Savuton baari ja muuta itseään jalkaan ampumista

343 posts, 18 pages, 78,274 views

Caro²

#161 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Tupakkaa palaa maailmassa vajaa 7 miljoonaa tonnia vuodessa. Vertailun vuoksi, öljyä poltetaan samassa ajassa n. 4 500 miljoonaa tonnia, polttopuita ja kivihiiltä 5 000 miljoonaa tonnia kumpaakin, lisäksi maakaasua, biopolttoaineita, jätteitä ym. ym. Tupakan polttamisen aiheuttamat päästöt ovat kokonaisuuden kannalta aivan mitättömät.

Erona tietty on se, että noiden muiden aineiden päästöt ei ole suoraan naamalla, keuhkoissa ja vaatteissa illan jälkeen.
#162 • • Ana-- Guest

Tupakkaa palaa maailmassa vajaa 7 miljoonaa tonnia vuodessa. Vertailun vuoksi, öljyä poltetaan samassa ajassa n. 4 500 miljoonaa tonnia, polttopuita ja kivihiiltä 5 000 miljoonaa tonnia kumpaakin, lisäksi maakaasua, biopolttoaineita, jätteitä ym. ym. Tupakan polttamisen aiheuttamat päästöt ovat kokonaisuuden kannalta aivan mitättömät.

Erona tietty on se, että noiden muiden aineiden päästöt ei ole suoraan naamalla, keuhkoissa ja vaatteissa illan jälkeen.

On ne.

Taedium:

Mut on toi silti pointtina ihan strawman-tasoa alkaa heittää et pitääks seuraavaks diiseli kieltää.

Joo hay en tiiä ooks kuullu mut just esim. lyijy kiellettiin noista polttoaineista terveyssyiden ja myrkyllisyyden takia, et ennakkotapauksia siitä et JUST NIMENOMAAN tota sun esimerkkiäs on rajotettu on olemassa.

Se on sitäpaitsi täysin epäolennainen seikka. Nyt puhutaan tupakasta ja tupakoinnin aiheuttamista haitoista tupakoitsijoille ja muille. Dieselkeskustelu voidaan käydä sit ihan erikseen. Nää asiat ei kumoa, vahvista tai perustele toisiaan millään tavalla.

Ja musta tuntuu et sä tiedät sen itsekin.
#163 • • Taedium Guest

Taedium:

Mut on toi silti pointtina ihan strawman-tasoa alkaa heittää et pitääks seuraavaks diiseli kieltää.

Jo toisen kerran tässä threadissa quottaan itse itseäni samasta aiheesta:

"En ottanut tätä suoranaisesti perusteluksi miksi haluan tupakoida pubissa, vaan osoittamaan edellisen kirjoittajan perusteluiden naurettavuutta."
#164 • • Salla Guest

Vielä kun saisi asiakkaat ymmärtämään ettei tupakansavussa ole kiva työskennellä.. Miltä susta tuntuis jos minä ja 100 tuttavaani tultaisiin SUN työpaikalle ja poltettais sun ympärilläs ketjussa, koko työvuoron ajan?

Hmmm etkö muka ole tiedostanut tuota röökinsavuhaittaa mennessäsi ravintolaan töihin??

Jos ei tykkää röökin savusta ja pelkää terveytensä puolesta sen suhteen, ei mitä luultavammin kannata mennä baariin töihin vaan aivan jonnekin muualle. Enhän mäkään voi alkaa nipottamaan täällä mun työpaikalla siitä, että en diggais istuu tietokoneen ääressä joka päivä, kun kuitenkin tiedän että tuotantojen kasaan pistäminen vaatii paljon aikaa kulutettavan tietokoneella suunnitteluvaiheessa.

Mä en siis tosiaan haluis, että sinä ja 100 tuttavaasi tulisitte mun duunipaikalle röökaamaan kahdeksaksi tunniksi mun työpöydän viereen, mutt then again mä en olekaan (sen syyn takia) hakeutunut ravintolaan töihin.

Kokeile vaikka puhelinmyyntiä, lehdissä oikein hehkutetaan miten avarat ja ilmastoidut tilat heillä kuulemma on! sitä työtä löytyy saletisti jokaiselta paikkakunnalta.
#165 • • kukaan Guest

Jos ei tykkää röökin savusta ja pelkää terveytensä puolesta sen suhteen, ei mitä luultavammin kannata mennä baariin töihin vaan aivan jonnekin muualle. Enhän mäkään voi alkaa nipottamaan täällä mun työpaikalla siitä, että en diggais istuu tietokoneen ääressä joka päivä, kun kuitenkin tiedän että tuotantojen kasaan pistäminen vaatii paljon aikaa kulutettavan tietokoneella suunnitteluvaiheessa.

Tää on kyl ihan parasta.

