Tinnitus - muistakaa korvatulpat keikoilla

40 posts, 2 pages, 22,323 views

Avatar
#21 • • eletrik Guest
pieni tinnitys silloin tällöin ei haittaa. Sit aletaan puhua ongelmasta kun tulee sama kohtalo kuin Pete Tongilla. offtopic, mutta tietääkö kukaan milloin sen "It's all gone Pete Tong" leffan saisi jostain ihan ostettua?
Avatar
#22 • • mizzione Guest

pieni tinnitys silloin tällöin ei haittaa. Sit aletaan puhua ongelmasta kun tulee sama kohtalo kuin Pete Tongilla. offtopic, mutta tietääkö kukaan milloin sen "It's all gone Pete Tong" leffan saisi jostain ihan ostettua?



Oletkos nyt tosissasi, vai oliko toi vaan huonoa läppää mitä ma en ymmärrä???
Avatar
#23 • • eletrik Guest

pieni tinnitys silloin tällöin ei haittaa. Sit aletaan puhua ongelmasta kun tulee sama kohtalo kuin Pete Tongilla. offtopic, mutta tietääkö kukaan milloin sen "It's all gone Pete Tong" leffan saisi jostain ihan ostettua?



Oletkos nyt tosissasi, vai oliko toi vaan huonoa läppää mitä ma en ymmärrä???



Sori.. nyt meni dj:t sekaisin... Frankie Wilde siis.
Avatar
#24 • • mizzione Guest

pieni tinnitys silloin tällöin ei haittaa. Sit aletaan puhua ongelmasta kun tulee sama kohtalo kuin Pete Tongilla. offtopic, mutta tietääkö kukaan milloin sen "It's all gone Pete Tong" leffan saisi jostain ihan ostettua?



Oletkos nyt tosissasi, vai oliko toi vaan huonoa läppää mitä ma en ymmärrä???



Sori.. nyt meni dj:t sekaisin... Frankie Wilde siis.



Tarkoitin tuota "pieni tinnitys silloin tällöin ei haittaa." En vois olla enempää eri mieltä. Jos ei huolehdi kuulostaan, ni sitä ei itse voi päättää milloin käy paskat, onko tällä kertaa pientä vai ei.
Itsellä välillä tulpat unohtuu, ja aina vituttaa koittaa välttää sitä kovinta melua.
Avatar
#25 • • Roz Guest
Jotenkin suorastaan ihmetyttää, että kuulo on vielä tallella. Silloin joskus kun tuli reivejä kierreltyä pienempänä poikana melkein joka viikonloppu ja aina piti hakeutua siihen kajarin viereen jorailemaan - ilman tulppia tietenkin. Bileiden jälkeen korvat olivat lukossa aina monta päivää. Lisäksi kersana soittelin rumpujakin ilman kuulosuojaimia. Äiteeltä tosin katosi desibelikaupalla kuulosta vaikka rummut olivat viereisessä huoneessa. Olisiko sitten niin että mukulana kuulo ei ole niin herkkä tai jotain...

Nykyään en välttämättä lähtisi bileisiin ilman tulppia. Itse käytän ihan niitä keltaisia perusnupikoita.
Avatar
#26 • • DeeJays Anonymous Guest
Khyl vinkuu. Kiitos menee osittain nykyisen soittopaikan järjestelyille kun koppi on käytännössä tanssilattialla. Kun se korva ei kestä edes 90db sitä 5,5 tuntia ja metelit pahimmillaan on luokkaa 105-110!! ...ja porukka pyytää lisää volaa :crybaby:

Vasen korva alkoi vinkumaan jo aikaisemmin kiitos senssin ja teräsbetonin. Intron aikana mää meinaan vinkasin ja juoksin karkuun kädet korvilla.

Onneksi ei tinnutus oo pahemmin häiritsevällä asteella. Lähinnä häiritsee kuin asiaa alkaa ajattelemaan ja toisinaan kun herää - god knows why - korvat vinkuu niin maan perkeleesti ettei meinaa puheesta saada selvää :confused:
Avatar
#27 • • DeaconX Guest
Vinkuu,
on vinkunut vuodesta 2000
ja vinkuu varmaan aina.

