaantunu uuden koneen myötä? Ongelmatonta systeemiä ei olekkaan...

Pointtina tässä topikissa ei ole se että joku brand-X softa on ultimaalisesti parempi kun brand-Y (kts. esim Logic Audio topic kyseisestä aiheesta) vaan se että tämmösiä hyviä(!) vaihtoehtoja on olemassa. Se että joku tulee tänne tota logic-lorua toistamaan tietenkin aiheuttaa sen että joku sanoo sen *bullshit*:in siihen väliin, mut ei pidä tulkita sitä "Ardour on kaikki mitä ikinä tarviit" lausahdukseks.

Niin ja vituttaa tommonen "kaikki proot käyttää sitä ja tätä ja tota" asenne joka joillakin on. Sillä mitä sekkariohjelmaa joku käyttää ei oo juuri mitään tekemistä sen kanssa minkälaista roskaa ne suoltaa kajareista ulos.. varsinkin kun puhutaan audio-multitrackkeri softista :hah: lol


Niin ja btw. totaalirecallin toteuttaminen yhden napin painalluksella onnistuu myös hardikselle todella helposti mutta ite en sitä jaksa käyttää.. monestakin syystä.
Avatar
#20 • • whuf. Guest


Onhan noita ruvennu tulemaan muuallekin. Cakewalkista näköjään viimeeksi 64bit versio. Tosin tekeekö 64bitillä sitten musiikkikäytössä mitään, onkin eri juttu. Haluan nähdä/kuulla konkreettisia tuloksia äänessä 32bit vs 64bit liukulukujen summaamisesta. Tosin muistia tietysti saa käyttöön >2GB / softa, jos sitä tarvitsee. Mitä noihin beta/alpha-versoihin jne tulee, niin en kyllä töitä kävis tekemään sellaisella.



Toi 64bittisyys olikin vain esimerkki ominaisuuksista mitä ei muualta löydy, kun niitä nyt alettiin kaiveleen esiin. Aika monet softat(emuloimalla) ja hardikset(jo varhasista 90-luvun ajoista asti) käyttää 64-> bittisiä moodeja prosessointiin ja kyllä siitä on selkeästi hyötyä kun puhutaan alkuvaiheen audion käsittelystä.. virheiden määrä ja kohinatasoa saadaan tiputettua kohdearvojen joukossa(vaiks 24bit audiossa jota d/a konvertterit muuttaa analogiseks) ja siten esim pitchaus ja interpolaatio sujuu häiriöttömämmin. Monesti laitteet jotka mainostaa olevansa 24bit signaalireittisiä laskee jutut yli 48bit luvuilla. En näe mitään syytä miksei miksausvaihekkin hyötyis lisä-resoluutiosta. Mutta eipä sillä tietenkään niin paljon musikaalista merkitystä enää ole kun vertaa esim 16bit->32bit juttuihin :)


OSX:kin on muuten Jaguaarista (10.2) lähtien suunniteltu kuva- ja äänituotantoon pohjarakenteita myöten, et sen joustavuus on lähinnä ohjelmoijasta kiinni. Mitään purkkavirityksiä ei tartte asennella enää päälle, vaan periaatteessa kaikki kuvaan ja ääneen liittyvä on suoraan ohjelmoijan käsissä. XCodesta voi lukea miljoona sivua dokumentteja OSX:n luokkakirjastoista, joilla noihin rajapintoihin pääsee käsiksi melkeinpä muutamalla rivillä koodia.

Mut ei siitä sen enempää.


Ja WindowsXP on suunniteltu turvalliseks, nopeaks ja helpoks käyttöjärjestelmäks :D Hei en mä sano ettei se jakulaari olis ihan hyvä mutta se että sulle sanotaan niin ei välttämättä automaattisesti tarkota että se sitä on. Kaikkea voi suunnitella...
WindowsXP:n dokumenttejakin voi varmaan kans lukea vaikka elämänsä loppuun asti, mut ei niistä mitään silti selviä. Hypee ja ominaisuuksien mainostusta korkeintaan. Ohjelmointiajoiltani opin että mitä korkeampi kieli, sitä heikompi suorituskyky(optimointi mahdotonta).. joten se siitä muutamasta rivistä.

Minkä takia luulet että Logicista ei ole vielä 64bittistä versiota jos se olis noin helppoa kun mainostat?
Mut ei siitä sen enempää.


AIVAN. Tuotteen kehityksestä maksetaan. Niin kauan kun rahaa ei ole pelissä, on tulevaisuudennäkymät pelkkää kysymysmerkkiä. Kiva siinä sitten aloittaa kaikki taas tyhjältä pöydältä, kun tuotekehitys tulee päätepisteeseen.


Ja tottahan se on että Linuxinkin (jotkut)audiosoftat maksaa rahaa. Musta kivointa olis silti se että tuote olis valmis kun se myydään, ei se että julkastaan kaikenlaisia patcheja ja päivityksiä viikon välein.. ja rahastetaan jokasesta 100e. Mut utopiaahan se on. Ei sellasta ohjelmaa tekis kun alan harrastelijat jotka ei aio hyötyä siitä muuta kun toimivan ohjelman muodossa.

Tai juu, onhan mulla toisaalta täysin sama sekkari(sama versionumero.. ei mitään päivityksiä) käytössä jo viidettä vuotta. Samaa ei varmaan moni voi sanoa.



No mut nämä mietteet voi unohtaa tai ainakin jättää kommentoimatta. Piti vaan mainita.