Jokaisessa työssä on omat huonot ja rasittavat puolensa ja mun mielestäni näihin asioihin tulisi vaikuttaa ja niitä tulisi parantaa. Miksiköhän sinulla on siellä tietokoneen äärellä ergonomiset tuolit ja rannetuet? Miksiköhän työmaalla pidetään kypärää ja hengityssuojainta? Miksiköhän minulla on labrassa suojalasit? Siksi, että työ olisi turvallisempaa. Siinä vaiheessa kun mulla on rikkihapot silmässä, ja joku tulee sanomaan "itsepähän alasi valitsit, jos et halua olla rikkihappoa silmässä, älä rupea tuolle alalle" mä vedän turpaan. Kaikki työt pitäisi voida tehdä mahdollisimman turvallisesti.

Tietenkään vaaroja ei voi välttää, esim tässäkin topikissa mainitut pilvenpiirtäjän rakentajat: he joutuvat väkisinkin heilumaan hurjan korkealla. Mutta silti heille voidaan järjestää turvavarusteita, jotka tekevät työstä edes vähän turvallisempaa.

Samoin baarissa. Joku tuntee suurta halua olla ravintolassa töissä, jolloin hänelle tulisi järjestää turvalliset työolosuhteet. Osaltaan tässä auttaa paljon mainostettu ilmastointi, osaltaan järjestyksenvalvojat jne. En ymmärrä, mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että joku haluaa tehdä jotain tietyä työtä, muttei silti päästä hengestään.
#166 • • Taedium Guest

Miksiköhän sinulla on siellä tietokoneen äärellä ergonomiset tuolit ja rannetuet? Miksiköhän työmaalla pidetään kypärää ja hengityssuojainta? Miksiköhän minulla on labrassa suojalasit? Siksi, että työ olisi turvallisempaa. Siinä vaiheessa kun mulla on rikkihapot silmässä, ja joku tulee sanomaan "itsepähän alasi valitsit, jos et halua olla rikkihappoa silmässä, älä rupea tuolle alalle" mä vedän turpaan. Kaikki työt pitäisi voida tehdä mahdollisimman turvallisesti.

Piiri pieni pyörii...

No otetaan analogioin.

Tupakka ravintolassa on kuin se tietokone tuotannonsuunittelussa.
Rannetuki tietokoneessa on kuin se ilmastointi ravintolassa.

Paras olisi olla kirjoittamatta näppiksellä, mutta näin halutaan tehdä ja siksi riskit minimoidaan.

Jos sinä ilman suojalaseja sohellat rikkihapot silmillesi, tulen sanomaan, että miksiköhän sitten kekkuloit? Jos haluat rikkihapon pois laboratoriostasi siksi, ettet osaa käyttää suojalaseja, sanon, että olet väärällä alalla.

Tiesit varmastikin, että laboratoriossa saattaapi olla rikkihappoa? Etkä varmasti suostuisi työskentelemään ilman suojia. Ravintolassa työskentelevät suostuivat kun allekirjoittivat työsopimuksen ja nyt itkevät, että se rikkihappo pois, eikä mitään suojalaseja.
#167 • • kukaan Guest

Tiesit varmastikin, että laboratoriossa saattaapi olla rikkihappoa? Etkä varmasti suostuisi työskentelemään ilman suojia. Ravintolassa työskentelevät suostuivat kun allekirjoittivat työsopimuksen ja nyt itkevät, että se rikkihappo pois, eikä mitään suojalaseja.

Mä olen nyt niin blondi, etten tajua mitä ajat takaa. Tarkoitin sitä, että työoloja pitäisi aina voida parantaa. Sellainen "pysy sit himassas" -asenne on musta huono. Joka työssä on näitä "vaaroja" ja kaikki muut saavat niistä valittaa. Miksi ravintolassa työskentelevät ovat joku poikkeus?

Nimim. asbestit seinään ja vetokaapit pois
#168 • • Taedium Guest

Tarkoitin sitä, että työoloja pitäisi aina voida parantaa.

Toimiva ratkaisu on annettu.

Sellainen "pysy sit himassas" -asenne on musta huono. Joka työssä on näitä "vaaroja" ja kaikki muut saavat niistä valittaa. Miksi ravintolassa työskentelevät ovat joku poikkeus?

Toivon että nyt ymmärrät eron, mitä tarkoitan.

Tuotannonsuunittelija tarvitsee pakollisen pahan, tietokoneen.
Ravintolatyöntekijällä on pakollinen paha, tupakka.

Sinä ehdotat, että tupakka pois. Tämä verrattaen tuotannonsuunittelijalle, joka joutuisi sen jälkeen käyttämään kynä/paperi tekniikkaa, kun tietokone on poissa.

Minä ehdotan rannesuojaa tai ilmastointia. Se ei kelpaa.