Ei haittaa yleensä, mutta täyttä hiljaisuutta ei enää ole mulle olemassakaan ja mieluummin laitan iTunesin soimaan hiljakseen, kuin alan nukkua täydessä hiljaisuudessa.

Kuulossa ei vikaa, kuulen yhtä hyvin kuin aina ennenkin.
Korvaan valetut tulpat löytyy.

On muuten ihme jos täällä jenkeissä ei joka toisen hemmon korvat soi. Volyymitasot ovat useimmissa klubeissa "sfääreissä."
Avatar
#28 • • rewind Guest
Vinkuu täälläkin, jatkuvana jo seitsemättä vuotta. Eipä tuota enää huomaa jos ei ole ihan hiljaista ja rupea oikein kuuntelemaan. Välillä (sisä)keikoilla rupeaa korvat sattumaan, mutta esim Prodigyn keikalla ei ollut mitään vaikeuksia vaikka aika edessä olinkin. Taitaa olla aika paljon miksauksesta kiinni. Tulppia en käytä, laiska kun olen.
Avatar
#29 • • R2 Guest
Tiedä tuliko pentuna kuunneltua korvalapuilla liian kovaa vai mistä lie meikäläisen tinnitus johtuu. Kävin aikanaan ravintolatyöntekijän siinä noin 18v iässä uraani aloitellessa työhönottotarkastuksessa, jossa sitten todettiin 20 dB:n kuoppa 6kHz kohdalla.

Viimesyksynä tehdyssä tarkastuksessa tätä ei enää havaittu. Johtuneeko testaus olosuhteista, testaajasta (eli testin perusteellisuudesta), en osaa sanoa. Tinnitus kyllä on edelleen olemassa, joskin kuuluu vain kun on oikein hiljaista, kuten ennenkin. Mielestäni se ei enää kuulu yhtä voimakkasti, joten liekö vain tottunut.

jostain syystä esim kotona ollessa on aina pakko laittaa joku levy soimaan. Hiljaisuudessa ei osaa olla, vaikka se hyvää tekisikin. Nykyinen duuni prosessiteollisuuden parissa on välillä melkolailla meluisaa ja yökerhojen äänenpainetasoissa saattaa pyörähtää joskus koko työpäivä. Kyllä, käytän tulppia aina kun joutuu kovempaan meteliin. Nykyään ainakin.

Mitä noi Elacinit muuten maksaa ja mistä niitä kannattaa kysellä??
Avatar
#30 • • SAMi Guest

Mitä noi Elacinit muuten maksaa ja mistä niitä kannattaa kysellä??



itekki pitäis hommata.plattarilla ja klubbarilla on ollu parit ryhmätilaukset.
yksittäiset earit taitaa maksaa 180e?joku korjaa jos muistan väärin.

http://www.ml-suojainpalvelut.fi/elacinfo.htm
Avatar
#31 • • Tapi T Guest

Mitä noi Elacinit muuten maksaa ja mistä niitä kannattaa kysellä??


Lupituksessa jengi järkkää ahkerasti kimppatilauksia, jolloin hinta putoaa parhaissa tapauksissa jotain 30e.
¡ Previous post a couple of years ago !
Avatar
#32 • • Villa Guest
Pakko oli vanha topicci kaivaa esille, ku itellä alko tinnitus vaivaamaan tossa 3 päivää sitten. :( Päässä on käyny vaik minkälaiset ajatukset, vaan ehkä eniten vaivaa se, ettei pysty enää koskaan kuulemaan ns. täydellistä hiljaisuutta, ja musaa tehdessä, esim. hiljaisempaa äänimaisemaa luodessa kyl alkaa toi ääni päässä vaivata.

Mulla vaiva lähti näin liikkeelle: Olin lähdössä iltalenkille ja pistin nappikuulokkeita korville (joita käytän vaan lenkillä), mp3-soitin ei edes ollut viel päällä ku toista kuuloketta pyöritellessä vasen korva meni täysin lukkoon..tämän jälkeen se on pysynyt lukossa (tosin sitä ei enää ees huomaa onko lukossa vai ei..pelottaa) Siitä sen vittumaisen kohinan sit hiljalleen huomasin. Tänää pääs lääkäriin, kävin tavallisia korvatippoja ja remo-wax nimistä puhdistusainetta..Ens viikolla lääkäriin korvahuuhteluun, jos se nyt asiaa mitenkään muuttaa.

