Unity(f):
Ok. sit sanotaan että on niitä yksinäisiä joilla ei ole ketään.. hmm.. sitä oon miettiny aika paljon.. Että millä tavalla on yksinäinen? Siis jos ei oo paikkaa nimme mennä niin mistä se johtuu? miten se ihminen on päätyny semmoiseen pisteeseen?
Osalta on läheiset kuolleet tai välit ovat menneet jostain muusta syystä poikki. Maailma on täynnä ihmisiä, joille omat vanhemmat ovat sanoneet, että sä et ole enää mun lapsi, kun jotain ikävää on tapahtunut. Sairaudet on voineet viedä joiltain kaikki läheiset. Yksinolo näissä tilanteissa ei ole millään tavalla haluttua.
Jotkut on varmaan ihan tietoisesti hakeutunu joulun aikoihin semmoiseen paikkaan että ne saa nimenomaa olla yksin (tunnen muutaman semmoisen ihmisen ja kunnioitan heitä ja heidän päätöksiä).
He eivät siis ole yksinäisiä, he ovat yksin. Se on ihan eri asia.
Mut sit on varmaan niitä joilla ei ole todellakaan paikkaa minne mennä ja siiihenkin oon miettniny pitääkö sitä periaatteessa mennä?
Ei. Eihän se ole kenellekään pakollista.
Mutta mitä kun kaikki työkaverit (jos sellaisia edes on) ja muut hehkuttavat ympärillä perhejuhlan autuutta ja jos kuitenkin itse haluaisi viettää onnellisen kimppajoulun, mutta siihen ei vaan tarjoudu mahdollisuutta? Ei sellaista ihmistä lohduta, että ei sun mihinkään ole pakko mennä.
Mitä jos sinä iltana vain hemmottelis ittensä pilalle? Lukis jotain hyvää kirjaa kattais ittelleen ihanan aterian ja sit nauttis vaikka saunasta.. kävisi kävelyllä.. kuuntelisi muusiikkia..Tekis sinä päivänä jotain mitä ei tuu normaallisti tehtyy.
Aika monelle yksinäiselle kirjat, ruoka, sauna, kävely ja musiikki on nimenomaan sitä arkipäivää. Ei varmaan paljon lohduta tehdä sitä samaa jouluna. Vaikka miten vetäisi tonttulakin päähän ja ajattelisi, että tänään hemmottelen itseäni kirjalla, ei se välttämättä toimi.
Ei se tarkoita että on tylsää ja yksinäistä jos oot yksin se riippuu siinäkin miten asennoituu ainakin itteni kohalla se on kaikki asenteesta kiinni
Eli ainoastaan asennevammaiset voivat tuntea jouluna yksinäisyyttä?
Ja jos on sellainen olo että ei haluu olla jouluaattoa illalla yksin niin mun ovet on avoinna
..pelasta maailma, tee se jo tänään... sanotaan laulussakin.