Miksi rannesuoja tai suojalasit laboratoriossa ei ole hyvä juttu?

Nimim. asbestit seinään ja vetokaapit pois

Eihän se ole fiksua?
#169 • • Lara C Guest
Mä en vieläkään suostu tajuamaan miten tupakka olisi väistämätön paha ravintolassa.

Ja niin, edelleen, vastaan yhdestä turvallisuuspuolesta ravintolassa - nimenomaan järjestyksenvalvojana.

Tupakointi ravintoloiden tarjoilutiloissa aiotaan lopettaa. Hallitus antaa ensi viikolla eduskunnalle esityksensä lain muuttamisesta. Tupakkaa saisi polttaa vain erikseen tupakointia varten tehdyssä tilassa. Lain on tarkoitus tulla voimaan kesäkuussa 2007. Tupakointilaan ei tarjoiltaisi eikä sinne saisi viedä ruokaa tai juomaa. Sinne mentäisiin vain polttamaan. Tupakointikiellolla on tarkoitus ehkäistä ravintoloiden työntekijöiden ja asiakkaiden altistumista tupakansavulle. Ravintolasalin jakaminen ei ole onnistunut suojaamaan työntekijöitä savulta.
#170 • • Ana-- Guest

Vielä kun saisi asiakkaat ymmärtämään ettei tupakansavussa ole kiva työskennellä.. Miltä susta tuntuis jos minä ja 100 tuttavaani tultaisiin SUN työpaikalle ja poltettais sun ympärilläs ketjussa, koko työvuoron ajan?

Hmmm etkö muka ole tiedostanut tuota röökinsavuhaittaa mennessäsi ravintolaan töihin??

Mä en siis tosiaan haluis, että sinä ja 100 tuttavaasi tulisitte mun duunipaikalle röökaamaan kahdeksaksi tunniksi mun työpöydän viereen, mutt then again mä en olekaan (sen syyn takia) hakeutunut ravintolaan töihin.

Kokeile vaikka puhelinmyyntiä, lehdissä oikein hehkutetaan miten avarat ja ilmastoidut tilat heillä kuulemma on! sitä työtä löytyy saletisti jokaiselta paikkakunnalta.

Ainoa syy miks siellä sun työpaikalla 100 ihmistä ei vedä röökiä sun pöytäs ääressä on se, että siitä on joskus nostettu meteli ja se on lailla kielletty. 80-luvulla ei hirveesti ollut vaihtoehtoja - toimistoissa poltettiin. Eikä silloinkaan lähdetty sille linjalle, että jeesustellaan ihmisille joita se häiritsi - "oisit valinnut ulkotyön, täällä sisällä meillä on tapana polttaa". Sensijaan asialle tehtiin jotain, ja lainsäädännön muutoksella sisällä tupakointi kiellettiin.

Ja tän ansiosta sä voit istua savuttomassa toimistossa jeesustelemassa muille et "ittepä oot ammattis valinnu".

Mieti nyt hetki.
#171 • • Ana-- Guest

Tupakka ravintolassa on kuin se tietokone tuotannonsuunittelussa.
Rannetuki tietokoneessa on kuin se ilmastointi ravintolassa.

Kato, tossa sä kompastut.

Tietokone on tuotannonsuunnittelussa aivan välttämätön. Sensijaan ravintolan potentiaalisista asiakkaista vain vähemmistö tupakoi, suurin osa on siellä juomassa ja syömässä. Tupakan vois tossa tuotantosuunnitteluanalogiassa rinnastaa vaik murenevaan asbestieristykseen.
#173 • • Taedium Guest

Kato, tossa sä kompastut.

Tietokone on tuotannonsuunnittelussa aivan välttämätön.

Luetaan ne tekstit ajatuksella, kiitos.

Tuo vertaus oli Sallan tekstiin (lueppa mitä hän itse kirjoitti), jossa hän itse aloitti sen vertauksen. Ja koska itse pidän tietokonetta tuotannonsuunittelussa välttämättömänä, laitoin sinne vielä sen porsaanrei'än, eli kynä/paperi -kohdan. Hei, ota vielä se diesel-juttu mukaan tähän, kaiva sieltä threadin alusta.

En ole nähnyt nettiversioissa lehtiä mainintaakaan ilmastoinnin lisäämisestä. Onko siitä puhuttukaan, vai onko tässä nyt se tilanne, että ei edes yritetä korjata tilannetta, vaan suoraan kieltoja?

Edelleen, pyydän ja rukoilen vastausta, miksi se ilmastointi ei ole hyvä vaihtoehto, jos se muissa maissa, missä se on järkevästi toteutettu toimii?

...Ja juu... Kohtapuoliin alkaa olemaan niin, että ruvetaan etsimään toisen maan kansalaisuutta...

