Ardour (open source DAW)

24 posts, 2 pages, 6,466 views

Avatar
#21 • • MikkiHiiri Guest

Monesti laitteet jotka mainostaa olevansa 24bit signaalireittisiä laskee jutut yli 48bit luvuilla



Puhut ilmeisesti 48bit fixed-point laskennasta, jota esim Pro Tools käyttää? Samaa systeemiä vois käyttää muutkin softat by the way, hakkaa 32bit floating point laskentaa 100-0 turpaan audiossa. Ja aina voi tuplata sisäisen tarkkuuden, ei siihen tarvita välttämättä 64-bittistä softaa (vrt. Pro Tools),
tosin syöpi tehoa. Enkä käy nyt väittelee noista enempää, kun ei ole vielä lähelläkään itelle ajankohtaista. Googlella löytyy paljon dokumenttia laskentojen eroista.

En näe mitään syytä miksei miksausvaihekkin hyötyis lisä-resoluutiosta. Mutta eipä sillä tietenkään niin paljon musikaalista merkitystä enää ole kun vertaa esim 16bit->32bit juttuihin



Juu ei siitä haittaa tarkkuudessa ole, syö vain tuplamäärän muistia ja tehoa, josta on useimmiten vielä enemmän haittaa, kuin hyötyä. Edelleen tsek ylempi vastaus. 64bitin käskykannan käyttäminenkään ei välttämättä tuo yhtään lisänopeutta. No, en ota siihen tässä vaiheessa enempää kantaa.

Minkä takia luulet että Logicista ei ole vielä 64bittistä versiota jos se olis noin helppoa kun mainostat?
Mut ei siitä sen enempää.



Miksi siitä pitäisi olla? G5 on ollut kokoajan (3 vuotta) 64bittinen alusta ja jostain syystä sille ei ole 64-bit ohjelmia, paitsi GCC-kääntäjä ja jotain pieniä softia, ehkä tieteislaskenta on ainut josta tukea löytyy ja siellä sitä voi tarvitakin. Enkä puhunut missään vaiheessa, että olisi helppoa vääntää Logicista 64bit versio. Se vaatii koko softan uudelleen kääntämisen, toisaalta XCodessa sekin on helpompaa, Logicissa on vaan paljon vanhempaa koodia seassa, joten hankaloittaa.

edit: korjauksia
Avatar
#22 • • 029 Guest


Ite en näe tota ihan niin hirveen suurena esteenä työskentelylle tai kiireisenä kehitysprojektina, mut miksei kun se kerta on mahollista. Kuten sanoin latailen aina asetukset kaheksasta synasta, digimikseristä ja äänikortin mikseristä. Kaikkeen tohon menee vähemmän aikaa kun käyttiksen boottaukseen power napin painalluksesta(1 minuutti). Asetusten nimet ja muistipaikat löytyy sekkarin muistiosta ym. Ääri-vastakohta-tapauksena vois mainita vaikka 029:n kertomat puolen tunnin biisin avaukset täysin softapohjasella/"total recall" systeemillä.. mut ne on kai jo korjaantunu uuden koneen myötä? Ongelmatonta systeemiä ei olekkaan...



jep. hardwarekauhu jos tekee paskalla koneella on kyllä varmaan väistämätön käyttiksestä riippumatta :)
Avatar
#23 • • aleksivirta Guest

Jep keksit just uuden hyvän kehitysprojektin linuxaudiolle: scriptityökalu joka lataa tarvittavat plugit, ohjelmat ja asetukset. Teknisesti ihan mahdollista toteuttaa joten ei muuta kun textieditori hyppysiin tai viestiä kehittäjille.



juu, mutta sit on taas yks layeri lisää integroitavaa epävarmuutta :) ei se tosiaan oo mun mielestäni mikään este tai edes karmea hidaste että joutuu painamaan paria nappia siellä-täällä. been there, done that. lähinnä vaan se että ideaalitilanteessa käyttäjän (muusikon, äänittäjän, whatever) pitäis joutua miettimään mahdollisimman vähän sitä miten jutut on toteutettu ja kun on kyse siitä että kaikki mahdollinen pyörii saman käyttiksen ja arkkitehtuurin piirissä... vaikka jack onkin kovin näppärä ja kova systeemi niin hommat vois imo olla vieläkin helpompia ja integroidumpia. kuten sanoin, mulla on logic 5-6:ssa total recall toiminut niin nätisti että ei tee mieli säätää yhtään enempää jollei se oo oikeesti tarpeellista. jackosx:lle / soundflowerille on omat käyttönsä tosin myös.


Niin ja vituttaa tommonen "kaikki proot käyttää sitä ja tätä ja tota" asenne joka joillakin on. Sillä mitä sekkariohjelmaa joku käyttää ei oo juuri mitään tekemistä sen kanssa minkälaista roskaa ne suoltaa kajareista ulos..



joo ei tod ole. eikä se mitä softaa "proot käyttää" johonkin oo tosiaan mikään osotus siitä että se ko. softa on paras mahdollinen hommaan - just tollaset jutut vaikuttaa paljon että joku on industry standard ja yhteensopiva ja kaikki muutkin käyttää kun se oli sillon joskus paras tai ainoa vaihtis. esim. aika monet pidempään alalla työskennelleet tuntuu olevan sitä mieltä että nuendo tai samplitude (ehkä ardourkin? mene ja tiedä) on nykyisellään parempia audioedittisoftia kuin pro tools mutta "vakavasti otettavilla" studikoilla nyt vaan pitää olla pt kun asiakkaat odottaa sitä.

noh, eikä ne työkalut välttämättä kerro lopputuloksesta tosiaan. eikä ammattilaisstatus tarkota automaattisesti sitä että ois yhtään vähemmän kädetön idari kuin allekirjoittanut - sen idaroinnin pystyy vaan perustelemaan paremmin, haha.

validi pointti on kyllä myös se että kaupalliset softatkaan ei oo täydellisiä ja esim tonneja vuosien varrella logicista maksaneet käyttäjät kiroilee vieläkin sitä miten jotkut featuret ei oo oikeesti toimineet vuosiin. toisaalta, kai sitä on vähän suurempi oikeus valittaa sit jos on maksanutkin softasta jotain ja olettaa että saa rahoilleen vastinetta.

eikä maksullises softassa oo mitään taetta että sen tuki ja kehitys jatkuu yhtään paremmin jos firma toteaa että ei oo kannattavaa tai ei huvita enää. opensourcessa on tosiaan se hyvä puoli että jos joku osaa ja jaksaa niin voi osallistua itekin. harva tosin osaa ja jaksaa.


Ohjelmointiajoiltani opin että mitä korkeampi kieli, sitä heikompi suorituskyky(optimointi mahdotonta).. joten se siitä muutamasta rivistä.



tää ei kyllä ole totta itsessään - riippuu niin stanasti siitä ja tästä. en jaksa edes alkaa selittää syitä mutta ei se matalan tason käsin optimointi ole läheskään aina kaikki kaikessa, suorituskyvynkään kannalta. joskus on, mutta toi on jo aika raaka yksinkertaistus.

loppukaneetiksi pitää jälleen kerran kaveria lainaten todeta, että kaikki käyttikset joiden nimessä on "windows", "x" tai "bsd" vituttaa. pick your poison, kyllä niistä kaikista hyviäkin puolia löytyy.
Avatar
#24 • • Chronosis Guest
Löytyykö open source -sampleria jossa ois auto keymap? (eli "mappaus" tapahtuu tiedostonimen perusteella)