Toi rootin kommentti antaa vähän toivoa, tosin en oo kuullu kyl kovin montaa tapausta jossa vaiva olis kadonnu kokonaan. Tähän pitää kai vaan pikkuhiljaa tottua. :sad:
Avatar
#33 • • Edited roisto ratissa Guest
ei varmaankaan ole kysymys mistään vauriosta korvassa vrt. rynkyllä ammutaan päänvieressä, vai oliko joku tämmönen tapaturma sattunut? mulla tapahtu ihan samanlaista lukkoon vetämistä noin vuosi sitte (perään jumalaton tinnitus ja kohina) sitä alko tuleen aina vaan useemmin ja useemmin ja olin oikeesti ihan paskana et täskö tää nyt sitte oli. sitten lueskelin noista mun oireista ja tulin parin viikon tutkimisen perusteella siihen lopputulokseen että joku väsyttää mun korvia, ja mun kuuloaisti reagoi siihen tällä tavoin. (huom. korvat ja kuuloaisti on kaksi eri asiaa, tästä johtuen päässä voi soida ihan vaikka minkä takia) sitten päätin vaihtaa monitoreja, ja katoppas vaan.. ei ole kertaakaan tinnittänyt vuoteen!!!! muuta paskaa on sattunu kuten brummausta flunssan aikana ym, mutta tinnitus, kohina ja se lukkiutuminen lähti veks.
Avatar
#34 • • Edited roisto ratissa Guest

musaa tehdessä, esim. hiljaisempaa äänimaisemaa luodessa kyl alkaa toi ääni päässä vaivata.

Mulla vaiva lähti näin liikkeelle: Olin lähdössä iltalenkille ja pistin nappikuulokkeita korville (joita käytän vaan lenkillä), mp3-soitin ei edes ollut viel päällä ku toista kuuloketta pyöritellessä vasen korva meni täysin lukkoon..



tää oli mun tilanne vuosi sitten. tein musaa, lopetin miksaamisen ja vähän ajan kuluttua korva jysähtää lukkoon. mitkä monitorit sulla on?
Avatar
#35 • • master bator Guest
Se on tinnitUs ffs.
Avatar
#36 • • roisto ratissa Guest

Se on tinnitUs ffs.



thanks
Avatar
#37 • • Villa Guest

mulla tapahtu ihan samanlaista lukkoon vetämistä noin vuosi sitte (perään jumalaton tinnitus ja kohina) sitä alko tuleen aina vaan useemmin ja useemmin ja olin oikeesti ihan paskana et täskö tää nyt sitte oli. sitten lueskelin noista mun oireista ja tulin parin viikon tutkimisen perusteella siihen lopputulokseen että joku väsyttää mun korvia, ja mun kuuloaisti reagoi siihen tällä tavoin. (huom. korvat ja kuuloaisti on kaksi eri asiaa, tästä johtuen päässä voi soida ihan vaikka minkä takia) sitten päätin vaihtaa monitoreja, ja katoppas vaan.. ei ole kertaakaan tinnittänyt vuoteen!!!! muuta paskaa on sattunu kuten brummausta flunssan aikana ym, mutta tinnitus, kohina ja se lukkiutuminen lähti veks.


Mut ei ollut kuiteskaan yhtäjaksoista tinnitusta, vaan välillä se hävisi vai kuinka? Mulla soi vasemmas korvassa ihan kokoajan..Ei tosin ois pahitteeks kyllä pitää taukoa musanteosta, sithän sen huomaa et johtuuko jostain rasituksesta.
Avatar
#38 • • roisto ratissa Guest


Mut ei ollut kuiteskaan yhtäjaksoista tinnitusta, vaan välillä se hävisi vai kuinka? Mulla soi vasemmas korvassa ihan kokoajan..Ei tosin ois pahitteeks kyllä pitää taukoa musanteosta, sithän sen huomaa et johtuuko jostain rasituksesta.



aina kun tein musaa alko tinnitus, muulloin sitä ei ilmennyt. koita olla tekemättä kaks viikkoa musiikkia.
Avatar
#39 • • yehaT Guest
summary: hieman pidempään ( pari minuuttia) jatkuvat korkeataajuuksiset äänet, etenkin siniaallot, voivat jo melko hiljaisellakin (~ 60 dB) pahentaa vaivaa tai jopa aiheuttaa sitä. Riippunee paljon tietysti henkilöstä kuinka altis on.