...Vaihdan signatureani...
#174 • • Ana-- Guest

En ole nähnyt nettiversioissa lehtiä mainintaakaan ilmastoinnin lisäämisestä. Onko siitä puhuttukaan, vai onko tässä nyt se tilanne, että ei edes yritetä korjata tilannetta, vaan suoraan kieltoja?

Ehkä syynä on se, että vaikka ilmastointi vaikuttaa subjektiivisesti siihen ilmanlaatuun, niin sellaista ilmastointia ei olekaan, joka poistaisi savun sieltä ravintolasta kokonaan. Ainakaan niin, ettei siellä kokoajan tuulisi sisällä. Ilmastoinnissa on kans se pointti, et se ei saa olla liian aggressiivista, muuten sisällä vetää.

Besides, hesarissa oli just tilastoja: 61% suomalaisista kannattaa ravintoloiden tupakointikieltoa, noin 23-24% suomalaisista tupakoi.

Jos ravintolakielto astuu voimaan, tapahtuuko tässä nyt hirveä vääryys? Yks neljästä ravintola-asiakkaasta polttaa ja kaks niistä neljästä haluaa ettei siellä sisällä poltettais.
#175 • • kukaan Guest

Besides, hesarissa oli just tilastoja: 61% suomalaisista kannattaa ravintoloiden tupakointikieltoa, noin 23-24% suomalaisista tupakoi.

Jos ravintolakielto astuu voimaan, tapahtuuko tässä nyt hirveä vääryys? Yks neljästä ravintola-asiakkaasta polttaa ja kaks niistä neljästä haluaa ettei siellä sisällä poltettais.

Mä luulen, et päin vastoin asiakkaat lisääntyy (eikä kaikkoa, kuten jotkut tuntuvat pelkäävän), kun ravintolaan vihdoin viitsivät tulla kaikki ne, jotka eivät sinne tupakansavuun tulisi. Astmaatikot, raskaanaolevat, minä...

Demokratia voittaa. :)
#176 • • Taedium Guest

Ehkä syynä on se, että vaikka ilmastointi vaikuttaa subjektiivisesti siihen ilmanlaatuun, niin sellaista ilmastointia ei olekaan, joka poistaisi savun sieltä ravintolasta kokonaan.

Jaa herran herkkään nenään ottaa pieni haju, kun varsinaiset terveysriskit on poistettu?

Demokratia voittaa. :)

Mustavalkoinen demokratia voittaa ilman kompromisseja.

Tiesittekö, että toisin kuin tietokoneissa, on olemassa muitakin merkkejä, kuin ykkönen ja nolla?

Tuo tupakoitsija on tässäkin keskustelussa lähes murhaaja, jonka tavoitteena ei ole tupakoida, vaan vahingoittaa kanssaeläjiä. Suomalaiset kun eivät näemmä kykene käsittämään mitä oikein toteutetulla ilmastoinnilla saa aikaan. En ole täällä kuullut keneltäkään minkäännäköistä negatiivista palautetta savusta. Savuisia kapakoita on hankala löytää, eikä tupakoimattomat ystävänikään valita edes siitä hajusta. Vaan ruoskitaan ilman, että korjataan.

Hyvä Suomi! Hyvä Irlanti! Hyvä Italia! Hyvä Oceania!
#177 • • Lara C Guest
Kyllä se tupakointi on sitten tosi tärkeää. Voi hallelujaa.
#178 • • akir0 Guest

Vaan ruoskitaan ilman, että korjataan.

Miks korjata, kun voi poistaa ongelman syyn? :)
#179 • • Taedium Guest

Kyllä se tupakointi on sitten tosi tärkeää. Voi hallelujaa.

Ja?

Loistava vastaus. Tässä päästään taas ihmisen egoistisuuteen. Koska sinä et näe sitä tärkeänä, on se kiellettävä. Koska minä koen sen tärkeänä ja ehdotan vielä toimivaa ratkaisuakin, olen silti väärässä ja lähes murhaaja, sillä kehtaankin puolustaa jotain mistä ei ole "hyötyä" ja tappaa vielä kaikki vieressä seisojatkin, vaikka olisi millaiset ilmanpaineet kyseessä...

Ehkä pitää lopettaa tälle topicille kirjoittaminen. Nousee verenpaine ilman tupakkaakin.

Miks korjata, kun voi poistaa ongelman syyn? :)

Niin, sitähän koitettiin tuossa keskieuroopassa viime vuosisadan puolivälissä...
#180 • • sixtus Guest
Niin eli 6/2007 alkaen tämäkin ilo sitten vissiin loppuu :angry:

No taas yksi pieni syy muuttaa pois täältä. 'Syy jäädä' sarake näyttääkin vielä nollaa, joten kai tässä pitäs alkaa pikkuhiljaa pakkailee kamoja ja siirtyä jonnekin hiukan avoimempaan yhteiskuntaa.