--
Alkoi tämä vaiva eräiden hardfloor kekkereiden jälkeen tosin viikon parin jälkeen se vaimeni siedettäväksi (arvaus <10dB, enää nukkumaan mennessä sellaista pientä ininää).

Sitten näin vuosien päästä tuosta menin tekemään jotain mikä nyt kaduttaa. Ajattelin selvittää kuulon ylärajan, ei tässä mitään, olin aiemmin tehnyt tälläisen testin melko vastaavalla tavalla, tosin kuulokkeista ja hieman hiljaisemmalla. Eikun Live päälle ja siniaalto ja spektri näkyviin että näkee mikä taajuus soi. Vaikka vola olikin hiljaisin mahdollinen, tuli tällä kertaa tehtyä niin että laitoin siniaallon jatkuvasti soimaan aloittaen pianorollin korkeimmasta kohdasta ja äänet tuli skobeista joten painetta taisi olla reippaasti enemmän kuin kuulokkeista. Ennen kuin löysin sopivat asetukset tuohon taajuuden muuttamiseen ja näkemiseen, soi tuo siniaalto jossain 10 khz paikkeilla muutaman minuutin kunnes aloin rullata sitä korkeammalle siihen asti ettei sitä ei enää kuulunut. Ei hätiä mitiä. Kaveri sanoi että kyllä vielä kuuluu vaikka olin jo kytkenyt äänet pois. Hups. Itse en huomannut testin aikana mitään erikoista mutta seuraavana aamuna selvisi että tuosta jäi joku ehkä 30 dB kuuloinen vinkuna tuonne jonnekin 10 khz nurkille soimaan.

Painotan vielä että volat oli hyvin kohtuulliset tämän "testin" aikana, musiikki soi normaalisti selvästi kovempaa kaverin laitteissa, mutta tuo jatkuva siniaalto joka oli ehkä n 2-3 minuuttia tuolla 10+ khz alueella ei näköjään ollut hyvä idea. Kiintolevyjen hurina kyllä tuon juuri peittää mutta jos vaikkapa laittaa kuulokkeet korville eikä soi mitään musiikkia niin huomaa heti että soi korvat, vielä nyt viikon päästä tuosta testistä.

Miksi yleensä menin itse näin testaamaan? No lääkärien testit ei tuota 13+ khz aluetta kovin tarkasti jos ollenkaan ole mitanneet minulta ikinä. Netissä olevassa online testissä oli vain 8 ,16 khz yläpäästä - itseä kiinnosti lähinnä tuo 14-16 khz alue koska olin huomaavinani että jotkin biisit ei kuulosta enää samalta kuin ennen.
Avatar
#40 • • _U Guest
Itse ehkä saatan kuulua siihen porukkaan joka on säästynyt kuulovaurioilta korvavaikun takia. Itselläni on lapsesta asti ollut jatkuvasti vaikkua korvissa, jopa "huolestuttavan" paljon erään lekurin mukaan. Lapsena kärsin enemmän operaatioista joilla sitä yritettiin imeä pois sieltä korvista. Itseäni ei ole koskaan häirinnyt tavara korvissa.

Anyway, olen aina saanut parhaat pisteet kuulotesteissä, vaikka korvat ovat olleet "tukossa", ja sitä ovat lääkärit ihmetelleet. On tullut hölmöiltyä korvien kanssa nuorempana musiikin parissa (eli altistunut erittäin vaarallisella tavalla desipeleille), mutta ei ole ollut mitään ongelmaa. Kuulo vain pysyy ennallaan eli täydellisenä, vaikka paskaa korvissa riittää.

Uskon, että tämä vaikku täällä korvissa toimii suojana. ;)

Nyt tietysti vanhemmiten suojaan kuuloa aina kun on siihen pienintäkin syytä, mutta silloin nuorempana mikään ei estänyt kokemasta kipua lavalla, kun pa meinaa rikkoa korvat. Typerää puuhaa se oli, mutta onneksi oli vaikkua korvissa ;)